Če občani s svojim županom in občinskim svetom ne bodo več zadovoljni, jih bodo lahko tudi zakonito odstavili. Foto: BoBo
Če občani s svojim županom in občinskim svetom ne bodo več zadovoljni, jih bodo lahko tudi zakonito odstavili. Foto: BoBo
Franc Kangler
Franc Kangler je bil prvi slovenski župan, ki je moral po uličnih protestih oditi. Foto: BoBo

Novela prinaša možnost glasovanja o odpoklicu župana, ki se lahko izvede enkrat v njegovem mandatu, in sicer najprej po preteku enega leta od njegove izvolitve in najpozneje šest mesecev pred rednimi lokalnimi volitvami.

Pobuda za razpis glasovanja o odpoklicu župana mora biti podprta z overjenimi podpisi najmanj dveh odstotkov volivcev, ki so glasovali v prvem krogu na zadnjih rednih volitvah za župana, vendar ne manj kot 15 volivcev in ne več kot 2.500 volivcev v občini.

Sledi zbiranje podpisov za zahtevo za razpis glasovanja o odpoklicu župana. Glasovanje se izvede, če zahtevo s podpisi podpre najmanj dvajset odstotkov, vendar ne manj kot 90 in ne več kot 10.000 volivcev v občini. V to število se vštevajo tudi že zbrani podpisi, s katerimi je bila podprta pobuda.

Župan je odpoklican, če se glasovanja udeleži več kot 90 odstotkov volivcev, ki so glasovali v prvem krogu na zadnjih rednih volitvah za župana, in če za odpoklic glasuje večina volivcev, ki so veljavno glasovali. Volivci lahko hkrati s pobudo za razpis glasovanja o odpoklicu župana vložijo tudi pobudo za razpis glasovanja o razpustitvi občinskega sveta.

Poklicni župani le bolj naseljenih občinah
Novela predvideva tudi, da bi lahko župani svojo funkcijo opravljali poklicno le, če občina šteje več kot 5.000 prebivalcev. Prav tako ima lahko občina z od 10.000 do 100.000 prebivalci največ dva, občina z več kot 100.000 prebivalci pa največ tri podžupane. Le v mestni občini se podžupan v soglasju z županom lahko odloči, da bo funkcijo opravljal poklicno.

Novela na novo ureja tudi poklicno zagotavljanje zastopanja občine, njenih organov in ožjih delov, ki so pravne osebe, tako da je za te naloge pristojna občinska uprava. Za opravljanje teh nalog se lahko oblikuje občinsko pravobranilstvo, ustanovi medobčinsko pravobranilstvo ali pa jih opravlja občinski pravobranilec, ki jih tudi sicer neposredno opravlja.

Novela prinaša tudi nekaj sprememb na področju medobčinskega sodelovanja, delovanja nadzornega odbora občine in sklicevanja sej občinskega sveta.