Nizkocenovni prevozniki v Evropi prepeljejo že okrog četrtino vseh potnikov. Foto: EPA
Nizkocenovni prevozniki v Evropi prepeljejo že okrog četrtino vseh potnikov. Foto: EPA
Novo letalo airbus A-380 v Frankurtu. Velika letala naj bi znižala stroške prevoznikov in s tem tudi cene vozovnic. Foto: EPA
Frankfurt Main
Letališče v Frankfurtu je eno največjih na svetu. Foto: EPA
Air Berlin
Nizkocenovni prevozniki ne ponujajo usklajenih letov za morebitno nadaljevanje potovanja. Foto: EPA

Nizkocenovni prevozniki so vse bolj priljubljeni in v Evropi prepeljejo že četrtino vseh potnikov, vendar so na žalost omejeni le na krajše razdalje in z njimi na primer ne moremo leteti iz Evrope v ZDA. Ostanejo nam torej ponudbe drugih prevoznikov, ki pa se po navadi cenovno zelo razlikujejo.

Pooblaščene agencije najcenejše vozovnice po navadi ponujajo v posebnih ponudbah, vendar so te večinoma omejene na določene datume nakupa in odhoda in so zato primerne samo, če imamo ravno takrat čas za potovanje. Poleti v posamezne države so razdeljeni na visoko in nizko sezono, zato je pri izbiri datuma potovanja tudi to dobro upoštevati.

Enoten sistem
Vsi pooblaščeni prodajalci v Sloveniji uporabljajo enoten sistem rezervacije in nakupa vozovnic, imenova Amadeus. Ta program je najbolj razširjen po vsej Evropi in v vsakem trenutku omogoča rezervacijo katerega koli prostega letalskega sedeža po vsem svetu. Poleg tega je poln infomacij o letališčih, terminalih, posameznih tipih letala, skratka o vsem, kar je potrebno ob nakupu vozovnice. Obstajajo še drugi podobni programi, kot so Galileo, Traffics, Cets itd., vendar so ti v uporabi predvsem v Ameriki, Avstraliji in na vzhodu.

Za uporabo sistema mora agencija izpolnjevati več pogojev: mora biti članica organizacije IATA (International Assosiation of Travel Agencies), mora imeti usposobljene oziroma licencirane uslužbence (najmanj dva v vsaki agenciji), ki lahko uporabljajo sistem, mora se naročiti na sistem (plačuje se mesečna naročnina oziroma uporabnina), agencija pa mora imeti tudi poseben tiskalnik za tisk letalskih vozovnic.

Čim prej, tem ceneje
Najboljši način, da najdemo cenejšo vozovnico, je zgodnji nakup, kar lahko storimo več mesecev pred odhodom. Letalski prevozniki namreč ponujajo najcenejše sedeže v omejenem številu in ko so ti prodani, ostanejo na voljo le dražji. Zato se lahko zgodi, da na istem letalu poleg vas sedi nekdo, ki je za polet plačal manj kot vi.

V preteklih letih so prevozniki omogočali rezervacije vozovnic in poznejše plačilo, zdaj pa to večinoma ni več mogoče in jo je treba v nekaj dneh tudi v celoti plačati. Zato je pred nakupom dobro preveriti cene pri različnih agencijah, saj se med iskanjem lahko v kateri drugi agenciji sprosti cenejši sedež, včasih pa je nižja cena odvisna tudi dobre iznajdljivosti prodajalca in spretnega kombiniranja prevoznikov.

Druge ponudbe
Vozovnice je mogoče najti tudi prek internetnih iskalnikov, kot so Yahoo, Expedia itd., vendar ti iščejo po drugih kanalih in gre predvsem za neposredne ponudbe prevoznikov in posameznih agencij, cene pa so po navadi višje od prej omenjenih. Nekaj večjih prevoznikov ima svoje poslovalnice tudi v Ljubljani, zato se je pred dokončnim nakupom dobro pozanimati še o njihovi ponudbi.

Večino poletov je mogoče začeti na ljubljanskem letališču, zaradi česar je po navadi potrebno prestopati na enem izmed večjih evropskih letališč. Cene vozovnic so zato mogoče nekoliko višje, vendar je v primeru, da letimo iz katere od sosednjih držav, k vozovnici potrebno prišteti še stroške poti do tamkajšnjega letališča.

Nizkocenovni prevozniki, ki letijo iz okolice Slovenije: Ryanair (Irska)
EasyJet (Velika Britanija)
Fly Globespan (Velika Britanija) Jet2 (Velika Britanija)
ThomsonFly (Velika Britanija) Hapag Lloyd Express (Nemčija) German Wings (Nemčija)
Condor (Nemčija)
Air Berlin (Nemčija)
Alpi Eagles (Italija)
Jet X (Italija)
WindJet (Italija)
VolareWeb (Italija)
Maersk Air (Danska)
SnowFlake Airlines (Danska) Norwegian (Norveška)
Basiq Air (Nizozemska)
Air Polonia (Poljska)
SkyEurope (Slovaška)
Wizz Air (Madžarska)

Nizkocenovni prevozniki
Na evropskem trgu so se pojavili okoli leta 2000 in povzročili pravo revolucijo. Za smešno nizke cene so ponudili letalske prevoze med večino evropskih prestolnic in večjih mest. Njihov uspeh gre v prvi vrsti pripisati njihovi izredno uspešni poslovni organiziranosti, ki je stroške poslovanja pripeljala na najnižjo možno mero, v drugi vrsti pa tudi učinkovitemu elektronskemu poslovanju.

Razvili so sistem rezervacije poletov, ki omogoča zgolj in samo rezervacije prek spleta. S takim načinom prodaje svojih poletov so se izognili vsem stroškom razvijanja prodajne mreže, najsi bo lastne ali pa prek posrednikov oziroma agentov. Tako so se izognili tudi strošku agentskih provizij, ki pri drugih prevoznikih predstavljajo visok delež pri sami ceni vozovnice.

Racionalizacijo poslovanja so dosegli še z drugimi ukrepi. Poslujejo brez papirnih vozovnic v klasičnem pomenu, za pristanke letal izbirajo cenovno ugodna letališča, nimajo posebnega osebja za prijavo na let, to nalogo opravijo v večini primerov kar stevardese same, med letom ne ponujajo brezplačnih prigrizkov in napitkov, prtljago in potnike pa zavarujejo s precej nižjimi zavarovalnimi vsotami.

Zavajajoče oglaševanje
Razvili so tudi tudi dober sistem oglaševanja. Kupce privabljajo z oglaševanjem izredno nizkih cen (včasih je vozovnica tudi brezplačna, plača se samo taksa), vendar je takih vozovnic na voljo izredno malo (5-10 na let), vse ostale pa se plačajo po višji ceni (cenovnih razredov v enem letalu je od 10 do 15). V primeru poznega nakupa se tako lahko celo zgodi, da je cena nizkocenovnega prevoznika višja od rednega prevoznika.

Ne ponujajo tudi t. i. povezanih ali usklajenih letov, ampak le lete v določeno mesto, na primer Ljubljana-London, pri tem pa jih ne zanima, ali potuješ še kam naprej, kako dolgo boš čakal na letališču, kje boš prespal in podobno. Nizkocenovni prevozniki tudi niso vključeni v prej omenjeni sistem Amadeus, ampak uporabljajo izključno svoje sisteme.