Znanost in tehnologija
Lobanja Homo floresiensisa v osrednjem indonezijskem muzeju v Džakarti. Dlan za ponazoritev velikosti. Foto: MMC RTV SLO/Aljoša Masten
Homo floresiensis
Simulacija videza ženske s Floresa na podlagi najdb in preučevanj. Foto: ANU/Katrina Kenny
Iz ostankov lobanje so znanstveniki naredili rekonstrukcijo glave in možganov.
Možgani človeka s Floresa naj bi bili dovolj veliki in kompleksni za uporabo orodja. Foto: MMC RTV SLO
Primerjava velikosti Homo floresiensisa (levo), povprečnega sodobnega pigmejca s Floresa (sredina) in povprečnega sodobnega Indonezijca. Foto: Serena Tucci, Department of Ecology and Evolutionary Biology, Princeton University

Geni "indonezijskih hobitov" so za vedno izginili

Meandri človeške zgodovine
4. avgust 2018 ob 15:34

Medtem ko v sodobnem človeku še vedno najdemo neandertalske in denisovanske gene, sledi človeka s Floresa znanstvenikom kljub velikim naporom ni uspelo najti. Niti v sodobnih pigmejcih.

Človek s Floresa je ena večjih ugank zgodovine. To je vrsta Homo floresiensis, ki je živela vzporedno z našo, homo sapiens, na indonezijskem otoku Flores. Ostanke so našli leta 2004 in jih nemudoma poimenovali "hobiti" zaradi izjemno nizke rasti, ki je komaj dosegala meter. Izumrli naj bi vzporedno z neandertalci, kar obenem pomeni, da so živeli istočasno s pripadniki naše vrste. Človek s Floresa ostaja skrivnosten del naše zgodovine in znanost se trudi, korak za korakom, izbrskati še kaj.

V "pomoč" so jim bili pigmejci, torej ljudje nizke rasti (v povprečju 145 centimetrov), ki še danes živijo na omenjenem indonezijskem otoku. Mednarodna raziskovalna skupina se je vprašala, ali so sodobni Floresanci majhni zato, ker so lastnost gensko podedovali od slavnih prednikov – in so posledično v sorodu – ali pa se je majhnost evolucijsko dvakrat razvila na isti lokaciji? "Enostavno vprašanje, odgovor pa smo iskali leta in leta," piše v sporočilu za javnost univerze Princeton.
Izidi raziskave so objavljeni v reviji Science.

Kako analizirati DNK, če ga ni
Naloga je bila posebej zahtevna, ker še nihče ni našel DNK Homo floresiensisa. Težko je ugotoviti (ne)sorodstvo z nekom, čigar dednina ni dostopna. Arheologi so sicer izkopali kosti, toda molekule dezoksiribonukleinske kisline (DNK) so očitno že davno predtem razpadle, najbrž zaradi vročega in vlažnega podnebja.

Raziskovalci so zato naredili premeten obvod. Vzeli so DNK-vzorce 32 pigmejcev iz vasi, ki je v bližini slovite jame Liang Bua na Floresu, in jih analizirali. V genomih so označili predele, ki nedvomno pripadajo sodobnemu človeku, našli so tudi zaplate, ki z visoko verjetnostjo izhajajo iz neandertalskih ter denisovanskih teles (njih genetske informacije so že bili odkrili). Niso pa našli tistega, kar so si najbolj želeli. V DNK sodobnih pigmejcev s Floresa ni predelov, ki bi bili neznani, ki bi pripadali neki skrivnostni vrsti.

"Zagotovo imajo v sebi veliko neandertalskega, nekaj malega je denisovanskega. To smo tudi pričakovali na podlagi migracij, ki so se dogajale iz Oceanije na Flores, zato imajo populacije nekaj skupnih prednikov," je povedala Serena Tucci s Princetona.

"To bi lahko bila pot spoznavanja homo floresiensisa skozi genom sodobnega človeka. Toda sledi nismo našli. Nobenih indikacij nimamo, da so geni 'hobita' prešli naprej," je dodal soavtor članka, Richard Green z Univerze v Kaliforniji - Santa Cruz.

Dvakratna pritlikavost
"Na prvi pogled je izid dolgočasen, v resnici pa je zelo pomenljiv," je pojasnil Green. Iz raziskave so namreč izbrskali nekaj drugega. Floreški pigmejci z genetskega vidika niso bistveno različni od drugih populacij sveta. Ko so se raziskovalci osredinili na gene, ki vplivajo na višino, so pri pigmejcih našli veliko različic za nizko populacijo. "To pomeni, da so bile te različice prisotne v skupnem predniku tako Evropejcev kot floreških pigmejcev. Zadnji so postali majhni skozi zgodovinski proces naravne selekcije, ki je iz obstoječega nabora izbral gene za majhnost. Nobene potrebe torej ni za gene nekega arhaičnega človečnjaka."

Poenostavljeno, Homo floresiensis ni prišel na te otoke majhen, temveč velik in se tam – zaradi evolucijskih pritiskov okolja – skrčil. Gre za t. i. otoško pritlikavost. Na malem otoku ni prostora za celotno tropsko prehranjevalno verigo, zato veliki plenilci izginejo in živali na nižjih stopnicah postanejo manjše, saj jim to omogoča nekatere selektivne prednosti. Kar je velikega, se zmanjša, kar je majhnega, se poveča. Tako so denimo našli metrske slone na Siciliji, pa ogromne podgane ter ptiče, ki so jih našli ravno v jami Liang Bua.

Raziskava kaže, da se je proces na Floresu zgodil dvakrat; prvič s pradavnim Homo floresiensisom, drugič s sodobnimi ljudmi.

Ugotovili so tudi še nekaj o posebnostih sodobnih ljudi s Floresa. Našli so dokaze za selekcijo pri genih, ki so povezani z encimi za metabolizem maščob (encimi FADS). Takšne prilagoditve so bile poprej najdene tudi pri drugih populacijah, katerih prehrana temelji na ribi, denimo pri Inuitih na Grenlandiji, piše v sporočilu za javnost.

Homo floresiensisa so sprva šteli za Homo erectusa (pokončnega človeka), ki je prišel na otok in se zmanjšal. Lanska raziskava, v kateri so analizirali obliko okostij, pa je nakazala, da je najbrž "sestrska vrsta" Homo habilisa (spretnega človeka). Rezultati te raziskave sicer dopuščajo še eno alternativo možnosti. Homo floresiensis bi se lahko odcepil že precej bolj zgodaj, torej več kot 1,75 milijona let nazaj in še pred spretnim človekom, kar bi ga naredilo "resnično arhaičnega".

hernandez
# 04.08.2018 ob 16:11
Kaj imaš ti od večnega kontriranja znanosti in neprestanega spamanja science člankov?
penzl
# 04.08.2018 ob 16:12
@Ramus danes živi več vrst slonov, poznamo pa tudi njihove izumrle sorodnike mamute. Ampak za tebe, preprostega in pobožnega človeka, je seveda vsak slon še vedno slon in bo vedno samo slon. :)
Lintver
# 04.08.2018 ob 17:08
Ramus, spet streljaš v temo. Komentiraj raje religiozne teme, najbrž res ni potrebno, da svojo ignoranco obelodaniš prav v vsaki temi na MMC-ju.
Khamutov
# 04.08.2018 ob 16:43
Ramus...nehaj, pametnjakovič brezvezni
protimm.c
# 04.08.2018 ob 17:03
zanimivo branje, pohvale avtorju
manrose.
# 04.08.2018 ob 16:43
Aljosa Masten objavlja dobre clanke. +1
Ocelot
# 04.08.2018 ob 16:54
Ramus si verjetno niti ne prebere članka do konca, preden začne spamat. V bistvu je ta zgodba zelo smiselna... Flores premore okolje (kot mnogi otoki), zaradi katerega prihaja do manjšanja vrst zaradi različnih vzrokov, najpogosteje pomanjkanja hrane. Takšnih primerov, ko se vrsta na določenem (pogosto izoliranem) območju spremeni oz.zmanjša/poveča, je ogromno. Že Darwin je svojo teorijo osnoval med drugim na Galapaških ščinkavcih, ki so se prilagajali na okolje in spreminjali obliko kljuna. Zmanjšanje je zgolj ena od prilagoditev na naravno okolje. In to se je zgodilo na Floresu pač 2x, prvič s homo habilisi in sedaj s Sapiensi, zgodilo pa se je tudi drugim pigmejskim skupinam po svetu.
michonz
# 04.08.2018 ob 18:24
Ostankov Ramusiancev, prazgodovinskih (6000 let) malih hobitov z mikroskopsko majhnimi možgani tudi še niso našli. Pa vendar vemo da obstajajo.
gozdar1
# 04.08.2018 ob 16:36
@kobajahi7
Rezultat tako imenovane znanosti internet, rezultat tako imenovane alternativne znanosti poplava internetnih postov, ki zanikajo tako imenovano znanost.
copcop
# 05.08.2018 ob 08:52
Ampak slon je še vedno slon in bo vedno samo slon,.... zelo napačno si procese prilagoditve,... v bistvu ne gre za nobeno "evolucijo"

Niti v Rimskokatoliški cerkveni sekti niso tako usekani, da bi nasprotovali znanstvenim dosežkom. Mirno prilagodijo svojo agendo in vozijo dalje. Zakaj se v nekaterih verskih sektah oklepate zanikanja evolucije morate premisliti sami, dejstvo pa je, da novih članov ob tako bedastih idejah ne bo in ščasoma bo sekta zaradi neprilagoditve izumrla. Lep primer evolucije.
REsnica
# 05.08.2018 ob 13:32
Ramus je pogosto dokaz, da se tudi homo sapiens ne zmore vedno prilagodit resnici in raje zivi v svojih verskih iluzijah.
karambo
# 05.08.2018 ob 07:19
Aljša Masten 5 točk. Manj globalističnega spama in raje več člankov z zanimivimi vsebinami. Glede na to, da so ljudje poneumljani na vsakem koraku, bi se morda na ta način celo kaj naučili. Branje knjig je tako na psu.
DrMrrr
# 04.08.2018 ob 21:29
Biro69, naj znanost obmolkne, aneda. :D
Simon_Marini
# 05.08.2018 ob 21:05
Glede nicka Ramusa sem zmeden. Kajti resnični Ramus ( Peter ), začetnik ramizma, je bil protisholastik, torej proti temu, da so verske resnice tudi resnice razuma. Zakaj bi si dal tak nick, ko pa zagovarja verske resnice kot resnice razuma?
karambo
# 05.08.2018 ob 07:27
koncert
Možno bi pa po moje lahko tudi bilo, da je na izoliranem otoku dalj časa npr. izrazito vroče podnebje, pa da se, da se lahko v senci hitreje oz. lažje ohladiš (zaradi ugodnejšega razmerja volumen telesa:površini telesa) darvinistično telesa potem zmanjšajo.

Sicer laičen pogled, vendar je moje mnenje, da je ključ evolucije v preživetu. Torej motacije, ki povzročajo spremembe nabolje (boljša verjetnost preživetja), vodijo evolucijo, medtem ko mutacije na slabše (večja umrljivost), umikajo slabše primerke. Zato imamo bele polarne lisice in ne florescentnih. Če je ležanje v senci in hitrejša ohladitev pripomogla k ohranjanju teh primerkov, bi bilo to lahko res, vendar je mnogo bolj verjetno, da je k preživetju pripomoglo dejstvo, da je na otoku težje uloviti dovolj plena, zato so bili manjši primerki bolj uspešni. Če bi imeli potem še komponento vojskovanja, bi preživeli močnejši, ker bi pobili manjše, vendar se to očitno ni zgodilo.
kingeston
# 06.08.2018 ob 13:49
težko evolucijo razlagat neandertalcem ki jim je glavna znanost pridiga v nedeljo dopoldan...
DrMrrr
# 04.08.2018 ob 23:03
@Vidim, za vse to je tukaj potem znanstvena kritika ...
NOPCBS
# 04.08.2018 ob 18:06
tudi nasi geni bodo izginili

in to s pomocjo popularne potrosniske kulture ko delamo do smrti, ampak ne otrok, da ne bi onesnazevali planeta...ampak le za iPhone, ipd jajca iz Kitajske
da pa gospodarstvo ne usahne, pa globalisti uvozijo nadomestno populacijo, ki pa niti nima namena delati, ampak recejo azil in ze lahko zivijo na nas racun v nasi drzavi
tako se nadomesti eno populacijo z drugo v 21 stoletju...
# 06.08.2018 ob 17:48
igor09
Patterson Misquoted - KLIK
fritaja
# 06.08.2018 ob 09:30
# 04.08.2018 ob 21:36
a se mogoce kdo ne strinja z Darvinovo teorijo evolucije? mislim, da smo vsi za, je tako?

Od tukaj prisotnih se vsaj Ramus ne strinja z njo. Ni omenjena v bibliji ... ;)
# 05.08.2018 ob 11:31
fantasticen primer znansti v vsej svoji moci in lepoti. mogoce ugotovitve niso dramaticne, ampak trend je ociten. s pomocjo zananosti bomo pocasi vse razlozili in vse spoznali..kaj ni to lepo? "bozansko" je!
Binder Dandet
# 04.08.2018 ob 20:18
Nisem vedel, da so pigmejci majhni ljudje. Sem mislil, da so pigmejci pleme iz afrike. Kar je sodec po wikilediji primarna povezava s terminom. s tem, da gre za 3 plemena.
koncert
# 04.08.2018 ob 19:45
Kar je velikega, se zmanjša, kar je majhnega, se poveča.
He proposed that certain island creatures evolved into larger versions of themselves (insular gigantism) while others became smaller versions of themselves (insular dwarfism).
He proposed the simple explanation that smaller creatures get larger when predation pressure is relaxed because of the absence of some of the predators of the mainland, and larger creatures become smaller when food resources are limited because of land area constraints.
# 08.08.2018 ob 18:00
Pa kdo lahko verjame v to no,.... resno.

vsak razumen človek. so pa nekateri rajši za pravljice..
# 04.08.2018 ob 21:36
Love_tigBitties
# 08.08.2018 ob 09:22
@Lipa Kolikor vem ima beseda teorija v znanosti pomeni nekaj kar je dokazano in drži z veliko gotovostjo. Ti imaš verjetno v mislih hipotezo. Teorija in hipoteza pa ne pomenita enako.
pink panther
# 05.08.2018 ob 00:45
po sliki je videti čisto arhaičen ,prvi človeški primati,to,da niso najdli dnk pri pigmejcih ni izgovor ,da ih mogoče ne bodo najdli pri kakšni drugi človeški skupini, ali se pa niso mogli razmnoževati s bolj sodobnim človekom
dida12
# 04.08.2018 ob 19:46

Ramus samo zate
Strummer
# 04.08.2018 ob 17:25
Baje se da v Murglah vcasih videti enega od teh hobitov.
maček Tom
# 06.08.2018 ob 17:59
hvala Bogu
Skippy
# 06.08.2018 ob 00:01
Youtube nakladači uničujejo moderni svet - znanost, demokracijo, gospodarski razvoj ...
etz chayim
# 05.08.2018 ob 07:11
DIHOTOMIJA EVOLUCIJO ne izklučuje mogoče je plus in minus skupaj.
Ahriman306
# 04.08.2018 ob 16:22
Ebu Gogo ]:)
lipa
# 07.08.2018 ob 17:03

Ali je to mogoce (Darwinova teorija evolucije)kaksna religija da se morajo vsi strinjati?
To je teorija in teorij je bilo v znanosti ze ogromno in o vsaki teoriji se lahko debatira, se jo lahko dopolnjuje ali pa ovrze. To je prava znanost.
# 06.08.2018 ob 17:00
Fosili so skrbeli že Darwina:

Zakaj ni vsaka geološka formacija in vsaka plast polna takšnih vmesnih členov? Geologija zanesljivo ne odkriva nobene počasi napredujoče organske verige; in to je najbolj očiten in resen ugovor, ki ga je mogoče predložiti proti teoriji.
(Darwin, C. R., 1872. Origin of Species, 6th Edition, cit. po Sarfati, 2010, str. 105)
RJSlo
# 04.08.2018 ob 19:56
No ja. In simulacija (slika 2) je bila narejena na podlagi lobanje (slika 1)? Se hecate?

Pol človek, pol opica iz filma Planet opic. In to objavijo v znanstveni reviji? Ajajaj
# 06.08.2018 ob 17:06
Dr. Colin Patterson, starejši paleontolog Britanskega muzeja naravne zgodovine, je napisal knjigo Evolution. Na vprašanje, zakaj v knjigo ni vključil nobene slike prehodne oblike, je odgovoril:

Povsem se strinjam z vašimi pripombami glede pomanjkanja neposredne slike evolucijskih prehodov v moji knjigi. Če bi poznal kakega od njih, fosil ali živečega, bi jih prav gotovo vključil. […] Povedal bom odkrito – nobenega takega fosila ni, za katerega bi človek lahko navedel argumente, ki ‘držijo vodo’.
vidim
# 04.08.2018 ob 21:46
Hec znanosti je kaj se sme objaviti uradno in kaj se kjub raziskavam ne sme. Gre za spretno manipuliranje javnega mnenja in ustvarjanje doktrine. Veliko je še zadev, ki se ne ujemajo z uradno znanostjo, pa so vseeno tukaj in še kako resnične.
# 04.08.2018 ob 16:20
je seveda vsak slon še vedno slon in bo vedno samo slon.

Ja dokler mu ne bo zrastlo perje ali krila, bo res vedno samo slon,... pa vse tiste vmesne stopnje do tja bi rad videl ;)
# 04.08.2018 ob 16:17

Veste jaz bi bil na vašem mestu izredno previden pri takšnih trditvah, ker smo še nedavno tega zaradi takšnega razmišljanja imeli v Evropi holokavst, kjer so tudi zaradi obsega glave sterilizirali in zapirali ljudi v taborišča smrti,...
# 04.08.2018 ob 16:12
tako imenovana "znanost" nima pojma ali celo namerno zavaja....
# 04.08.2018 ob 16:12
Simulacija videza ženske s Floresa na podlagi najdb in preučevanj

Pa kdo lahko verjame v to no,.... resno.
# 04.08.2018 ob 16:04

# 04.08.2018 ob 16:00
Naloga je bila posebej zahtevna, ker še nihče ni našel DNK homo floresiensisa. Težko je ugotoviti (ne)sorodstvo z nekom, čigar dednina ni dostopna

Čudno to a ne, če ne najdeš nekaj, kar ni nikoli obstajalo,...
# 04.08.2018 ob 15:58

Nobene skrivnosti ni,.... našli ste pigmejce.