V neznane globine družinske preteklosti in lastnega jaza se Möderndorfer podaja z brezkompromisno iskrenostjo. Foto: BoBo
V neznane globine družinske preteklosti in lastnega jaza se Möderndorfer podaja z brezkompromisno iskrenostjo. Foto: BoBo
V pesniški zbirki Cvetke Lipuš ni turobnosti. Duhovita večpomenskost, aktualnost in jezikovna inovativnost so privlačni atributi, ki vabijo k branju.
Cvetka Lipuš je zamejska pesnica. Njene slovenske korenine ter življenje in šolanje v Avstriji in v Ameriki so njenim pesmim pustili neizbrisen pečat. Foto: Beletrina

Monotematska oddaja o književnosti, ki jo pripravlja Alenka Zor Simoniti, bo na sporedu danes ob 23.05 na 1. programu Televizije Slovenija.

Tematska stalnica proznih del Vinka Möderndorferja je spopad z nerazčiščeno preteklostjo. V novelistični zbirki Brskanja je to temo še poglobil. V neznane globine družinske preteklosti in lastnega jaza se podaja z brezkompromisno iskrenostjo. Pripoveduje o tem, kako nas neodgovorjena vprašanja spremljajo skozi desetletja in kako molk razjeda odnose v družini. Posebej presunljiva je avtobiografsko obarvana zgodba z naslovom Končno je crknila: resnična dejstva so prepletena s fikcijo, v ospredju pa prikaz duhovnega razsula družine, ki mu sledi fizični razkroj. Po mamini smrti se junak zgodbe zave, da je strašno sam. Prav občutje samote je rdeča nit berljive, iskrene knjige z močno eksistencialno noto.

O vpetosti v širino kozmičnega
Kako zaustaviti korak in sredi običajnega vsakdana začutiti vpetost v širše, kozmične razsežnosti bivanja? O tem piše v svoji novi pesniški zbirki Kaj smo, ko smo Cvetka Lipuš. Razpon med povsem običajnimi dogodki in vesoljem, ki presega naše dojemanje, je upesnjen neposredno, iskrivo, tudi rahlo ironično. Pesnica ne skriva svojih strahov, pogumno spregovori o minevanju in staranju, razmerje med končnostjo in neskončnostjo pa tenkočutno osvetli s tematiko prednikov, ki predstavljajo povezovalno nit med tu in onkraj. Pesnica, ki je doma iz avstrijske Koroške, je petnajst let živela v Združenih državah Amerike, zadnjih nekaj let pa je njen dom v Salzburgu. Tako kot v prejšnjih zbirkah je tudi v njeni sedmi knjigi poezije prisotna ameriška izkušnja s spoznanjem, da je vedno mogoče oditi drugam in začeti znova.

Dekonstrukcija "popolne" družine
Še en pogled v človekovo intimo, tokrat skozi optiko odnosov v družini, prinaša zbirka kratke proze Vse je v redu Tine Mlakar Grandošek. Pisateljica mlajše generacije je že pred šestimi leti prijetno presenetila s knjigo kratkih zgodb Draga Tina. V novem delu je svojo poetiko še izostrila. V središču njenega zanimanja je sodobna družina, ki jo pogosto bremeni diktat popolnosti. Pisateljico zanima, iz česa vznika nestrpnost, kako na junake vplivajo potlačitve, zamolčanost, kaj jih potiska v stiske in negotovost. Protagonisti so pogosto ujetniki pogleda drugega, še posebej ženske se obremenjujejo z videzom popolnosti. Čeprav je v ospredju nelagodje v družinskih odnosih, knjiga ne izzveni pesimistično. Ob tesnobi in frustracijah avtorica ne pozabi na grenko-smešne plati življenja in kanček blagega humorja.