Številke
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.4 od 63 glasov Ocenite to novico!
Andreja Gomboc
Andreja Gomboc je podoktorsko izpopolnjevanje opravljala na liverpoolski univerzi John Moores. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
črna luknja
Bi lahko črno luknjo ustvarili s pomočjo hadronskih trkalnikov na Zemlji? Andreja Gomboc: 'V teh trkalnikih bi lahko nastale kvečejmu zelo majnhe črne luknje, ki pa bi hitro izhlapele po Hawkingovem sevanju. Ti strahovi so odveč.' Foto: EPA
Andreja Gomboc
Andreja Gomboc astronomijo popularizira z urednikovanjem Portala v vesolje, občasno pa predava tudi v seriji poljudnih predavanj Sprehod skozi vesolje. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Gama
Ukvarja se s proučevanjem izbruhov gamažarkov. Foto: MMC RTV SLO
Vizualizacija trka Andromede in Rimske ceste.
Andromeda in Rimska cesta sta največji galaksiji v Krajevni skupini, ki jo sestavlja 54 galaksij. Omenjeni sta najmasivnejši med njimi. Foto: EPA
VIDEO
Podcast Številke o usodi...

Dodaj v

Andreja Gomboc: Žalosten razplet, vesolje čaka toplotna smrt

Podcast Številke (19)
22. maj 2015 ob 07:10
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Vesolje čaka toplotna smrt, temperatura se bo povsod izenačila, noben proces ne bo več potekal," je daljno prihodnost vesolja opisala Andreja Gomboc.

V podcastu Številke ta teden govorimo o koncu Zemlje in vesolja. Predavateljica na Fakulteti za matematiko in fiziko se je v vesolje začela zanimati v najstniških letih: "Prijelo me je v srednji šoli. S knjigami in revijami sem ugotavljala, da prek fizike, fizikalnih zakonov in matematike lahko razumemo zvezde."


Verjetnost za trk ni velika, a ...

V filmih katastrofe je en od neredkih scenarijev trk nekega predmeta iz vesolja. "K sreči je s starostjo Osončja vse manj ostankov, zato je tudi manjša verjetnost, da bi kaj priletelo na Zemljo. Kakor smo z opazovanji prečesali nebo, zdaj kaže, da v naslednjih 100 letih Zemlji ne grozi noben trk. So pa vedno mogoča presenečenja, spomnimo se le dogodka v Čeljabinsku, ki ga nismo predvideli," je previdna urednica Portala v vesolje.

Vesolje je precej prazno
Bi lahko v naš planet trčil kak planet, ki ga je njegova zvezda iztirila? "Naše Osončje je videti zelo stabilno. V vesolju je veliko zvezd in planetov, lahko se zgodi marsikaj, čeprav je verjetnost videti majhna. Razdalje v vesolju so ogromne. Zaradi filmov imamo velikokrat občutek, da je vesolje polno vsega, da se lahko z vesoljsko ladjo peljete z enega planeta na drugega. A če samo pogledamo naše Osončje in ga prikažemo v merilu 1 proti milijarda - tako kot je v modelu vesolja v Strehovcih v Prekmurju - bi bilo Sonce krogla, velika 140 centimetrov, Zemlja pa bi bila velika 1,3 centimetra in oddaljena 150 metrov. To so res ogromne razdalje, telesa pa majhna, vesolje je precej prazno," meni Gombočeva.

Prek rdeče orjakinje do bele pritlikavke
Usoda našega planeta je povezana z razvojem Sonca, ki ga v približno petih milijardah let čaka precejšnja preobrazba. Profesorica astrofizike in astronomije razloži: "Ko bo Soncu v sredici zmanjkalo vodikovega goriva, se bo napihnilo v rdečo orjakinjo in bo požrlo Merkur in Venero, zdaj še ne vemo, kakšna bo usoda Zemlje, a takrat na našem planetu ne bo več življenja, vsaj ne v takšni obliki, kot je danes. Čez nekaj časa bo v sredici takšna masa, da se ne bo več mogla upirati težnosti in se bo skrčila. Potem bo lahko prišlo do višjih ciklov gorenj, helij se bo zlival v ogljik. Ovojnica se bo še bolj napihnila, redke zunanje plasti bodo tako daleč od sredice, da ta ne bo mogla več obdržati ovojnice. To se bo potem porazgubilo v vesolju, to bo t. i. planetarna meglica. Ostala bo sredica, t. i. bela pritlikavka."

Trk galaksij lahko rodi nove zvezde
Približno v istem času bo naša Galaksija trčila s sosednjo Andromedo. "Vidimo, da prihaja do trkov galaksij, a večinoma zvezde ne trkajo med seboj, ampak gredo skozi. Če je prisoten medzvezdni plin, se ta stisne in povzroči nastanek novih zvezd. Pri Andromedi in Galaksiji ni veliko plinov in več novih zvezd naj ne bi nastalo. To bi kvečjemu lahko ogrozilo življenje na nekih planetih, če bi v bližini nastalo veliko novih zvezd, masivne zvezde bi eksplodirale kot supernove, to bi bil moteč dejavnik za življenje. Nam najbližja zveza je Proksima Kentavra. Če bi jo pomanjšali na velikost žogice za namizni tenis, bi bila oddaljena približno tisoč kilometrov. V gostejšem delu galaksije je razdalja med zvezdami, kot če bi bile žogice za namizni tenis med seboj oddaljene več kilometrov. Verjetnost za trk je tako res majhna," je razložila Gombočeva.

Dobi zvezd sledi doba črnih lukenj
Kaj vidimo, če kolo časa poženemo še milijarde in milijarde let v prihodnost? Napoved v besedah profesorice ni svetla: "Vesolje se stara, smo mimo obdobja največje produkcije novih zvezd, sčasoma bo zmanjkalo plina, iz katerega bi nastajale. Najdlje bodo vztrajale najmanj masivne zvezde, ki živijo milijarde let. Vesolje se bo širilo, galaksije se bodo tako oddaljevale, da jih ne bomo več videli. Iz enega dela vesolja ne bo več mogoče videti drugega dela, ki ga vidimo danes mi. To bo žalostna situacija. Ko bodo ugasnile še zadnje zvezde, se bo vse ohladilo. Po dobi zvezd bo doba črnih lukenj, a tudi te bodo izhlapele. To bo toplotna smrt vesolja, temperatura se bo povsod izenačila, noben proces ne bo več potekal."

Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora, v katerem Andreja Gomboc govori še o samem začetku vesolja, supernovah, črnih luknjah in žarkih gama.

Vabljeni k poslušanju/branju:
- Podcast (klik na poslušanje celotne oddaje)
- Statistika, ki je bila izhodišče pogovora
- Najsilovitejše eksplozije v vesolju pod lupo Slovencev
- Gostja v oddaji Razkošje v glavi
- Andreja Gomboc v Nočnem obisku

Slavko Jerič, <a href="https://twitter.com/stevilkeMMC">@stevilkeMMC</a>
Prijavi napako
Komentarji
donkey
# 22.05.2015 ob 08:11
Jaz vidim pa celo vesolje v njenih očeh ^_^
jokl
# 22.05.2015 ob 08:16
@longform
Predvideva lahko vsak, vedet pa ne more nihče.
foteljas
# 22.05.2015 ob 08:26
Ah, dajmo ga še en glaž.....dokler je cajt
opat
# 22.05.2015 ob 07:50
Bomo videli.
Anves
# 22.05.2015 ob 09:05
Če pogledamo z očmi astrofizike smo ljudje v vesolju ena majhna minljiva nepomembna sestavina. Človeško življenje je v zgodovini vesolja zelo kratek del trenutka. Najbolje kar lahko naredimo je; da živimo vsak dan polno in ustvarjalno življenje, ki nam je namenjeno na tem planetu...Carpe diem...
čuompa
# 22.05.2015 ob 08:26
najbolj se bojim znalcev, ki vedo kaj bo čez milijardo let, nihče pa ne zna povedati kaj bo jutri.
velenjcan
# 22.05.2015 ob 09:01
dobro, to zdaj kao vemo, ampak vprašanje je 1. kaj je bilo prej in 2. kaj bo potem.

in
donkey
# 22.05.2015 ob 08:11
Prijavi neprimerno vsebino Jaz vidim pa celo vesolje v njenih očeh ^_^:

ja, zelo res, pa bi šel kljub temu z njo še zvezde gledat...
komentatorka ena
# 22.05.2015 ob 08:34
Astronomijo berem že leta in leta. Je fascinantna. Vesolje je ogroooomno.

Gospa Gomboc, hvala za tako primerjavo, da si ljudje lažje predstavljamo razdalje v vesolju, ki so resnično enormmne "Sonce krogla, velika 140 centimetrov, Zemlja pa bi bila velika 1,3 centimetra in oddaljena 150 metrov. To so res ogromne razdalje, telesa pa majhna, vesolje je precej prazno," meni Gombočeva."

Materija v vesolju ( zvezde, planeti, črne luknje) je samo materija, ki se bo nekoč iztrošila. Brala sem ogromno tudi sama. Ampak do takrat je še daleč. Ravno zaradi takih dejstev, da je življenje resnično eno samo, ga moramo spoštovati, ljubiti, čuvati.

Lep dan
komentatorka ena
# 22.05.2015 ob 09:41
" komentatorji"

znanstveniki izjavljajo vse na temelju dokazov, izvajajo meritve, vesolje opazujejo, satelitov je ogromno!! Dejstvo je, da se vesolje razteguje, so dokazi za to, kdor je pismen v angleškem jeziku ima veliko materiala o tem na internetu !!!

Bravo za članek
angryjoe
# 23.05.2015 ob 16:24
Pred leti se je pod takimi članki znala razviti umestna, zanimiva debata.

Danes pa večina komentatorjev odpira filozofska vprašanja ali pa kritizira znanstveniki, češ - ti pa nekaj na pamet govoričijo...
Spoznajte, da takšni intervjuji in popularne znanstvene serije na Discoveryju namenoma stvari prikazujejo čim bolj enostavno. Kajti, takoj ko bi se začele izrisovati formule bi vas večina prešaltala program iz dolgčasa ali pa preprosto zato, ker se vam ne bi sanjalo o čem teče besede. 99% si vas ne zna razložiti četrto dimenzijo, medtem, ko nekatere enačbe inkorporija 10 dimenzij... Zdaj mi bo pa še kdo uletel in razložil, da je četrta dimenzija čas...
tuhtam
# 22.05.2015 ob 12:28
@awesome1 ti videi dokazujejo samo to, da so to eni bleferji.
galoper
# 20.07.2015 ob 12:39
Na zemlji se že pečemo in kuhamo, kurjačev pa ne znamo spreobrniti.
neutrino
# 27.05.2015 ob 00:15
Veliko komentarjev pod to temo zgleda približno tako, kot če bi cel kup borznih posrednikov diskutiralo, kako je treba pravilno sejati in žeti pšenico.
zaytsev
# 24.05.2015 ob 22:14
Toka entropije se pač ne da ustavit ne obrnit, torej je nek logičen zaključek, da se bo vsa končalo pri toploti. In potem spet veliki pok...morda :)
DrMatilda
# 22.05.2015 ob 19:48
Ideologija Velikega poka je neločljivo povezana z razvoj človeške duhovne misli, je fizikalna razlaga teološke tradicije in pričakovanj, ki so osnova sodobnega globalnega humanizma. Brez Velikega poka ni stvarjenja, brez stvarstva ni Boga, brez Boga je bilo vse brez veze, življenje pa je zgolj še ena kratkotrajna fizikalna anomalija.
Dejstvo pa je, da se z višjo resolucijo moderne folozofske in znanstvene misli, cel konstrukt počasi podira in za vedno poslavlja, cela teorija neizpodbitno razpada, avantgarda se je preselila v laboratorije in računalniške simulacije matematičnih verjetnosti, ki usodno spreminjajo našo predstavo o sebi, naravi in univezumu.
Kaj naredi vesolje z ideologijo, lahko lepo ponazorimo z raziskovanjem Plutona in drugih oddaljenih svetov, iz roba naše sfere dojemanja. Tam se danes nahaja ogromen, neviden zid spoznanja, preko katerega seže samo ideologija, ker so ti svetovi zaenkrat bistveno predaleč, da bi lahko tam opravljali razne podrobnejše meritve. Še pred desetletjem, je bil Pluton zgolj svetla pika, z vsakim novim opazovanjem se je packa izostrila, danes pa smo na pragu kvantnega preskoka v razmišljanju, ko do nas prihajajo prvi posnetki reliefa površine tistega skrivnostnega svetlega zmazka. Isto se dogaja z znanostjo na vseh mejnih področjih, pomanjkljivosti klasičnega, starogrškega ali newtonovskega načina razmišljanja postajajo vse bolj jasne in pomembne pri oblikovanju sodobnih znanstvenih idej, od katerih bistveno odstopajo oziroma je postal stari opisni jezik, za opazovanje teh naravnih fenomenov praktično neuporaben, ker se ne dogajajo v svetu, ki so se ga zavedali naši predniki tisočletja pred tem, praktično od začetka čaa pa točno do danes, ko smo jih končno presegli. Ker se s tem maje cela teorija Velikega poka, se ruši tudi moderni teološki ustroj, Bog sicer želi, da ga spoznamo, ampak verjetno s tem ni mislil, da moramo sicirati sleherno njegovo celico ter raziskovati korenine njegovega nastanka, preprosto ideologija ni bila tako zamišljena.
Teološka misel je vendar gonilo človeškega humanizma, saj predstavlja temelje etike, s katero ločimo dobro in zlo, ne le v smislu dualizma temveč tudi kaj je res in kaj zgolj iluzija. Neznan prostor, ki ga odkrivamo, predstavlja prakično neskončen potencial, v kateremu se lahko zgodi vse mogoče, edina stabilna podlaga v tej novi ideološki divjini je znanstvena misel, ki jo oblikuje mednarodna znanstvena skupnost, zato si velja zapomniti predvsem eno pravilo; nikoli ne smemo prestopiti meje sanj. Vesolje je povzročilo evolucijo človeštva, tudi v pravem, biološkem smislu, saj se naša telesa hitro spreminjajo, nekaj je tam zunaj, zato moramo v tem prehodnem obdobju skrbno paziti, da ne odpremo napačna vrata, ki jih potem ne bi znali ali hoteli več zapreti nazaj.
ThinkIt
# 22.05.2015 ob 15:37
Simpatična tale,...
awesome1
# 22.05.2015 ob 13:23
@tuhtam
Ne. Zato, ker so doktorji uporabljajo znanstvene metode dela, zato imajo prav. :)

Res, veliko se še hočem naučit, vendar se hočem znebit vseh verjetij in vseh strahoh, hvala. :)

long island
# 22.05.2015 ob 09:45
˝Približno v istem času bo naša Galaksija trčila s sosednjo Andromedo.˝

Središče Andromeda galaksije je 2 miliojn svetlobnih let oddaljeno od nas,
njen najsvetlejši del-sredica pa 100000 sv.let v premeru. Kaj so ugotovili ko so opazovali oddaljene kvazarje, da ima Andromeda svetlobni halo v velikosti 2 milijonov svetlobnih let,
kar je razdalja med nami in Andromedo, plini iz Andromede se že mešajo s plini iz Mlečne steze.
TRK SE ŽE DOGAJA.
komentatorka ena
# 22.05.2015 ob 08:36
Še nekaj bi povedala tukaj bralcem

ne bit depresivni, ampak bodite veseli, ker imamo življenje, je redek in dragocen pojav. Živimo ga z hvaležnostjo, dokler nam ga Narava daje !

Lp.
Celt
# 22.05.2015 ob 08:31
Kako lahko reče da je vesolje prazno? Črne materije, o kateri ne vemo skoraj nič, je po ocenah nekje okoli 95%, vidne materije oz. našega sveta pa 5%, torej vesolje ni prazno, samo vidimo in ne poznamo ostalih 95%
longform
# 22.05.2015 ob 08:22
@jokl

imas popolnoma prov:)
brayn126
# 25.05.2015 ob 23:32
Komentarji na tej strani so "dokaz", kako se v Sloveniji vsak amater bolje spozna na znanost kot znanstveniki.
gnusfraba
# 23.05.2015 ob 08:27
luckyss

a kaj boli, če ne štekaš?
boogyman
# 22.05.2015 ob 22:29
Vesolje čaka toplotna smrt,nas pa mrzla zima.In kaj je tu kaj čudnega??
Haloo
# 22.05.2015 ob 17:52
DrMatilda - hvala za tvoje videnje. Zdaj sem pomirjen, saj vem, da ne bom izgubljen v prostoru in času. Nič ne bo izginilo, le zavrtel se bo še kakšen krog obnavljanja (reciklaže :).
DrMatilda
# 22.05.2015 ob 16:49
Posebno poglavje so črne luknje, ki jih še nihče ni videl ali neposredno izmeril, so pač teoretični konstrukt, s katerim skušajo pojasniti dogajanje v gravitacijskem središču galaksij, ki ga lahko neposredno opazujejo z radijskimi teleskopi. Temu prostoru pripisujemo določene teoretične fizikalne skrajnosti, kaj se zgodi, kadar posamezni aspekti štirih osnovnih sil prelijejo tiste planckove robove, o katerim sem bluzil zadnjič, nekaj mora popustiti. Takrat naj bi se vse sile zlile v gravitacijo, črna luknja je torej prostor, kjer ne obstaja nobeno gibanje, ker je snov popolnoma homogena oziroma se drobne spremembe dogajajo le na kvantni ravni, na robu tega naravnega pojava, zaradi katerega tudi črna luknja menda na koncu preprosto izpari. Kam ispari snov celotnih galaksij, pretvori se v simetrične partnerje, ki si jih potencial izposodi iz kvantne praznine, ti delci so potem lahko stabilni gradniki nove snovi, ker ni nasprotno enakega potenciala, kamor bi se lahko njihova energija izničila. Črna luknja je torej še vedno snov, ampak se potencial ne more več manifestirati v okolje, ker gravitacija onemogoča gibanje preko določene meje. Temu prostoru pravijo dogodkovni horizont, gravitacija pojenja s kvadratom razdalje, črna luknja je težka smo toliko kolikor je bila masivna snov, ki se je vanjo zbila, prostor je do tistega roba zaključen v samega sebe, ker noben delec nima dovolj energije, da bi sodegel ubežno hitrost, ki bi bila potebna, da bi se njegova pot dovolj izravnala, da bi sekala ukrivljenost črne krogle, enako kot letijo iz Zemlje, pod določenim kotom v nebo rakete. Nobeno telo ne leti povsem naravnost, ker je prostor okoli Zemlje ukrivljen oziroma je treba vsaki sili prišteti privlačnost gravitacije,v mseri proti navideznemu središču planeta, niti laserski žarek ne potuje popolnoma naravnost.
Vesolje ima torej urejeno računovodstvo, nobena stvar ne more iz prostora pobegniti, niti se ne more v njem pojaviti, vsaka sprememba je vedno rezultat vseh sil, ki delujejo na neko lokalno polje, ne glede kako neznatna. Isto velja tudi za črne luknje prihodnosti, v vesolju polnem galaksij so težke, ker jih okoliška snov pospešuje, v praznini bi morale počasi upočasniti in obstati na mestu, ker zunaj ne bi obstajal noben objekt ali potencial, glede na katerega bi imele neko težo. Drugo vprašanje so delci, ki bi nastali s tvorjenjem simetričnih partnerjev na njenem robu, sicer bi se prostor med črnimi luknjami res preveč raztegnil, da se taka snov ne bi mogla več zgostiti v bolj masivno snov, v kateri bi lahko stekli kemični pojavi, vendar temperatura praznega vesolja nikoli ne bi dosegla absolutno ničlo, ker so ti delci med seboj zelo reaktivni, črne luknje pa bi obstale na mestu in se vesolje ne bi moglo več raztezati, s tem mislim na vesolje kot prostor med najbolj oddaljenimi luknjami, do koder pač še seže neka masa ali njen vpliv, kar je seveda paradoks zase.
Statično vesolje je namreč zaključena celota, gravitacija vedno deluje privlačno, tudi če bi vpliv črnih lukenj segal izven časovnega obzorja, v smiuslu, da sevanje ene ne bi nikoli doseglo druge oziroma ta nikoli ne bi prejela povratne informacije, bi se gravitacijski vpliv še vedno nekje odrazil, pač v nekem času, na katerega črna luknja fizikalno ne more več vplivati.
To je zelo čudna ideja, vendar sem si jo zamislil na istih teoretičnih dejstvih in izmerjenih podatkih, ki jih opisuje članek, zato mora biti razložljiva.
Kako se širi vesolje, snov se nikamor ne zliva ampak se razdalje med objekti večajo zato, ker so središča teh mas postala težja. Klasični model to pojasnjuje s primerom potice, ko testo kipne, se s tem povečajo tudi razdalje med rozinami, ki so načelno pri miru. Testo je torej tista snov, ki se je zaradi temperature pečice spremenila v tisto spužvasto gmoto, polno zračnih mehurčkov, ki jih ločijo membrane pečene zmesi moke, jajc, mineralov in kvasa, v tej zmesi temperatura povzroči kemične reakcije in zato se biskvit napihne, pri čemer vleče za sabo tudi težke, pečene rozine. Če izerimo razdaljo med rozinami, lahko trdimo, da se je potica napihnila, torej zavzela večji volumen kot prej. V tem modelu predvidevamo, da so z velikim pokom nastale rozine in testo, energija poka pa je povzročila, da je kipnilo. Ko smo potico vzeli iz pečice, se je seveda začela ohlajati, ni se pa zato več skrčila v prejčnji volumen, ker se je snov v njej spremenila in tiste kemične reakcije več ne potekajo. Lahko bi tudi nadaljevali s peko, tudi v tem primeru se potica ne bi več širila, ampak bi preprosto razpadla oziroma bi se spremenila v pepel, ki bi se razpihal povsej pečki.
Sevanje vesolja je še vedno prisotno, vendar zgolj neznantno, pečica se počasi ohlaja, vendar se prostor še vedno in čedalje hitreje razteza, na tem mestu moramo zamenjati vizualni model. Predstavljajmo si snov kot točke v breztežnostnem prostoru, ki so čedalje težje, po logiki gravitacije, bi se morale zaradi teže še bolj privlačiti, vendar teža ni isto kot masa. Treba je ločiti vztrajnostno maso, torej silo, s katero moramo delovati na neko telo, da se premakne, teža je torej tudi produkt hitrosti, saj ta pomeni večjo količino energije, ki jo je prejelo neko telo, medtem ko v primeru vesolja govorimo le o teži, ki ukrivlja okoli sebe gravitacijsko polje. Gravitacija se torej lokalno ne spreminja, še vedno je odvisna od mase, pomembno je kako vpliva na kinetično energijo oddaljenih galaksij, ki jim vzajemno dodaja pospešek.
Ohlajanje vesolja je torej paradoks, če snov vsebuje večjo gibalno količino, je to segrevanje, snov je s širjenjem postala bolj topla, vesolje se širi zaradi pospešenega gibanja molekul, ne obratno. Ob tem se pojavi čudna teoretična anomalija, na razdalje med galaksijami lahko vpliva edino gravitacija, tu pa govorimo o gibalnih količinah snovi, ujete v to navidezno polje, ki se ne konča s poljem vidnega in zaznavnega horizonta. Gravitacija si neimenjuje podatkov temveč prostor preprosto je, spremembe v tem polju zaznavamo kot čas, ki je potreben, da se neke informacije izmenjajo. Čas je relativna količina, odvisna od razdalj in hitrosti objektov, ki jih opazujemo, vendar moramo pri modelu celotnega univezuma upoštevati tudi interni čas objektov. Fizikalne in kemične reakcije so samo še ena oblika gibanja snovi v prostoru, gibanje pa pomeni tudi temperaturo, torej se vesolje ne more ohladiti, razen v statičnem lokalnem polju, kot je recimo navidezno težišče objektov med gibanjem. Ta dva odnosa se mi zdita najbolj iluzivna za razumevanje te ideje, navidezno težišče in navidezni center mase, dokler ne odkrijejo načina, ko to razmerje spraviti na točno 0 ali podaljšati v neskončnost, ne moremo govoriti o smrti vesolja, pravzaprav se je vredno vprašati kaj se sploh premika.
Haloo
# 22.05.2015 ob 15:41
Bistvo se skriva v luknji. Oporna točka je G. Zato je vsako sprenevedanje odveč. Iz luknje smo prišli v luknjo gremo, ta pa izhlapi in z nami je tudi konec vesolja :-)
awesome1
# 22.05.2015 ob 12:36
@tuhtam
Res je, doktorji. Sami znanstveniki. Objavljajo v strokovni literaturi svoje ugotovitve in nihče jim ne oporeka, nihče ne pride ven z drugačnimi ugotovitvami - zato so bleferji. :)

Ko zaprem oči ne vidim. :)
culcibingl
# 22.05.2015 ob 12:30
žal še ne poznamo vseh dimenzij vesolja zato o tem govoriti je prehitro, po logiki vesolje izvira iz točke...in se širi v nedogled, ko bomo zmožni meriti vse še neznane energije in delce bomo videli kako je vesolje povezano in kako delujejo elementi vesolja ki so sedaj nepojasnjeni kot tudi konec vesolja. prej kot konec bo vesolje padlo v novo dimenzijo in začelo nov cikel
tuhtam
# 22.05.2015 ob 10:18
Glede na znanstvena dognanja je jasno, da bo sonce sčasoma izgorelo in iz enega ali drugega razloga bo življenje na zemlji uničeno. Torej bo vse, kar danes ustvarimo, naredimo, za kar se trudimo in živimo, nekoč izbrisano. Ali kdo TO lahko razume?
Dalje, ali ne bi to dejstvo moralo že zdavnaj vplivati na naša življenja, na to, da bi spremenili odnos eden do drugega? V mislih imam vse grozote in trpljenja, ki si ga ljudje prizadenemo in vsi napori človeštva in posameznih ljudi, ki so očitno v veliki meri jalovo usmerjeni v napačno smer.

Pa še eno splošno vprašanje za glodat, v čem je point vsega nasploh?
krudi
# 22.05.2015 ob 10:13
opat
ja tega pomoje namo vidl
Janez6267
# 22.05.2015 ob 09:58
Bomo videli je rekel slep
maximilan
# 16.12.2015 ob 21:29
Spoštovana ga. Gomboc. Zanima me ali vi res verjamete v vse te vaše besede o tem vesolju, galaksijah, toplotni smrti, črnih luknjah, astrinomskih številkah, trkih galaksij...nimamo pa posnetkov kako se naš planet vrti, niti slik celotnega planeta, baje da potujemo 50 km na SEKUNDO okrog sonca, sonce pa na tisoče km na SEKUNDO okrog središča galaksije, in to skupaj drži gravitacija?!Kje imaste dokaze, priče, na kakšni osnovi to govorite, je bil kdo na Luni, zakaj ni sedaj?Je Zemlja ukrivljena?Ni ukrivljena.To potrdi razgleg iz Izole proti Italiji. Vzemite vaše teleskope pa pojdite pogledat. Kako lahko govorite take reči brez dokazov?Učenjaki bodo postali tarča posmeha.
ivanv
# 25.09.2015 ob 09:36
Drmatilda- Tvoja razmišljanja so tehtna in razumska z po mojem eno napako. To je dimenzije večnosti, ki je osnovna dimenzija vseh dimenzij!!!!!
ivanv
# 25.09.2015 ob 09:16
Te profesorce jaz ne morem razumet. Verjetno je mislila na naše osončje , da bo ugasnilo. Saj je jasno, da vesolje kot celota lahko ugasne le , če se energija spreminja v materijo se reče , da bo vsa energija ( zunanja in notranja spremeni v materijo). Kar pa mislim , da materialno vesolje tega ne bo vzdržalo in bo stekel ponovni proces spremembe materije v energijo , kar pomeni novo rojstvo vesolja. Tako se ves proces ponavlja in se ohranja razmerje energija materija. V tem procesu preobrazbe energija -materija širjenje, se po mojem koliko se vesolje širi se na neki meji začne krčiti do materialne meje in se nato ponovno ustvarja. To je živo dogajanje od veke vekov tako , da to rojstvo veliki pok ni enkraten dogodek ampak proces ,ki neprestano teče tako ,kot zgleda vse skupaj ,kot zemeljsko magnetno polje , ki se zaključuje samo vase v središču zemlje in tako v vesolju poteka pretvorba materije z vsemi energijskimi procesi v nedogled. Torej to vidno vesolje ustvarja samo sebe in drugače nemre biti, ker drugače ravnotežja energije -materije nemore biti. Vse to , kar sem si jaz zamislo pa nebi po mojem moglo se dogajati , če celotno vidno in nevidno stvarstvo ne bi bila ena sama materija. Tudi tisto, kar ne vidimo in rečemo , da je elektro magnetno polje.
Debely
# 29.06.2015 ob 10:03
Teorije, čist nič drugega.
boogyman
# 22.05.2015 ob 22:27
Vidi nebo,bog te jebo!
awesome1
# 22.05.2015 ob 14:38
@tihomir

http://journals.aps.o
rg/rmp/abstract/10.1103/RevModPhys.73.56
5


http://www.nature.com
/nature/journal/v403/n6769/full/403515a0
.html


Recent experiments have measured entangled particles within less than one one-hundredth of a percent of the light travel time between them.[7] According to the formalism of quantum theory, the effect of measurement happens instantly.[8][9]
Eksperimenti so se zgodili na 1/100 1% c. Dogodek se je zgodil v trenutku.
awesome1
# 22.05.2015 ob 13:33
@igor-za
Seveda ti intuitivno ne potegne, ker nekako verjameš, da to ne more biti vse. V znanosti so važni rezultati eksperimenta. :)

Naj ti prikažem, rezultate eksperimenta, ki govorijo, da je vsa trenutna realnost samo valovanje (samo verjetnostna distribucija delcev) če jih ne opazujemo. :)

Albert Einstein — 'Do you really believe that the moon isn't there when nobody looks?'



Kvant lahko gre čez stene (quantum tunneling), kvant prenaša podatke preko vesolja v trenutku (quantum entanglement) ... itd. Vse nam zelo potegne. :)

Richard Feynman: "Shut up and calculate!" in "If you think you understand quantum mechanics, you don't understand quantum mechanics." :)
tuhtam
# 22.05.2015 ob 12:49
@awesome1 aha, ker so doktorji in ker so znanstveniki, zato imajo prav? nihče jim ne oporeka? nihče ne pride z drugačnimi ugotovitvami?
Še veliko stvari imaš za prebrat in si pogledat...
pozitivc
# 22.05.2015 ob 11:01
super članek!!!
awesome1
# 22.05.2015 ob 10:57
@kobajagi7
Ta napoved je zelo točna. Vse v vesolju teži k ravnovesju. Temperatura, koncentracija ... itd. Tako, da tudi tebi to ne bi smelo biti čudno. Vsaj pozimi moraš vedeti, zakaj si oblečeš bundo? Zakaj te pozimi zebe, poleti ti je pa vroče?
sharkyslo
# 22.05.2015 ob 10:35
V bistvu ne vemo veliko in vse so le velika ugibanja.
komentatorka ena
# 22.05.2015 ob 09:42
SamoRes

saj vedo kaj je v sredici Sonca no, in tudi koliko milijard let bo naša matična zvezda še obstajala; ima svoj rok trajanja pač, kot vsaka materija v vesolju, kaj je nejasnega ?!
komentatorka ena
# 22.05.2015 ob 08:35
opat

vaš komentar " bomo videli" me je že včeraj nasmejal :-)

lp
longform
# 22.05.2015 ob 08:06
sicer me astrofizika in vesolje neskoncno zanimata ampak nihce ne more predvidet kako se bo zemlja kaj sele vesolje koncalo.
DrMatilda
# 22.05.2015 ob 15:50
Zadnjič sem se trudil opisati logične odnose med planckovo konstanto in težo, kako sprememba vpliva na kemične vezi molekul in povratno, pa je izginil. V redu, vas ne zanima, še enkrat se pa ne bom matral.
Temperatura ni kalorija ampak gibaje molekul. Molekule niso nikoli stabilne, ker jih sestavljajo različni delci, zato take snovi ni mogoče povsem umiriti, razne mogoče zgolj navidezno, s kakšnimi magnetnimi amortizerji. Drugo vprašanje je absolutna ničla, kot recimo stanje v hmogenem polju vodikovih protonov, če hočemo meriti temperaturo, moramo odčitati neke trke delcev materije, v najbolj osnovni formi so to torej protoni. Tem istim protonom lahko tudi zvišamo temperaturo, to počnejo ta hip v Cernu in sicer tako, da merijo ternje, ki nastaja med prehodom ene gruče snovi skozi drugo, tudi helijevi atomi med seboj ne trkajo, vendar jih zdrobijo atomske sile, ker pri zelo visokih energijah, letijo tako blizu. NIč ne trči, sile se potegnejo, vezi med proti in nevtroni popustijo, delci se temporalno materializirajo v praznini, izničujejo s simetričnimi sencami iz kvantnega vakuma oziroma iz njih potegnejo ustrezno vrednost in ustvarijo delec nazaj, tako nekako to deluje.
Isti procesi morajo neprestano potekati tudi v vesolje, tiste meglice, ki naj bi jih nekaj stisnilo v nove zvezde, so vendar v glavnem vodik, tega pa naj bi zvezde že porabile oziroma povezale v helij, ogljik in vse ostalo.
Določene kemične reakcije torej potekajo predvsem v lahki snovi, medtem ko kataklizmične pojave, kot so recimo supernove, sprožijo težke snovi, iz teh izbruhov energije nastanejo najtežji elementi, ki se v prostoru drugače obnašajo kot lahki plini. Iz težke snovi so sestavljeni recimo planeti, ne pa nujno tudi lune in asteroidi, neke sile torej ves čas ločujejo snov, verjetno zaradi vztrajnostne mase ter drugih specifičnih gibalnih količin.
Sonce je pa ravno nasproten pojav, čeprav je ogromno, je bolj oblak plinov kot nebesna krogla, ker je prostor tudi na kvantni ravni ukrivljen, se neprestano izmenjuje ogromno potencialov, ki spravijo atome v neko gibanje, to pa se mora nekam nevtralizirati. Sonce seva tudi navznoter.
luckyss
# 22.05.2015 ob 23:32
Zelo poljudno, celo malce naivno in z izjavo
"Po dobi zvezd bo doba črnih lukenj, a tudi te bodo izhlapele."
tudi malce preveč "samozavestno" stališče - lahko bi uporabil dosti bolj grob izraz, vendar bi me brisali...
Skratka - vsak "amaterski bumbar" pač ne more postavljati fizikalnih zakonov - imamo že uradnih bleferjev dovolj ;)
Haloo
# 22.05.2015 ob 15:36
No ja, ste me prepričali, ko luknja izhlapi ostane le še luknja, če odmislimo, materijo hlapov :-(
cairns
# 22.05.2015 ob 11:52
Andreja Gomboc: Žalosten razplet, vesolje čaka toplotna smrt

Who Wants To Live Forever ?
Kazalo