Hans Verhagen der Stomme: Vodni španjel, 3. četrtina 16. stoletja © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Foto: Jörg P. Anders Foto: false
Hans Verhagen der Stomme: Vodni španjel, 3. četrtina 16. stoletja © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Foto: Jörg P. Anders Foto: false
Albrecht Dürer: Sveti Evstahij, okoli 1500. © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Foto: Volker-H. Schneider
Albrecht Dürer: Sveti Evstahij, okoli 1500. © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Foto: Volker-H. Schneider Foto: false

Zvestobo podčrtuje kužek znamenitega van Eyckovega portreta zakoncev Arnolfini, medtem ko je na drugem koncu Evrope na Tizianovi Urbinski Veneri pes ob njenih nogah že zatisnil oči. Prvo je flamski slikar naslikal leta 1434 in jo hranijo v londonski Narodni galeriji, drugo je beneški kolorist naslikal dobro stoletje pozneje in visi v firenški galeriji Uffizi.

V berlinskem grafičnem kabinetu so motiviko psov poiskali v svoji zbirki, ki pokriva deset stoletij umetniškega ustvarjanja. V eni najbolj raznolikih zbirk evropske umetnosti v Nemčiji je vrsta del, na katerih so upodobljene živali, ki so jih ustvarili nekateri največji umetniki, denimo Albrecht Dürer, Agostino Carracci, Rembrandt, Adolph Menzel, Otto Dix in drugi.

Razstavljene so risbe, grafike, oljne skice in akvareli, ki ponujajo zanimiv vpogled v raznolikost načinov upodabljanja, ki so jih umetniki razvili skozi stoletja, da bi zajeli bistvo človekovih štirinožnih prijateljev. Če so stari mojstri z izredno natančnostjo narisali tudi najmanjšo dlako, pa so moderni slikarji pasjo figuro predrugačili v skoraj neprepoznavno abstraktno formo.

Čeprav jih biblično besedilo ne omenja, so pse upodabljali ob nogah Adama in Eve. Bili so atribut sv. Evstahija, saj naj bi se temu rimskemu častniku ravno med lovom prikazal križ med jelenovim rogovjem. Dürer je na svoji upodobitvi svetnika (slika desno) peterici psov posvetil neverjetno pozornost. Pse so upodabljali tudi kot običajne čuvaje, ovčarje in lovske pse, v žanrskih prizorih na ulici pa med potepanjem med ljudmi.

Nepogrešljivi protagonisti lovskih prizorov
Že v srednjem veku so bili psi stalnica lovskih uprizoritev, ki so postala priljubljena motivika na dvorih. Gospoda se je bahala s takšnimi prizori lova kot metaforami človekove moči nad naravo. Tudi kadar so jih upodobili ob moških ali ženskah so poudarjali status upodobljenca, pri otrocih pa njihovo naivnost in nedolžnost. Pozneje so jih upodabljali tudi na bolj nekonvencionalne načine in tako je Rembrandt psa v bibličnem prizoru usmiljenega Samaritana drzno postavil v ospredje biblijskega prizora.

Razstava o psih v likovni umetnosti bo odprta do 20. septembra.