Mesojedci so bili večinoma dejavni podnevi in ponoči ali zgolj ponoči, rastlinojedci pa so bili aktivni v obeh delih dneva. Foto: Reuters

Znanstveniki so proučevali oči plazilcev in ptičev med različnimi dnevnimi dejavnostmi, hkrati pa pregledovali fosilne ostanke dinozavrovih oči. Izsledki kažejo, da so majhni, mesojedi dinozavri zaživeli šele ponoči, veliki, rastlinojedi pa so bili dejavni tako podnevi kot ponoči.

Lars Schmitz in Ryosuke Motani z univerze v Kaliforniji sta oči proučevala vrsto let. Želela sta ugotoviti, kako velike in kako občutljive na svetlobo so bile oči dinozavrov. Ta dva podatka namreč kažeta na to, ali so bili dinozavri dejavni tudi ponoči, saj je do zdaj veljalo, da so bili dinozavri večinoma dejavni le čez dan.

Ena prejšnjih raziskav dvojice znanstvenikov je pokazala, da velikost skleralnega obroča (kosti, ki ščiti zenico in šarenico) pokaže, kako velika je zenica. Tako sta za zdajšnjo raziskavo razvrstila živalske vrste na tiste, ki so dejavne ponoči, na tiste, ki so dejavne podnevi, in na tiste, ki so dejavne v obeh delih dneva, in iskala najpomembnejše razlike med njimi in nato ugotovljeno združila s podatki, ki jih imajo znanstveniki o življenju dinozavrov.

Velikost očesne votline in skleralnega obroča kaže na dejavnost dinozavrov
Izmerila sta tudi velikost očesne votline in velikost skleralnega obroča pri fosilih dinozavrov in tako ugotovila, da so bili dinozavri dejavni tako podnevi kot ponoči. Kdaj so bili dinozavri dejavni, je bilo najbolj odvisno od tega, s čim so se prehranjevali. Mesojedci so bili večinoma dejavni podnevi in ponoči ali zgolj ponoči, rastlinojedci pa so bili dejavni v obeh delih dneva. Razlog za to po Schmitzovem mnenju tiči v tem, da so velike živali potrebovale dalj časa, da si poiščejo toliko hrane, kolikor so je zaradi svoje velikosti potrebovali.

Odkritje meče senco dvoma tudi na predvidevanja, da so sodobni sesalci večinoma nočne živali zato, ker so svoje dejavnosti skozi evolucijo prilagodili temu, da so se izogibali podnevi delujočim dinozavrom. Zgodba se je z omenjenim odkritjem precej bolj zapletla, je dejal Schmitz. "Z gotovostjo ne moremo trditi niti, da so bili zgodnji sesalci nočne živali. Za to bodo potrebne nove raziskave."