Maurizio Cattelan se je Judom, ki so obiskovali sinagogo v Stommelnu in ki so se do zadnjega upirali nacistom, poklonil z delom, ki prikazuje križanje ženske. Foto: EPA
Maurizio Cattelan se je Judom, ki so obiskovali sinagogo v Stommelnu in ki so se do zadnjega upirali nacistom, poklonil z delom, ki prikazuje križanje ženske. Foto: EPA
Maurizio Cattelan: La nona ora (Deveta ura) (1999)
Najznamenitejše delo Maurizia Cattelana verjetno ostaja La nona ora (Deveta ura), ki prikazuje papeža janeza Pavla II., ki ga zadene meteorit.

Križana in proti gledalcu s hrbtom obrnjena ženska naj bi govorila o obupanem boju zgodovine in religije proti smrti, ki zmaga prav v vsakem boju, v katerega se zaplete. Cattelan s tem delom nadaljuje serijo del, ki satirično obravnavajo tematiko Katoliške cerkve in med katerimi morda najbolj slovi upodobitev nekdanjega papeža Janeza Pavla II., ki ga zadene meteorit. Bistvo tokratnega projekta, ki bo na ogled do 10. avgusta, je, da je bil narejen posebej za ambient nekdanje sinagoge. V tej od leta 1981 poteka Projekt Synagoge Stommeln. V sinagogi, katere verniki so se do zadnjega upirali nacistom, vsako poletje razstavijo delo enega svetovno znanega umetnika. Catellanovo delo je tako nasledilo lanskoletni projekt Maxa Neuhausa, prejšnja leta pa so se med drugim predstavili tudi Richard Serra, Jannis Kounellis, Roman Signer in Sol LeWit.
Brihtnež, ki se je umetnosti izučil sam
V Padovi rojeni Maurizio Cattelan je eden maloštevilnih mednarodno uveljavljenih umetnikov, ki se ne more pohvaliti s formalno umetniško izobrazbo. Preden je uspel kot umetnik, je opravljal številna dela. Bil je tudi grobar in prav zaradi te zaposlitev naj bi bila vir Cattelanove strasti do mračnjaškega in pogostega poigravanja s katolicizmom. Vendar slednji ni edini 'režim', kateremu se Cattelan upira s posmehom. Cattelan v svetovnem umetniškem sistemu velja za nekakšnega šaljivca, ki razgalja vse sisteme pravil, ki mu padejo na pamet.
Zato tudi ni presenetljivo, da ga je Jonathan P. Binstock, kurator za sodobno umetnost v galeriji Concordian v Washingtonu, opisal kot "enega največjih post-duchampovskih umetnikov in 'brizhtneža'". To potrjuje tudi dejstvo, da je Cattelan s petkratno uvrstitvijo njegovih del v glavno razstavo beneškega bienala postal že skoraj 'inventar' tega uglednega dogodka.
Polona Balantič