Macbeth po Shakespearu je Macbeth za sodobni svet brezobzirne krutosti in odsotnosti vsakega hrepenenja po zveličanju. Foto: Cankarjev dom
Macbeth po Shakespearu je Macbeth za sodobni svet brezobzirne krutosti in odsotnosti vsakega hrepenenja po zveličanju. Foto: Cankarjev dom
Macbeth po Shakespearu
V predstavi Macbeth po Shakespearu najbolj blestita Milena Zupančič in Polona Vetrih. Foto: Cankarjev dom

Predstavo Macbeth po Shakespearu (Macbeth after Shakespeare) je v Cankarjev dom pripeljalo sodelovanje Mini teatra, Novega kazališta Zagreb in Cankarjevega doma ter seveda vizija režiserja Ivice Buljana. Gre za minimalistično postavitev v malem amfiteatru Štihove dvorane Cankarjevega doma, ki je premiero doživela v petek. Poleg glavnih igralcev Marka Mandića, Milene Zupančič, Polone Vetrih, Jurija Drevenška in drugih so produkcijo soustvarjali še kostumografinja Ana Savić-Gecan, umetniški tandem son:DA, koreografinja Tanja Zgonc in avtor glasbe Mitja Vrhovnik Smrekar.

Črna žena Milena Zupančič vleče niti tragedije
Čeprav Müllerjev Macbeth after Shakespeare ostaja tragedija o Macbethovi zaroti zoper zakonitega škotskega kralja oziroma o regicidu, je o tokratni postavitvi mogoče reči, da predastavo ukradeta obe in edini igralki. Odlična Milena Zupančič kot 'črna žena' Lady Macbeth od zadaj vleče niti tragedije, Polona Vetrih pa tokrat nastopi v moški vlogi Macbethovega spremljevalca Banqua, ki mora kot 'pretesni' in zato nujno tudi nevarni sopotnik novega kralja plačati z iznakaženjem in življenjem.

Macbeth ostaja igra o hrepenenju po oblasti in zveličavnosti ter krutem človeškem duhu, vendar pa igri drugače od izvornega Shakespearovega besedila manjkata plemenitost in pridih strahospoštovanja. Preveč je gibanja in hrupa in premalo 'dobrih' besed, ostaja pa večna prisotnost smrti znotraj življenja. Zato tudi v uvodu navedena izjava, da lahko mrlič zapusti položaje, ni iz trte izvita. Mrliči namreč živijo in še naprej delujejo, s tem ko mučijo tiste, ki se za njihovo smrt čutijo odgovorne. V Macbethu mučijo predvsem Macbetha, ki ga na stranpot zvleče predvsem njegova gospa, ki mu očita plašnost in skoraj ženski značaj.

Macbeth za svet po napadih RAF-a
Če se povrnemo k temi odsotnosti vzvišenosti, pa je potrebno omeniti, da je Müller po Shakespearovi predlogi pisal dramo o svojem času. To je bil čas krvave nemške jeseni (napadov RAF-a), zato je to igra o izginotju vrednot in o krutosti (še celo dobri kralj Duncan si postelje v gnezdu iz človeških trupel), katere dejanja pa ne vsebujejo niti malo optimizma, ki ga sicer lahko najdemo tudi v najbolj krutih Shakespearovih junakih. Marko Mandić, ki zopet pokaže svoje telo in dokaže, da je gledališki junak našega časa, je zato precej betežna karikatura slabiča z na trenutke prenapihnjenim egom. Torej lik, kakršni povzročajo zdrahe in nesrečo po našem svetu. Predstava Macbeth after Shakespeare je dobra sodobna igra, vendar pa to ni drama za 'zakrknjenega' ljubitelja razkošnega Shakespeara, kakršen še vedno domuje v londonskem Globu.