Kultura
Filmska festivala v Torontu in Park Cityju (Sundance) sta se že obvezala, da bosta odslej akreditirala vsaj 20 odstotkov recenzentov iz manj zastopanih skupin. Foto: AP
       Posledice izkrivljene zastopanosti je treba upoštevati – kakšne so posledice tega, da zgodbe producirajo in vrednotijo predvsem posamezniki iz iste demografske skupine? Kako to vpliva na utrjevanje svetovnega nazora, ki se morda ne sklada z nazori veliko bolj raznolikega občinstva v kinodvoranah?       
 Stacy L. Smith
Brie Larson
Brie Larson: "Zavedati se moramo svoje pristranskosti in poskrbeti, da bodo vsi vključeni v razpravo." Foto: AP

Statistika: razsodniki kakovosti filmov so predvsem "belski tipi"

Kdo torej določa naš filmski okus?
14. junij 2018 ob 18:56
Los Angeles - MMC RTV SLO

Čeprav filmska industrija v zadnjem času vse bolj na široko odpira vrata različnim glasovom in zgodbam, je nova študija Šole za komunikologijo in novinarstvo pod okriljem Univerze v Južni Kaliforniji (USC) pokazala, da so vidnejši oz. vplivnejši filmski kritiki v veliki večini moški in belci.

V poročilu Kritikova izbira? (Critic’s Choice?) so akademiki analizirali spol in etnično pripadnost piscev, katerih recenzije je v svoj izbor uvrstila zbirna spletna stran Rotten Tomatoes. (V precep so vzeli sto v ZDA najdonosnejših filmov leta 2017). V poštev je tako prišlo 19.559 filmskih recenzij: od tega so jih 77,8 odstotka napisali moški, 22,2 odstotka pa ženske.

Podobno razmerje obstaja v podkategoriji izbranih "top" kritikov (to so tisti, ki pišejo za najuglednejše publikacije): tukaj je bilo 76 odstotkov moških in 24 odstotkov žensk.

Slika je še bolj enolična, če začnemo primerjati etnično pripadnost. Poročilo ugotavlja, da je 82 odstotkov recenzentov belcev, 18 odstotkov pa je pripadnikov "manj zastopanih etničnih/rasnih porekel". Analiza je preštela tudi vse moške belske recenzente in ugotovila, da so prispevali 67,3 odstotka vseh filmskih recenzij. Nebelske ženske so napisale 2,5 odstotka besedil – torej je razmerje približno 27 proti 1. (Belske ženske so prispevale 21,5 odstotka sestavkov, nebelski moški pa 8,7 odstotka.)

"Še celo med naj kritiki besede belskih moških zavzamejo veliko več prostora v diskurzu kot besede žensk ali manjšin," je povzel prvopodpisani avtor študije Marc Choueiti. "Preizpraševanje definicije naj kritika ali pa preprosto zajemanje širšega vzorca bi lahko bilo priložnost za odpiranje in diverzifikacijo glasov, ki jih slišimo v kritiškem prostoru."

Ker Rotten Tomatoes praviloma objavi več kritik vsakega avtorja ali avtorice, je analiza upoštevala tudi zastopanost posameznih ljudi. Med 1648 pisci, ki so redno zastopani na strani, je 68,3 odstotka moških in 31,7 odstotka žensk. Belski moški povprečno napišejo največ recenzij, ki pridejo na stran (šest na leto), nebelske ženske pa najmanj (dve na leto).

Družba potrebuje različne perspektive
"Poročilo razkriva odsotnost nebelskih žensk med recenzentom ... Videli smo že rezultate industrije, ki ustvarja in ocenjuje vsebine predvsem skozi oči belskih moških. Vključujoča praksa zaposlovanja na vseh stopnjah ustvarjanja in ocenjevanje filmov je ključnega pomena, če hočemo zagotoviti, da bo družba odražala različne perspektive,"
je komentirala Stacy L. Smith, soavtorica in ustanoviteljica Iniciative za vključevanje Annenberg. Poročilo poziva k vpeljavi sistema 30/30/20/20 – taka razporeditev odstotkov bi se ujemala s spolno in etnično sestavo prebivalstva v ZDA. Cilj take politike bi bil, da bi odstotek belskih moških recenzentov padel na 30, preostale skupine pa bi bile zato lahko bolj zastopane.

Ugotovitve študije so očitno opazili tudi v Hollywoodu. Oskarjevka Brie Larson, ki je v sredo prejela nagrado za odličnost na podelitvi Crystal + Lucy, je svoj zahvalni govor izkoristila za razmislek o premajhni raznolikosti v filmski kritiki. Njen komentar, da "ne potrebuje belega tipa, da ji pove, kaj mu ni bilo všeč pri Namigu v času", je požel glasen aplavz. "Ta film ni bil narejen zanj. Vedeti hočem, kaj je pomenil temnopoltim ženskam, temnopoltim najstnicam. In še tretjič povem: ne sovražim belskih tipov. To so samo dejstva, ne pa moji občutki."

"Rada bi samo povedala, da če posnameš film, ki je ljubezensko pismo temnopoltim ženskam, je obenem noro majhna statistična možnost, da ga bo imela priložnost recenzirati temnopolta ženska. Zavedati se moramo svoje pristranskosti in poskrbeti, da bodo vsi vključeni v razpravo."

A. J.
Prijavi napako
Komentarji
Harmonist
# 14.06.2018 ob 23:17
Kakšna je pa zastopanost belih moških v Kitajski ali Japonski filnski industrijii? Žensk v arabski?
vrtojb56
# 14.06.2018 ob 22:31
A je spet narobe biti moški in bel?
alex1970
# 15.06.2018 ob 00:46
To je ena najbolj butastih statistik, ki je povsem brez smisla, brez poante, brez kakršnekoli osnove, povsem iz konteksta. Zakaj? Ker se na Rotten Tomatoes prijaviš in lahko pišeš recenzije. Ker je pač 19.559 recenzij večinoma pisalo moških. Kaj naj zdaj? Prisilimo ženske (po možnosti ne smejo biti belke, ker to tudi ni v redu) in naj sedijo in pišejo recenzije? Ali naj ustvarimo program, ki bo, ko se bo izpolnila kvota 30/30/20/20, zablokira bele moške in jim ne dovoli prijave na Rotten Tomatoes in pisanja recenzij? Danes so vse te "velekritiške" strani tako ali tako zgolj web strani. Vsak si lahko naredi internetno stran in se jutri prične razglašati za kritike. Zakaj to večinoma počnejo moški? Ne vem. Pač počnejo to bolj moški. Pomembno je, da imajo vsi enake možnosti. Sedaj pa posiljujejo končni izid, kar pa je povsem zgrešeno. Če bi za vzorec vzeli kritike iz Afrike, bi pa bila slika drugačna. Ali pa iz Kitajske, kjer večina poraznih ameriških filmov sploh povrne denar. In - kdo sploh še bere kritike? Kritika je danes nepomembna. Dokaz so festivalske uspešnice in tudi oskarji. Oblika vode dobi vse možne oskarje, pa zasluži "pičlih" 194 milijonov dolarjev (v ZDA komaj malo čez 60 milijonov), Petdeset odtenkov svobode pa spluvajo vsi, na Rotten Tomatoes ima piškavo oceno 2,6 od 10, pa zasluži 370 milijonov. Kje je sedaj tukaj kritika in njen vpliv? Bogata elita nima več ideje, s čem bi še zaposlovala svoja preplačana življenja. Kraljične na zrnu graha.
Grof_von_Baron
# 14.06.2018 ob 23:04
In to se nas tiče kako? In to je za nas problem zakaj?
dr Strangelove
# 14.06.2018 ob 23:13
Kaj sploh hočejo povedati s tem člankom... a to, da je večina komentarjev/kritik/ocen na RT belih moških ali kaj drugega?

Ali ni osnova pri filmu zgodba, pestrost in globina posameznih likov, kako je film posnet, kako tekoči so kadri, kakšni so dialogi, ali se čuti kemija med posameznimi liki itd... verjamem, da v zadnjih letih to ni važno, ker so v ospredju efekti.

Ko pogledaš denimo Rashomon, Blade Runner ali Usual Suspects (da ne govorim o Kubricku ali Tarkovskemu), se lahko samo učiš, kaj vse je v teh filmih, kakšna perfekcija je v njih, kako je vse lepo povezano v celoto...

Film ''Namig v času'' ima na IMDB oceno 4,2 tako da me sploh ne zanima, za koga je bil film narejen, ker je kot kaže zelo slab.
aljaz26
# 14.06.2018 ob 20:15
Krneki...sej imajo enako možnost, prijavijo se na RT in ocenijo...bolano kaj se dogaja.
paver
# 15.06.2018 ob 06:49
Poanta: bele moške bo treba iztrebiti!
Monopattern
# 14.06.2018 ob 21:52
Če še vedno gledate ameriške filme potem je nekaj narobe z vami pa tudi s tem portalom, ki piše take članke z davkoplačevalskim denarjem.
Altknight
# 14.06.2018 ob 20:11
Tole bo se en Disneyev flop tako kot Solo oziroma Soylo. Ce izkljucis vec kot polovico gledalcev in jim das vedeti, da film ni njim namenjen zakaj bi ga sli gledat?
zamudnik
# 15.06.2018 ob 11:48
Slo film Razredni sovražnik ima oceno 7,7 in je RES zelo slab...

Od kod si pa zdaj potegnilo Razrednega sovražnika in kaj je v njem tako slabega, da ga je bilo treba dati tule v primerjavo?
zamudnik
# 15.06.2018 ob 11:45
Predlagam novo najvišje kritiško načelo: NIč kritičnih besed, ampak samo aplavz in priporočilo. Več je v filmu in ob njem "drugačnih", več aplavza in več priporočila. Če pa "drugačnih" v in ob filmu ni, si jih izmisli ali pa ne ploskaj in ne priporočaj.
bori
# 15.06.2018 ob 02:07
Let the debate begin: 50 best movies of all time
--
Movies with 40 or more critic reviews vie for their place in history at Rotten Tomatoes.
----------
Ojoj, letnice.. sami stari filmi, oprema 'zanič' bi rekli današnji 'modernisti'..
..in danes, najnovejša tehnika, računalniki.. skoraj vsak lahko doma naredi, montira, 3d animira, modelira..
..ni filmov na vrhu.. kako to?
..praznina..
Do Brasil
# 15.06.2018 ob 01:34
Takole je to, kar se prebivalstva tice v ZDA:

White alone 72.4%
Black or African American 12.6%
Asian 4.8%
Native Americans and Alaska Natives 0.9%
Native Hawaiians and Other Pacific Islanders 0.2%
Two or more races 2.9%
Some other race 6.2%

Vir: Race and ethnicity in the United States
vnk
# 14.06.2018 ob 21:42
Okej no...
gospod iskreni
# 15.06.2018 ob 08:58
A ce bo mel drugačno barvo kože bo pa drugace mislil? Kje je tukaj koleracija?
ishgilliath
# 15.06.2018 ob 08:13
No, potem pa naj dodajo še statistiko po nacionalnosti kritikov na RT, ker če se jim resnično gre za različne perspektive, potem je to področje tisto kjer moderna filmska "kritika" (tista mainstream) pade. RT ni samo platforma za Hollywood in da največjo in najbolj razširjeno stran za odkrivanje filmov praktično v celoti dominirajo Ameriški kritiki- tudi v primeru neameriških filmov- je meni še veliko bolj sporno....
ginza
# 15.06.2018 ob 10:36
@dr Strangelove:Film ''Namig v času'' ima na IMDB oceno 4,2 tako da me sploh ne zanima, za koga je bil film narejen, ker je kot kaže zelo slab.

Slo film Razredni sovražnik ima oceno 7,7 in je RES zelo slab...Namig v času je še vedno boljši kot Razredni sovražnik.

Drugače se pa strinjam z ostalim.
Ples
# 14.06.2018 ob 22:59
@vrtojb56
A je spet narobe biti moški in bel?

Ne. Kot tudi ni nič narobe, biti ženska, pol japonske in pol afriške krvi, na primer.
Kazalo