Za potovanja bi v DZ-ju letos lahko zapravili več kot 200.000 evrov več 'cekinov' iz davkoplačevalskega 'pujska' kot lani. Foto: EPA
Za potovanja bi v DZ-ju letos lahko zapravili več kot 200.000 evrov več 'cekinov' iz davkoplačevalskega 'pujska' kot lani. Foto: EPA
Poslanci
Na vprašanje, koliko poslancev se v povprečju udeleži seje DZ-ja, nam v parlamentu niso znali odgovoriti. Foto: Državni zbor


95. člen

(1) Poslanec, ki ne more priti na sejo državnega zbora ali njegovega delovnega telesa, katerega član je, mora o odsotnosti in o razlogih zanjo obvestiti predsednika državnega zbora oziroma predsednika delovnega telesa najpozneje dan pred začetkom seje oziroma dan pred nadaljevanjem prekinjene seje, razen če tega ne more storiti zaradi višje sile.

(2) Za opravičeno odsotnost poslanca se šteje: – zadržanost z dela po predpisih o delovnih razmerjih in zdravstvenem zavarovanju, – službena odsotnost po odobritvi predsednika državnega zbora, – izredni dopust, odobren v skladu z zakonom in aktom mandatno- volilne komisije, – zadržanost poslanca s seje delovnega telesa zaradi istočasne udeležbe pri delu drugega delovnega telesa, katerega član je, – zadržanost poslanca s seje delovnega telesa, katerega član je, če ga po pooblastilu vodje poslanske skupine na seji nadomesti poslanec iz iste poslanske skupine, – poslansko delo v volilni enoti v dnevih, ki so s programom dela državnega zbora predvideni za delo poslancev v volilnih enotah, – odsotnost zaradi napovedane in obrazložene odsotnosti vseh članov poslanske skupine, katere član je poslanec, pri obravnavi posamezne točke dnevnega reda, – službena odsotnost po odobritvi vodje poslanske skupine.

(3) Za opravičeno odsotnost poslanca se šteje tudi zadržanost zaradi okoliščin, ki se štejejo za višjo silo.

(4) Vodja poslanske skupine lahko odobri službeno odsotnost po zadnji alinei drugega odstavka tega člena le v primeru, če zagotovi, da iz drugih razlogov iz drugega odstavka tega člena na seji državnega zbora ali delovnega telesa ne bo opravičeno odsotnih več kot tretjina poslancev te poslanske skupine.

(5) Vodja poslanske skupine obvesti predsednika državnega zbora oziroma delovnega telesa in mandatno-volilno komisijo o službeni odsotnosti iz prejšnjega odstavka, najkasneje dan pred sejo državnega zbora ali delovnega telesa oziroma najkasneje dan pred nadaljevanjem prekinjene seje.

97. člen

Za dneve neopravičene odsotnosti s seje državnega zbora ali seje delovnega telesa poslancu ne pripada plača, regres za prehrano med delom in povračilo stroškov za prevoz na delo in z dela.

Vir: Poslovnik DZ-ja
Parlament
Nadur in nočnih ur se poslancem ne plačuje. Foto: MMC RTV SLO
Prah dvignila poslanska potovanja

O tem, kako s sredstvi stiska vlada in kakšne načrte ima, da bi izdatke zmanjšala na minimum, je v medijih veliko govora, manj pa se poroča o varčevanju v parlamentu. In ker se na račun zapravljanja v hramu demokracije in dela poslancev vendarle pojavljajo očitki in zastavljajo nekatera vprašanja, je MMC preveril, koliko je v njih resnice oz. kako upravičeni so dvomi.

Lani za potovanja 327.000, letos 560.000 evrov?
Začeti velja z očitkom, da DZ premalo zateguje pas pri potovanjih poslancev v tujino. Časnik Dnevnik je namreč poročal, da pot poslance kljub napovedanemu varčevanju pri potovanjih v tujino vodi tudi v nekatere eksotične dežele. Trije poslanci (Jožef Jerovšek in Miro Petek iz SDS-a ter Matjaž Zanoškar iz DeSUS-a) tako letos v sklopu skupine prijateljstva odhajajo v Indijo, Anton Colarič (SD) pa na Kubo, kjer se bo v začetku novembra udeležil mednarodnega srečanja Pravno varstvo in otrokove pravice.

Ko smo v državnem zboru povprašali, ali se držijo varčevanja na tem področju, so nam odgovorili pritrdilno. Pri tem so navedli, da že od 16. februarja sledijo spremenjenemu in dopolnjenemu pravilniku o mednarodni dejavnosti, na podlagi katerega so racionalizirali in zmanjšali stroške službenih potovanj. Iz številk pa bi se vendarle dalo razbrati drugačno zgodbo. Po podatkih, ki nam jih je posredoval DZ, so namreč stroški potovanj poslancev in uslužbencev parlamenta za leto 2008 znašali 327.846,60 evra, za leto 2009 pa je za ta namen predvidenih 559.653 evrov. Na dan 2. oktober je bilo sicer porabljenih »le« 282.146 evrov.

DZ: Poslanci ne potujejo v »eksotične« kraje
Ko je beseda nanesla na Kubo in Indijo, so zanikali, da poslanci potujejo v »eksotične« kraje in pojasnili, »da se pri načrtovanju mednarodne dejavnosti DZ-ja upoštevata stopnja in pogostost sodelovanja s posamezno državo oziroma mednarodno organizacijo na ravni državnega zbora in na ravni drugih državnih organov skladno z zunanjepolitičnimi prioritetami RS«. Vsa potovanja sicer potrdi odbor DZ-ja za zunanjo politiko.

Čeprav je Dnevnik poročal o seznamu do konca novembra načrtovanih poslanskih poti v tujino, pa so v parlamentu za MMC zatrdili, da takšnega seznama nimajo. Prav tako nam niso odgovorili, katera daljša potovanja so bila letos že izpeljana. Ali navedbe omenjenega časnika, ki piše, da je do konca novembra predvidenih še okoli 20 potovanj, držijo, tako ni znano. Pri tem pa velja navesti, da se mnogim službenim potem stalne delegacije DZ-ja v različnih mednarodnih parlamentarnih telesih niti ne morejo izogniti. Med tistimi, ki med krizo niso nujna, pa Dnevnik poleg Indije in Kube, denimo, omenja obisk delegacije odbora za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano na Cipru, ki je na sporedu prihodnji teden.

DZ: Poslanci niso upravičeni do nadur ali nočnih ur
Drugo vprašanje, ki se zastavlja med krizo in varčevanjem, je, ali to, da poslanci izredne seje začenjajo šele po 15. uri in nato poslanske klopi gulijo tudi dolgo v noč, pomeni plačane nadure. V DZ-ju so za našo spletno stran zatrdili, da poslanci niso upravičeni do izplačila nadur ali nočnih ur.

In zakaj se potem seje začenjajo tako pozno (tudi vsakokratna redna seja se začne v ponedeljek ob 14. uri)? »O vsakokratnem času začetka izredne seje se vodje poslanskih skupin dogovorijo na kolegiju predsednika DZ-ja. Ker so izredne seje sklicane v zelo kratkem roku, se pri času sklica seje upošteva tudi čas, ki ga poslanke in poslanci imajo rezerviranega za delo v svojih poslanskih pisarnah (ponedeljki) in v poslanskih skupinah (torek dopoldan) ter čas potreben za seje delovnih teles, ki morajo pripraviti gradivo za plenarno sejo,« pravijo v parlamentu.

Če poslanci neopravičeno manjkajo, so sankcionirani
Zadnja tema pa pravzaprav ni neposredno vezana na varčevanje poslancev, temveč na njihovo vestnost in na vprašanje, ali si zares zaslužijo svoje plače. Zgodi se namreč, da nekateri med njimi neopravičeno manjkajo na sejah DZ-ja ali delovnega telesa. A je ta, če je dokazana in če morebitni ugovori poslancev niso uspešni, sankcionirana, opozarjajo v hramu demokracije. Poslovnik DZ-ja in poseben pravilnik, ki ga je sprejela mandatno-volilna komisija, namreč predvidevata, da poslancu za dneve neopravičene odsotnosti s seje DZ-ja ali delovnega telesa ne pripadajo ne plača za tisti dan ne regres za prehrano med delom ne povračilo stroškov za prevoz na delo in z dela. Kdaj je odsotnost upravičena, si lahko preberete v okvirčku ob strani.

NEOPRAVIČENA ODSOTNOST POSLANCEV

-
Poslovnik DZ-ja

- Postopek za ugotavljanje odgovornosti poslanca zaradi neopravičene odsotnosti s seje državnega zbora oziroma delovnega telesa (mandatno-volilna komisija, 19. september 2002)

- Zakon o poslancih

Ker je govora o davkoplačevalskem denarju, je sankcioniranje neupravičenih izostankov poslancev razveseljivo, a se lahko pri ugotavljanju (ne)opravičenosti tudi zaplete, kar dokazuje ponedeljkova seja DZ-ja. Ta je bila prekinjena zaradi nesklepčnosti, kar pomeni, da neopravičeno odsotne poslance na seji, ki se je čez tri ure nadaljevala, zagotovo čaka izguba dela plače. Pri glasovanju je bilo, kot piše časnik Večer, neopravičeno odsotnih osem poslancev (Julijana Bizjak Mlakar, Bogdan Čepič, Luka Juri, Anton Kampuš, Dušan Kumer in Anton Rop iz SD-ja ter Ljubo Germič in Milan Gumzar iz LDS-a). Zagata pa leži drugje. »Ponedeljkovo glasovanje je namreč posebnost, saj je nesklepčnost nastala, ker so tri stranke opozicije napovedale obstrukcijo, ki pa je predsednik DZ-ja Pavel Gantar ni priznal,« lahko beremo v Večeru, kar pomeni, da bi lahko sankcioniranje čakalo tudi 41 poslancev opozicije.

Neopravičeno odsotnost ugotavlja pristojna služba
In kdo sploh ugotavlja (ne)opravičeno odsotnost poslancev? »Pristojna služba DZ-ja,« pojasnjujejo v parlamentu in dodajajo, da ta ugotavlja le neopravičene odsotnosti, če pride do prekinitve seje ob tretjem ugotavljanju navzočnosti zaradi nesklepčnosti. »To se odvija po Postopku za ugotavljanje odgovornosti poslanca zaradi neopravičene odsotnosti s seje DZ-ja oziroma delovnega telesa.«

»Skupne udeležbe oz. neudeležbe posamezne poslanke in poslanca na sejah DZ-ja in sejah delovnih teles ne spremljamo. V dneh, ko poteka seja DZ-ja, predsedujoči na začetku seje sporoči, kdo od poslank in poslancev je tisti dan opravičeno odsoten. Ti podatki so objavljeni v magnetogramu vsake seje,« so za MMC tudi pojasnili v parlamentu. Vendarle pa so nam posredovali podatek, da je bilo v mandatu 2004-2008 21 primerov, ko so bili poslanke in poslanci ob tretjem ugotavljanju navzočnosti zaradi nesklepčnosti neopravičeno odsotni: »Tem poslankam in poslancem je bila ustrezno znižana plača in drugi osebni prejemki.« V tem mandatu pa je za manjkajoči dan brez plače ostalo že 38 poslancev, poroča Večer, a jih je nekaj med njimi že napovedalo ugovor na takšno sankcijo.



95. člen

(1) Poslanec, ki ne more priti na sejo državnega zbora ali njegovega delovnega telesa, katerega član je, mora o odsotnosti in o razlogih zanjo obvestiti predsednika državnega zbora oziroma predsednika delovnega telesa najpozneje dan pred začetkom seje oziroma dan pred nadaljevanjem prekinjene seje, razen če tega ne more storiti zaradi višje sile.

(2) Za opravičeno odsotnost poslanca se šteje: – zadržanost z dela po predpisih o delovnih razmerjih in zdravstvenem zavarovanju, – službena odsotnost po odobritvi predsednika državnega zbora, – izredni dopust, odobren v skladu z zakonom in aktom mandatno- volilne komisije, – zadržanost poslanca s seje delovnega telesa zaradi istočasne udeležbe pri delu drugega delovnega telesa, katerega član je, – zadržanost poslanca s seje delovnega telesa, katerega član je, če ga po pooblastilu vodje poslanske skupine na seji nadomesti poslanec iz iste poslanske skupine, – poslansko delo v volilni enoti v dnevih, ki so s programom dela državnega zbora predvideni za delo poslancev v volilnih enotah, – odsotnost zaradi napovedane in obrazložene odsotnosti vseh članov poslanske skupine, katere član je poslanec, pri obravnavi posamezne točke dnevnega reda, – službena odsotnost po odobritvi vodje poslanske skupine.

(3) Za opravičeno odsotnost poslanca se šteje tudi zadržanost zaradi okoliščin, ki se štejejo za višjo silo.

(4) Vodja poslanske skupine lahko odobri službeno odsotnost po zadnji alinei drugega odstavka tega člena le v primeru, če zagotovi, da iz drugih razlogov iz drugega odstavka tega člena na seji državnega zbora ali delovnega telesa ne bo opravičeno odsotnih več kot tretjina poslancev te poslanske skupine.

(5) Vodja poslanske skupine obvesti predsednika državnega zbora oziroma delovnega telesa in mandatno-volilno komisijo o službeni odsotnosti iz prejšnjega odstavka, najkasneje dan pred sejo državnega zbora ali delovnega telesa oziroma najkasneje dan pred nadaljevanjem prekinjene seje.

97. člen

Za dneve neopravičene odsotnosti s seje državnega zbora ali seje delovnega telesa poslancu ne pripada plača, regres za prehrano med delom in povračilo stroškov za prevoz na delo in z dela.

Vir: Poslovnik DZ-ja
Prah dvignila poslanska potovanja