S. in J. Amerika
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.5 od 38 glasov Ocenite to novico!
Brata Castro sta Kubi vladala od leta 1959. Foto: Reuters
Raul Castro (levo) in Miguel Diaz-Canel
Menjava na čelu Kube: Raul Castro (levo) odhaja, Miguel Diaz-Canel prihaja. Foto: Reuters
Fidel Castro je bil za številne Kubance veliki revolucionar, za številne pa diktator. Foto: Reuters
Zgodovinski obisk Baracka Obame na Kubi pred dvema letoma: bil je prvi ameriški predsednik po 88 letih, ki je obiskal to otoško državo. Foto: Reuters
Ena izmed prepoznavnih podob Kube so stari ameriški avtomobili. Vlada je decembrra 2013 Kubancem prvič po revoluciji 1959 dovolila, da lahko prosto kupujejo nove in rabljene avtomobile, toda cene so tako visoke, da si jih lahko privošči le peščica. Foto: MMC RTV SLO/Ksenja Tratnik
Raul Castro s tesnim zaveznikom, zdaj že pokojnim veneuzuelskim predsednikom Hugom Chavezom. Foto: Reuters
Fidel Castro z Malcolmom X. Foto: Reuters
Marca je bilo izvoljenih 614 članov kubanskega parlamenta, ki potem izvoli 30-članski državni svet in predsednika države. Foto: Reuters
VIDEO
Diaz-Canel na čelu Kube
VIDEO
Na Kubi se končuje doba C...

Dodaj v

Foto: Konec ere bratov Castro

Gospodarske reforme bodo ključne
19. april 2018 ob 07:24
Ljubljana - MMC RTV SLO

S prisego Miguela Diaza-Canela za predsednika se na Kubi začenja novo obdobje: konec je 59-letnega obdobja vladavine bratov Castro. Prisegel bo ravno na 57. obletnico zmage nad Castrovimi nasprotniki v Prašičjem zalivu, ki jo na Kubi slavijo kot prvi poraz ameriškega imperializma v Latinski Ameriki.

Po 10 letih vladanja se umika 86-letni Raul Castro, še prej je bil na čelu te karibske otoške države skoraj pol stoletja njegov brat Fidel Castro, ki je umrl leta 2016. A kljub menjavi na predsedniškem položaju ne gre kmalu pričakovati večjih sprememb v politiki.

Castrov naslednik, 57-letni Diaz-Canel, je bil namreč doslej prvi podpredsednik državnega sveta, in kot poudarjajo poznavalci, velja za varno izbiro za naslednika ideološke usmeritve bratov Castro. Po izobrazbi je inženir elektronike, navdušenec nad tehnologijo, ki na sestanke pogosto prihaja s tablico v roki, navaja Reuters. Njegovi osebni politični nazori so sicer precej neznani, kajti na Kubi je politična kampanja prepovedana. V javnosti je bil v zadnjih devetih letih, ko se je pridružil vladi, zadržan, njegovi someščani iz Santa Clare pa pravijo, da je topel, ljudski in učinkovit. Diaz-Canel bo prvi kubanski voditelj, ki ni sodeloval v revoluciji in prvi, ki ne bo predsednik komunistične stranke. To bo še naprej Castro.

Kot novi predsednik bo sprva najverjetneje previden in zmeren, pri čemer bo skušal zediniti vrste komunistične stranke, predvsem pa na svojo stran pridobiti konservativno vejo, čeprav si na drugi strani mladi Kubanci želijo hitrega napredka, piše Reuters. "Ne morem si zamisliti preloma v naši državi. Menim, da se mora predvsem ohraniti kontinuiteta," je po poročanju STA-ja dejal pred časom. Skupaj z Diazom bo prisegel tudi 30-članski državni svet. Čeprav bodo v novi vladi na najvišjih položajih mlajši člani komunistične stranke, bodo Castro in starejši člani še naprej v veliki meri vlekli niti razvoja. Tako bo ostalo vsaj do kongresa stranke leta 2021. Predsednik stranke še naprej ostaja Raul Castro.

"Obstajajo razlogi, zaradi katerih lahko pričakujemo, da bo bolj fleksibilen in moderen," pravi Arturo Lopez-Levy, nekdanji analitik kubanske vlade, ki je odraščal v rojstnem kraju novega predsednika Santa Clari (tam je tudi mavzolej Cheja Guevare), zdaj pa predava na Univerzi v Teksasu. "Toda ni nobenih indicev, da bi bil reformist, da bi ukinil enostrankarski sistem ali da bi prenehal favorizirati državni sektor v primerjavi z zasebnim."

Kuba po bratih Castro
Ključno poglavje v novejši zgodovini Kube predstavlja revolucija v drugi polovici 60. let, potem ko je bil prvi poskus udara leta 1953 neuspešen, zaradi česar so Fidela Castra obsodili na 15 let zapora, a ga potem po dveh letih pomilostili. Leta 1956 so uporniki na čelu z bratoma Castro in Ernestom Chejem Guevaro začeli dve leti trajajoče boje s silami diktatorja generala Fulgencia Batista, ki je, ob podpori Američanov, leta 1952 prišel na oblast z državnim udarom. 1. januarja 1959 je Batista pobegnil, revolucija na Kubi pa je poznana kot prva in edina uspešna socialistična revolucija v Ameriki.

Castro je vpeljal marksistično-leninistično ideologijo, država se je politično povezala s takratno Sovjetsko zvezo, na tisoče Batistovih podpornikov pa je pobegnilo v ZDA, katere politiki je kubanski revolucionar ostro nasprotoval. Leta 1962 je takratni ameriški predsednik John F. Kennedy proti Kubi uvedel embargo, ki je bil potem, z manjšimi spremembami, v veljavi desetletja. Ta je med drugim prepovedoval pošiljanje kakršne koli pomoči na Kubo. To je Castra še bolj zbližalo s Sovjetsko zvezo, Moskvi je na skrivaj dovolil, da na Kubi namesti jedrske rakete, usmerjene proti ZDA, kar je leta 1962 vodilo v kubansko jedrsko krizo, ko so Sovjetska zveza in ZDA prišle na rob jedrskega spopada. Ko je že kazalo, da se raketnemu spopadu ne bo več mogoče izogniti, je Moskva izstrelke umaknila. Kljub temu je Castro ostal v dobrih odnosih s sovjetskim premierjem Nikito Hruščovom.

Po revoluciji sta sledili kolektivizacija zemlje in nacionalizacija podjetij, premoženja in industrije, država je podržavila podjetja v ameriški lasti, gospodarstvo pa je postalo plansko. Velik poudarek so oblasti vseskozi namenile izobraževanju, opismenjevanju in zdravstvu, okrepili so socialne pravice za revne. To so bila tudi desetletja, ko so bili kubanski zdravniki, učitelji in vojaki Castrov ponos, pošiljal jih na različne konce sveta, predvsem v Afriko in Srednjo Ameriko.

Enostrankarski sistem je poskrbel za svoje, nasprotnikom pa je trda predla. Že kmalu po udaru se je v ZDA zateklo na stotine Kubancev, v poznejših desetletjih pa je zaradi politične represije, nezadovoljstva z življenjskim standardom in političnim sistemom, potovanja oz. odhodi tja so bili namreč prepovedani, pobegnilo na stotisoče Kubancev. Če jim je uspelo prepotovati 120-kilometrsko pot do Floride, so jim tam ameriške oblasti ponudile zatočišče, finančno pomoč in celo socialno zavarovanje, če pa so jih prijeli med potjo, so jih vrnili na Kubo, kjer so jih čakale represalije. Drugi veliki val beguncev je bil leta 1980, ko se je prek pristanišča Mariel proti floridski obali v petih mesecih odpravilo kar 125.000 kubanskih beguncev.

Najbolj množičen val je sledil potem v 90. letih, ko se je Kuba po odhodu Sovjetov po razpadu Sovjetske zveze znašla v hudi gospodarski krizi in osami. Vlada je takrat v obupu umaknila prepoved na uporabo ameriških dolarjev, dovolili so tuje naložbe, predvsem v turizmu, ključnega pomena pa je postal denar, ki so ga domov pošiljali izgnanci. Nekoč bogata proizvodnja sladkornega trsa je izgubila številne trge, državo je pestila huda lakota in revščina, ki je številne obupane Kubance pahnila v tako veliko stisko, da so se na pot proti ZDA odpravili tudi z najrazličnejšimi improviziranimi plovili, kar je bilo za številne usodno. Sledil je nov val bega. Leta 1994 je na majhnih čolnih in splavih državo zapustilo več kot 35.000 Kubancev, ki so hrepeneli po obljubljenih vsakoletnih 20.000 ameriških vizumih.

Turisti, dobrodošli!
Nov finančni vir je v 90. let predstavljal, enako je še danes, turizem: režim je odškrnil vrata in na otok so začeli prihajati turisti, ki so se čudili, da oni plačujejo z eno valuto, domačini pa z drugo. Velja vzporedni sistem: domačini "živijo" s kubanskimi pesi, tujci pa plačujejo s konvertibilnimi pesi. Na drugi strani so za pomembno finančno pipico poskrbele ZDA, s tem ko so omilile embargo in dovolile Kubancem v ZDA, da pošiljajo denar svojcem na Kubi. Še danes so številne kubanske družine v veliki meri odvisne od denarja, ki jim ga pošiljajo svojci s Floride in od drugod, s tem pa se je začelo tudi veliko razslojevanje in trgovanje na črnem trgu. Na njem je bilo namreč kljub embargu mogoče kupiti vse, od hrane, ki je ni bilo na kubanskih policah, do najnovejših televizij in drugih tehnoloških naprav.

V zadnjih 10 letih je Kuba začela novo poglavje tako na gospodarskem kot političnem področju. Raulova vlada je uvedla gospodarske reforme, med drugim je dovolila več zasebnih malih podjetij ter delno tudi tuje investicije, ohranila pa stroge omejitve za zasebno podjetništvo. Nekaterih sprememb so bil deležni vsi državljani: v primerjavi s prej lahko potujejo v tujino, doma pa lahko počitnikujejo v letoviščih, katerih vrata so bila zanje dolga leta zaprta. Dobrih 10 let lahko kupujejo tudi mobilnike in dostopajo do spleta, a ta ni tako razširjen kot drugod po svetu.

Na političnem področje je ključna otoplitev odnosov z ZDA
Po tem ko so bili politični odnosi Kube in streljaj oddaljenih ZDA pod skoraj polstoletnim vladanjem Fidela Castra zelo slabi oz. jih sploh ni bilo, so se pod Raulom Castrom, ki je po Fidelovem umiku izstopil iz bratove sence, odnosi med Havano in Washingtonom začeli vendarle izboljševati. Na oblasti sta se brata sicer uradno zamenjala leta 2008, predtem pa je bil Raul že dve leti začasni predsednik. Leta 2015 sta Kuba in ZDA po 54 letih obnovili diplomatske odnose, pri čemer je pomembno vlogo odigral papež Frančišek, marca 2016 pa je Barack Obama kot prvi ameriški predsednik po 88 letih obiskal Kubo. Zadnji ameriški predsednik, ki je obiskal Kubo v času predsednikovanja, je bil Calvin Coolidge leta 1928. Harry Truman je leta 1948 obiskal zaliv Guantanamo, ki je pod nadzorom ZDA, Jimmy Carter pa je otoško državo sicer obiskal večkrat, a potem ko je že zapustil Belo hišo. A normalizacija odnosov med državama ni trajala dolgo: zdajšnji ameriški predsednik Donald Trump je namreč junija lani oznanil, da bo preklical "popolnoma enostranski dogovor s Kubo", in uvedel omejitve na različnih področjih, tudi pri potovanjih, diplomatski stiki ostajajo, prav tako veleposlaništvi obeh držav.

Kubanci si želijo predvsem boljšega življenja
Življenje za večino Kubancev ostaja težko, saj povprečno mesečno zaslužijo 30 ameriških dolarjev. Po oceni strokovnjakov novega predsednika čaka težka naloga predvsem na gospodarskem področju, saj bo moral uvesti reforme za oživitev gospodarstva, ki stagnira. Po recesiji leta 2016 sicer okreva, a so lani izmerili le 1,6-odstotno gospodarsko rast, ključna pri tem pa sta bila kmetijstvo in turizem. Vendar pa država ostaja močno odvisna od uvoza in pomoči svoje zaveznice Venezuele, ki je gospodarsko oslabljena. Po oceni poznavalcev je najbolj nujna naloga ukinitev dvojnega monetarnega sistema, ki ovira tuja vlaganja in povzroča neuravnoteženost gospodarstva, ki je v pretežni meri še vedno v državni lasti.

Ksenja Tratnik
Prijavi napako
Komentarji
zapravico
# 19.04.2018 ob 07:53
Saj pri nas je bilo pa 45 let tega sistema,kar malo razmišljajte Trst kavbojke,kava,pralni prašek
Springbok
# 19.04.2018 ob 08:49
Ko sem bil nazadnje na Kubi sem videl lepe plaže, lepa dekleta, dober rum, dobro glazbo in odlične cigare. Hrana pa je bila celo za nas turiste zanič. Hiše so razpadale. Ceste z luknjami. Prepolni avtobusi. Zdravstveni sistem je morda res med boljšimi, zato pa prazne trgovine. Ne vem no, za turista z dolarji je Kuba OK, za domorodce pa po moje ne ravno. Grafiti z revolucionarnimi parolami pa kot iz Alan Forda. Vseeno pa upam, da Kube ne pokupijo McDonald, Starbucks, Walt Disney in Facebook. To bi bilo škoda. Kot sem rekel: zaradi deklet, ruma, cigar, glazbe in plaž.
frozen pingvin 4
# 19.04.2018 ob 08:28
zmeraj manj lokacij za sindikalni izlet Združene levice....
Triglavski zmaj
# 19.04.2018 ob 07:37
Življenje za večino Kubancev ostaja težko, saj povprečno mesečno zaslužijo 30 ameriških dolarjev.

Ampak srečo in brezstresno življenje prinaša to, da so vsi v enaki bedi (razen elite seveda) in v brezperspektivnosti.
genniuuss
# 19.04.2018 ob 07:48
Čisti dokaz kako je teorija eno, praksa pa drugo,
komunizem ni izvedljiv, zaradi pokvarjenosti ljudi,

tud kapitalizem ni idealen, a bolj življenski,
ker v naravi človeka je da če je nekaj njegovo bolj čuva,
in skrbi za to dobrino, kot če pa je " naše ".
Krtomir
# 19.04.2018 ob 08:59
ja komunizem je zabloda, na žalost pa je zabloda tudi kapitalizem v sedanji obliki. Čez 100 let bo nekaj novega ali pa ne bo več človeštva na zemlji.
firtoh
# 19.04.2018 ob 08:39
Seneca
Mi pa živimo od kreditov in goljufanja države in sodržavljanov.Še 5m pločnika ne moremo narediti brez denarja iz EU.
Seneca
# 19.04.2018 ob 08:33
Neverjetno koliko podpornikov kubanskega komunizma je še vedno v Sloveniji. Pojdite tja in si jo oglejte v živo. Živijo le še od pomoči sorodnikov na Floridi in prostitucije!
astro
# 19.04.2018 ob 08:25
Če se ZDA ne bi tako prekleto vpletale, bi Kubanci nedvomno živeli boljše.
Upam, da se bodo pametno odpirali svetu.
zapravico
# 19.04.2018 ob 07:51
In zdaj jim bo amerika izvozila vse nemške dizle
Dejstva
# 19.04.2018 ob 07:27
Bilanca: 60 let trmarjenja in mizerije. Rezultat: 0
E24
# 19.04.2018 ob 08:12
"Kubanci si želijo predvsem boljšega življenja" .... ne razumem. Po toliko letih komunizma bi tam moral biti raj. Vsi enaki, vsi enako premožni, vse v najlepšem redu.... :) :) :)
Seneca
# 19.04.2018 ob 13:38
@josio13 Sem rase v jugi in vidom da je bilo takrat bolkje za zivet.....

Kaj pa ti je bilo v SFRJ najbolj všeč? Hiperinflacija, boni za bencin, par-nepar vožnja, izklopi električne energije, depozit za prehod državne meje, čakanje za nakup stoenke ali golfa več kot 2 leti, pomanjkanje osnovnih dobrin kot so gorivo, cement, pralni prašek, olje....

Gre večinoma za to, da smo bili kot mladi vsi srečnejši, a veliko bolj sem verjel dedkom in babicam, ki so mi govorili, kako je bilo boljše živeti v Avstrogrski, ker je bil vsaj red!
Mirko Tipka
# 19.04.2018 ob 08:55
Ko je že kazalo, da se raketnemu spopadu ne bo več mogoče izogniti, je Moskva izstrelke umaknila

Pozablja se, da je takrat ZDA umaknila vse izstrelke iz Turčije, Grčije,....
frozen pingvin 4
# 19.04.2018 ob 08:35
homer

preden še kako bučo prodaš iz svojega kavča in 7.000km stran od Kube....si lahko za začetek pogledaš včerajšnje odmeve in kratek intervju z dopisnikom, ki je nekoč deloval v tistem koncu sveta
http://4d.rtvslo.si/arhiv/odmevi/1745336
02
Triglavski zmaj
# 19.04.2018 ob 07:34
navdušenec nad tehnologijo, ki na sestanke pogosto prihaja s tablico v roki

Podpornik imperializma in kapitalizma torej? No, zase vsekakor, za narod pa prodajamo druge buče.
Bolek
# 19.04.2018 ob 09:23
Pozitivno na Kubi je, da je zakladnica starih velikih ameriških limuzin.
Lastniki bi lahko dobili za nje velike denarje od ameriških zbiralcev starih avtomobilov, a jih ne smejo izvoziti.
patriot44x2
# 19.04.2018 ob 08:40
Slo levičarji pa v jok. Pada jim še eden zadnjih socialističnih rajov. Ostane jim samo še SK in pa Venezuela brez wc papirja.

Drugače pa rabili so samo dobrih 60+ let da so poštudiral da socializem ni nič od nič.
Seneca
# 19.04.2018 ob 08:26
Prijetni fantje tile Fidel, Raul in Che

http://www.therealcuba.c
om/?page_id=55
pobrisan
# 19.04.2018 ob 13:50
Petar Karamazov

Sedaj bodo prišli kubanski Gorbačovi, za njimi pa Jelcini. Generacija, ki nima izkušnje iz revolucionarnih časov je v večini primerov zaradi naivnosti zasrala socializem. Edina izjema je Kitajska.
-----------------

Socializem na Kitajskem? Če imajo enopartijski sistem, to še ne pomeni, da imajo tudi socializem. Prej bi to imenoval turbokapitalizem.
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 13:46
carlos, govoris o empatiji. Empatija sama po sebi ne resi nic. Nic. Ce si slucajno kdaj bral zapiske in govore Che Guevara, potem poznas tisto, da ce si clovek ne misli borit sam, se drugi zanj tudi ne more.
In v cem je point te empatije? Od kod ti ideja, da nimam empatije do trpljenja ljudi po svetu? A mislis da mi je bil fajn poslusat kako fajn zivijo na Kubi navadni ljudje in to od ljudi, ki tako kot vecina tukaj opeva dobre stare jugoslovanske case? Kako so natakarji prisiljeni k temu, da kradejo beli rum po malem, da potem preostanek prodajo na crnem trgu? Da pri sprehodu po havanski promenadi mlada dekleta ponujajo osivelim turistom? A mislis da mi je vseeno to, oz. da celo v teh zgodbah uzivam?
Da mene ne zanima nihce drug kot jaz? Ni res, bi pa bilo custveno dosti lazje, ce bi ti s to tvojo trditvijo imel prav. Pa zal nimas. Ampak ko govorim o JAZu, govorim o osebi ki je odgovorna za mene, za moje bliznje in za planet Zemlja.
Kar se pa Islama tice in Bliznjega Vzhoda. Muslimani so se klali med sabo in so klali ostale muslimane se zdalec pred kapitalizmom, zdalec pred imperializmom, zdalec pred odkritjem Amerike in zdalec preden so sploh se tvorile prve krizarske enote za osvoboditev Jeruzalema. To kar vidimo danes, terorizem, nivo pravic manjsin, nivo zenskih pravic, nivo drugih verskih pravic, pa mislim da je povezano s islamom kot vero, kot nacinom zivljenja, s knjigo Koran, kot tudi s islamskih profetom. Da je za vse kriv ameriski imperializem, te zgodbice ne kupim.
Ameriski imperializem je svoje svinjarije delal dejansko povsod od Juzne in Srednje Amerike, od Afrike do Daljne Azije. Nikjer ne vidim da bi hijduski, budisticni in krscanski teroristi sedaj izvajali teroristicne akcije. Ok gonilna sila kolumbijskih gverilcev ni krscanstvo, ampak politicni, pa celo tile so prisli k pameti da je treba svoje interese zastopat na civiliziran nacin.
BarakOrkbama
# 19.04.2018 ob 13:36
@SamoRes
Zdaj se bo začel kapitalizem, revščina, nič več brezplačnega šolstva in zdravstva ter brezposelnost.
Zaradi kapitalizma je svetovna revščina močno upadla. V socialističnih državah pa...
red_dog
# 19.04.2018 ob 09:20
Joe Malkovich

Ja, kubanski zdravniki so nastanjeni v najrevnejših državah sveta. To so zate bučke?

https://www.businessdailyafrica.com/news
/First-batch-of-Cuban-doctors-to-arrive-July/539546-4488018-fmk5ki/index.html

Ja, kuba po svetu namesto bomb pošilja zdravnike. V zahvalo pa so dobili desetletja terorizma s strani ZDA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operatio
n_Northwoods

Prašičji zaliv

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cubana_d
e_Aviación_Flight_455
kotzi
# 19.04.2018 ob 09:54
vsak je svoje srece kovac...gledam venezuelo..ljudje trpijo...a se ne uprejo...isto Kuba..ni jim ok...a jim je vseeno..ali so pa s tem zadovoljni...lahko je tudi to...narod si vedno pisie sodbo sam
pobrisan
# 19.04.2018 ob 13:58
pkorosec

Veste kaj je zanimivo videt. Mladi folk v Avstriji, ki ima apple notebooka, zadaj pa rdeco zvezdo nalepko in druge parole. Vsaj zabavno je.
-------------------

Mene pa najbolj zabavajo naši levosučni, ki ob vsaki priložnosti pljuvajo po ZDA. V žepu pa nosijo iPhone. Ko jim to omeniš ponavadi povesijo nos :)
Seneca
# 19.04.2018 ob 13:03
Upam, da Kuba zadržala vse prednosti, ki jih ima trenutno v primerjavi z ostalimi južnoameriškimi in karibskimi državami, to je izobraževanje, zdravstvo in odsotnost rasizma in vpeljala več zasebnega obrtništva, kontrolirala tuje naložbe v turizem (hoteli) in industrijsko proizvodnjo. Skratka naj ne gredo proti južnoameriškemu temveč proti skandinavskemu tipu kapitalizma, ki bo še naprej ščitil tudi standard najnižjega sloja!
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 13:03
carlos prijatelj umiri se, to ni dobro za tvoje srce ves.

Grema po vrsti. Tvoj argument o enotnem gospodarskem prostoru je navaden bullshit. Kaksne bonitete imajo od tega sistema Avstrijci? A mislis da so v tem ekonomskem gospodarskem prostoru danasnji Bolgari in Romuni na slabsem kot so bili v prejsnem gospodarskem prosotru (socializem) ? Ce da, potem moras razsirit svoj prostor znancev preko kronicnih jamracev.


Islamo kritik? Sem te bral na to temo. Revščina inteligence. Ker islam kritiziraš na osnovi skrajnih verskih dogem, namesto, da bi težave bližnjega/srednjega vzhoda, dal v kontekst strateške preureditve celotne regije na brezobziren način.

Lahko to poves tudi kako drugace kot v FDV besednjak zavito? Saj ves da sem inteligentno reven, ti pa se pogovarjas z mano tako kot da sem na FDV hodil. A se z 8 letnikom tudi tako pogovarjas? Podaj svoj point tako da ga bomo tudi mi redneck rasisti in verski nestrpnezi razumeli.

In seveda ti boš delal, ti boš preživel, ti boš to in ti boš ono. TI, TI, TI, TI, vedno in samo TI. Ti nič ne ustvarjaš po tvojih kriterijih in ne delaš noebenega blagostanja.
Tocno prijatelj. JAZ. JAZ poskrbim zase. JAZ poskrbim za svoje bliznje. JAZ skrbim za to da cimbolj izboljsam prostor sebi, moji parceli, ljudem v nasi ulici in v nasem kraju. Zacne se pri JAZ. Ne cakam na DRUGE. Ne cakam na ONE. Zacel sem pri SEBI in s prekletim denarjem lahko pomagam DRUGIM, ki pomoc dejansko potrebujejo. Poskusi tudi TI.

Imaš zgolj srečo, da si tu rojen, da so te starši koliko toliko spravili na pravo pot in da živiš v državi, ki se ni zamerila velikem gospodarju oz. je zanj nepomembna. Nič od tega pač ni tvoja zasluga. Vsaj kar se družbe tiče.
Rojen sem v isti drzavi kot TI, pa vseeno sem obdan s socialisticnimi filozofi, ki jamrajo kako denar pokvarja in hkrati kako nujno potrebno je da socialo in minimalno placo zvisamo. Kaj loci mene od tebe razen to da pac ti bolj jokcas? Lublancan je tudi bolj srecen da je rojen v Lublani kot pa prekmurec v Prekmurju. Je to tvoj point? Ker ce je se mi smilis. Poznam Prekmurce ki so iz sebe nekaj naredili s tem da so zaceli graditi sebe in so koristni svojemu mikrookolju, poznam pa tudi prekmurce, ki iz sebe niso naredili nic, ker niso niti zaceli graditi na sebi, ampak so raje gradili svet v oblakih in potem jamrajo in jokcajo. Ne poznam niti enega delavca iz Slovenije ali celotne Evrope, Rusije, Indije, Kitajske ki bi toliko jamrali kot tebi podobni "visoko inteligentni" privilegiranci iz Slovenije. Pa clovek bozji, ti ki si tako zelo inteligenten, pa povrh se prav razgledan, kako je mozno da ti v kapitalizmu nisi ze zdavnaj uspel? A ves kolko ljudem bi lahko pomagal v tvoji okolici?
ZETAC
# 19.04.2018 ob 11:14
Čisti dokaz kako je teorija eno, praksa pa drugo,
komunizem ni izvedljiv, zaradi pokvarjenosti ljudi,

Se strinjam s prvo trditvijo, ampak ne s tem, da je razlog za to pokvarjenost. Že v genih je (večini) vtisnjena težnja po uveljavljanju, tekmovalnosti, razlikujemo se med seboj po številnih lastnostih in potrebah, zato ne more funkcionirati takšen ukalupljen komunistični sistem, ki ne dupušča nobenih razlik (razen za elito, seveda in tisti, ki jo podpirajo). Sigurno tudi drugi sistemi niso idealni, ampak vseeno dopuščajo nogo več svobode ter omogočajo za večino boljše življenje kot pa komunistični sistemi kot so v Kubi, Venezueli, SK in takšnih, kot jih zagovarja "naš" Lukec.
Liquid
# 19.04.2018 ob 10:01
Seneca

Avtobusi so seveda tudi za Kubance. Zadnjič, ko sem na poti od Baracoe do Santa Clare potoval z turističnim avtobusom je bilo na njem 95 % domačinov in 5 % turistov.
Liquid
# 19.04.2018 ob 09:55
Na Kubi bil večkrat. Krasni ljudje, "srednje krasna" država". Izredno varna za popotnike.

Kubanci ne vedo kaj imajo. Vedno več ljudi živi bolje. Korupcije je precej. Če se "povprečni" Slovenec obrne okoli svoje osi bo prav tako opazil, da stanje pri nas ni precej boljše (Slovenija ni Kuba, je pa daleč od ideala). Z vidika popotnika je Kuba pravi raj. Ko sem tam se počutim, kot da se del filma Nazaj v prihodnost (Back to the Future). Enostavno se prepustiš toku dogajanj.

Povprečni Kubanec dela zjutraj in zvečer. V tej vročini normalni ljudje "ne morejo" delat. Vsi bi imeli vse. Tehnologija (telefoni) so vzeli ljudstvu dušo. Če mislite, da je pri nas mladina in ostala populacija obsedena s telefoni, se samo odpravite do Kube. Narava je neverjetna. Kot v vseh revnih državah so premalo ekološko osveščeni. Čistijo samo tam, kjer so turisti.

Na žalost je Kuba vedno bolj podoba ostalim državam. Upam, da bodo imeli ljudje kaj od tega, ker si to zaslužijo.
alcatraz
# 19.04.2018 ob 09:42
in zdej se bo naparazitiral ameriški kapital.
potem bo navadnemu folku šele fletno....
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 09:40
Mnogi Kubanci so podpirali kubansko revolucijo proti batisti in proti ameriskim neformalni nadvladi. Niso pa se vsi strinjali s zasukom v letu 1959, ko je Fidel Castro pod vplivom brata Raula (clan takratne ilegalne komunisticne partije) in Cheja (stailinist), spreobrnil revolucijo v komunisticno revolucijo.
Recimo legendarni poveljnik querillerosov Huber Matos. Od vsega zacetka podpornik kubanske revolucije, je leta 1959 podal odstop, ker se ni strinjal s komunisticno usmeritvijo, ampak je zahteval demokraticne volitve in bil zaradi tega mislim da 40 let zaprt v kubanskem zaporu. Fidel Castro je vse do zmage kubanske revolucije jasno zagovarjal stalisce, da ne podpira komunizma in da bo Kuba uvedla demokraticne mehanizme, ne pa sledila sovjetskemu tipu. Za to obstajajo tudi intervjuji. Ampak seveda, vprasanje je kolk drugih moznosti pa je imel, saj so ga ZDA dejansko potisnile v objem Sovjetske Zveze. Sledila pa je logicna posledica - zapiranje in eksekucije oporecnikov, slaba gospodarska situacija, revscina, ...
janez139
# 19.04.2018 ob 09:09
Violeto Tomić naj pošljejo na Kubo, bodo imeli prvo predsednico!
slovenc pa pol
# 19.04.2018 ob 07:32
Mkdonalc dobrodosel v vsaki kubanski vasi...pa dajt kouk
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 13:10
Hrana je zanič, velika večina izdelkov je zanič oz. gre za škart enako velja za obleko

No amishi teh problemov nimajo. Jo pridelajo lokalno. Samozadostnost. Spet bom vprasal, zakaj se socialisti ne zgledujejo po amishih?

Propaganda je izjemna. Potrošniška. Folk pa nezrel. Ne vem zate, ampak zase lahko povem, da sem si želel originalnih lego kock, kot sem jih videl pri enem bratrancu, kjer so imeli vsega.
Nisem imel iz tujine ne lego kock, ne kavbojk. Nosil sem ponosene stvari od svoih starejsih bratov, od igrac pa sem imel 3 lesene figure ki jih je oce izrezljal sam na struznici, plus en plasticni avto ki ga je podarila soseda moje babice, po tem ko so njeni vnuki odrasli. Torej domnevam, da se nisem ravno preseraval. Moj driving force je da sem zdrav, da sem srecen in da uzivam zivljenje, naravo, moje bliznje, in da lahko ustvarjam in sem za to tudi lepo placan. Kar ne dela in je v moji coni vpliva, korigiram. Sem pa pain in the ass jamracom, ker jamranja in samopomilovanja ne trpim.
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 12:26
carlos, popravek. Nisem verski nestrpnez, ker nisem ateist, ki zanicuje vere, ampak sem islamokritik. Razlika ;)
Rasist? Hmmm, kaj me je izdalo? Moj krog prijateljev, v katerem so vse rase? Tudi z arabci, ki so zapustili islam in so kriticni do islama, nimam nobenih problemov. Ostalo prepuscam tvojem diagnosticiranju ;)

Kar si htel napisat glede bordelov v Avstriji, priznam da nisem uspel razluscit tvoje rdece niti.
Vecina prostitutk je v Avstrijskih bordelov iz vzhodne Evrope, predvsem Romunije. Zakaj zdaj v to vnasas muslimanke? Ne znam si predstavljat, da bi nosece prostitutke bile tako zazelene med gosti. Sicer pa zakaj bi potrebovale denar, saj ga dobijo preko otroskih transferjev od socialne drzave vec kot dovolj.

Spet enako kot se čudiš zakaj ljudje iz Goričkega in Brkinov "bežijo" v Ljubljano pa pravzaprav živijo v raju.

A sta Goricko in Brkini prazni? A imamo mejo na Muri? Kaksen point dejansko skusas podat?

PS: Nimam kabelske TV, nimam 200 kanalov, in vseeno ne stokam nad groznim kapitalizmom. A mi zdaj daje to pravico, da grem solit pamet tem ki to imajo/nimajo in so srecni/nesrecni? Ne! Njihova stvar. Bom pa se upiral z vsemi stirimi, ce mi bo nekdo hotel vsilit taksno gospodarsko obmocje, kjer bom s svojimi mozgani in rokami komaj prezivel, namesto da bi ustvarjal blagostanje po mojih kriterih. Ce bi potem mene taksno okolje prisililo da bi moral seksat grde debele turistke ali pa cuzat lulcke za to, da bi lahko prezivel, bi pa postal temu zagovorniku tega okolja/gospodarskega modela zelo nevaren.
Springbok
# 19.04.2018 ob 09:48
@ seneca - tvoj vir je pač sputnik :-(

Jaz sem v Havani videl prepolne Kamel avtobuse: skupaj zvarijo tri kabine avtobusov s pokvarjnim motrojem, in to konstrukcijo pripnejo na tovornjak vlačilec.

Na teh avtobusih je gneča. Sem videl sam. Se pa vsaj v Havani ne vozijo v kesonih tovornjakov.To je na podeželju.

Moj vir je google:
https://www.google.be/search?q=camelbus+
cuba&source=lnms&tbm=isch&sa
=X&ved=0ahUKEwjmvYqn6sXaAhUQ2qQKHUJ7
CgUQ_AUICigB&biw=1102&bih=491#im
grc=-vK4DJq_k2tKKM:&spf=1524123501279
red_dog
# 19.04.2018 ob 09:41
Homer.

Ko imajo kapitalistični Salvador, Honduras in Mehika več umorov in posilstev od Konga, Sirije itd, potem težko v južni in srednji Ameriki promoviraš te tvoje kavbojke.
el CARTEL
# 19.04.2018 ob 09:09
kuba - tako kot cela ltinska amerika - je v bistvu žrtvem ameriške imperialistične politike.
toliko bolj, ker niso želeli sprejeti dogme neoliberalizma, kljubovali tako blizu ZDA (to je moralo američane boleti)

ta članek pa je kar priročna vaba za razne travmatorje,
ki pridejo na plan. žal glavnih še ni, počakajmo
red_dog
# 19.04.2018 ob 08:47
Dejstva

Salvador, Honduras, Mehika so kapitalisticne, imajo najvec umorov na svetu. Na svetu, ne na zahodni polobli.

Torej great Kubi kar v redu.
Dejstva
# 19.04.2018 ob 08:36
Kaj bi komunisti dali, da bi Kubo od zunaj zrušil napad Zahoda. Da se sama vase sesuje, nezmožna zagotavljanja min potreb prebivalstva, mora boleti do kosti.
pietetnik
# 19.04.2018 ob 14:47
Uboga država in ubogi ljudje.
Ubogi v glavah in v žepih.
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 13:30
Mr Bong, Fidel Castro je leta 1959 napovedal svobodne demokraticne volitve, pa jih do danes niso imeli.
Bom jaz tud malo trollal, smetil, zrl zivce. Ni vse v denarju, so se druge radosti v zivljenju in ena od teh je socialisticne nedonosencke zivcirat ;)
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 13:18
@ni maitre
Denarju se trenutno ne da čisto odpovedat, vsaj jaz se ne znam, ni pa denar moja edina motivacija v življenju. Bolj me motivirajo druge stvari, recimo kreativnost. Nimam pa potrebe bildat svojega ega s tem, da kopičim bogastvo.

Absolutno. Se strinjam od zacetka do konca. Ampak jaz se denarju ne skusam odpovedat in tudi ne prodavam zgodbic o tem kako grozen je denar in kako je treba denar na nek nacin ukinit ( kar je na Kubi hotel storiti tudi Che kot direktor narodne banke).
Zivljenje brez denarja je zelo stresno. Da pa bi se zivljenje vrtelo izkljucno okrog denarja, bi pa to bilo zelo zelo zalostno in revno zivljenje.
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 12:07
če bi bil fen komunizma bi vedel, da naj bi teoretično komunizem bil evolucija kapitalizma v prihodnosti. Razvil se pa bi v razvitih družbah. Postopoma.

Vem vem vem. Nedolgo nazaj sem mariborskemu antikvaritu podaril vse te knjige. In ves kaj. Mislim da je Marks v tem imel prav. Komunizem bo dejansko prisel v razvitih kapitalisticnih drzavah. To je ze danes stvarnost. Poglej si ZDA, Britanijo, Francijo ali Kanado. Poglej si mladino tam. Toliko fenov komunizma ni bilo prej na Zahodu nikoli. Sedaj pa na studenstkih univerzah mrgoli komunisticnih organizacij. Do te tocke se strinjam, da bo komunizem stopil na kapitalisticna tla. Kar pa se ne strinjam pa je z njegovim obstojem. Ne verjamem da se bo komunizem obdrzal. Call me retardiran pesimist, ampak preprican sem, da bo temu obdobju sledila huda revscina, pomankanje in posledicno seveda tudi nasilje za prezivetje.
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 12:01
Si retardiran ali kaj? Ne smejo imeti čolnov, da ne švercajo tega in onega ali pa se odpeljejo na Florido. Oz. kam drugam.

Glede retardiranosti ne vem, ker diagnoze postavljajo zdravniki, sam se tega raje izogibam :)

Sem pa vesel, da si napisal zakaj ne smejo imeti colnov. Priznam da me razlog za to malo preseneca, glede na to, da nas nekateri skusajo prepricat kaksen raj imajo.

Omenjas prostitucijo v Avstriji. Res je. Zakonsko je dovoljena. Ampak tezko bos nasel domacinko v qurbenhausu. To pomeni da imajo avstrijci potrebo po uzitku, ne pa potrebo po denarju za prezivetje. Zdaj ce je to posebej za znanost ne vem, je pa po mojem pomembna razlika.

Kar se korelacije med velikostjo skupnosti in njenega nadzora tice se strinjam, vendar dvomim da to velja za amishe. Mislim da pri njih ne gre za vprasanje nadzora ampak mindseta. Vzemiva na primer njihovo spolno zivljenje. Kdo nadzira da Janezek, ki na leseni vos base travo, ne bi skocil do sosedove Mimike in ji malo pod kiklco sel? Ne poznajo seksa mimo zakonske zveze in locitve so skorajna nemogoce. Vseeno pa na mejah nimajo oborozenih kotrol, ki bi tem amishem prepricevale, da po mili volji zapustijo amish raj.
Bolek
# 19.04.2018 ob 10:50
GUMY
Kdor ima dostop do konvertibilnih pesov, mu ni hudega (sorodniki v tujini ali delo v turizmu: taksisti, oddajanje sob, restavracije,..), saj lahko kupuje v trgovinah z uvoženo robo. Problem je za tiste ki živijo samo od domače plače, ker so navadne trgovine res več ali manj prazne, razen čisto osnovnih dobrin (riž, olje, sol, sladkor,..).
-----
In kako naj navaden državljan-delavec pride do konvertibilnih pesov? Sem prebral, da je razmerje navadni peso/konvertibilni peso 1:25. Koliko konvertibilnih lahko en delavec kupi s svojo mesečno plačo?

To je približno tak sistem, kot je bil v bivši jugi in vzhodnih državah in si moral devize kupovati na črnem trgu in jih močno preplačati.
Bivši uporabnik
# 19.04.2018 ob 10:44
No, ce je Kubancem res tako dobro, kot nam to zagovarjajo turisti, potem se kubanski revoluciji ni treba nic bat. Se lahko odpre svetu in zunanjim investicijam, ker to zagotovo ne bo ogrozilo revolucije, saj so tamkajsni ljudje s tem kar imajo, srecni. Ce so oni, sem tudi jaz.
biberkopf
# 19.04.2018 ob 10:33
socializem je čudovit gospodarski sistem,vsak dela,vzame po svoji potrebi,nihče ni reven,lačen,samo edini problem socializma je, da deluje na tak način samo v teoriji,v praksi imaš takoj kasto višjih partijcev ki imajo posebne trgovine,bonitete,ni možnosti za tistega ki hoče kaj več zaslužiti imaš enoumje,cenzuro tudi ogromno revščine,edini kolikor tolikor dober socializem je imela titova juga,pa še ta je deloval precej na pogon ameriške in zahodne pomoči in recimo kakšna češka,vzhodna nemčija,madžarska kjer je delovna etika delno ostala še iz prejšnjega kapitalističnega sistema.
Treblinko
# 19.04.2018 ob 14:28
Takoj menjam za tisti čas in katrco.....

Ali menjaš za mladost? :)
Kazalo