Znanost in tehnologija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.8 od 54 glasov Ocenite to novico!
Zemlja, modri planet, Afrika in Indijski ocean
Oceani prekrivajo veliko večino površine Zemlje. Foto: EPA
       Za ta globoki rezervoar bi morali biti hvaležni. Če ga ne bi bilo tam, bi bil pač na zemeljskem površju, pri čemer bi ven štrleli le vršaci gora.       
 Geofizik Steve Jacobsen
redwoodit
Naravni ringwoodit je za človeka izjemno redek: obstaja le en sam primerek. Vsi drugi so ali prišli z meteoriti ali pa so jih umetno sintetizirali. Foto: Steve Jacobsen/Northwestern
redwoodit
Modri mineral ringwoodit sicer ni edini, ki lahko nase veže vodo. Na podoben način vezan H2O so s pomočjo vozila Radovednost (Curiosity) našli v prsti Marsa. Foto: Jasperox

Dodaj v

Pekel je moker: podzemni "oceani" bi lahko imeli trikrat več vode kot površinski

Mineral ringwoodit skladišči vodo
15. junij 2014 ob 17:49,
zadnji poseg: 15. junij 2014 ob 19:01
Ljubljana - MMC RTV SLO

Pod površjem Zemlje ujeta količina vode bi lahko za kar trikrat prekašala tisto, ki je v rekah, oceanih in ledu. Skrita je v plasteh mineralov zemeljskega plašča.

Domneva o vodi, ujeti v kamniti plasti med spodnjim in zgornjim Zemljinim plaščem, je stara desetletja. Le preveriti jo je izjemno težko: najgloblja luknja, ki so jo še v času Sovjetske zveze izvrtali na polotoku Kola, meri "le" 12 kilometrov. Voda, če je tam spodaj, bi potrebovala nekaj desetkrat več kopanja za preveritev.

Geološka raziskava, objavljena v reviji Science, kaže na nekakšno tamponsko območje okoli 640 kilometrov pod površjem, ki svetovne oceane že milijone let ohranja na sorazmerno isti višini.

"Mislim, da smo prvič našli dokaze o celostnem vodnem ciklu na Zemlji, kar lahko obrazloži ogromne količine vode na površju našega do življenja prijaznega planeta," je izjavil avtor raziskave, geofizik Steve Jacobsen z univerze Northwestern v ZDA.

Redek, "spužvast" mineral
Osnova je že nekaj mesecev odkrit primerek minerala ringwoodita, ki ga je iz Zemljinih nedrij izvrgel brazilski ognjenik, kamenček pa je bil pred atmosferskimi vplivi še dodatno zavarovan s plastjo diamanta. Predtem so primerke minerala našli le v kamnih, ki so padli iz vesolja. Našla ga je skupina znanstvenikov pod vodstvom kanadskega geokemika Grahama Pearsona. Ugotovili so, da ima kamen posebno lastnost vpojnosti za vodo.

Potresni valovi povedo marsikaj
Treba je bilo le še ugotoviti, koliko te "mokre" kamnine se pod površjem skriva. Jacobsen si je pomagal s kolegom Brandonom Schmandtom, seizmologom z univerze v Novi Mehiki. Ker je dostop do takšnih globin nemogoč, je Schmandt preučeval seizmične oziroma potresne valove.

Pri tem je uporabil več kot 2.000 seizmoloških postaj, raztresenih po vseh ZDA. Iz signalov je razbral prisotnost žepkov magme in "mokrih" skupkov kamnin na globini približno 640 kilometrov. Po njegovi interpretaciji to pomeni globoko prodiranje površinske vode s pomočjo potapljajočih se tektonskih plošč, ki se tamkaj zaradi vročine in pritiska delno stalijo.

Vročina, pritisk in voda
Tam naj bi bilo nekakšno prehodno območje. Material, ki prodira globlje, se povsem dehidrira, kar pomeni, da izloči vso vodo. Ta se veže na sveže nastajajoči mineral ringwoodit, ki ga oblikujejo tamkajšnja vročina in pritisk, pa tudi njemu podobni minerali. Voda, ki se veže v njihovo molekularno strukturo, sicer ni več tekoča.

"Taljenje kamnin na tej globini je zame neverjetno, ker se načeloma dogaja na plitvini, že na zgornjih 80 kilometrih," je dejal Schmandt. "Če prehodno območje vsebuje večje količine vode, to pomeni, da se taljenje dogaja tudi na območjih toka v spodnji zemeljski plašč. In to je skladno z našimi opažanji," je dodal.

Dehidracija in skrivnostni OH
Jacobsen je drugi del raziskave na podlagi podatkov iz seizmoloških raziskovanj nadaljeval v laboratoriju. Več let je ringwoodit, poimenovan po avstralskem znanstveniku Tedu Ringwoodu, sintetiziral sam. Ugotovil je, da skrajne razmere vodo "prisilijo" v oblikovanje radikala OH, ki se veže v kamnino.

Ringwoodit nastane iz minerala olivina, ki ga je v zgornjem zemeljskem plašču ogromno. Geofizik je vzorce olitiva v ringwoodit spremenil tako, da jih je stiskal s trdimi diamanti. Ker so prozorni, je lahko dogajanje opazoval kar skoznje.

Koliko je do vode prijaznih kamnin?
Ni še znano, ali je dragoceni, naravno ustvarjeni kamenček iz brazilskega ognjenika redkost ali običajnost podzemlja. A po najnovejši raziskavi znanstveniki vedo vsaj to, da se pod površjem Severne Amerike taljenje dogaja na način, ki ga je Jacobsenu uspelo umetno poustvariti, in na globini, ki omogoča proces dehidracije ringwoodita.

Ugotovil je, da ta safirno-modri mineral lahko nase veže za približno odstotek svoje mase vode. In če le odstotek mase kamnin v tem omejenem, prehodnem delu zemeljskega plašča predstavlja voda, bi lahko kar trikrat napolnili vse svetovne oceane. Pri tem je treba poudariti, da se študija nanaša le na severnoameriško celino.

"Za ta globoki rezervoar bi morali biti hvaležni. Če ga ne bi bilo tam, bi bil pač na zemeljskem površju, pri čemer bi ven štrleli le vršaci gora," je povedal za NewScientist.

Raziskava dregne tudi v vprašanje, od kod voda sploh. Ena izmed teorij pravi, da so jo na Zemljo prinesli kometi, druga pa, da jo tektonska aktivnost stiska iz skorje same in vanjo tudi vrača.

Al. Ma.
Prijavi napako
Komentarji
raee
# 15.06.2014 ob 17:57
Zelo zanimiv članek! Hvala avtorju za odlično spisan članek! P.S: Res bi bilo zanimivo, če bi lahko zvrtali še bolj globoko pod zemljo... Nikoli ne veš, kaj je tam spodaj :P
DrMinistr
# 15.06.2014 ob 19:19
Ne razumem kako ljudje ne verjamejo v Boga.

Ne razumem, kako ljudje še danes verjamejo v govoreče kače in zombije
21.12.2012
# 15.06.2014 ob 19:32
Jaz tudi ne morem dojeti, kako ljudje še verjamejo sploh pravljice.
Drncl
# 15.06.2014 ob 19:25
V znanstvenih člankih besede kot so pekel, nebesa in ostale pravljične dežele naj ne bi imele mesta...
-sloga--
# 15.06.2014 ob 20:06
Ramus s tem, ko raziskujemo, se razvijamo.

Biblija podaja zgodbe, resnične ali ne, naj vsak sam presodi, vendar biblija ne podaja informacij, kot npr. iz česa je zemlja, a je zemlja okrogla...
DrMinistr
# 15.06.2014 ob 18:17
Ugotovil je, da ta safirno-modri mineral lahko nase veže za približno odstotek svoje mase vode. In če le odstotek zemeljskega plašča predstavlja voda, bi lahko kar trikrat napolnili vse svetovne oceane.

Torej je naslov rahlo zavajajoč oz pompozno napisan. Torej je toliko vode samo, če je cel plašč iz tega minerala, realno pa verjetno precej manj. Lahko bi tudi malo več pisalo o tem mineralu (kemična sestava). Sicer pa zanimiv članek.
shemish
# 15.06.2014 ob 19:10
Še ne dolgo nazaj je to bila teorija zarote.
Srčno upam da ljudem počasi "potegne" ...
sumtb
# 15.06.2014 ob 21:54
Čisto vsaka novica o znanosti se spreobrne v pridigo. A je res tako težko dodati funcionalnost "ignore", pa potem prebereš samo tisto kar te zanima. Mene zanima novica o znanosti in kak pameten komentar, nikakor pa ne vsakodnevna spam sabotaža. Jaz tudi ne hodim sredi pridige v cerkev citirati Darwina.
Ocelot
# 15.06.2014 ob 21:30
Saj vem, da je svoboda govora pomembna, a želim si, da fundamentalistični kreacionisti, kot je Ramos, ne bi smetili svoje neumnosti pod skoraj slehern znanstven članek! Kljub temu, da namreč v nasprotju s svojim prepričanjem smeši samega sebe in ne tiste, na katerega so njegove smešnice naslovljene, je njegovo pisanje žalitev za sleherno intelektualno debato!
Tempo
# 15.06.2014 ob 20:24
Ker ne verjamejo temu kar je zapisano v Svetem Pismu

Pregovori 14:15 - Preprosti verjame vsaki besedi, previdni pa pazi na svoje korake.
Bohemic
# 15.06.2014 ob 18:34
DrMinistr:

Saj je v clanku omenjeno, da je potrebno poudariti, da se studija nanasa le na severnoamerisko celino. Naslov je misljen ob predpostavki, v kolikor bi bila celotna zem. skorja enaka raziskovani.
Vemo pa da popmpozni naslovi privabijo veliko vec bralcev, kar pa mediji z veseljem uporabljajo.

Lp
hubert69
# 15.06.2014 ob 21:45
Seveda, zakaj bi raziskoval hipotezo velikega poka recimo, če pa se le ta ni nikoli zgodil???

Mogoče zato ker verski fanatiki s svojimi knjigami mitov niso uporaben vir za take trditve???
-sloga--
# 15.06.2014 ob 21:30
Ne, ne Ramus poskušaš nam dopovedati, da je v bibliji vse napisano, nihče ni dajal te knjige v nič.

Po tvoje znanosti ne potrebujemo, ker imamo bibliji, kar enostavno ni res.
-sloga--
# 15.06.2014 ob 21:08
:-) zmagal si Ramus, res si. Predam se.
-sloga--
# 15.06.2014 ob 20:55
Dej Ramus nisem te imel za takega fanatika, če bi informacije dobivali le iz biblije, ti zdaj ne bi pisal po internetu, ampak na papirus.
hubert69
# 15.06.2014 ob 20:50
Ja, od starih Grkov in Indijcev so ljudje, ki so sestavili Biblijo, znali prepisovati. Dej zdaj že nehaj metat naprej to tvojo zbirko mitov in legend, dolgočasen si.
Muzikant88
# 16.06.2014 ob 00:45
Dober članek in par dobrih komentarjev. Verski fanatiki pa pišite komentarje raje pod verske članke, ker o znanosti nimate pojma. Hvala.
2014
# 15.06.2014 ob 22:03
Še pekel ni več to kar je bil.
-sloga--
# 15.06.2014 ob 21:54
:-) nihče ni govoril o velikem poku, ampak o vodi v samem planetu. Raziskava, ki je po tvoje nepotrebna. Nikjer v bibliji pa ne piše, da se voda veže na druge elemente na taki globini.
longform
# 15.06.2014 ob 20:50
To ramus dejva jih.: Bog je rekel: »Bodi svetloba!« In nastala je svetloba. 4 Bog je videl, da je svetloba dobra. In Bog je ločil svetlobo od teme. 5 In Bog je svetlobo imenoval dan, temo pa je imenoval noč. In bil je večer in bilo je jutro, prvi dan.

neumni ljudje pa mislijo da svetloba prihaja od sonca.. kako so nevedni in naivni ce pa so vsi dokazi v knjigi. Se malo pa bo kdo rekel da je noc zato ker se zemlja obrne stran od sonca. Absurd. Lol:)
rdečinavijač
# 15.06.2014 ob 23:02
Biblija jae pač knjiga za nategovanje folka. In Ramusa so nategnili ... velikokrat in vedno znova ...
jurerock
# 15.06.2014 ob 22:01
Če Bog obstaja, se more do solz nasmejati ob tvojih komentarjih Ramus.
hubert69
# 15.06.2014 ob 21:44
Tema srednjega veka ne bi nikoli obstajala, če človeštvo ne bi dobilo Svetega Pisma

Popravljeno za zgodovinsko točnost.
-sloga--
# 15.06.2014 ob 21:41
Ramus citiram tebe:
raziskave, ki ne bodo nikoli dale rezultatov ali dosegle cilja.
Ejnštajn
# 15.06.2014 ob 21:32
V Bibliji tudi piše, da ima zemlja štiri vogale. Ramus jih še išče.
MMCpodrepnik
# 15.06.2014 ob 21:18
Ramus me je spreobrnil.
anny22
# 15.06.2014 ob 20:53
Rusi so na polotoku Kola najglobljo luknjo proslavljali celo leto in pustili sveder zarjaveti. Na koncu se je zlomil, end of the game....Odkritje je zelo zanimivo, a vprašanje, če bomo kdaj ugotovili, kako do teh kamnin. Temperatura tam dosega več tisoč stopinj, pa tudi pritisk ni neznaten. Zaenkrat še ni tehnologije, ki bi virtala 650 km v zemljin plašč.
LoFoLuX
# 15.06.2014 ob 20:23
@Ramus
FOAB
# 15.06.2014 ob 20:10
nič novega. Rusi so na polotoku Kola že pred 10-letji zvrtali vrtino globoko 13000 metrov. Ven je brizgala mineralna voda. Tudi sicer imajo ruski znanstveniki teorijo, po kateri je Zemljina notranjost pod skorjo v globinah več kot 50 kilometrov iz hidratov (vsebuje velike količine vodika) in ne iz oksidov. Ogljikovodiki tako nastajajo pri visokih temperaturah in pritiskih ko se karbonati (apnenec) srečajo z velikimi količinami vodika in notranjosti Zemlje. Po njihovih teorijah je zato tudi zemeljski plin in nafta nebiološkega izvora.
jackm8
# 15.06.2014 ob 18:55
gre za ringwoodit, ne redwoodit
makoshark
# 16.06.2014 ob 00:04
@borchica

Si lahko konkreten. Kaj točno je zapisano v Bibliji, da je Hubble odkril šele pred kratkim. In če lahko našteješ ozvedja in planete, ki jih takrat, ko se je pisala Biblija, nismo poznali.
dStroj
# 15.06.2014 ob 21:55
In 9. dan (ker 8. dan je ustvaril Rock)... je Bog rekel: ''Smejite se. Pridite, kliknite na takšne in podobne članke, in berite besedo Ramusa, ker nasmejali se boste.''
In videl je da je dobro.
Nighthawk.si
# 15.06.2014 ob 21:52
"Seveda, zakaj bi raziskoval hipotezo velikega poka recimo, če pa se le ta ni nikoli zgodil???"

Zato ker ne veš, da se ni zgodil. So indici in dokazi, da se je.
neutrino
# 15.06.2014 ob 21:10
Ramus, prosim, da mi razložiš, kako bi samo s pomočjo biblije lahko ustvarili računalnike, parne stroje, GPS in vse ostale izume, ki so nastali zaradi tega, ker so nekateri zapravljali ogromno časa, ko so raziskovali (tudi napačne) domneve, namesto, da bi se samo v tisto tvojo bukvo poglobili...
Pričakujem povsem konkretni odgovor z izpeljavami.
izi07
# 15.06.2014 ob 18:09
Takšnih člankov bi lahko bilo več vsekakor zelo zanimiva snov.
-sloga--
# 15.06.2014 ob 22:57
4,5 milijarde sprejeta številka v znanosti. Ogromno dokazov, da je življenje starejše od 6.000 let.

Lahko noč.
-sloga--
# 15.06.2014 ob 22:41
Pri času se pa zatakne anede.

Tukaj vas pa znanost tepe..
longform
# 15.06.2014 ob 21:13
Aja da navedem dejstvo o jezusu in racunalniku. Zapis je iz skrivnega dokumenta iz jeruzalema. "The One crated the motherboard and processor for humanity to enjoy but only few will have the previlege to grasp the quad core or more as only the believers shall play the newest games and the infadels shall be stuck with dualcore and CRT's as a punishment they shall also recieve a slow internet connection becouse kitty porn shall only be granted to higher ranking members of church"
Nighthawk.si
# 16.06.2014 ob 09:15
Ramus: znanost ti daje dokaze, da so zgodbe iz svetega pisma resnične?

hehehe, kako se nasmejim ob takšnih komentarjih. sproti, ko govoriš sam svoje hipoteze uničuješ :)) hihihi :))))
jureimacure
# 16.06.2014 ob 00:41
NI Boga
MMCpodrepnik
# 15.06.2014 ob 22:04
Ramus kako je s tem, da sem sedaj spreobrnjen vmes pa cela leta neveren ? Kako se očistim takega greha ? MIslim me je kar sram, da sem tako zelo grešil in ne verjel v našega odrešenika, pa toliko dokazov ! Zaslužim si ogenj !
Peace&love
# 15.06.2014 ob 21:58
A gremo glasovat da se rammusa banna? jest sm za!
-sloga--
# 15.06.2014 ob 21:58
Po eni strani so mi všeč Ramusove pridige. Tako lahko vsi vidimo kako so zblojeni.
Nighthawk.si
# 15.06.2014 ob 21:51
Ramus: človek ne smrten? Heheh pa kaj ti misliš, da do Marsa potrebuješ 500 let? V dobre pol let, če so ti orbite naklonjene. Ne govori traparij.
longform
# 15.06.2014 ob 21:06
Ramus zakaj me ignoriras. Saj sem na tvoji strani. To da pa je jezuz naredil prvo maticno plosco in procesor je pa valda vsem jasno. Pa saj to so dejstva. Daj rzlozi jim saj si boljsi retorik od mene. Pa odgovori mi glede tvojega decka. Mogoce lahko kdaj menjava:)
longform
# 15.06.2014 ob 20:24
Seveda ramus.. najbols da zazgemo znanstvenike na grmadi. Se popilnoma strinjam s tabo. Vse je ze zapisano v bibliji. Hvala bogu da noe ni dinozavrov uzel s sabo ce ne bi se nam slaba pisala. Je bil pac pameten. Samo razlozi mi kako da oceani ne odtecejo cez rob na koncu zemlje ker to je edina stvar ki je ne razumem? Ko bi znanstveniki le poslusali mene in tebe. Nobelova nagrada za oba. Zdej pa vzamiva vsak svojega decka (moj je star 8let. Kaj pa tvoj?) pa jih peljiva nekam na samo. Ampak stran od nevernikov in drugij religij ker oni se niso dovolj zreli da bi razumeli in naju poslusali.
DrMinistr
# 15.06.2014 ob 19:18
gre za ringwoodit, ne redwoodit

Hvala, se mi je zdelo, da je napaka, ker google pod "redwoodite" ni našel nič pametnega.

@Bohemic
ja vem...pač tipična fora za več klikov, vendar škoda za to, znanstveni članki tu so zelo na nivoju in tovrstni naslovi jih samo kvarijo.
sifamora
# 19.06.2014 ob 10:17
Ni ravno tako. Pogojno neprepustna plast, ki "zadržuje morja, da bi odtekli v globino" je že samo morsko dno.
Kamnine na površini oceanskega dna, predvsem sedimentni pokrov in zgornji del bazalta, je prepojen z vodo. V subdukcijskih conah, na mejah tektonskih plošč, kjer potem to oceansko dno tone v globino, "vzame" s samo tudi to vodo, ujeto v porah kamnine. Ta voda ima potem potencial, da pride v velike globine. Zakaj pa se zadeva ustavi ravno tukaj in ne globlje? Verjetno sta kriva pritisk in temperatura, ki vode preprosto ne spustita globlje. Zakaj prehodna plast? Ime je verjetno vezano na dogajanje s seizmičnimi valovi na tej globini.
Gromovnik
# 16.06.2014 ob 09:21
Odličen članek .. tole je gotovo najboljša tovrstna rubrika pri nas! Neprekosljivi ste.
Zdaj grem pa brat idiotske komentarje, da se malo nasmejem.
;o))))
rokin
# 15.06.2014 ob 22:59
taki članki bi mogl bit na pa pjana lindsey
Kazalo