Agresivnejši odnosi med vozniki so pogojeni tudi s tem, da avtomobili zagotavljajo občutek izoliranosti od okolice. Foto: Newspress
Agresivnejši odnosi med vozniki so pogojeni tudi s tem, da avtomobili zagotavljajo občutek izoliranosti od okolice. Foto: Newspress
Levi pas avtoceste naj bi bil namenjen prehitevanju
Stalna vožnja po levem voznem pasu je na slovenskih avtocestah že "folklora", ki pa ne sme zbuditi agresivnega sledenja "na odbijaču". Foto: M. Kr.

Strokovnjaki opozarjajo, da je agresivnost za volanom čedalje pogostejši pojav, stopnjujejo pa jo tako prometne razmere kot tudi vremenski vplivi in navsezadnje splošne razmere v družbi. Pomemben dejavnik, ki vpliva na stopnjo agresivnosti, pa je bo besedah Marka Sullmana, strokovnjaka za vedenje voznikov na Univerzi Cranfield, izoliranost voznikov od okolice in drugih udeležencev v prometu.

Za volanom avtomobila si voznik pri odnosu z okolico namreč ne more pomagati z dodatnimi informacijami, kot je govorica telesa ali mimika obraza, ki sicer pomagajo pri odnosih med ljudmi v večji skupini. Sullman tako poudarja, da je mogoče marsikatero neugodno situacijo v množici ljudi rešiti že s prijaznim nasmehom ali opravičilom, v prometni gneči pa izoliranost v avtomobilu in občutek "varnosti" ali "moči" hitro spodbudita agresivnejši odziv.

Bodite strpni in osredotočeni na vožnjo
Osnovno pravilo, ki se naj bi ga držali vsi vozniki v različnih prometnih situacijah, seveda ne le v najprometnejših dneh, ampak tudi na splošno, je osredotočenost na lastno varno vožnjo in svoje odzive ter upoštevanje tega, da lahko za volanom vsi delamo napake.

Ne glede na okoliščine se je treba za volanom izogibati agresivnosti, nikakor je začeti ali pa se vsaj odzvati nanjo manj agresivno, ne pa situacije stopnjevati s še agresivnejšim odgovorom, saj je v veliki večini primerov tudi kakšna bolj jezna gesta drugega voznika povsem neosebna in hitro minljiva.

Ne poskušajte uveljavljati načel
Prav tako nima smisla dokazovati napačnega početja drugega voznika in "kaznovati" kršitev zakonov ali pa bontona z agresivnimi odzivi ter tvegati poškodbe vozila zaradi načel. Če ste sami deležni podobnih odzivov, pa je varneje umiriti vožnjo ali pa se umakniti nestrpnežem.

Seveda pa lahko svojo vozniško kulturo pokažete tudi na druge načine in s tem dodatno prispevate k varnejši vožnji. Ne vključujte se na silo v kolone oziroma spuščajte vanjo tudi druge. Olajšajte drugim menjavo voznih pasov, saj boste morda že nekaj metrov naprej hvaležni drugim, če vam bodo omogočili podobno dejanje. Uporabljajte smerokaze in z njimi druge udeležence pravočasno obvestite o svoji nameri, poleg tega pa jim boste dali tudi čas in priložnost, da vam olajšajo vključevanje v promet, menjavo pasu ali prehitevanje.

Zahvala ni nikoli odveč
Zaželena pa sta tudi zahvala drugim udeležencem v prometu, če so vam pomagali pri prej omenjenih dejanjih, ali opravičilo, če ste nehote storili napako.

Navsezadnje pa je treba dodati še to, da lastna strpnost za volanom pomeni tudi bistveno prijetnejšo in varnejšo vožnjo. Agresivneži, nevljudneži, nerodneži in podobni žal ne bodo nikoli izginili s cest in se je z njimi treba sprijazniti, saj vam jih ne bo uspelo prevzgojiti. Namesto da se jezite, če vas kdo izsili, se je tako boljše osredotočiti na ustrezen odziv in preprečiti nesrečo, s katero boste imeli tudi sami težave. Slovenske avtocestne »folkloriste«, ki se ves čas gnetejo na levem prehitevalnem pasu, pa je varneje gledati z desnega in po navadi praznega voznega pasu.