Slika Mati Tito je nastala, ko je avtor začel razmišljati o nenavadni navezanosti nekdanjih Jugoslovanov na lik Tita. Za nekatere je nostalgičen simbol boljše preteklosti, drugi ga prezirajo, a še vedno je zelo živ, tako v glavah naklonjenih kot nenaklonjenih. Gre za čustveno navezanost na podzavestni ravni, ki je veliko bolj kot politična - zasebna. Hkrati pa je Steinacher želel upodobiti duh tradicionalne patriarhalne družbe Balkana z neizogibnim homofobičnim podtonom ... Vse to je pripeljalo do podobe Tita, matere Jugoslavije, simbola neseksualne ali bolje transseksualne, podzavestne želje. Foto: FDV/Walter Steinacher
Slika Mati Tito je nastala, ko je avtor začel razmišljati o nenavadni navezanosti nekdanjih Jugoslovanov na lik Tita. Za nekatere je nostalgičen simbol boljše preteklosti, drugi ga prezirajo, a še vedno je zelo živ, tako v glavah naklonjenih kot nenaklonjenih. Gre za čustveno navezanost na podzavestni ravni, ki je veliko bolj kot politična - zasebna. Hkrati pa je Steinacher želel upodobiti duh tradicionalne patriarhalne družbe Balkana z neizogibnim homofobičnim podtonom ... Vse to je pripeljalo do podobe Tita, matere Jugoslavije, simbola neseksualne ali bolje transseksualne, podzavestne želje. Foto: FDV/Walter Steinacher
Bikini Tito
'Umetnik Tita demistificira ne tam, kjer je po navadi demistificiran (ko njegova podoba in politična vloga trčita z zgodovinskimi dejstvi), ampak na najbolj osebni, celo fizični in spolni ravni. Ne le, da enega svetovnih vodij prikaže kot človeka, prikaže ga celo kot žensko. Običajne razprave o tem, ali je bil Tito junak ali zločinec, tu ne igrajo vloge: pomembno zgodovinsko osebnost upodobi kot sramežljivega najstnika v bikiniju, razvpitega ženskarja kot nosečnico, očarljivca kot grdega starca ... skratka, očeta naroda kot njegovo mater,' piše Velikonja. Foto: Walter Steinacher/FDV

Na Fakulteti za družbene vede so v okviru Galerije FDV odprli razstavo Yugostalgia. Razstavljena bo serija portretov nekdanjega jugoslovanskega predsednika Josipa Broza - Tita avtorja Walterja Steinacherja, hkrati pa bodo predstavljene fotografije avtorice Elene Fajt “Josip Broz Superstar”, ki ponazarjajo utrip "titonostalgije" v državah nekdanje Jugoslavije.

Razstava - dela v nastajanju so bila v začetku leta 2008 na ogled v galeriji Alkatraz na ljubljanski Metelkovi -, je prišla v Slovenijo po zelo odmevnem gostovanju v New Yorku.

Tito na posterjih, majicah, razglednicah ...
Kot je avtor povedal v intervjuju za The Times, ga je tematika Tita začela zanimati med potovanjem po Bosni, Sloveniji in Hrvaški, kjer je Titovo podobo srečeval na posterjih, majicah in razglednicah. Imel je tudi atelje na ljubljanski Metelkovi, kjer je v skoraj vsakem od klubov visela vsaj ena podoba Tita.

Glede na tekmovalno ozračje med tamkajšnjimi klubi je bil Josip Broz - Tito po Steinacherjevih besedah pravzaprav simbolna povezava med njimi. Ko ga je galerija Alkatraz povabila k sodelovanju, se je odločil, da se bo posvetil motivu nekdanjega jugoslovanskega predsednika in ustvaril nekakšno "evropsko različico vseprisotne podobe Cheja Guevare".

S humorjem prekinja krog teme
Sociolog Mitja Velikonja je o Steinbacherjevih delih zapisal, da so "zabavna prav zato, ker so tako resna". O humorju v svojih delih umetnik pravi, da z njim pravzaprav prekinja krog teme ... ljudje se smejejo samim sebi in tako postajajo manj dovzetni za nacionalizem, fašizem in sovraštvo do sebi podobnih.

V trenutnih razpravah o temni plati Titove zgodovine, o vojnih zločinih in zanikanju človekovih pravic obstajajo vedno določeni izhodiščni položaji, nekakšno polemično nasilje in ponos. Kot kulturni in psihološki pojav je to odraz nasilja in bolečine, ki so jo utrpeli določeni posamezniki, in tako se ponos, sovraštvo in nasilje nadaljujejo. Humor pa vnaša nekakšno svetlejšo stran.

Kako avtor opredeljuje "jugostalgijo"? Zanj je to stanje duha, hrepenenje po boljši preteklosti, ki pa je kot nekakšen zamrzovalnik iluzij. Gre za nekakšno utopično hrepenenje, ugotavlja.

Velikonja pa svoje pisanje končuje: "Razstava v celoti razkriva kot tisti radovedni fant v Andersenovih Cesarjevih novih oblačilih, 'Maršalovo novo goloto' - nič več ni za sleči. Pokaže, dobesedno, golo resnico o Titu."