Hrvaška vojska je floto letal mig-21 podedovala od jugoslovanske vojske. Foto: EPA
Hrvaška vojska je floto letal mig-21 podedovala od jugoslovanske vojske. Foto: EPA
Ante Kotromanović
Kotromanović je potarnal, da nimajo dovolj denarja za celovito rešitev težav hrvaškega vojnega letalstva. Foto: EPA

Lovsko letalo hrvaške vojske je padlo v torek popoldne v okolici Velike Gorice v bližini Zagreba, kamor je bilo na poti iz Zadra. Pilot Stanko Hrženjak s 25 leti izkušenj se je pred padcem letala katapultiral in preživel. Kot je pojasnil pozneje na novinarski konferenci, je letalu prenehal delovati hidravlični sistem, zagorel je motor in pilotsko kabino je napolnil dim.

Po njegovih besedah je v času okvare letel na 500 metrih višine s hitrostjo 400 kilometrov na uro in zmanjkalo mu je le 15 sekund za pristanek. Ko je ugotovil, da plovila ne more več upravljati, je pazil, da se je izognil hišam in se šele nato izstrelil z višine 200 metrov. Letalo je bilo izdelano med letoma 1978 in 1981.

Poveljnik hrvaškega vojnega letalstva general Dražen Šćuri je povedal, da bi moral biti to zadnji polet tega letala, ki se mu 15. avgusta izteče časovni rok, kar sicer še ne pomeni, da letalo ne more več leteti, saj je pomembnejši rok delovanja.

Letalo je sodelovalo na slovesnosti v Kninu ob 19. obletnici hrvaške operacije Nevihta. Uporabili so ga, ker se s popravila v Ukrajini zaradi nenehnih zamud še niso vrnila druga bojna letala. Po poročanju hrvaških medijev je bilo omenjeno letalo pred 12 leti na remontu v Romuniji.

Odločitve bi morali sprejeti že v preteklosti
Hrvaški obrambni minister je dejal, da so za nesrečo najbolj odgovorni on sam in njegovi predhodniki, odločitev o morebitnem odstopu pa bo sprejel po končani preiskavi in po pogovoru s svojima nadrejenima - predsednikom vlade in predsednikom države.

"Povedal sem, da sem pripravljen odstopiti, tudi če se vojaku samo zatakne puška," je na novinarski konferenci v letalskem oporišču Zemunik povedal Ante Kotromanović, ki je del odgovornosti pripisal tudi predhodnikom, ker v preteklosti ni bilo odgovornosti za sprejetje določenih odločitev.

Odločitev o novih bojnih letalih bi morala Hrvaška sprejeti že pred leti, a ker se to ni zgodilo, so se odločili za remont in podaljšanje dobe delovanja migov-21, zaradi varovanja zračnega prostora in obveznosti do zaveznic v zvezi Nato. Kotromanović je pojasnil, da so proučili vse možnosti za ohranjanje bojne pripravljenosti, vendar pa je prepričan, da morata pri tem vprašanju stopiti skupaj koalicija in opozicija ter sprejeti dogovor.