Igor Lukšič: S korupcijo imata težave le dve stranki, pravi prvak SD-ja Igor Lukšič, ki se zavzema za večjo transparentnost. Foto: STA
Igor Lukšič: S korupcijo imata težave le dve stranki, pravi prvak SD-ja Igor Lukšič, ki se zavzema za večjo transparentnost. Foto: STA

Prepoved financiranja za vse pravne osebe, določata se vrsta prispevkov in zgornja meja njihove višine (deset povprečnih bruto mesečnih plač), uveljavlja se tudi bolj transparenten model poročil o financiranju volilnih kampanj in političnih strank; javne bodo vse donacije, ki presegajo povprečno bruto mesečno plačo; Računsko sodišče bo dobilo več pristojnosti pri izvajanju nadzora, predvidene so tudi višje kazni za prekrške.

Predlagane spremembe pri financiranju strank in kampanj
Anketa: Korupcija v strankah velika težava

Predvidoma v četrtek bo vlada obravnavala novelo zakona o političnih strankah ter novelo zakona o volilni in referendumski kampanji, ki v celoti prepovedujeta donacije pravnih oseb ter tako povečujeta transparentnost in nadzor nad političnimi strankami, so za MMC sporočili iz DL-ja, kjer se, kot so zapisali, že od vsega začetka zavzemajo za več transparentnosti v politiki, preglednejše financiranje političnih strank in večjo integriteto nosilcev politične oblasti.
Tudi Mr. Musculo septembra pred poslanci
To ne nazadnje dokazuje tudi zakonodajni sveženj "Mr. Muscolo", za katerega upajo, da bo septembra dobil ustrezno parlamentarno podporo. V DL-ju ugotavljajo, da je rezultat raziskave organizacije Transparency International "odraz trenutnih gospodarskih in političnih razmer", zato podpirajo ukrepe, ki jih v zvezi s tem že pripravljata ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) in vlada v sodelovanju s Komisijo za preprečevanje korupcije (KPK).
Lukšič: Državljani imajo prav
Državljani imajo prav, ko uvrščajo politične stranke med najbolj skorumpirane sisteme, če imamo predsednika stranke, ki je bil obsojen zaradi koruptivnega dejanja in je na sodišču udeležen zaradi nekega podobnega posla. Imamo tudi župana občine in nekdanjega predsednika druge stranke, ki se mu, podobno, ni zgodilo nič po objavi poročila KPK-ja, je izsledke raziskave komentiral prvak SD-ja Igor Lukšič.
Nimajo vse stranke težav s korupcijo
Ljudje pravilno ugotavljajo, da imajo stranke težave s korupcijo. Nepravilnost je v tem, da nimamo s tem težav vse stranke oziroma da jih imata samo dve, je dejal Lukšič. Na komentar, da z eno izmed njih tvori koalicijo, pa se ni odzval. Zanj je bolj skrb vzbujajoče dejstvo, da se nič ne naredi, ko gre za zelo močne ljudi. Zaradi tega je tudi marsikatero podjetje, ki je imelo prej sedež v Sloveniji, državo zapustilo, ko je ugotovilo, da je v Sloveniji veliko koruptivnosti in da tu sploh ne more voditi poslov.
"To je tisto, česar se naši kolegi, ki so pod obtožbami, ne zavedajo. Mislijo, da je njihova presoja edina merodajna. Slovenija bo trpela zaradi tega, ker oni ne priznavajo presoj, ki so bile opravljene s strani institucij," je opozoril Lukšič in stranke kritiziral, da za predsednika izberejo "skoraj brez glasu proti človeka, ki ima bremenilno poročilo KPK-ja in še sodbo".

SDS: Čestitke rdečim monopolom
"
Rezultati raziskave so odraz 23-letne kampanje političnega in medijskega monopola, ki širita protistrankarsko in protidemokratično razpoloženje med ljudmi. Za rdeče monopole so namreč predstavniška in strankarska demokracija ter politične stranke, kot nosilke partikularnih političnih interesov, nesprejemljive. Njihov cilj je t. i. demokratični socializem. To pa je skrb vzbujajoče za prihodnost slovenske demokracije in samo dokaz več, da tranzicija ni uspela. Protistrankarski in protidemokratični vtis se je v veliki meri oblikoval tudi v času dolgoletne klientelistične vladavine LDS-a, ko so bili isti na oblasti skoraj štiri mandate," pa so za MMC v odzivu na poročilo zapisali v največji opozicijski stranki, SDS-u. "Omenjenim monopolom lahko zato čestitamo za uspešno kampanjo," so sklenili v Slovenski demokratski stranki.

PS: Do boljšega ugleda strank s konkretnimi dejanji
V Pozitivni Sloveniji pa ugotavljajo, da so za slab ugled v javnosti oz. percepijo javnosti odgovorne predvsem politične stranke same, zato si bodo v stranki prizadevali za povrnitev ugleda, "saj stranke predstavljajo temelje parlamentarne demokracije". To pa je mogoče storiti le s konkretnimi dejanji in ne zgolj političnimi zavezami, pravijo in dodajajo: "Zato si je tudi vlada zadala nalogo, da bo s spremembo zakonodaje o političnih strankah in volilni ter referendumski kampanji zagotovila večjo transparentnost delovanja in financiranja političnih strank in s tem tudi odpravila večino tveganj za korupcijo. Koalicijski partnerji smo predloge zakonov že uskladili, na vladi pa je, da jih čim prej posreduje državnemu zboru v sprejem. S tem bo po naši oceni odpravljena tudi večina očitkov, ki leti na delovanje političnih strank in na katera dolga leta opozarjata Greco, skupina držav v okviru Sveta Evrope, ki se bori zoper korupcijo, ter tudi Komisija za preprečevanje korupcije.

SLS: Vsak posamezni politik naj deluje odgovorno in etično
V SLS-u nad rezultati raziskave niso presenečeni, pri tem pa poudarjajo: "Stranke si moramo za povrnitev zaupanja najprej prizadevati same. In sicer tako, da vsak posamezni politik deluje odgovorno in etično. Ljudje z osebno integriteto lahko okrepijo zaupanje ljudi v politiko. V SLS-u vztrajamo na pristopu: če vstopiš v politiko, vstopi zato, ker želiš in boš delal dobro za ljudi in državo, ne pa zaradi osebnih koristi. Kdor vstopi v politiko zaradi ozkih osebnih interesov, zagotovo škodi ugledu politike in ugledu političnih strank na splošno."

V ljudski stranki so zato prepričani, da je treba spremeniti sistem financiranja političnih strank. Pravnim osebam bi morali prepovedati, da financirajo stranke, in omejiti, koliko sredstev lahko te prejmejo od fizičnih oseb. Vsem parlamentarnim strankam bi morala država zagotoviti približno enaka sredstva za osnovno delovanje, stroške posameznih kampanj pa bi morali omejiti z absolutnim zneskom, še pravijo v SLS-u.


Razširiti pristojnost tudi na sorodnike

V zvezi s predlogom društva Integriteta, da bi bilo treba za zajezitev korupcije razširiti pristojnost KPK-ja na področju nadzora premoženja družinskih članov funkcionarjev, je dejal, da je treba predvsem preprečiti možnost manipulacije, saj lahko ljudje z veliko politično in družbeno močjo prenašajo premoženje ali posle tako prek družinskih članov kot tudi zvestih prijateljev ali sorodnikov. "Ne gre samo za družinske člane. Če to naredite, se bo našel nov mehanizem. Treba je imeti politično močne ljudi pod budnim očesom," se je zavzel prvak SD-ja. Poudarja, da se njegova stranka zavzema za večjo transparentnost, saj mahinacij ne izvaja.
Stranke si marsičesa ne morejo privoščiti
Hkrati pa opozarja, da po zdajšnji ureditvi financiranja stranka ne more opravljati tistih funkcij, ki jih mora. "Stranka mora imeti možnost izobraževanja ljudi, da lahko angažira in plača strokovnjake, da lahko pripravijo ustrezne zakonske predloge. Zdaj si stranka tega ne more privoščiti," ugotavlja Lukšič.

Prepoved financiranja za vse pravne osebe
In kaj bodo torej prinesle spremembe zakona o političnih strankah ter zakona o volilni in referendumski kampanji? Med drugim predloga zakona uveljavljata prepoved financiranja za vse pravne osebe, določata se vrsta prispevkov in zgornja meja njihove višine (deset povprečnih bruto mesečnih plač), uveljavlja se tudi bolj transparenten model poročil o financiranju volilnih kampanj in političnih strank; javne bodo vse donacije, ki presegajo povprečno bruto mesečno plačo; Računsko sodišče bo dobilo več pristojnosti pri izvajanju nadzora, predvidene so tudi višje kazni za prekrške, so za MMC sporočili z MNZ-ja.
Po novem ankete tudi med volilnim molkom
Predlog zakona o volilni in referendumski kampanji odpravlja tudi neskladnosti z ustavo ter prepoveduje objavo raziskav javnega mnenja in anket le med volilnim molkom.
Oba zakona sta v medresorskem usklajevanju od aprila, med javno razpravo je MNZ prejel številne pripombe. Med drugim jih je prispeval tudi Transparency International – društvo Integriteta. Te so nato usklajevali s predstavniki KPK-ja in Računskega sodišča ter večinoma tudi upoštevali.
Jeseni v DZ-ju
Oba predloga zakonov sta bila prejšnji teden posredovana v vladno proceduro in sta dosegljivi na tej povezavi. Na MNZ-ju pričakujejo, da bosta predvidoma obravnavana že na seji vlade ta mesec in bosta torej jeseni že v državnem zboru.
Za odziv je MMC zaprosil vse parlamentarne stranke, a vseh odgovorov še nismo prejeli.

Prepoved financiranja za vse pravne osebe, določata se vrsta prispevkov in zgornja meja njihove višine (deset povprečnih bruto mesečnih plač), uveljavlja se tudi bolj transparenten model poročil o financiranju volilnih kampanj in političnih strank; javne bodo vse donacije, ki presegajo povprečno bruto mesečno plačo; Računsko sodišče bo dobilo več pristojnosti pri izvajanju nadzora, predvidene so tudi višje kazni za prekrške.

Predlagane spremembe pri financiranju strank in kampanj
Anketa: Korupcija v strankah velika težava