Stuarta Neilla (na fotografiji med generalko za predstavo Don Carlo) so v Scali angažirali še za naslednjih pet decembrskih predstav in za tisto, ki bo na sporedu 4. januarja, nato pa ima obveznosti v londonski postavitvi Requiema. V Scali še niso povedali, kdo bo pel na preostalih treh predstavah Don Carla. Foto: Reuters
Stuarta Neilla (na fotografiji med generalko za predstavo Don Carlo) so v Scali angažirali še za naslednjih pet decembrskih predstav in za tisto, ki bo na sporedu 4. januarja, nato pa ima obveznosti v londonski postavitvi Requiema. V Scali še niso povedali, kdo bo pel na preostalih treh predstavah Don Carla. Foto: Reuters
Domenico Dolce in Stefano Gabbana
Galapremiere v Scali se je, kot po navadi, udeležilo več predstavnikov italijanske elite in estrade, med njimi tudi modni oblikovalski dvojec, Domenico Dolce in Stefano Gabbana. Foto: EPA
Don Carlo
Ferruccio Furlanetto (v ospredju levo) naj bi bil po mnenju kritikov ena redkih svetlih točk premiere opere Don Carlo, s katero so v Scali odprli novo sezono. Foto: Reuters

Odločitev vodstva slovite milanske operne hiše za zamenjavo vodilnega tenorja v Don Carlu v zadnjem trenutku je ustvarila napetost, ki je mnoge v občinstvu spodbudila k odkritemu nasprotovanju dirigentu Danieleju Gattiju. Žvižgov in vzklikov neodobravanja je bil deležen vsakič, ko se je pojavil na odru. Kot je zapisal recenzent v Corriere della Sera, je bila raven sovražnosti v dvorani "skoraj strašljiva".

Neill "v boljši formi" od Filianotija
Po vsej drami v zaodrju, ki je očitno vplivala tudi na razpoloženje v občinstvu, je ameriški tenorist Stuart Neill dobil sočutne, a malce mlačne ocene za nastop, v katerem je nadomestil Giuseppeja Filianotija, potem ko so njega odstranili iz zasedbe.

43-letni Neill iz Atlante je za odločitev vodstva izvedel šele v soboto, dan pred premiero, novinarjem je v zaodrju zaupal, da je imel na voljo le tri ure in pol za vajo z zasedbo premierne uprizoritve. V Scali so zamenjavo pojasnili z besedami, da je Neill "v boljši formi" od Filianotija, ki naj bi med generalko napravil več napak.

Samozavestni Neill prepričal, a ne navdušil
V ponedeljkovi izdaji La Repubblice je Michelangelo Zurletti zapisal: "Neill nima Filianotijeve moči in razpona, a ima vsekakor bolj samozavesten glas." Nekateri samooklicani kritiki v občinstvu pa niso bili tako prizanesljivi: slišati je bilo nesramne vzklike med aplavzom in Neillovim priklonom. Tudi Giorgio Pestelli v La Stampi je zapisal: "Stuartu Neillu žvižgi gotovo niso pomagali, a je imel močan in zanesljiv glas."

Alfredo Gasponi, Il Messagero, se je strinjal, da je Neill pokazal določeno stopnjo "samozavesti", a dodaja, da je zamenjava v zadnjem trenutku prispevala k temu, da je orkester na določenih mestil zasenčil pevce "zaradi novih, še ne definiranih tonskih razmerij". Rezultat je bil tudi ne ravno čustven duet, ko Neillov Carlo Rodrigu, v čigar vlogi se je preizkusil baritonist Dalibor Jenis, priseže večno prijateljstvo, piše Gasponi.

Kljub težavnim okoliščinam je Neill novinarjem po predstavi povedal, da se je v vlogi počutil dobro. "Dobil sem dobre odzive od orkestra, zbora, kolegov. Čutil sem podporo celotnega ansambla."
Filianoti je povedal, da Neillu želi vse najboljše, in dodal, da bosta v New Yorku, kjer bo Filianoti nastopil v Rigolettu, šla na večerjo.

Obnašanje v dvorani "na ravni športne tekme"?
Dolgoletni kritik časnika Corriere della Sera, Paolo Isotto, ki se mu je zdela predstava v celoti dolgočasna, Neilla ni izpostavil. Večina zasedbe - z izjemo Dolore Zajick v vlogi princese Eboli in delno izjemo basista Ferruccia Furlanetta kot Filipa - je "vloge zapela, kot da bi brali telefonski imenik", piše Isotto, ki se zgraža tudi nad klici neodobravanja med nastopom, kakršnih menda ni doživel v vseh zadnjih 30 letih, v katerih spremlja opero. Menda so bili na ravni kakšne športne prireditve. Medtem ko naj bi bil dirigent Gatti "pogumen in se je upiral z navidezno umirjenostjo", se je napetost poznala v "suhem zvoku, ki je na določenih točkah prišel tako daleč, da se je zdelo, da orkester pevce utaplja kot v kakšni poulični skupini".

Na koncu je dobila zasedba predstave Don Carlo le osem minut aplavza - zelo slabo za premiero v Scali.

A. K. po Associated Press