Koordinator svetovalnice Marko Tanasić pravi, da se zagovorniki borijo skupaj z delavci in nastavljajo ogledalo pogosto neučinkovitim institucijam. Foto: Admir Baltić
Koordinator svetovalnice Marko Tanasić pravi, da se zagovorniki borijo skupaj z delavci in nastavljajo ogledalo pogosto neučinkovitim institucijam. Foto: Admir Baltić

Delovni čas je delovni čas, toda telefon je vedno vklopljen, problemi se dogajajo 24 ur na dan.

Goran Zrnić
Zagovornik Goran Zrnić poziva delavce, ki se jim godijo krivice, da se oglasijo v svetovalnici. Foto: Admir Baltić

Delam tako z migranti kot z našimi, ker tu nekih bistvenih razlik ni, vsi so enako tepeni.

Boris Perš
Zagovornik Boris Perš opozarja na nevzdržno stanje, v katerem se pogosto znajdejo vozniki tovornjakov. Foto: Admir Baltić

Srečamo se s takimi delodajalci, za katere je delavec samo strošek, blago, ki se ga izčrpa, izžame do zadnje kaplje krvi in se ga vrže na cesto.

Marko Tanasić
NaGlas!

Svetovalnica za migrante je nastala kot rezultat projekta Integracijski paket, ki ga je Zveza svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) izvajala od decembra 2010 do decembra 2013. Po izteku projekta je svetovalnica postala zunanja storitev Zavoda za zaposlovanje.

Mediji smo že večkrat poročali o žalostnih usodah migrantskih delavcev, tokrat tudi v oddaji NaGlas! predstavljamo ljudi, ki migrantom pomagajo. Gostja oddaje je bila Sonja Šarac iz migrantske svetovalnice ZSSS-ja.

Koordinator svetovalnice Marko Tanasić je v Slovenijo prišel iz Bosne in Hercegovine leta 2003. Preden se je zaposlil v svetovalnici, je na področju zagovorništva že delal kot prostovoljec. Sodelovanje z zavodom za zaposlovanje pojasni: "Oni delajo po širini, informirajo stranke, mi pa gremo v konkretne primere in jih raziskujemo do dna. Če je treba, tudi spremljamo človeka do institucij. Skušamo stvari urediti, marsikdaj se težave razrešijo sporazumno, če pa ne gre sporazumno, potem gremo na sodišče."

Usluge v več jezikih
Svetovalnica svoje usluge delavcem ponuja tudi v njihovem maternem jeziku. Komunicirajo v angleščini, ruščini, italijanščini, največkrat pa z delavci govorijo bosansko, hrvaško in srbsko, saj okrog 90 odstotkov tujih delavcev v Slovenijo prihaja z območja nekdanje Jugoslavije.

Vez med delavci in institucijami
Pred osmimi leti je iz BiH-a v Slovenijo prišel tudi zagovornik Goran Zrnić, ki zelo slikovito opiše način, kako svetovalnica pomaga delavcem: "Oni so na prvi črti, recimo temu bojišča, mi smo tik za njihovim hrbtom kot podpora. Prosimo samo, da nas kontaktirajo. Mi smo vez med strankami in institucijami. Stranki pojasnimo, kaj je mogoče, instituciji pa, kaj se je zgodilo."

Danes migranti, jutri mi
Tretji zagovornik Boris Perš ni imigrant, oziroma kot sam pravi, je "imigrant iz Prekmurja". Kot nekdanji voznik tovornjakov je v svetovalnici zadolžen za svetovanje voznikom: "Delam tako z migranti kot z našimi, ker tu nekih bistvenih razlik ni, vsi so enako tepeni."

S tem, da je vedno manj razlik med spoštovanjem delavskih pravic migrantov in državljanov Slovenije, se strinja tudi Zrnić, ki pravi, da "domači postajajo huda konkurenca migrantom v načinu, kako se zaposlujejo in kaj vse pretrpijo s strani delodajalcev".

Tovornjakarji, sodobni nomadi
Oba, Zrnića in Perša, je v migrantsko svetovalnico pripeljala lastna izkušnja s kratenjem delavskih pravic. Zrnić se je v Sloveniji prvič zaposlil kot gradbeni delavec: "Doživel sem nesrečo na gradbišču, zlomil sem si hrbtenico, tako da so lastniki podjetja enostavno počakali iztek pogodbe in nisem več delal tam." Perš je kot tovornjakar doživel že marsikaj: "Večkrat sem na cesti ostal brez nafte, brez denarja za preživetje, brez vsega. Zato mi je danes žal ljudi, ki po tri štiri mesece ne vidijo drugega kot kabino. Spijo v kabinah, nimajo tuša, nimajo ničesar. So kot nomadi, samo da je pravi nomad vsaj v naravi, oni so pa v kabinah."

Delovni čas 24 ur na dan
Delovnik svetovalcev se ves čas prilagaja stanju na terenu. "Delovni čas je delovni čas, toda telefon je vedno vklopljen, problemi se dogajajo 24 ur na dan," pravi Zrnić in dodaja, da se delo svetovalca "brez entuziazma ne more opravljati". Tanasić dodaja, da svetovalci rastejo skupaj z delavci: "Borimo se z njimi, nastavljamo ogledalo institucijam in državi."

Delavec samo strošek
Informacije, ki jih svetovalci pridobivajo s terena, kažejo na še vedno alarmantne razsežnosti nespoštovanja delavskih pravic. Tanasić opiše: "Srečamo se s takimi delodajalci, za katere je delavec samo strošek, blago, ki se ga izčrpa, izžame do zadnje kaplje krvi in se ga vrže na cesto."

Proti samovolji delodajalcev
Zato delavce pozivajo, da se ne uklanjajo samovolji delodajalcev. "Jasno povem, drznite si, pridite, poskusite, kaj lahko izgubite? Izgubiti ne morete ničesar," svetuje Zrnić. Kot največje priznanje svojemu delu vidijo uspešno rešene primere. "Zame je največji uspeh, ko človeka potegneš iz blata, da dobi tisto, kar si je z delom zaslužil," pove Perš.

Svetovalnica zapira vrata?
Toda projekt, iz katerega se financira delovanje svetovalnice, se izteka in po 30. juniju se lahko zgodi, da bodo morali spet delovati na prostovoljni osnovi. Migrantska svetovalnica za zdaj še nima zagotovljenega stalnega vira financiranja, potrebe po njenih uslugah pa se žal ne zmanjšujejo.

Delovni čas je delovni čas, toda telefon je vedno vklopljen, problemi se dogajajo 24 ur na dan.

Goran Zrnić

Delam tako z migranti kot z našimi, ker tu nekih bistvenih razlik ni, vsi so enako tepeni.

Boris Perš

Srečamo se s takimi delodajalci, za katere je delavec samo strošek, blago, ki se ga izčrpa, izžame do zadnje kaplje krvi in se ga vrže na cesto.

Marko Tanasić
NaGlas!