Vulkanski pepel se iz Islandije širi po Evropi. Foto: EPA
Vulkanski pepel se iz Islandije širi po Evropi. Foto: EPA
Norveška
Na Islandiji, na Norveškem, Danskem in v Veliki Britaniji so morali odpovedati številne polete. Foto: EPA
Norveška
Letala na številnih evropskih letališčih so zaradi prahu ostala na tleh. Foto: EPA
Stockholm
Zaradi odpovedi poletov je na deset tisoče potnikov ostalo ujetih na letališčih po Evropi. Foto: Reuters
Vulkanski prah ovira polete v Evropi

Zastoji in odpovedi v letalskem prometu so prizadeli večji del celinske Evrope. Polete so odpovedali na Norveškem, Švedskem, v Veliki Britaniji, na Danskem, Nizozemskem, v Belgiji, številne polete so morali odpovedati na Finskem, v Franciji in Nemčiji. Britanska kontrola zračnega prometa je sporočila, da so zaradi vulkanskega prahu najmanj do 17. ure v petek odpovedali vse polete v Veliko Britanijo in iz nje. Tudi britanska letalska družba British Airways je sporočila, da je za danes že odpovedala vse notranje polete, napovedali pa so tudi, da bo močno oviran mednarodni letalski promet. Med Evropo in ZDA je bilo odpovedanih 80 poletov.

Pri slovenskem letalskem prevozniku Adrii Airways so za MMC povedali, da so zaradi zaprtja zračnega prostora v Angliji odpovedali polet JP 450/1 iz Maribora v London, ki je bil predviden ob 18.25, vrnitev na mariborsko letališče pa ob 23.50.

Odpovedan je tudi polet iz Maribora v Bruselj, ki je bil predviden ob 18.20, vrnitev pa ob 22.25.

Odpovedani so tudi petkovi poleti, in sicer:
- Polet JP450 Maribor - London Gatwick in JP 451 London Gatwick - Maribor
- Polet JP376 Maribor - Bruselj in JP377 Bruselj - Maribor
- Polet JP434 Maribor - Amsterdam in JP435 Amsterdam - Maribor
- Polet JP322 Maribor - Pariz Charles De Gaulle in JP323 Pariz Charles De Gaulle - Maribor

Po poročanju britanskega centra za nadzor poletov so prepovedali promet tudi v zračnem prostoru nad Škotsko, kjer so zaprli vsa letališča, zaprt ostaja zračni prostor nad Švedsko, za promet pa je zaprt tudi celoten norveški zračni prostor.

Andrej Velkavrh z Agencije RS za okolje je za MMC povedal, da je možnost, da oblak vulkanskega prahu pride k nam, izredno majhna. Izrazitih zračnih tokov za zdaj namreč ni videti. Ob tem je dejal, da se večji delci hitreje odlagajo, manjši pa bodo ostali v ozračju še dalj časa, a so zelo visoko. Na vprašanje, ali bi oblak, če bi prišel nad Slovenijo, lahko predstavljal nevarnost za zdravje ljudi - na Škotskem so namreč ljudem svetovali, naj ostanejo v zaprtem prostoru - pa je Velkavrh dejal, da je to odvisno od sestave oblaka, ki bi prišel.

Največje nemško letališče v Frankfurtu ostaja za zdaj odprto, bo pa tudi kot nadomestno letališče za londonski Heathrow. Za zdaj še ni znano, koliko letal bodo preusmerili v Frankfurt.

Težave lahko trajajo nekaj dni
Letališča na Islandiji ostajajo odprta, saj veter pepel nosi stran od otoka in zato tam z njim nimajo težav. Do kod se bo pepel razširil, je sicer odvisno od vetra, po navedbah predstavnika skandinavske letalske družbe SAS pa bi bil lahko zračni prostor "v najslabšem primeru" zaprt več dni.

Eurocontrol: težave še 48 ur
Evropska agencija za nadzor zračnega prometa Eurocontrol je sporočila, da bi lahko težave v zračnem prometu zaradi vulkanskega oblaka trajale še 48 ur, odvisno od tega, kako se bo razvijal oblak.

Kako nevaren je lahko vulkanski pepel za letala, kaže primer poleta 009 izpred 28 let. "Dame in gospodje, govori vaš pilot. Imamo manjšo težavo. Vsi štirje motorji so prenehali delovati," - besede, ki jih je leta 1982 izrekel Eric Moody, pilot British Airwaysa na krovu letala, ki je bilo iz Londona na poti v Auckland in je na višini 11.000 metrov zapeljalo v oblak vulkanskega pepela iz ognjenika Mount Galunggung na Zahodni Javi v Indoneziji. Posadka letala in kontrolni stolp takrat še niso vedeli, da je za težave letala kriv vulkanski prah, letalo pa so preusmerili v Džakarto v upanju, da jim bo uspelo znova zagnati dovolj motorjev za pristanek. Letalo je lahko jadralo po zraku dovolj dolgo, da je prišlo iz oblaka, vsi motorji pa so znova začeli delovati na višini 4.100 metrov. Potnike je zaradi hitrega izgubljanja višine zajela panika, letalo pa je nato varno pristalo.

Islandski geofizik Magnus Tumi Gudmundsson je opozoril, da bi lahko ognjenik pepel bruhal še dolgo časa. Povedal je, da dolžina takšnih izbruhov zelo niha in da lahko traja nekaj dni ali pa celo leto.

Pepel lahko poškoduje motorje letal
Pepel iz ognjenika sega med osem in deset kilometrov v zrak in ga s tal ni mogoče videti, je pa zaradi pepela močno zmanjšana vidljivost, poleg tega pa lahko vulkanski pepel resno poškoduje letalske motorje in ogrozi varnost na letalu. Potnikom tako svetujejo, naj pred potovanjem stopijo v stik s svojo letalsko družbo, kjer jim bodo postregli z najnovejšimi podatki.

Ledeniški ognjenik izbruhnil v sredo
Na jugu Islandije so morali v sredo zaradi nevarnosti izbruha ognjenika Eyjafjallajökull evakuirati približno 800 ljudi. Na območju so zaznali več potresov, hitro tajanje ledu na ledeniku Eyjafjalla pa je povzročilo poplave. Zaradi prvega izbruha omenjenega ognjenika po letu 1823 so že prejšnji mesec za nekaj časa evakuirali okoli 600 ljudi. Gre sicer za ledeniški ognjenik, ki leži na precej redko naseljenem območju okoli 125 kilometrov vzhodno od Reykjavika.

Vulkanski prah ovira polete v Evropi