Buljan meni, da so varnostni ukrepi prenapihnjeni, saj se Osnovni delci ne dotikajo islamizma, dejal pa je, da bodo lahko razburjale druge teme, kot sta evtanazija in splav. Že po generalki je Jutranji list poročal o eksploziji seksa - goloti, eksplicitnosti prizorov, vseh mogočih seksualnih situacijah. Uprizoritev je sicer označena s priporočilom, da ni primerna za mlajše od 16 let. Foto: www.dubrovnik-festival.hr
Buljan meni, da so varnostni ukrepi prenapihnjeni, saj se Osnovni delci ne dotikajo islamizma, dejal pa je, da bodo lahko razburjale druge teme, kot sta evtanazija in splav. Že po generalki je Jutranji list poročal o eksploziji seksa - goloti, eksplicitnosti prizorov, vseh mogočih seksualnih situacijah. Uprizoritev je sicer označena s priporočilom, da ni primerna za mlajše od 16 let. Foto: www.dubrovnik-festival.hr
false
V ospredju sta polbrata, pasivni in čustveno prikrajšani Michel (Stipe Kostanić) in erotoman Bruno (Marko Mandić, na fotografiji iz vaje za uprizoritev Jugoslavija, moja dežela v ljubljanski Drami) kot simbola dveh skrajnosti sodobnega človeka. Foto: MMC RTV SLO / Miloš Ojdanić
false
Ko so uprizoritev s plaže v Kuparih pri Dubrovniku premestili na Lovrijenac, se je Buljan odločil za spremembo koncepta in klasično adaptacijo podvrgel pogledu, ki je podprl performativne potenciale romana. Predstava ima tako elemente performansa, glasbenega in političnega gledališča. Foto: BoBo

O hrvaški premieri Osnovnih delcev se govori že več tednov. Zaradi Houllebecqovega stališča do radikalnega islama je hrvaško notranje ministrstvo presodilo, da gledališka izvedba njegovega romana iz leta 1998 predstavlja visoko varnostno tveganje, čeprav je festivalsko vodstvo poudarilo, da roman francoskega pisatelja Osnovni delci nima nobene povezave z islamom in ne predstavlja žalitve verskih prepričanj. Roman odkrito kritizira liberalne vrednote in spolno permisivnost, dediščino svobodnjaških šestdesetih. Skozi zgodbo dveh polbratov, ki se jima nekje na polovici življenja zastavlja vprašanje o možnosti sreče ali kakršnega koli osvobajajočega dejanja, tematizira pomanjkanje ljubezni, poveličevanje individualizma, obremenjenost s spolnostjo, so zapisali pri Mladinski knjigi.
Kljub temu se gledališki dogodek ni mogel izogniti slovesu kontroverznega avtorja romana, čeprav so Osnovne delce že prej uprizorila tudi gledališča v Franciji, Nemčiji in Španiji. Oceno varnostnega tveganja je zahteval predsednik dubrovniško-neretvanske županije Nikola Dobroslavić, ki meni, da bi predstava lahko žalila muslimansko manjšino v Dubrovniku. Zavrnil je tudi financiranje iger iz županijske blagajne, če bo predstava uvrščena na program. Zato so predstavo sredi maja umaknili s programa iger, a so jo po številnih zahtevah hrvaške in svetovne javnosti vanj konec meseca znova uvrstili.
Spremenjeno prizorišče in okrepljena varnost
Zaradi varnostnih ukrepov so uprizoritev s prvotno mišljenega prizorišča na plaži v Kuparih pri Dubrovniku premestili na Lovrijenac, ki ga je mogoče lažje zavarovati in nadzirati, okrepljeno policijsko varstvo je bilo že na generalki, prav tako pa na premieri. Policisti v uniformah in v civilnih oblekah so na dveh lokacijah na poti proti Lovrijencu preverjali, kdo prihaja na uprizoritev, še nekaj patruljnih policijskih avtomobilov pa je bilo nameščenih v bližini, so poročali hrvaški mediji.
Eksplozija seksa
"Roman, pisan s surovim in brutalnim jezikom, neprekosljiv v sondiranju bolnih mest in razkrivanju bistva človeškosti, velja za svojevrstni esej o koncu zgodovini in popolni dekadenci sodobnega društva. Junaka romana, pasivni in čustveno prikrajšani Michel (Stipe Kostanić) in njegov polbrat, erotoman Bruno (Marko Mandić), sta simbola dveh skrajnosti sodobnega človeka in sodobne zahodne civilizacije," so sporočili ustvarjalci.
Kot je režiser sporočil pred premiero, so varnosti ukrepi napihnjeni, ker se Osnovni delci ne dotikajo islamistov in islamizma, temveč govorijo o krizi liberalizma, še preden se je ta pojavila. Dodal pa je, da bodo lahko razburjale druge teme iz predstave, kot sta evtanazija in splav, in ni se zmotil. Že po generalki je Jutranji list poročal, da v predstavi ni nobene sledi o žalitvi islama, in se obregnil ob eksplozijo seksa; kot so zapisali, je režiser Buljan provociral s popolnoma golimi ženskami in moškimi v vrsti eksplicitnih prizorov simulacije vseh mogočih seksualnih situacij – od grobega do tantričnega seksa. Na spletni strani Dubrovniških poletnih iger je ob uprizoritvi zapisano tudi, da "se ne priporoča mlajšim od 16 let".
Spremenjeno prizorišče je režiser uporabil za drugačen koncept uprizoritve
Režiser je sicer koncept uprizoritve spremenil tudi zaradi lokacije. Klasična adaptacija romana Velimirja Grgića in scenografija Aleksandra Denića sta nastajali glede na prizorišče v Kuparih. Ko so zaradi občinske umaknitve podpore in policijskih ukrepov predstavo preselili na Lovrijenac, se je režiser odločil tudi za nekatere druge prilagoditve v konceptu in namesto dveh narativov, ki izpostavljata otroštvo in odraslost glavnih junakov, odprl performativne potenciale romana. Predstava ima tako elemente performansa, glasbenega in političnega gledališča, je povedal pred premiero.
Pri uprizoritvi so sodelovali še Buljanovi stalni sodelavci – Robert Waltl kot dramaturg, kostumografinja Ana Savić Gecan in avtor glasbe Mitja Vrhovnik Smrekar. Poleg Mandića in Kostanića v osrednjih vlogah nastopajo še Senka Bulić, Hana Selimović, Lucija Šerbedžija, Zoran Prodanović Prlja, Jelena Miholjević, Marko Cindrić, Miki Solus, Mada Peršić, Paško Vukasović in Karlo Mrkša.