Aj Vejvej je želel, da bi obiskovalci hodili po semenih, kar naj bi ponujalo poglobljeno izkušnjo in omogočilo razmišljanje o bistvu dela, ki je kritika sodobne kitajske družbe. A že kmalu so v Tateu obiskovalcem prepovedali hoditi po semenih, saj naj bi prah ogrožal zdravje. Foto: EPA
Aj Vejvej je želel, da bi obiskovalci hodili po semenih, kar naj bi ponujalo poglobljeno izkušnjo in omogočilo razmišljanje o bistvu dela, ki je kritika sodobne kitajske družbe. A že kmalu so v Tateu obiskovalcem prepovedali hoditi po semenih, saj naj bi prah ogrožal zdravje. Foto: EPA
Aj Vejvej
Aj Vejvej je glasen zagovornik človekovih pravic in kritik kitajskega ravnanja s političnimi oporečniki. Foto: Reuters

Semen - vsako izmed njih je individualna skulptura -, sicer ne bo dovolj, da bi prekrila celotna tla razstavišča Turbine Hall, kot si je prvotno zamislil slavni kitajski umetnik v letu 2010.

Deset ton porcelanastih sončničnih semen, vsako izmed njih so izdelali in pobarvali kitajski rokodelci, namreč predstavlja le slabo desetino količine semen, ki so nekoč že prekrivala tla te dvorane. Prvi obiskovalci so lahko hodili po njih kot po grobih kamenčkih na plaži, potem pa so vodilni v galeriji kaj kmalu to početje prepovedali, saj naj bi bil prah, ki se je ob tem dvigal v zrak, nevaren za zdravje ljudi.

4,2 evra za eno seme
Ker nakup galerije predstavlja zgolj majhen delež stotih milijonov semen, kolikor jih je sestavljalo izvirno delo, je umetnik predlagal, naj semena na tla položijo v obliki kvadrata, ali pa, da bi dosegli bolj dramatičen učinek, v obliki stožca s premerom petih metrov in višine metra in pol - v tej obliki je bilo (takrat še sposojeno) delo v Tate Modern na ogled od lanskega junija do začetka tega leta.

Zdaj pa je Tate omenjeno število semen odkupil s finančno pomočjo Art Funda, cene niso razkrili. Je pa znano, za koliko so v hiši Sotheby's lani prodali 100.000 Vejvejevih sončničnih semen - za približno 420.000 evrov oziroma za 4,2 evra na seme.

Sončnična semena Aja Vejveja so bila javnosti prvič predstavljena oktobra leta 2010 prav v razstavišču Turbine Hall galerije Tate Modern. Izvirno delo je sestavljalo 100 milijonov porcelanastih "semen", vsako posebej ročno poslikano v Džingdeženu, pri čemer je sodelovalo 1.600 kitajskih rokodelcev.

Občudovan po svetu, doma "težaven"
Aj Vejvej je najslavnejši kitajski še živeči umetnik, ne le zaradi po vsem svetu občudovanih del, ampak tudi zaradi težav s kitajskimi oblastmi, kjer je bil pred kratkim obsojen na hišni pripor, preiskovali so ga zaradi "razpečevanja pornografije" in mu uničili atelje.

Kitajske oblasti so ga obtožile davčne utaje, številni komentatorji pa so prepričani, da gre oblastem v nos predvsem to, da je umetnik glasen zagovornik človekovih pravic in kritik kitajskega ravnanja s političnimi oporečniki.