Zakaj preprosto ni prišlo do menjave Roglič – Uijtdebroeks? Pred dvema mesecema so Nemci verjeli, da si bo mladi Belgijec želel ostati in učiti od Slovenca, medtem ko je nizozemska ekipa skušala izpeljati združitev ali prevzem glavnega pokrovitelja z belgijsko ekipo Soudal QuickStep. Foto: ASO/Luis Angel Gomez/SprintCycling
Zakaj preprosto ni prišlo do menjave Roglič – Uijtdebroeks? Pred dvema mesecema so Nemci verjeli, da si bo mladi Belgijec želel ostati in učiti od Slovenca, medtem ko je nizozemska ekipa skušala izpeljati združitev ali prevzem glavnega pokrovitelja z belgijsko ekipo Soudal QuickStep. Foto: ASO/Luis Angel Gomez/SprintCycling

Kolesarskih počitnic je konec, ekipe svetovne serije v teh dneh začenjajo skupne zimske priprave, in to skorajda brez izjeme v Španiji. Večina ekip trenira v okolici Alicanteja, ob Costa Blanci in hribih nad "belo obalo" ter v mestih, kot so Benidrom, Calp, Denia ... Ena izmed redkih izjem je že dolga leta ekipa Bora Hansgrohe, ki zimske priprave opravi na Majorki.

Enostransko prekinil pogodbo in nato podpisal drugje

Na dvotedenskem treningu, ki se je začel ravno v ponedeljek, je tudi novi kapetan za glavne etapne dirke Primož Roglič, ni pa 20-letnega Belgijca, ki bi se moral po načrtu šefov ravno od slovenskega šampiona naučiti, kako se dobivajo etapne dirke in osvajajo Grand Touri, potem ko je na svoji prvi tritedenski dirki osvojil skupno 8. mesto.

Sorodna novica Uijtdebroeks na poti v Vismo, a pri Bori so prestop zanikali

Cian Uijtdebroeks je 1. decembra prekinil obstoječo pogodbo z nemško ekipo, ki se mu bo sicer iztekla šele konec leta 2024. Že 8. decembra je podpisal novo 4-letno pogodbo z nizozemsko ekipo, ki se bo od novega leta dalje imenovala Visma | Lease a Bike.

Nekdanja Rogličeva ekipa je v soboto popoldne objavila presenetljivo novico o odmevni okrepitvi, nato je uro in pol zatem nemška ekipa odgovorila s kratkim in jasnim zapisom: "Cian je in bo ostal član ekipe Bora Hansgrohe tudi v prihodnji sezoni 2024. Z nami je pogodbeno vezan do 31. decembra 2024."

Cian Uijtdebroeks skoraj gotovo ne bo več nosil dresa Bore Hansgrohe, a nemška ekipa zahteva odškodnino v višini 10-kratnika njegove dozdajšnje plače. Foto: ASO/Oman Cycling Association/Pauline Ballet
Cian Uijtdebroeks skoraj gotovo ne bo več nosil dresa Bore Hansgrohe, a nemška ekipa zahteva odškodnino v višini 10-kratnika njegove dozdajšnje plače. Foto: ASO/Oman Cycling Association/Pauline Ballet

Vpleten Pogačarjev menedžer

Sledila je še objava Uijtebroeksovega novega menedžerja Alexa Carere, ki je razkril enostransko razdrtje pogodbe, o čemer je bila obveščena Mednarodna kolesarska zveza (Uci). Carrera oz. njegova agencija A & J AllSports je sicer tudi zastopnik Tadeja Pogačarja in številnih drugih kolesarjev, pri čemer naj bi Uijtdebroek postal njegova stranka šele pred mesecem in pol.

Zelena luč v rokah predsednika belgijske zveze

Kaj zdaj? Dve pogodbi oz. katera je veljavna? Bo odločila Uci ali šele sodišče? Ali se bodo vse tri strani zmenile in dogovorile? Uci v takšnih primerih predčasne prekinitve pogodbe in podpisu z drugo ekipo pričakuje že urejen tristranski dogovor. V vsakem primeru zeleno luč prižiga Ucijev svet za profesionalno kolesarstvo, ki ga vodi Tom Van Damme, predsednik belgijske zveze.

Uijtdebroeks z Vismo na treningu v Denii

Nizozemska ekipa je za Cyclingnews potrdila, da bo Cian Uijtdebroeks v torek začel ekipne zimske priprave v Denii, provinci Alicante, ki bodo trajale do uradne predstavitve Visma Lease A Bike zasedbe 21. decembra v Amsterdamu.

Glede na obratno smer, kot je šel oktobra Roglič, je zanimivo, da je bila tudi za odnos med mladim Belgijcem in nemško ekipo usodna zadnja Dirka po Španiji.

Kratek odziv Ucija

"Mednarodna kolesarska zveza (Uci) spremlja razmere in poudarja, da se bodo izvajala veljavna pravila," se glasi kratek odziv za javnost na primer Cian Uijtdebroeks.

Kdo je Cian Uijtdebroeks?

Najprej ime: Cian se izgovori Kian in ne Cijan, Sijan ali kaj mehkejšega. Izgovarjava priimka: Ejtebruks. Gre za irsko ime, ki so ga izbrali starši, oba po poklicu pravnika. Flamca, a s koreninami iz Avstrije in Poljske, sta mladeniča vzgojila v Valoniji, v kraju Hanuat na flamsko-valonski meji. Uijtdebroeks je začel kolesariti, da je lahko hodil jahat na bližnjo kmetijo, nato ga je izziv sošolcev zapeljal v tekmovalno kolesarstvo. Kot član kluba iz Charleroija je produkt valonskega kolesarstva, zato ne čudi, da mu je bila že kot otroku bližja Dirka po Franciji kot Dirka po Flandriji.

K nemški ekipi, ker ni želel primerjav z Remcom

Prebivalec province Liege se je razvil v hribolazca, ki pa je kot kadet in mladinec imel tudi dober kronometer. Po zmagi na klasiki Kuurne–Kuurne do 19 let je že kot 17-letnik podpisal za Boro Hansgrohe. Veliki navijač Chrisa Frooma je zavestno izbral nebelgijsko ekipo, saj so mu že prilepili oznako naslednji Remco Evenepoel. Po letu kaljenja pri razvojni ekipi je Uijtdebroeks preskočil kategorijo mlajših članov in se podal v svetovno serijo.

Kot profesionalec med mladinci je upravičil pričakovanja in kot kapetan Belgije je suvereno osvojil Dirko prihodnosti 2022, pri čemer je dobil dve gorski etapi. Zanimivo, da je za seboj pustil tedaj tri mlade adute iz Jumba Visme. Norvežan Johannes Staune-Mittet je bil drugi, zdaj kaznovani Nemec Michel Hessmann tretji in Irec Archie Ryan četrti.

Tour de l'Avenir so pred Uijtdebroeksom osvojili Tobias Johannessen (Uno X), Tobias Foss (kmalu Ineos), Tadej Pogačar, Egan Bernal, David Gaudu, Marc Soler, Miguel Angel Lopez ...

Med profesionalci sta bila do Dirke po Španiji Uijtdebroeksova najboljša izida: skupno 3. mesto na etapni dirki po Sibiu 2022 v Romuniji in skupno 6. mesto na etapni dirki svetovne serije Po Romandiji. Najboljši etapni izid je 4. mesto iz 4. etape zadnje Dirke po Švici, ko je na kraljevi etapi slavil Felix Gall, skupno pa je Uijtdebroeks končal kot sedmi.

V Španiji interni boj s kapetanom Vlasovom

Uijtdebroeks je bil močan na najtežjih etapah pretekle Dirke po Španiji, kjer mu je na Tourmaletu in Angliruju šlo boljše kot kapetanu Vlasovu, ki pa je nato s podporo ekipe prehitel mladeniča v 20. etapi in ga potisnil s 7. na skupno 8. mesto. Foto: ASO/Luis Angel Gomez/SprintCycling
Uijtdebroeks je bil močan na najtežjih etapah pretekle Dirke po Španiji, kjer mu je na Tourmaletu in Angliruju šlo boljše kot kapetanu Vlasovu, ki pa je nato s podporo ekipe prehitel mladeniča v 20. etapi in ga potisnil s 7. na skupno 8. mesto. Foto: ASO/Luis Angel Gomez/SprintCycling

La Vuelta 23 je bil ognjeni krst na tritedenskih dirkah za Uijtdebroeksa, kjer je prvi teden že bil skupno 6., po Angliruju pa se je povzpel na 7. mesto, tik pred ekipnega kapetana Aleksandra Vlasova z minuto prednosti. A v predzadnji, 20., etapi s ciljem v Guadarrami je doživel presenečenje: Rus ga je ob podpori ekipnih kolegov dejansko napadel in se mu odpeljal ter ga na koncu v skupnem seštevku prehitel za 7 sekund.

Uijtdebroeks se ni zadrževal in 20-letnik je ravno razpredal o zahrbtni taktiki ekipnega kapetana, s katerim že vso dirko ni ravno zgledno sodeloval. Najbolj je bilo to očitno na Angliruju. Ko je večina kolesarskega sveta opazovala bizarni medsebojni troboj Roglič–Vingegaard–Kuss, se je zadaj odvijal podoben dvoboj dveh ekipnih kolegov iz nemške zasedbe.

Že v Madridu se je začelo govoriti, da se Uijtdebroeks ne vidi več dolgoročno pri Nemcih. Dodatno je olje na ogenj prilil po zadnji dirki sezone, ko je na tradicionalnem kronometru Dirki narodov popljuval kronometrsko kolo in celotno pripravo ter podporo ekipe za vožnjo na čas. Neobičajno, ker S Works po izidih tekmovalcev iz volčjega krdela in skupine bratov mogoče zaostaja zgolj na etapnih dirkah za izidi čebel.

Denk pričakuje boljšo Pluggejevo ponudbo

V čem se razlikuje primer Rogličevega prestopa? Slovenski šampion je dobil dovoljenje Richarda Pluggeja za menjavo ekipe, nato se je dogovoril z Ralphom Denkom, ki je iz privarčevanih sredstev priskrbel 3 milijone evrov (enoletno plačo), s čimer je Roglič odkupil svojo pogodbo. Foto: RCS Sport
V čem se razlikuje primer Rogličevega prestopa? Slovenski šampion je dobil dovoljenje Richarda Pluggeja za menjavo ekipe, nato se je dogovoril z Ralphom Denkom, ki je iz privarčevanih sredstev priskrbel 3 milijone evrov (enoletno plačo), s čimer je Roglič odkupil svojo pogodbo. Foto: RCS Sport

Po odmevnem Rogličevem prestopu je šef nemške ekipe Ralph Denk v novembru med drugim priznal, da če obstaja zanimanje za Uijtdebroeksa, lahko prisluhne, a hkrati ponujajo mladeniču novo izboljšano pogodbo, saj želi, da bi Roglič svoje znanje prenesel ravno na Uijtdebroeksa.

Zdaj so mostovi dokončno požgani. V kolesarskem svetu ni človeka, ki bi verjel, da bo Uijtdebroeks še kolesaril za kuhinjsko-kopalniško zasedbo. Po ustaljenih kolesarskih navadah naj bi Richard Plugge ponujal Denku zgolj enoletno plačo, ki bi jo moral Uijtdebroeks prejeti po pogodbi z Nemci. Nasprotno, poroča Wielerflits, zahteva brkati Nemec, okrogli milijon evrov odškodnine, kar pa je kar 10-kratnik obstoječe letne Uijtdebroeksove plače.

Na podlagi česa je enostransko prekinil pogodbo?

Ključno vprašanje je, na podlagi česa je mladi Belgijec utemeljil, da prekinja pogodbo, kar lahko naredi kolesar le v izjemnih primerih. Plača zagotovo ni zamujala, preostale grobe kršitve, pa bi moral dokazati ali pred Ucijem ali na sodišču. Ekipa Bora Hansgrohe ima svoje kolesarje zaposlene v sklopu tržnega oddelka glavnega pokrovitelja, ki domuje v Niederndorfu v Avstriji, tik ob bavarsko-tirolski meji. Zato spada morebitni sodni spor pod avstrijsko zakonodajo v prizmi delovnega prava Evropske unije.

Na drugi strani daje Bora Hansgrohe vedeti, da sumi zdajšnjo Jumbo Vismo, da je pristopila in se dogovorila z mladim Belgijcem pred razdrtjem pogodbe, kar pa je v nasprotju s pravili. Nizozemci so v objavi okrepitve jasno navedli, da so se dogovorili šele po 1. decembru, ko naj bi bil Uijtdebroeks prost kolesar. Kazen za takšno kršenje pogodbe in dogovarjanje za prestop je do 100 tisoč evrov globe za kolesarja in do pol milijona evrov za ekipo.

Uijtdebroeksov primer spominja na Van Aertovega. Jumbo Visma je spomladi 2019 predčasno iz celinske ekipe Nicka Nuyensa pripeljala Wouta van Aerta, čeprav je bil dogovor za prestop z letom 2020. Uci je novo pogodbo registriral, a stara ekipa je šla na sodišče in sprva dobila 1,2 milijona odškodnine, nato je višje stopenjsko sodišče globo prepolovilo. A zadeva še ni rešena in je na kasacijskem sodišču, ki lahko kazen van Aertu potrdi ali pa razveljavi, spremeniti pa je ne more. Foto: EPA
Uijtdebroeksov primer spominja na Van Aertovega. Jumbo Visma je spomladi 2019 predčasno iz celinske ekipe Nicka Nuyensa pripeljala Wouta van Aerta, čeprav je bil dogovor za prestop z letom 2020. Uci je novo pogodbo registriral, a stara ekipa je šla na sodišče in sprva dobila 1,2 milijona odškodnine, nato je višje stopenjsko sodišče globo prepolovilo. A zadeva še ni rešena in je na kasacijskem sodišču, ki lahko kazen van Aertu potrdi ali pa razveljavi, spremeniti pa je ne more. Foto: EPA

Čas za dogovor do izteka leta

Če dogovora ni in se primer preseli pred Ucijevo komisijo ali na delovna sodišča, se bo december hitro iztekel, s tem pa tudi čas za registracijo kolesarjev. Posledično bi to pomenilo, da Uijtdebroeks ne bi mogel uradno prestopiti k nizozemski ekipi prej kot 1. agusta 2024.

Torej: kolikšno odškodnino ali odkup pogodbe lahko iztrži Denk? Primer, ki bo vplival na podobne v prihodnosti, ko so pogodbe v kolesarstvu vse daljše. Vsaj doslej so nezadovoljni kolesarji v svetovni seriji najprej dosegli dogovor z obstoječo ekipo, ki jim je nato dala zeleno luč za iskanje novih klubov. Ravno nizozemska ekipa je bila s primeroma Dylana Groenewegna ali Primoža Rogliča primer, kako se elegantno razrešijo trenja na eleganten način in zadovoljstvo vseh strani.

Medtem sam Cian Uijtdebroeks kolesari po Gironi in okolici, v Borini čeladi in Visminih novih hlačah. Če drugega ne, se je mladenič med vožnjo pridružil skupini kolesarjev Israel Premier Techa na čelu s Chrisom Froomom, svojim velikim vzornikom.