Ker je bil kip zakopan v pesek in alge, se je (z izjemo mezinca leve roke in oči) v celoti ohranil. Foto: Lovro Hesky
Ker je bil kip zakopan v pesek in alge, se je (z izjemo mezinca leve roke in oči) v celoti ohranil. Foto: Lovro Hesky
Hrvaški Apoksiomen
Palača Kvarner na Malem Lošinju
Hrvaško ministrstvo za kulturo odlaša z odločitvijo, kam bodo dokončno postavili dragoceni kip.

Z odprtjem fotografske razstave V pričakovanju Apoksiomena se je začela akcija, s katero bi otočani radi dobili nazaj antični kip, ki je bil na obali Lošinja najden leta 1999. Bronasti Apoksiomen je po šestih letih konservatorsko-restavratorskih posegov v hrvaškem restavratorskem zavodu (znova so mu morali pritrditi celo glavo) začasno razstavljen v Arheološkem muzeju v Zagrebu. Prihodnje leto naj bi ga poleti razstavili v Firencah, v znak zahvale za pomoč tamkajšnjega inštituta za restavriranje umetnin. Kje bo kip nato našel svoje stalno domovanje, za zdaj še ni določeno.

Ne more biti vse v Zagrebu ...
Na razstavi v Malem Lošinju so na ogled fotografije kipa, ki so nastale maja v Zagrebu. Če bi akcija za vrnitev kipa uspela, bi se s tem začela tudi decentralizacija kulture, so zapisali organizatorji akcije V pričakovanju Apoksiomena. Poleg tega bi vrnitev kipa na otok veliko prispevala tudi k razvoju turizma na otoku.

Zahvala gre belgijskemu turistu
Kip Apoksiomena, grškega atleta, ki si po končani športni dejavnosti s strgalom s telesa čisti znoj in drugo umazanijo, je visok 192 centimetrov. Kip je ob obali v bližini otoka Vele Orjule pri Lošinju po naključju našel belgijski turist René Wouters. Apoksiomen se je zagozdil med skale na globini 45 metrov in ni potonil globlje; iz vode so ga potegnili šele tri leta pozneje.

Posnemanje je največji poklon
Danes je na svetu ohranjenih le še sedem takšnih kipov atletov, kopij izvirnika, ki je verjetno nastal v 3. ali 4. stoletju pred Kristusom, slogovno pa ga uvrščajo med klasicizem in helenizem. "Lošinjski" atlet je verjetno kako stoletje mlajši, število kopij pa priča, da je bil originalni kip v antiki nadvse priljubljen. Med danes ohranjenimi različicami je najbolj znan tisti, ki so ga v 19. stoletju našli v Efezu in je razstavljen v Umetnostnozgodovinskem muzeju na Dunaju.