Svet

Poudarki

  • Jedrski napad ukazal predsednik Truman
  • Posledice eksplozije še desetletja pozneje
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4,2 od 21 glasov Ocenite to novico!
Hirošima
Oboroževalna tekma z jedrskim orožjem še vedno traja. Foto: EPA
Hirošima
Mesto Hirošima je bilo z eksplozijo popolnoma zravnano z zemljo. Foto: EPA
Hirošima
Japonska je kapitulirala kmalu po jedrskem napadu na Hirošimo. Foto: EPA
VIDEO
64 let od bombe na Hirošimo

Dodaj v

Dan, ko je bila Hirošima zravnana z zemljo

Danes dovolj jedrskih konic za večkratno uničenje sveta
6. avgust 2009 ob 06:58
Hirošima - MMC RTV SLO/STA

Pred 64 leti je bila prvič v zgodovini človeštva uporabljena jedrska bomba, ki so jo ZDA odvrgle na japonsko mesto Hirošima.

Ura je bila 8.15, ko je na Hirošimo padla jedrska bomba in mesto na jugozahodu države hipoma spremenila v ruševine, s čimer je bila tlakovana pot do skorajšne kapitulacije japonskega cesarstva in s tem tudi do konca druge svetovne vojne. A začela se je nova vojna - hladna vojna.

Prvo jedrsko bombo so Američani preizkusili 16. julija 1945 na poskusnem terenu v ameriški zvezni državi Nova Mehika. Na prizorišču poskusa je bila noč, a eksplozija jo je spremenila v dan, medtem ko je nastal več kot tri metre globok in 300 metrov širok krater v puščavskih tleh.

Tri tedne pozneje je ameriški predsednik Harry S. Truman ukazal, naj odvržejo jedrsko bombo nad Hirošimo in Nagasaki, da bi končno na kolena spravil Japonsko. Ta je kapitulirala 15. avgusta, s čimer se je druga svetovna vojna končala tudi na Tihem oceanu.

Na tisoče mrtvih
Eksplozija bomba, imenovane "Little boy" (deček), nad Hirošimo je takoj ubila okoli 80.000 ljudi, pozneje pa je za posledicami eksplozije skupno število žrtev doseglo okoli 140.000. Radioaktivno sevanje je v krogu enega kilometra od središča eksplozije je povzročilo takojšnjo smrt, pri drugih ljudeh pa hude ožige, boleče hiranje, rakava obolenja in spremembe dedne zasnove.

Zaradi radioaktivnega sevanja je bilo mestno zemljišče nevarno še mnoga leta; še desetletja pozneje so se zaradi radioaktivnosti pojavljale bolezni in rojevali prizadeti otroci.

Le tri dni po napadu na Hirošimo so Američani nad Nagasaki odvrgli še jedrsko bombo z imenom "Fat man" ali Debelinko. V tem mestu je za posledicami eksplozije takoj umrlo okoli 40.000 ljudi, skupno pa naj bi posledice eksplozije zahtevale več kot 70.000 žrtev.

Medtem ko je bil Little boy prva bomba iz obogatenega urana, je bil Fat man implozijska bomba s plutonijevo sredico. Skupna teža prve bombe je bila okoli štiri tone, druga bomba pa je bila za približno 600 kilogramov težja. Moč eksplozije pri prvi bombi je bila med 13 in 18 kilotonami, pri drugi pa 21 kiloton.

Dovolj bomb za večkratno uničenje Zemlje
Današnje bombe dosegajo tudi večtisočkrat večjo moč od bomb, ki sta bili uporabljeni nad Hirošimo in Nagasakijem. Najmočnejši jedrski poskusi so uparili celo otoke, kjer so jih sprožili, kar daje slutiti strahovito rušilno moč, ki jo ima to orožje. Po nekaterih podatkih naj bi svetovni arzenal vseboval več deset tisoč jedrskih konic, kar bi bilo dovolj za nekajkratno uničenje planeta.

S prvima jedrskima bombama se je začela nova oboroževalna tekma in s tem nova hladna vojna med ZDA in Sovjetsko zvezo. Krhko ravnovesje med obema velesilama je ohranjala prav velika količina jedrskega orožja na obeh straneh, saj je bilo tveganje pred medsebojnim uničenjem preveliko, da bi se voditelji nasprotujočih si blokov zapletli v resnejše spore.

G. V.
Prijavi napako
Komentarji
sunken
# 06.08.2009 ob 22:53
imeni omenjenih bomb, little & fat boy sta totalno absurdni. vrjetno je veliko tudi takih držav z jedrskim orožjem, za katere se na prvi pogled ne bi zdelo, da bi ga ble sposobne met.
rdeča lajna
# 06.08.2009 ob 14:26
Ja, Američani so pokvarjenci. Pustili so, da so Japonci zakuhali svetovno vojno. In to samo zato, da so jim lahko vrgli bombo za vrat. Potem so jih pokreditirali, kot, denimo, Švabe in zdaj nam tako eni, kot drugi kapitalisti serjejo za vrat.

Kaj pa naši junaki, ki niso nikomur vrgli bombe, so pa seveda z veseljem še celo leto po vojni pobijali kar svoje? No, ja, jim tujci vsaj nič ne očitajo.
kocbek
# 06.08.2009 ob 14:17
Melkor,
Bog ne daj, da opravičujem japonske zločine. Zločin je zločin. Atomska bomba pa eden največjih v zgodovini človeštva.
if
# 06.08.2009 ob 14:15
Nekaterie komnetatorji kar počez udrihate po ZDA? Zakaj?
Atomska bomba, odvržena na Hirošimo, je bila posledica japonske zavrnitve ultimata velesil (potdsdamska deklaracija, 26. julij 1945), s katerim so zahtevale, da se Japonska vda, sicer bo uničena.

V Potdsdmu je bil Stalin obveščen o možnosti uporabe atomske bombe in je izrazil upanje, da jo bodo ZDA "dobro izkoristile". Z uporabo atomske bombe je soglašal tudi Churchill.

Takratni preimier Suzuki se je na ultimat odzval dva dni pozneje z izjavo, da njegova vlada ne bo upoštevala ultimata.

Upoštevajmo ta dejstva.
ZDA so imele soglasje SZ in Velike Britanije, kar pomeni, da načeloma nosijo enako odgovornost za jedrski napad.

6. avgusta prva bomba, osmega avgusta je SZ napovedala vojno Japonski, 9. avgusta druga bomba, 10. avgusta je Japonska (cesar Hirohitho) prosila za mir, SZ jo je kljub temu napadla.
SZ je tedaj zajela skoraj 600 000 Japoncev in jih 80000 ubila, kar je zločinsko dejanje prve in druge stopnje. Prve stopnje zato, ker je pobila vojne ujetnike, druge stopnje pa zato, ker je to storila že potem, ko je japonski politični vrh prosil za mir.

Japonci so imeli možnost, da bi se izognili tej katastrofi, vendar ultimata niso upoštevali.
Torej, odgovornost za jedrski napad nosijo tudi Japonci.

Nauk za danes?!
Ko imaš možnost preprečiti katastrofo, izkoristi jo!

Jedrsko orožje obstaja, s planetom delamo kot svinja z mehom, opozorila vizionarjev poznamo, opozorila narave tudi.
Bomo upoštevali ultimate in izkoristili možnost izogniti se katastrofi?
Melkor
# 06.08.2009 ob 14:10
Kocbek,
zalostno je predvsem to, da bi civilisti umrli v vsakem primeru.... poglej izkrcanje na Sajpanu... ker so japonski civilisti verjeli japonski propagandi... se jih je 22 tisoč odpravilo na pečine, visoke 25 - 300 m, od koder so se vrgli na ostre skale, ceprav so jim japonsko govoreci americani po megafonih zagotavljali varnost, tako so mnoge družine naredile skupnski samomor.. zaliv je bil pa rdec od krvi...... niso pa vsi ravnali cisto prostovoljno, tiste ki so se obotavljali so pahnili v morje japonski vojaki...

tko de.. kako bi blo sele ko bi se americani izkrcali na maticne japonske otoke.. si lahko samo predstavljamo....
v japonski kulturi in zgodovini je od nekdaj predaja najbolj nečastno dejanje.. medtem ko je samomor velika čast in privilegij... tako da bi bilo pomoje zrtev zelo zelo veliko...
prav tako pa ne razumem.. zakaj je rusko zivljenje manj vredno od japonskega...

pozablja pa se tudi kako hude zlocine nad civilnim prebivalstvom so tudi japonci sami zagresili na Kitajskem...V provinci Nanking so januraja 1937 na najgrozovitejse nacine pomorili vec kot 300 tisoč prebivalcev.....

zaradi vseh teh dejstev.. je bila takrat ko je vojna se trajala... odlocitev o uporabi bombe zelo lahka....
kocbek
# 06.08.2009 ob 13:39
Melkor,
saj bi Rusi umirali za konec vojne, če bi bil pomemben samo konec vojne. Torej spet pridemo do tega, da so na hitro ukrepali čeprav je bila cena v stotisočih civilih.
Melkor
# 06.08.2009 ob 13:29
Americani so se odlocili uporabiti atomsko bombo predvsem zaradi slabih izkusenj z izkrcanjem na Okinavi... kjer je umrlo 30 tisoc americanov in 150 tisoc japoncev....
Japonska se ni bila pripravljena vdati.. to dokazuje vec dejstev...
Dne 7. avgusta je namestnik šefa generalštaba Kavabe poklical japonskega jedrskega fizika Nišino in mu dejal:"Ali zmorete v 6 mesecih narediti atomsko bombo? Toliko časa bi še lahko zdržali."

Po bomabndiranju v Nagasakiju.. ko se je cesar Hirohito odlocil za predajo... mu je podšef japonske mornarice s solzami v očeh predlagal kamikazni napad 20 milijonov japoncev z babusovimi palicami.. kar bi po njegovem mnenju zagotovo prineslo zmago....

Ko je bila vdaja ze objavlena.. 15.avgusta... so razočarani japonski generali nazadnje poskusili izvesti državni udar... ki pa ni uspel...

tko de vsi tisti ki trdite da je bila Japonska pripravljena na vdajo in na kolenih se motite.... res pa je... da so americani pohiteli z atomsko bombo tudi zaradi tega.. da bi sovjeti vzeli manj ozemlja japoncem in tako imeli manjsi vpliv na tem podrocju... poleg tega je bila na hirosimo vrzena uranova bomba.. ki ni bila se nikoli prej testirana (americani so testirali plutonijevo bomobo).
societa sportiva
# 06.08.2009 ob 13:17
Japan started and the US finished it...if you walk by me on the street and punch me for no reason I'm going to beat the hell out of you plain and simple.
levokrilo
# 06.08.2009 ob 13:00
18. IndyBob (6. avgust 2009 ob 10:11)
Če Američani ne bi vrgli atomske bombe, bi v vojni za Japonsko umrlo še več 100.000 Japoncev, pa tudi več 10.000 ameriških vojakov.
Torej je bilo v resnici z vrženo atomsko več življenj rešenih, kot izgubljenih.
Popolnoma nepotrebna pa je bila druga na Nagasakiju.


Toi je ameriški epp.

8. kocbek (6. avgust 2009 ob 08:37)
Japonci so bili tik pred porazom in vsa ameriška propaganda, kako bi bilo preveč žrtev za zmago je smešna. Žrtvovali so stotisoče žrtev, ker so se bali japonske predaje Sovjetski zvezi.


Bližje resnici
TinyTim
# 06.08.2009 ob 13:00
Aha, kocbek, se strinjam. Morda Sovjeti res ne bi vztrajali pri komunistični ureditvi okupirane Japonske. Cesar je (bil) za Japonce Bog.
kocbek
# 06.08.2009 ob 12:55
flower.power,
saj si tudi lahko privoščijo dokler je na svetu množica navijačev, ki opravičujejo zločine iz samo njim znanih razlogov.
Jaz se včasih zgrozim ko slišim 30letnika komentirati npr. vietnamsko vojno na način kot da so Vietnamci napadli Američane in blabla, saj veš naprej. Kar verjeti ne morem kakšno moč ima film na plitve možgane. Seveda, enmu takšnemu se zdi film "Platoon" dolgočasen in ga ne gleda. "ful je brezvezen"
Knjaz
# 06.08.2009 ob 12:37
Kauboji pravijo: "Yeeeeeeeeeehaaaw!!!", ko je treba pobijati ljudi in teptati osnovne človekove pravice in mednarodne vojne zakone.
flower.power
# 06.08.2009 ob 12:33
saj to jim je prešlo v navado, priletijo, vržejo bombe in so zmagali....
kocbek
# 06.08.2009 ob 12:30
TinyTim,
mogoče sem se nejasno izrazil. Siguren sem, da bi Sovjeti Japonsko osvojili, vem pa da ta predaja Japonske SZ ne bi bila brezpogojna. Glede na to kaj je cesar pomenil Japonski, ne verjamem, da bi bil Stalin (kljub svoji debilni glavi) tako neumen, da bi vztrajal k spremembi režima. Saj sam ni bil noben ideolog. Baze na Japonskem in dejstvo, da niso obkoljeni z vseh strani veliko več pomenijo.
Zaradi svoje koristi so Japonci bili malo pred tem da se predajo Sovjetom.
TinyTim
# 06.08.2009 ob 11:50
hebl, seveda se ne bi Japonci predali Sovjetom brez boja. Sovjetom je pač dol viselo za človeške izgube in bi s "parnim valjarjem" enostavno povozili Japonsko ne glede na izgube (kar smo gledali že pretekla 4 leta na vzhodni fronti). Američani si takih izgub v moštvu kot Sovjeti nikakor niso mogli privoščiti, zato bi, v primeru, če bi invazijo z juga začeli tudi Američani, Sovjeti zasedli bistveno več ozemlja kot Američani preden bi se armade srečale.

Kocbek, zakaj ne, če bi Sovjeti nanjo izvedli invazijo (ki so jo praktično že začeli z invazijo na Kurile, kar je na nek način "prisililo" Američane k hitremu ukrepanju z edinim "Jokerjem" takrat - atomsko bombo)?
heroj
# 06.08.2009 ob 11:50
The Big Picture
Hiroshima 64 let nazaj
kocbek
# 06.08.2009 ob 11:21
Jaz ne verjamem, da bi Japonska postala komunistična. No, kakorkoli, hvala vsem zločincem tega sveta za tisto nekaj dobrega kar je v vsakem slabem. Hudo ej.
sosed_lastnik
# 06.08.2009 ob 11:20
*svojcev
sosed_lastnik
# 06.08.2009 ob 11:20
Vseh 300.000 žrtev in milijon njihovih dvojcev je neskončno hvaležnih demokratičnim metodam...
hebl
# 06.08.2009 ob 11:16
no, tudi če bi se Japonci res kar predali SZ brez boja za domovino (glavne otoke) (kar močno dvomim), so lahko po tem takem Japonci hvaležni Američanom, ker danes Japonska ekonomsko ne bi bila tam, kjer je, če bi bili pod okupacijo SZ...
TinyTim
# 06.08.2009 ob 11:00
Tri tedne pozneje je ameriški predsednik Harry S. Truman ukazal, naj odvržejo jedrsko bombo nad Hirošimo in Nagasaki, da bi končno na kolena spravil Japonsko.

Težko je verjeti, da se še 64 let po tej tragediji množično ponavlja in verjame v zgoraj napisan spin. Japonska je bila avgusta 1945 že zdavnaj na kolenih. Problem za Američane je bil ta, ker je Sovjetska Zveza Avgusta 1945 napovedala vojno Japonski, zasedla Mančuko (Japonsko marionetno državo v Mančuriji), ter Kurilske otoke (zaradi katerih sta Rusija in Japonska še vedno v sporu). Sovjeti so začeli pripravljati invazijo iz Kurilov na Hokaido (najsevernejši matični japonski otok), in s to invazijo bi bili sposobni začeti pribl. 2 meseca preden bi svojo invazijo na matično otočje lahko z juga začeli Američani. Očitno je, da je bilo Američanom v interesu Japonsko prisiliti v kapitulacijo čim prej - z namenom, da bi Japonska postala Ameriška okupacijska cona in ne Sovjetska (kar se je tudi zgodilo).

Jedrsko bombardiranje Japonske je bilo (podobno kot npr. bombardiranje Dresdna februarja 1945) poteza prihajajoče (hladne) vojne med Sovjeti in Američani, nikakor ne več poteza druge svetovne vojne.
kocbek
# 06.08.2009 ob 10:57
Japonci so bili pred predajo...Sovjetski zvezi. Zaradi koristi in ne zaradi ljubezni. Ampak kot je že nekdo omenil, hollywood je najmočnejše ameriško orožje.
hebl
# 06.08.2009 ob 10:53
Tisti, ki mislite, da bi se Japonci kar tako lepo na hitro predali, očitno ZELO SLABO poznate zgodovino in bojevanje na pacifiški fronti. Malo si poglejte kakšna so bila tam razmerja med št. vojakov udeleženih v spopadu in končnem številu mrtvih. Če še vedno ne boste opazili, da so se bili Japonci pripravljeni bojevati do smrti in do zadnjega, potem si kupite na tržnici druge možgane.
ISRAEL
# 06.08.2009 ob 10:48
Gledam slike...sredi puste planjave stoji samo še objekt, ki je očitno okostje džamije. Oooooo, Allah is greeeaaat!
sosed_lastnik
# 06.08.2009 ob 10:19
@IndyBob
Nisem vedel, da to interpretacijo sploh še kdo resno jemlje v 21. stol...

Lahko potem to interpretacijo preslikamo še kam drugam???
Hmm, kje bi začeli?
IndyBob
# 06.08.2009 ob 10:11
Če Američani ne bi vrgli atomske bombe, bi v vojni za Japonsko umrlo še več 100.000 Japoncev, pa tudi več 10.000 ameriških vojakov.
Tudi zaradi te izkušnje si v času hladne vojne niso niti Američani, niti Sovjeti upali začeti atomskega spopada.
Torej je bilo v resnici z vrženo atomsko več življenj rešenih, kot izgubljenih.
Popolnoma nepotrebna pa je bila druga na Nagasakiju.
prim00z
# 06.08.2009 ob 09:49
ja kumrovec, to bo
lipa
# 06.08.2009 ob 09:46
Americani so konglomerat vseh narodov, ki zivijo na svetu. Tam najdes od Rusov do Bantu crncev, Kitajcev, Japoncev, Eskimov. US kot drzava je ostala edina velesila in zato se njihova politicna elita (ki je pa povezana z drugimi politicnimi elitami predvsem v Evropi in na Japonskem) res ne bo pustila zajebavati vsakemu diktatorju, ki ima 5 minut casa. Ce se ne bi odzvali takoj z vojaskim napadom na Talibane in na Irak, bi se se kaksen drug diktatorcek v Afriki ali Aziji 0na primer Gadafi) spomnil in jim poslal kaksno tempirano bombo. Zadeva je stratesko politicno precej enostavna, pri tem pa seveda nastradajo civilisti, ki so kot v vseh vojnah do sedaj "collateral damage".
Dr. Kumrovec
# 06.08.2009 ob 09:43
Ustavite iran!
kaboom
# 06.08.2009 ob 09:36
Dober prispevek.

Škoda, da moderno poimenovani teroristi niso dali enakih imen dvema letaloma, ki sta se zarila v stolpe WTC - bi kak američan več skapiral, da vohajo lasten drek.
if
# 06.08.2009 ob 09:31
Konec druge svetovne vojne v Evropi je eno, na daljnem vzhodu pa drugo časovno obdobje. Zato v tem primeru ni mogoče govoriti o povojnih pobojih.

ZDA in Anglija sta nemški vojaški stroj spravila na kolena s podobno taktiko, kot v primeru sesutja japonskega vojaškega stroja. Namreč, napadi na nemška mesta (npr. Hamburg) niso bili napadi na vojaške objekte.

Za povojne poboje, ki so se v Sloveniji zgodili po koncu druge svetovne vojne, še nihče ni odgovarjal. To dokazuje kdo vlada v Sloveniji.

Zločine proti človeštvu, "merjeno v milijonih civilnih žrtev", je povzročila SZ že mnogo let pred drugo svetovno vojno.

Druge svetovne vojne niso začele ZDA, pač pa so vanjo vstopile po japonskem napadu na Pearl Harbour.

ZDA so odločilno sodelovale pri osvobajanju Evrope. Tri mesece po koncu druge svetovne vojne v Evropi, so končale vojno na daljnem vzhodu.

E=m•c2 dokazuje, da je energijo načeloma mogoče spreminjati v maso in obratno. Prvo je, denimo, skladno s teorijo Velikega poka in s starozaveznimi besedami o stvarjenju sveta ... "V začetku je bila Beseda ....
Masa je le oblika energije in energija je le oblika mase.

Jedrsko orožje?
Človeštvo se igra z njim kot otrok z ročno bombo. Vprašanje je le, kdaj bo eksplodiralo.
sosed_lastnik
# 06.08.2009 ob 09:28
@vivienne
Nikoli nisem razumela, zakaj je Američanovo živeljenje več vredno.

Za to se imajo pa ZDA za zahvalit filmski industriji!!!
Vivienne
# 06.08.2009 ob 09:19
Nikoli nisem razumela, zakaj je Američanovo živeljenje več vredno. Ta njihov don't f*** with us pristop se ponavlja že desetja. To se dogaja ves čas - pride letalo, se zaleti v stolpnico - 3000 mrtvih, BUM, grejo v Afganistan in Irak BUM 200 tisoč mrtvih. Bullshit! Američani so eni veliki prasci, ki za večino svojih napak ne bodo nikoli prevzeli odgovornosti! Oni so "os zla"!
MIRNČAN
# 06.08.2009 ob 08:45
za tole ni nihče odgovarjal kar dokazuje kdo vlada svetu. nevem kdaj se bo evropa uprla ameriki in šla na svoje.
kocbek
# 06.08.2009 ob 08:41
ah, stotisoče civilistov sem hotel napisati
kocbek
# 06.08.2009 ob 08:37
Japonci so bili tik pred porazom in vsa ameriška propaganda, kako bi bilo preveč žrtev za zmago je smešna. Žrtvovali so stotisoče žrtev, ker so se bali japonske predaje Sovjetski zvezi. Zločin gromozanskih razmer; le eden v nizu.
Miki_79
# 06.08.2009 ob 08:34
Kar nekaj napak je v prispevku...

"Radioaktivno sevanje je v krogu enega kilometra od središča eksplozije je povzročilo takojšnjo smrt, "

To ni res rušilna eksplozija in vročina je povzročila takojšno smrt, sevanje pa šele kasneje...
sybelmyne
# 06.08.2009 ob 08:30
kumara, bo kak hvalospev?
maršal
# 06.08.2009 ob 08:26
američani vržejo bombo na civiliste in so junaki. iračani sploh bombe nimaj, so pa teroristi.
jast123
# 06.08.2009 ob 08:25
Američani so najbolj genocidna država (ne narod, ker to niso) v zgodovini, če seveda izvzamemo pokristjanjanje in kolonializem. basta!
sosed_lastnik
# 06.08.2009 ob 08:20
Je že kdo odgovarjal za te povojne poboje?

Banda modra demokratična!!!
Exocet
# 06.08.2009 ob 07:49
Lluka, za kvaliteten program se pač dobro plača ane ;) (Sarkazem btw)
tinko101
# 06.08.2009 ob 07:43
Jedrsko orožje je ena največjih zablod človeštva.
Kazalo