Uredniški izbor
Nataša Jan je opozorila na problematiko zaposlenih ljudi z družinami, ki jim zaradi slabe organiziranosti časa za zdravo prehrano in gibanje preprosto zmanjka. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
Preverjanje količine holesterola, sladkorja in trigliceridov v krvi. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
       Slovenija je na področju preventive med uspešnejšimi državami v Evropi, to pove podatek, da med moškimi bolezni srca in ožilja niso več prvi vzrok smrti, in takšne so samo štiri države v Evropi.       
 Franc Zalar o uspešni preventivi
Nataša Jan, Srček Bim Bam in Franc Zalar, ki je dejal, da so srčno-žilne bolezni "največji morilec človeštva". Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
       Obljubimo si, da bomo na današnji dan in vnaprej poskrbeli, da ne bomo nikoli začeli kaditi, ali pa si obljubimo, da bomo kajenje prenehali, da bomo jedli ustrezno zdravo prehrano in dovolj časa namenili gibanju in sproščanju, že s tem bomo naredili veliko.       
 Nataša Jan o obljubah
Številni mimoidoči so za preventivno merjenje krvnega tlaka stali v vrsti. Foto: MMC RTV SLO/Gorazd Kosmač
       Dojenčki potrebujejo 12 ur spanja, odrasel človek od sedem do osem ur, zmotno je, ko pravijo, da uspešni ljudje spijo pet ur dnevno, mogoče je to izjemoma kakšnemu posamezniku dovolj, v povprečju pa gotovo ne.       
 Franc Zalar o spanju

Dodaj v

Svetovni dan srca: "Prioriteti sta služba in družina, časa za zdravo hrano in gibanje zmanjka"

Svetovni dan srca poteka pod geslom Moje srce, tvoje srce
29. september 2018 ob 14:38
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Največja človeška razvada je kajenje, nikoli ne začnite, tisti, ki že kadijo, naj takoj nehajo, tako lahko nemudoma največ naredimo za svoje srce," je ob svetovnem dnevu srca dejal podpredsednik Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije Franc Zalar.

"Naša maskota Srček Bim Bam promovira zdrav življenjski slog za zdravo srce, predvsem z gibanjem, zdravo prehrano in izogibanjem nezdravim razvadam, med drugim se je udeležil že številnih tekov za otroke," je za MMC sredi stojnic na Prešernovem trgu pojasnila direktorica in vodja projektov Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije Nataša Jan.

Letošnji svetovni dan srca, 29. september, poteka pod geslom Moje srce, tvoje srce. "To pomeni, da si damo obljubo, kaj lahko storimo že danes za zdravje svojega srca, pa tudi za zdravje srca najbližjih, predvsem z zdravim življenjskim slogom in preverjanjem svojega zdravstvenega stanja, krvnega tlaka, količino holesterola, sladkorja in trigliceridov v krvi, vse to si lahko ljudje danes tukaj na Prešernovem trgu izmerijo," je pojasnila.

"Obljubimo si, da bomo na današnji dan in vnaprej poskrbeli, da ne bomo nikoli začeli kaditi, ali pa si obljubimo, da bomo kajenje prenehali, da bomo jedli ustrezno zdravo prehrano in dovolj časa namenili gibanju in sproščanju, že s tem bomo naredili veliko," je dodala.

Kajenje kot največja razvada
"Najpomembnejše sporočilo je, da moramo misliti na svoje srce, saj smo sami najbolj odgovorni za njegovo zdravje," pa je sporočilo svetovnega dneva srca za MMC strnil podpredsednik društva Franc Zalar.

Gibanje in zdrava prehrana sta najpomembnejša dejavnika za zdravo srce. Tretji dejavnik, ki deluje v negativni smeri, pa so razvade. "Največja človeška razvada je kajenje, nikoli ne začnite, tisti, ki že kadijo, naj takoj nehajo, tako lahko nemudoma največ naredimo za svoje srce, a razvad je še celo morje, na primer alkohol, zmerno pitje, t. i. kozarček na dan sicer ne škodi, vse, kar je preveč, pa škodi najprej srcu, nato pa še drugim organom," je Zalar prst uperil v cigarete in alkohol.

Časovna stiska zaposlenih
Zavedanja med ljudmi o skrbi za zdravje je po njenih besedah iz leta v leto več, ljudje se več gibljejo in vedo več o zdravi prehrani, a to, da se človek zaveda, kaj je prav, še ne pomeni, da bo to tudi počel. Druga težava pa je, ko v "norišnici" sodobnega sveta časa za gibanje in pravilno prehrano preprosto zmanjka. "Problem je, da si tisti, ki smo še v delovnih razmerjih, pogosto ne znamo pravilno organizirati prostega časa, zato nam zmanjka časa za redne in ustrezne obroke hrane, ne poskrbimo za dovolj gibanja, to bi morali nujno spremeniti," je Janova opozorila na težavo pravilne organizacije prostega časa, da "človek lahko najde čas zase".

"Morali bi se gibati vsaj pol ure vsak dan, tega pogosto ne počnemo, ker so na prioritetni listi služba, otroci in družina, in potem nam zmanjka ur v dnevu," je še dodala Janova. Telesna dejavnost je izredno pomembna, pa čeprav čisto navadna hoja, ki je za večino ljudi najnaravnejši, najcenejši, najdostopnejši in hkrati najkoristnejši način premikanja telesa.

"Gibanje, gibanje in še enkrat gibanje, za odrasle minimalno pol ure na dan tako intenzivno, da se še lahko pogovarjamo, a se hkrati prepotimo, za otroke pa je to absolutno premalo, zanje je minimum ena ura," je dodal Zalar in navedel, da sicer z gibanjem res lahko omilimo posledice nezdrave prehrane, a "vsega ne more odtehtati".

Ne pozabimo na kakovosten spanec
Na nezdravo hrano, alkohol, cigarete ipd. vsak hitro pomisli, ko razmišlja o skrbi za zdravje srca. Zavedanja o tem, da je za zdravje srca izrednega pomena tudi enourna dnevna telovadba, je manj, da je ključnega pomena tudi kakovosten, dovolj dolg in ne predolg spanec, pa še manj. "Da. Spanja mora biti ravno prav, da se ponoči telo lahko regenerira, ravno prej omenjena starostna skupina zaposlenih z družinami ima praviloma premalo časa za spanje," je poudarila. Idealno za odraslega človeka je od sedem do osem ur spanca, glede na raziskave pa povprečen Slovenec spi eno uro manj.

Pomanjkanje spanja povzroča veliko zdravstvenih težav, med njimi povišanje krvnega tlaka, sladkorno bolezen tipa dva, debelost in pospešeno aterosklerozo. Spanje ni lenoba, ampak potreba telesa, da se umiri, obnovi in nato učinkoviteje in bolj sproščeno deluje. "Dojenčki potrebujejo 12 ur spanja, odrasel človek od sedem do osem ur, zmotno je, ko pravijo, da uspešni ljudje spijo pet ur dnevno, mogoče je to izjemoma kakšnemu posamezniku dovolj, v povprečju pa gotovo ne," pa je sklenil Zalar.

"Največji morilec človeštva"
Srčno-žilne bolezni so po Zalarjevih besedah v razvitem svetu "največji morilec človeštva", ob tem pa povzročijo tudi veliko invalidnosti in hospitalizacij in močno poslabšajo kakovost življenja. "Slovenija je na področju preventive med uspešnejšimi državami v Evropi, to pove podatek, da med moškimi bolezni srca in ožilja niso več prvi vzrok smrti, in takšne so samo štiri države v Evropi," je izpostavil in hkrati posvaril, da nikoli ne smemo postati zadovoljni z doseženim.

Izredno pomembni pri skrbi za srce so redni preventivni zdravstveni pregledi. "Vsake toliko časa moramo na tehnični pregled oz. meritve dejavnikov tveganja, odpravimo se lahko k osebnemu zdravniku, v referenčne ambulante ali pa v različna društva, tudi v našem opravimo letno 100.000 preventivnih pregledov," je navedel Zalar in dodal, da "ne smemo postati sužnji vsakodnevnega preverjanja različnih meritev, občasno pa je to potrebno".

Na dobri poti
Slovenija je na dobri poti, da do leta 2025 zmanjša prezgodnjo umrljivost zaradi bolezni srca in ožilja za 25 odstotkov, ocenjujejo v društvu. Po podatkih so v Sloveniji bolezni srca in ožilja v 40 odstotkih vzrok za smrt. Kar 5.000 bolnikov na leto prizadene srčni infarkt, približno 700 jih umre pred prihodom v bolnišnico. Zaradi angine pektoris, pri kateri zaradi zoženih koronarnih arterij srčna mišica ne dobi dovolj kisika, pa se vsako leto zdravi približno 7.000 bolnikov.

Zaradi bolezni srca in ožilja po svetu vsako leto umre več kot 17 milijonov ljudi, do leta 2030 pa naj bi se to število povzpelo na več kot 23 milijonov. Kar tri četrtine smrti zaradi srčno-žilnih bolezni je mogoče preprečiti s spremembami življenjskega sloga, opozarja Svetovna zdravstvena organizacija.

Gorazd Kosmač
Prijavi napako
Komentarji
rubin
# 29.09.2018 ob 18:38
Kako si drzne govoriti o slabi organiziranosti. Naj sešteje čas umivanja(zobi itd), make up (ženske), pospravljanje, vožnja do službe, služba, nakupi,.... In komaj kej časa za se malo relaksirat po stresu na delu.. Drugače pa pravim, 6 urni delavnik bi se moralo uvesti. Teoretično bi se 25% manj ustvarilo, samo dejanjsko se je zadnji dve uri manj efektivno dela, tako da ene 20% manj bi ustvarili. 5 let po 4% rast in smo na istem! Sicer pa pravičneje razporedit ustvarjeno in bi blo. Kvaliteta življenja bi se zelo dvignila. Te dve uri bi bili zlata vredni. Kaj ti pomaga boljši avto, večje stanovanje, hišni kino itd. če ga sploh nimaš časa uživat? Naj bo za boga cilj človek in njegova sreča, ne bdp! To je samo en faktor..
lončekkuhaj
# 29.09.2018 ob 19:16
Hvala organizatorjem za osveščanje.
Jaz grem vsak dan vsaj pol ure hitre hoje in to je zakon.
xerces8
# 30.09.2018 ob 15:53
"Največja človeška razvada je kajenje, nikoli ne začnite, tisti, ki že kadijo, naj takoj nehajo, tako lahko nemudoma največ naredimo za svoje srce,"

Ha, veliko sreče s tem. (ko sem jaz zapisal nekaj podobnega so me isti dan brisali)
vsenior
# 29.09.2018 ob 19:47
Ok tale akcija, jo podpiram, toda, ko potrebuješ zdravnika za srce je potrebno resno razmislit kje je ta zdravstvena panoga v Sloveniji.
P:O:D:E:N:
Oddelek v UKC-ju vodijo arogantni in zvišeni zdravniiki, ki delajo v nasprotju s svetovnimi smernicami. Zdravstveno stanje bolnikov s težavami srca je v Sloveniji zelo slabo. Nič ne izgleda, da bo bolje, ker ta oddelek vodijo že dolgo nesposobni in arogantni zdravniki polni sami sebe. Najboljše so napodili. Mnogi zdravniki s tega oddelka ne bi naredili izpitov na medicinski fakulteti, pa zdravijo bolne ljudi. Ta oddelek bi morali razformirati in ga postaviti popolnoma na novo z novimi zdravniki.
aaa
# 03.10.2018 ob 07:04
Prioriteti sta služba in družina, časa za zdravo hrano in gibanje zmanjka

Polovica na naši firmi jih je samskih, brez otrok pa kljub vsemu vsak dan veselo mlatijo tretjerazredno hrano z mariborskih menz. Nonstop na facebooku. Pa tud za vsak nov film ki ven pride vejo. Nimajo cajta? Ja seveda. Ljudje so leni, da glava peče.
heristalski166
# 30.09.2018 ob 01:24
sej to je bistvo službe in družine, da si v službi zadihtan od 8h-16h, v družini pa od 16h-8h
SsDrag
# 29.09.2018 ob 22:24
Čas za družino, zdravo hrano in gibranje se da pokombinirati. Samo ni zdaj to, da boš ti otroke učil/silil eno, sam pa delal drugo. Ker potem bojo tudi otroci počeli drugo, saj so jim starši za vzgled.
brehme
# 29.09.2018 ob 16:27
V naslovu je laž. Ni res da zmanjka čas za gibanje in zdravo hrano. Čas je, ker poznam zelo malo ljudi ki delajo več kot 15 ur na dan vsak dan. Torej čas je. Ljudje s(m)o postali leni povečini, zakaj bi pripravljal zdrav obrok, in umazal posodo, če pa lahko na hitro poješ nekaj s fast fooda, bližnjr restavracije ali megamarketa. Zakaj bi šel po opravkih s koseom, ko pa imaš avto ali avtobus na voljo? Lenoba, hedonizem.
bori
# 30.09.2018 ob 02:23
Mihsss, # 29.09.2018 ob 18:26
Jaz imam več kot dovolj časa. Delam samo 26 ur na mesec in za to dobim 6953 evrov plače.

A to ti gugl da.. ja, gugl zgleda nima toliko težav kot nekatera družbena omrežja.. z zasebnostmi ipd. ...pa skoz dela ubogi.. no, saj ga elektroni in fotoni držijo pokonc ...jim mi ne damo miru, da bi si tudi oni malo odpočili ... kadijo pa gotovo ne ... nimajo niti časa ...
tsinamuh0
# 30.09.2018 ob 22:15
Napačno je rabljena beseda razvada - kajenje ni razvada, ampak huda ZASVOJENOST.
Zadnje čase se ta napačna beseda za kajenje kar malo prepogosto pojavlja, da bi to bilo naključje.
Prekleti cepec je pokvaril celotno sporočilo.
RJSlo
# 29.09.2018 ob 17:13
No ja. Nikotin, alkohol in redni sex = zdravo srce.
Mihsss
# 29.09.2018 ob 18:26
Jaz imam več kot dovolj časa. Delam samo 26 ur na mesec in za to dobim 6953 evrov plače.
at111
# 29.09.2018 ob 16:10
Bolj ko se ljudje ukvarjajo z zdravjem manj so zdravi.

#NewAgeOrtoreksija
Eleni
# 29.09.2018 ob 18:53
Če s takimi aktivnostmi ne bi onesnaževali Prešernove trga in bi se šli take dogodke kje drugje, bi jim bili ljubljančani hvaležni. Grozen dan je bil spet v centru. Na Prešernovem trgu to, še nekaj hujšega na Kongresnem, na Pogačarjevem, pa te skorajda kap. Želimo si kulturno Ljubljano, brez spektaklov in merjenja pritiska, pa analize krvi, glasne glasbe, grdote, plastičnih transparentov in kuhinje na prostem.
los-t
# 29.09.2018 ob 18:47
Pa kaj ma dim in nikotin s srcem, razumem pljuča pa grlo in rak na obeh, ampak kako pa nikotin škoduje srcu si pa res ne predstavljam...itak pa alko in cigareti večna krivca, tud če to počneš v koči na 2000 m, do katere si se kot streniran planinc z lahkoto sprehodu, odojki in čips in coca cola na kavču pred tv pač ne...
Kazalo