BBC včasih ljubkovalno imenujejo Auntie ali the Beeb. Foto: EPA
BBC včasih ljubkovalno imenujejo Auntie ali the Beeb. Foto: EPA
BBC
Sedež BBC-ja v središču Londona. Foto: EPA

Podjetje British Broadcasting Company je v Londonu 18. oktobra leta 1922 ustanovilo šest telekomunikacijskih podjetij - Marconi, Radio Communication Company, Metropolitan-Vickers (MetroVick), General Electric, Western Electric in British Thomson-Houston (BTH), da bi oddajali poskusni radijski signal. Prvo oddajanje programa je bilo 14. novembra istega leta.

Vodenje je prevzel John Reith, njegova vizija ustanovitelja pa je bila: izobraževanje, informiranje in zabava, neodvisno od oblasti in brez oglasov.

Prvega januarja leta 1927 se je korporacija preimenovala v British Broadcasting Corporation, kakor se imenuje še danes. Na kratkih valovih so začeli redno oddajati leta 1932, prvo oddajanje televizijskega programa pa je bilo 2. novembra 1936.

Prvi v tem, prvi v onem
BBC je bil v mnogočem pionir razvoja, ob njegovem imenu se pogosto pojavlja beseda "prvi". Bili so prvi nacionalni medijski ponudnik na svetu, s prvo novičarsko oddajo in prvim oglašanjem zunaj studia. Prvi so prenašali kraljičin govor, prek njihovih valov je bilo prvič mogoče slišati zvonjenje Big Bena. Prvi pa so se soočili tudi s poskusom oblasti, da bi vplivala na njihovo uredniško neodvisnost. To je bilo med splošno stavko leta 1926.

BBC je danes korporacija, ki je neodvisna od neposrednega vladnega vpliva, njene dejavnosti pa nadzoruje organ BBC Trust, ki imenuje tudi generalnega direktorja ustanove; trenutno je to George Entwistle. Hiša ima sedež v Londonu.

Zaposleni delujejo po načelih, zapisanih v listini Royal Charter, ki jo pregledajo in po potrebi spremenijo vsakih deset let. Zadnja listina je bila tako sprejeta leta 2007, v njej pa ostaja zapisano, da ima korporacija tri glavne naloge - informiranje, izobraževanje in zabavo ter da mora zadostiti zahtevam javnega interesa in podpirati družbo v naslednjih ciljih - spodbujanje učenja, ustvarjalnosti in kulturne odličnosti, predstavljanje Velike Britanije in njenih regij doma in po svetu ter javnosti približati nove komunikacijske tehnologije.

Izbira je res velika
Oddajajo več radijskih programov, kot so Radio 1, BBC Radio 2, 3 in 4, BBC Radio Five Live, BBC World Service in BBC Asian Network. Njihova televizijska ponudba vsebuje BBC One, BBC Two, BBC Three, BBC Four, CBBC, CBeebies, BBC Parliament, BBC News 24 in BBCi ter še nekaj programov, ki jih oddajajo v tujini. Ustvarjajo tudi spletno stran www.bbc.co.uk.

Leta 2007 je generalni direktor napovedal krčenja v produkciji in številu zaposlenih. Načrtovali so 2.500 zaposlenih manj in desetodstotno krčenje televizijskega programa, a temu so ostro nasprotovali sindikati, ki so grozili s stavko, vodstvo organizacije pa je vztrajalo, da so te poteze nujne za višjo kakovost programa.

Več prihodkov kot odhodkov
Lani so napovedali nova krčenja, kljub temu pa ima BBC drugi največji proračun med vsemi medijskimi ponudniki na Otoku, lani je porabil 4,8 milijarde funtov (skoraj šest milijard evrov) Pred njim je po stroških le medijska korporacija Sky Broadcasting. Lani so poslovali pozitivno, saj so imeli 5,085 milijarde prihodkov funtov (6,2 milijarde evrov). Največ denarja se v njegovo "malho" nabere z naročnino, ki od aprila leta 2010 za vsako gospodinjstvo stane 145,50 funta (180 evrov) na leto.