V SDS-u med drugim predlagajo, da vlada, Teš in njegov lastnik, HSE, v 30 dneh predstavijo ekonomsko upravičenost naložbe in vpliv spremenjenih razmer na poslovanje Teša in HSE-ja. Foto: BoBo
V SDS-u med drugim predlagajo, da vlada, Teš in njegov lastnik, HSE, v 30 dneh predstavijo ekonomsko upravičenost naložbe in vpliv spremenjenih razmer na poslovanje Teša in HSE-ja. Foto: BoBo
Teš 6
Teš mora do konca oktobra pripraviti nov, že šesti novelirani investicijski program. Holding Slovenske elektrarne, ki je v stoodstotni državni lasti, bi moral za Teš nameniti svežih 140 milijonov. Foto: BoBo

DZ je na prvi dan parlamentarnih počitnic na izredni seji opravil večurno razpravo o problematiki Teša 6, zdaj ocenjenega na 1,44 milijarde evrov.

DZ je naprej sprejel koalicijsko usklajen amandma, ki podpira sklepe vlade o tej problematiki in ki gredo po oceni DZ v smer reševanja Teša 6, nato pa v četrtem poskusu tudi priporočilo v celoti.

DZ je amandma podprl s 40 glasovi za in 24 proti, navzočih pa je bilo 67 poslancev. Zatem pa se je zapletlo pri glasovanju o priporočilu kot celoti.

Poslanska skupina SDS je namreč napovedala obstrukcijo, zato v prvem glasovanju DZ ni bil več sklepčen. Ob ponovitvi glasovanja pa so sejo obstruirali še poslanci NSi. Seja je bila nato prekinjena, a tudi v tretjem poskusu glasovanja DZ ni bil sklepčen.

Zato je bila seja še četrtič prekinjena - prvič je bila že kmalu po začetku, drugič tik pred začetkom, tretjič pa med glasovanjem. V nadaljevanju je Matej Tonin (Nsi) umaknil obstrukcijo seje, za katero da so se odločili zaradi vsebinskih razlogov, in napovedal glasovanje proti.

V četrtem poskusu je DZ vendarle potrdil priporočilo v celoti, in sicer je za glasovalo 42 od navzočih 50 poslancev, šest pa jih je bilo proti.

Vlada med drugim računskemu sodišču predlaga, naj v okviru svojih pristojnosti izvede revizijo investicije v šesti blok Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6), Državnemu pravobranilstvu pa je naložila pripravo poročila o zakonitosti ravnanj organov HSE in Teša.

Ministrstvu za infrastrukturo je naložila, da s pomočjo mednarodne, neodvisne specializirane družbe pripravi pregled možnih opcij in predlog nadaljnjih korakov.

Teš mora do 30. oktobra pripraviti noveliran investicijski program, HSE pa do tega datuma predstaviti vpliv spremenjenih razmer na likvidnost, poslovanje in poslovne rezultate obeh družb.

DZ se je sicer seznanil z ugotovitvijo vlade, da projekt ne zagotavlja izvedbe v časovnih in cenovnih okvirih, kot so bili opredeljeni ob odločanju o investiciji. Iz razpoložljive dokumentacije razlogi povišanja niso razvidni v zadostni meri, prav tako pa dokumentacija ne zagotavlja zadostnih podlag za sprejemanje nadaljnjih odločitev.

Poslanska skupina SDS je kot predlagatelj izredne seje DZ pripravila tri priporočila, med drugim da vlada, Teš in njegov lastnik, HSE, v 30 dneh predstavijo ekonomsko upravičenost naložbe in vpliv spremenjenih razmer, tudi podražitve projekta in nižjih tržnih cen električne energije, na poslovanje Teša in HSE.

A DZ tega ni podprl, saj je, tako kot pred njim odbor DZ za infrastrukturo in prostor, ocenil, da gredo sklepi vlade v smeri uresničevanja problematike. Odbor je sicer sprejel dopolnilo, s katerim vladi predlaga, da DZ do 30. novembra poroča o uresničevanju sklepov.

Minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel je na začetku seje menil, da je Teš 6 primer, kako se v tej državi ne smemo vesti. Tako projektno vodenje kot celotno naložbo pa je označil za katastrofo. Minister želi imeti pred oblikovanjem stališča do tega, kako s projektom naprej, na mizi vse podatke oz. jasen presek te naložbe. Šesti noveliran investicijski program, ki se pripravlja in bo tudi revidiran, bo po njegovih pojasnilih podlaga za to.

Ključnega pomena je po njegovih besedah to, da imamo neodvisno strokovno ekspertno institucijo, ki bo preverila ali ta investicijski načrt, ki bo izdelan, drži, ki bo preverila vsa dejanska stanja na tem projektu. Opozoril je, da so bile vse ključne odločitve za projekt pripravljene na podlagi napačnih informacij. Glede na podatke, ki so jih dobili od trenutnih direktorjev, tako Teša kot HSE, kaže na to, da trditve, da se projekt draži, ne držijo, je dejal minister in dodal, da je ta projekt toliko stal od samega začetka.

Poslanec SDS Andrej Vizjak je v imenu predlagateljev pojasnil, da je temeljni namen seje ob različnih informacijah o vrednosti projekta sporočiti, da je DZ s poroštveno pogodbo vrednost omejil navzgor na 1,3 milijarde evrov.

Drugi namen pa je, da se tako Teš in HSE kot vlada zavejo tveganj, ki bodo nastali z začetkom obratovanja, ob tem pa izpostavil, da so tržne cene elektrike, ki so napovedane, bistveno pod cenami, ki so jih predvideli v dosedanjih investicijskih načrtih. Zato je treba ta tveganja oceniti in sprejeti ukrepe za njihovo obvladovanje. "Ne pristajamo na dražitev tega projekta," je poudaril. Če se bo vrednost investicije zvišala, bo moral to DZ po njegovi oceni potrditi. Vizjak se je strinjal z ministrom, da je bil projekt voden katastrofalno, njegova dilema pa je, kdo je imel napačne informacije. Ali so bile te napačne v preteklosti ali jih morda daje zdajšnje vodstvo, se je še vprašal.

V razpravi so se poslanci sicer predvsem vrteli okoli podražitve projekta in iskanja krivca za nastali položaj, so pa se strinjali, da je treba naložbo pripeljati do konca.

Danes so se sicer začele parlamentarne počitnice, ki bodo trajale do 2. septembra. V tem času ne bo rednih sej, lahko pa so izredne. Prva redna seja DZ po parlamentarnih počitnicah se bo začela 23. septembra.

Država še vztraja pri poroštvu
DZ je sicer decembra lani potrdil zakon o poroštvu, po katerem država jamči za 440 milijonov evrov vredno posojilo pri Evropski investicijski banki, a pod pogojem, da je 1,3 milijarde evrov končni znesek vlaganj v Teš 6. Ta znesek pa se je zvišal na 1,44 milijarde evrov.

Prvi mož HSE-ja Blaž Košorok je konec maja na seji odborov DZ-ja za finance in za infrastrukturo zatrjeval, da se projekt ni podražil po podpisu poroštvene pogodbe, temveč je bila večina cene znana že takrat. Nekdanji direktor Teša Simon Tot pa je, nasprotno, zagotovil, da je bilo projekt še januarja mogoče dokončati v okviru danih zavez.

Minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel je sicer prejšnji teden dejal, da o umiku državnega poroštva za 440-milijonsko posojilo EIB-ja ne razmišljajo. Vlada je predlagala Računskemu sodišču, da izvede revizijo naložbe, državnemu pravobranilstvu pa naložila pripravo poročila o zakonitosti ravnanj organov HSE-ja in Teša.

Zahteve nevladnikov jasne: Ustavite projekt
Znova so se oglasile tudi nevladne organizacije. Slovenski Greenpeace, društvo Focus in Slovenski E-forum so poslancem poslali pismo, v katerem opozarjajo, da je čas za sprejem edine prave odločitve. "Zahtevamo, da odrečete državno podporo projektu Teš 6 in prevzamete moralno ter dejansko odgovornost za reševanje nastalega problema," so poudarili.