V Umetniškem paviljonu v Zagrebu so Vugrinčevo zbirko predstavili kot Mojstrovine hrvaške moderne. Foto: Narodna galerija
V Umetniškem paviljonu v Zagrebu so Vugrinčevo zbirko predstavili kot Mojstrovine hrvaške moderne. Foto: Narodna galerija
Miroslav Kraljević: Tri gracije, 1911. Foto: Narodna galerija
Marijan Detoni: Pariz, 1939. Foto: Narodna galerija
Ljubo Babić: Akt s hrbta, ok. 1920. Foto: Narodna galerija
Frano Kršinić: Počitek, 1932. Foto: Narodna galerija
Nogometaš Vugrinec predstavlja umetnine v LJ

bo od 10. novembra na ogled v Narodni galeriji v Ljubljani.

Izbor za razstavo iz zbirke, ki je lani svoj krst doživela v Umetniškem paviljonu v Zagrebu, vključuje umetnine, ki so jih ustvarili sopotniki, prijatelji in študijski kolegi slovenskih umetnikov, od Šubičev, Ažbeta, impresionistov, še posebej zgovorno pa je predstavljeno obdobje oblikovanja zagrebške šole po ustanovitvi likovne akademije, ki je v 20. letih preteklega stoletja postala šola slovenskim umetnikom.

Na ogled bo 65 slik in del na papirju in 12 kipov, dela umetnikov, kot so Mato Celestin Medović, Vlaho Bukovac, Emanuel Vidović, Oton Iveković, Bela Čikoš Sesija, Mirko Rački, Ljubo Babić, Miroslav Kraljević, Milivoj Uzelac, Marjan Trepše, Vilko Gecan, Vladimir Becić, Marino Tartaglia, Omer Mujadžić, Ivan Meštrović in Frano Kršinić.

Kot je med postavljanjem razstave v Narodni galeriji povedal Vugrinec, se je vse skupaj začelo leta 1997, ko je kupil sliko Miljenka Stančića z naslovom Kvartopirci. Ko je sliko videl direktor Varteksa in predsednik Nogometnega kluba Varteks Anđelko Herjavec, jo je želel odkupiti, pri čemer mu je bil pripravljen plačati več, kot je sam plačal zanjo. Tedaj ga je prešinilo, da so lahko slike, poleg tega, da nudijo estetski užitek, tudi dobra naložba. Danes zbiranje umetniških del zanj ni več le konjiček, v Zagrebu ima galerijo.

Prostor le za "najboljše med najboljšimi"
Poudaril je, da nikoli ne kupuje "avtorjev", denimo dela tistih, ki mu v zbirki manjkajo. Umetnina je zanj prvenstveno umetniško delo, od vsakega umetnika pa poskuša dobiti le najboljše. "Če ni najboljše delo med najboljšimi, ne more biti v moji zbirki," je dejal. Na zagrebški razstavi je tako nekaj umetnikov manjkalo, saj kakovost njihovih del, ki so bila na trgu, ni bila v skladu z njegovimi merili. V tem času jih je nekaj pridobil in bodo že vključena v ljubljansko razstavo.

Takšna je denimo slika Vlahe Bukovca z naslovom Portret Bele Čikoša Sesije v ateljeju iz leta 1896, ki jo je kupil na dražbi v Bonnu. Tam so sliko prodajali kot delo neznanega avtorja, vendar sta z ženo, umetnostno zgodovinarko Petro Vugrinec, sliko prepoznala kot Bukovčevo delo.

Ključ je v potrpežljivosti
Umetnine vedno kupuje premišljeno. Kot je povedal, je izjemno potrpežljiv, na sliko, ki jo želi imeti v zbirki, lahko zelo dolgo čaka. Za 90 odstotkov slik iz njegove zbirke je bilo znano, kje so in jih je čakal ter kupil, ko se je pojavila priložnost. Na nekatere čaka že 20 let, odkar je začel oblikovati zbirko. A kot pravi, je mlad in se ves čas izobražuje.

V njegovi zbirki dominirajo ženske in krajina. Kot je poudaril, je zanj vsaka slika pomembna, vsaka ima svojo zgodbo. So pa tudi slike, do katerih je težko prišel in na katere je še posebej navezan. Takšne so denimo Resa Celestina Medovića, Tri gracije Miroslava Kraljevića, Penelopa Čikoša Sesije. Tu je še Bukovčeva slika, ki jo je kupil v Bonnu.

Posebno mesto v njegovi zbirki ima tudi slika Magdalena Milivoja Uzelca, ki je bila tista prelomnica, po kateri se je odločil za svojo zbirko kupovati le še temeljna dela hrvaške umetnosti.

Pomembnost njegove zbirke je prepoznala tudi direktorica Narodne galerije Barbara Jaki, ki ga je povabila, naj jo razstavi v Ljubljani. Kot je dejal, je morda z njo tudi slovenske zbiratelje želela spodbuditi, da bi več vlagali v zaščito slovenske nacionalne dediščine, kot to sam počne za hrvaško dediščino.

Umirjen tako na igrišču kot pri nakupih umetnin
Vugrinec, rojen leta 1975 v Varaždinu, je kariero začel pri nogometnem klubu Varteks. Leta 1996 je prvič nastopil v hrvaški državni reprezentanci in v njej ostal deset let. Skoraj deset let je igral v turških in italijanskih elitnih klubih. V hrvaški prvi nogometni ligi je s 146 zadetki najboljši strelec vseh časov.

"Enako impresivna je tudi njegova galantna drža. V svoji karieri ni nikoli dobil rdečega kartona, ohranil je distanco do medijev, prosti čas med pripravami pa je porabil za branje. S predstavitvijo zbirke se nam razodeva njegova druga in enako uspešna plat, ki se je začela skoraj sočasno z nogometno kariero. Strast, prodorno oko in razgledanost so usmerjale njegovo izbiro, pri nakupih pa je enako uspešen strelec kot na zelenici – vedno umirjen, s spoštovanjem do soigralcev in tako tudi sam vzbujajoč spoštovanje in občudovanje," so o Vugrincu zapisali na spletni strani Narodne galerije.

Nogometaš Vugrinec predstavlja umetnine v LJ