Niko Mihelič je gledalce in poslušalce formule ena navdušil s poznavanjem tehnične plati športa. Foto: MMC RTV SLO
Niko Mihelič je gledalce in poslušalce formule ena navdušil s poznavanjem tehnične plati športa. Foto: MMC RTV SLO
Niko Mihelič
Zase pravi, da ga tehnika zanima, odkar pomni. Foto: MMC RTV SLO
Sebastian Vettel
V letošnji sezoni ne pričakuje, da bi kdo lahko preihtel Sebastiana Vettla. Za naslednjo pa pravi, da bo zaradi novih pravil zelo zanimiva. Foto: Reuters
Fernando Alonso
Med dirkači je izpostavil Fernanda Alonsa, ki je fantanstičen voznik. Foto: EPA
Lewis Hamilton, Michael Schumacher
Mihelič verjame, da bi se Slovenci v morebitni organizaciji dirke formule ena zelo izkazali. Foto: Reuters
Casey Stoner in Valentino Rossi
Poleg formule ena je Mihelič tudi velik poznavalec motociklizma. Foto: Reuters
Nelson Piquet, Niki Lauda
Na Nelsona Piqueta (levo) je pred leti v Zagrebu naredil velik vtis. Foto: EPA

Dolgoletni sodelavec RTV-ja Niko Mihelič je bil na Valu 202 gost Igorja Tominca. Mihelič, ki je pred kratkim dopolnil 60 let, z nacionalno televizijo in radiem sodeluje že od 70. let, najbolj pa se je gledalcem in poslušalcem strokovni komentator formule ena v spomin vtisnil z izjemnim poznavanjem tehnike.

Pogovor z Nikom Miheličem lahko poslušate TUKAJ.

Že od otroštva je Mihelič pravi avtomobilistični fanatik: "Tehnika me zanima, odkar vem zase. Rojen sem bil v Šiški in tam se je veliko stvari dogajalo. Ko sem bil star deset let, smo se preselili v zgornjo Šiško, kjer so zgradili stezo za spidvej, in kjer koli je kaj "ropotalo", sem bil zraven. Začelo me je zanimati tudi, kako ti motorji delujejo, seveda pozneje tudi avtomobili. Vse sem moral vedno razdreti in predelati, da mi je ustrezalo. Formula ena je pa vrh te avtomobilske tehnike in me je začelo zelo zanimati, tako kot tudi motociklizem."

Formula ena je vezana na vsakdanje življenje
Mihelič, ki je študiral strojništvo, se je z novinarskim delom spoznal pri Avto Magazinu. Prek Marjana Zaplatila je stopil v stik z RTV-jem, nato z Markom Rožmanom, najprej pa je sodeloval z Ivom Milovanovičem. Ob prihodu je s sabo tudi "prinesel" nov način spremljanja in dojemanja formule ena: "Moti me, da ljudje ne razumejo, da se dejansko da, to kar počnemo vsak dan za volanom in na motornem kolesu, izboljšati glede varnosti na primernem objektu. Zato se v bistvu trudim, da me ljudje poznajo kot komentatorja dirke. Preden sem začel to delati, je bila na televiziji vedno prva vest formula le, če se je zgodila nesreča, drugače pa še rezultatov ni bilo. To me je zelo motilo. V tujini, recimo v Avstriji, je povsem drugače. Zaradi tega sem želel vse skupaj malce spremeniti. Dejansko je to šport, ki je neposredno vezan na naše vsakdanje življenje."

Prvič je sam komentiral dirko za VN Italije v Monzi leta 1986. Pravi, da treme ni imel, gledalci pa so ga zelo dobro sprejeli. Na splošno je Mihelič prepričan, da Slovenci o avtomobilizmu veliko vedo: "Tisti, ki v nedeljo popoldne sedi ob lepem vremenu doma in gleda neki šport, pač o tem športu veliko ve. Prepričan sem, da Slovenci smo tehnični narod. Če se spomnim zlatega obdobja relija Saturnus ... to je bilo v treh dneh po 200.000 ljudi. Vsi so se spoznali na vse. Tisti v Sloveniji, ki gledajo te stvari, vedo, kaj gledajo."

Prihodnja sezona bo zelo zanimiva
Mihelič, ki je za formulo navdušil tudi Andreja Stareta, je mnenja, da se v novi sezoni razporeditve moči ne bodo spreminjale: "Tako kot vsako leto bo treba počakati na prve kvalifikacije. To ne v petek, ampak kar v soboto. Te bodo prave in bomo videli, kakšna bo prava slika. Mislim, da bo sicer letošnja sezona precej monotona, prihodnja pa bo zanimivejša. Pridejo novi motorji in popolnoma novi predpisi za vse. Letos pa verjetno ostajajo moči enako razporejene - Vettel v svojem toplem gnezdu pri Red Bullu. Vsi ga želijo sklatiti s tega dvojnega prestola. Alonso je pri Ferrariju, kjer je najbolj problematično. Denarja je ogromno, imajo najbolj blesteče ime v karavani, Alonso je tudi fenomenalen dirkač, ampak mislim, da jim letos še ne bo uspelo premagati Vettla. Za prihodnjo sezono pa je vse mogoče."

Ob komentiranju formule ena je poudarjal predvsem tehnično plat športa, zakulisje in zasebno življenje dirkačev ga ne zanimata: "Ne, to me enostavno ne zanima. Zanima me dejansko formula ena takrat, ko se formula ena dogaja. To so pa kvalifikacije in dirka. Kaj vsak počne v svojem zasebnem življenju, je njegova stvar. Če bi želel to tako dobro vedeti, kot kateri vijak paše na posamezno mesto, potem bi se popolnoma izgubil. Tudi ko sem hodil na tekme, sem se zavedel, da je od četrtka do nedelje, od mehanikov do dirkačev, to njihovo delo in nisem v nikogar silil z neumestnimi vprašanji. Ne bom pozabil, ko je bil Nelson Piquet gost v Zagrebu in je bilo tako rekoč vse vodeno iz Ljubljane, sem vprašanja postavljal le jaz. Odlično smo se ujeli in mu ni nihče 'težil'. Potem sem naslednji konec tedna v Imoli prišel v garažo Lotusa in so me vprašali, kaj smo delali z njim, da še z nobenega obiska ni prišel tako navdušen. Zanj je bil vedno problem te dni, ko je bil na voljo sponzorjem, in se je izgovarjal, da je bolan in podobno. Potem sva se srečala, stopil je do mene in mi dal roko ter sva se pogovorila. Moj pristop je bil pač drugačen."

Edini Slovenec s svojo znamko avtomobila
Mihelič, ki pravi, da najbolj uživa, ko vozi, pa tudi če je to v veliki gneči, in pravi, da mu bo najtežje, ko mu ne bodo več podaljšali vozniškega dovoljenja, je tudi inovator. Ima ogromno idej, uspelo pa mu je celo izdelati svoj osebni avtomobil, ki ga je naredil v svoji garaži. To mu je predstavljajo velik izziv. Gre za dvosed brez strehe in vrat, motor od Harleyja Davidsona, ima pa štirikolesni pogon. Z njim se vozi že sedmo leto, naredil pa je celo več kot 10.000 kilometrov. Model je poimenoval po svoji prvi vnukinji.

Poleg avtomobila je izdelal tudi nekakšen 'cicikart'. Mihelič želi, da bi se že otroci spoznali z vožnjo, pri čemer ni poudarek na hitrosti, ampak na tehniki vožnje. Z daljinskim upravljalnikom lahko ta cicikart tudi v trenutku ugasne. Zdaj se z njim vozijo njegovi vnuki. Mihelič si želi, da bi imeli progo, kjer ne bi bilo mogoče prehitevati, bi pa se lahko otroci učili vožnje. Tako bi na določenih mestih stala vratca z različnimi ovirami, vozniki pa bi morali tu zavirati in počakati, da se ovira umakne. Tako bi se že zgodaj naučili, kaj jih čaka v prihodnje.

V Avstriji kmetje z dirko dobro zaslužili
V sodelovanju še z nekaterimi drugimi je tudi soustanovitelj tehnično-turističnega parka v Medvodah. Ideja je bila, da bi skupno mesto našli vsi – od modelarjev, poligona za kmetijsko mehanizacijo do proge za varno vožnjo - tudi za posameznike, ki bi vozili brez omejitev po svojih zmožnostih. To bi bil tudi prostor za šport, kjer bi bilo mogoče organizirati tudi dirke: "Prepričan sem, da če bi Slovenci imeli dirko formule ena, bi bila pripravljena kot nobena na svetu. Nihče nima tega okolja, kot ga imamo mi. Krvavec za smučanje, Brdo s svojo mirnostjo in tišino, Bled, Postojnska jama, Lipica … Ko govorimo o teh ekonomskih stvareh, delovnih mestih in drugih stvareh, bi ta park prinesel veliko spremembo. Prišli bi tudi drugačni ljudje k nam, tudi investitorji. Obdobje, ki sem ga preživel v stiku s Ferrarijem, mi je odprlo oči, kaj to je. Lastniki teh avtomobilov plačajo, da se lahko nekje vozijo. Ta lokacija je fenomenalna in bolje ne more biti."

Sam park ima številne nasprotnike. Predvsem gre za starejše ljudi, za katere pa Mihelič pravi, da sploh ne vedo, zakaj točno gre. Projekt ima trenutno vse več podpornikov. Seveda pa je Mihelič tudi sam velik podpornik ideje za dirko formule ena. Kot primer je navedel Zeltweg v Avstriji, kjer so kmetje komaj čakali na dirko. Edini pogoj, ki so ga imeli, je, da je dirka po košnji. Od same dirke pa so na različne načine tudi kmetje veliko zaslužili.