Znanost in tehnologija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.4 od 19 glasov Ocenite to novico!
prostor-čas
Matematika dopušča potovanje skozi čas. Dejanska izvedba je bolj pod vprašajem. Foto: Pixabay

Dodaj v

Potovanje skozi čas je mogoče, pravijo številke

Avtor raziskave dvomi o možnosti časovnega stroja
4. maj 2017 ob 22:17
Kelowna - MMC RTV SLO

Matematik in fizik na univerzi Britanske Kolumbije Ben Tippett je po premlevanju številk ugotovil, da njegov model na ravni matematike omogoča potovanje skozi čas.

"Ljudje na potovanje skozi čas gledajo kot na izmišljotino. In mislimo, da to ni možno, ker tega dejansko ne počnemo. Toda matematično je možno," je po poročanju portala ScienceDaily dejal Tippett, ki preučuje Einsteinovo teorijo relativnosti in črne luknje.

Po njegovem mnenju je ločevanje tridimenzionalnega prostora in četrte dimenzije, časa, napačno in bi si ju morali predstavljati, kot da obstajata istočasno, kjer so različne smeri povezane v obliki kontinuuma prostor-čas. Njegova ukrivljenost je razlog za krožne orbite planetov. Če prostor-čas ne bi bil ukrivljen, potem bi se planeti in zvezde premikali v ravni črti, pravi Tippett.

"Tudi smer časa nakazuje na ukrivljenost. Dokazi namreč kažejo, da se čas upočasni, bliže kot smo črni luknji. Moj model časovnega stroja uporablja ukrivljen prostor-čas, in sicer ga ukrivi v krog in potnike tako popelje nazaj v čas," razloži svoje izračune. Na matematični ravni torej deluje, vendar Tippett močno dvomi, da bo kdorkoli kadarkoli zgradil takšno delujočo napravo.

"Čeprav je matematično izvedljivo, bi za kaj takega potrebovali materiale, ki jim pravimo eksotična materija, s katerimi bi krivili prostor-čas, ti pa še niso bili odkriti," še pojasni.

A. Č.
pašeresje
# 04.05.2017 ob 22:51
teh eksotičnih materialov za potovanje nazaj skozi čas najbrž ne bomo nikoli odkrili

sicer pa tudi ne rabimo

imamo bolj pragmatičen in praktičen plan Merkle, ki nas bo popeljala nazaj v srednji vek...
skof1ek
# 04.05.2017 ob 23:30
Ne vem za vas ampak jaz vsak dan potujem skozi čas in to v prihodnost. V ponedeljek malo počasneje, čez vikend pa malo pohitim.
vinklj.kugla
# 04.05.2017 ob 22:24
ljudje potujejo skozi čas že tisočletja. za to pa ne rabiš nobene naprave le zaužiti je treba pravo zadevo!
davp
# 04.05.2017 ob 23:12
Vse je možno! Smo še na zelo nizki stopnji zavesti in še nekaj časa bo potrebno, da človeštvo prestavi v višjo prestavo.
Olorin
# 05.05.2017 ob 06:40
"Vsak dogodek pusti impresijo na tej ravni in je možno do nje dostopati, jo "doživeti" v zavesti, ali pa vizuelno predstaviti v t.i. magijskem ogledalu, kar je možno tudi posneti s kamero. Ni pa mi jasno, kako določiti "časovne koordinate"."

Tudi tele koordinate impresij si je z malo treninga in pranja mozganov mozno "ponarediti", tako da doticni "astralonavt" potuje v svoj blazeni bulsit-imaginarij, kjer je srecnejsi kot v tocki sedanjosti.
# 05.05.2017 ob 15:05
Saj bi vam razložil, kako deluje časovni stroj, pa nimam časa.
Ceshoot
# 05.05.2017 ob 09:06
Grommm:
V prostoru brez premikanja ali samo z enim premikanjem ni mogoče določiti tega razmerja - torej ni časa.

Če smo natančni, to ni čisto res, oziroma smo tukaj na zelo (nadležnem) tehničnem nivoju. Z vidika relativnostne teorije je čas smatran kot geometrijski del prostora-časa, ki obstaja neodvisno od kakršnih koli predmetov ali materije, ki ga zasedajo (ki pa imajo nanj določen vpliv. Teoretično bi potemtakem lahko iz prostora odstranili vso materijo, torej ne bi bilo nobenega "premikanja", pa bi njegovi zakoni še vedno veljali, matematično je to reševal Minkowski recimo:
space

Ampak, stvar je v tem, da si je praktično nemogoče zamišljati prostor, kjer ne bi bilo nobenega "premikanja", to je najbolj jasno v kvantni mehaniki, kjer imaš kvantne fluktuacije in podobne reči, prazen prostor ima energijo, ki je posledica vznemiritve kvantnega polja itd. V našem vesolju je tako nemogoče imeti "prazen" prostor brez premikanja.

Po eni strani lahko torej rečemo, da je čas samo razmerje med spremembo položaja neke materije v prostoru (na praktičnem nivoju merimo to koncepcijo), po drugi strani pa ima čas tudi neodvisen obstoj, navsezadnje vsako premikanje "potrebuje" čas, da lahko kaj naredi.
# 06.05.2017 ob 12:55
Ja čakamo,... že dolgo čakamo dokaze o razvoju vrst, o t.i. makroevoluciji, pa jih še do danes nismo videli.

BBC Earth
# 05.05.2017 ob 13:21
Ubogi delavci....
Delodajalci jih bodo pet minut pred koncem delovnega časa vedno znova vračali osem ur nazaj...
Pa vsi bomo zadeli sedmico in vse športne stave...dolgcajt...
Love_tigBitties
# 06.05.2017 ob 10:44
@Ramus, daj nehaj komentirati pod novicami o znanosti, če se ti sanja ne kaj znanost sploh je. Govoriti oslarije, da za evolucijo ni dokazov, je kot reči, da Sonce jutri ne bo vzšlo.
generusus
# 06.05.2017 ob 23:59
Čas se ne upočasni samo tedaj, ko se približujemo črni luknji, ampak se upočasni vselej, ko smo v bližini katerihkoli mas. Večja je masa in bližje smo tej masi, bolj počasi teče za nas čas. Npr. za opazovalce, ki so bližje gravitacijskemu centru Zemlje (npr. na nadmorski višini 0), teče čas počasneje, kot za tiste, ki živijo na večjih nadmorski višinah. Razlika je malenkostna, ampak merljiva.

Zemlja se okoli Sonca v 4D prostorčasu giba po ravni črti, v 3D prostoru pa se to gibanje kaže kot kroženje. Zemlja "kroži" po najkrajši ravni poti v prostorčasu okoli Sonca, ki ji pravimo geodetka. Zemlja dejansko nenehno prosto pada proti Soncu, in to zaradi deformacije prostorčasa. Gravitacijske "sile" Sonca pa ne čutimo, ker nenehno padamo proti njemu, podobno kot tudi astronavti v orbiti ne čutijo privlaka Zemlje.

Dejansko ni nobene nevidne gravitacijske sile med telesi z masami, ampak gre za ukrivljenost prostorčasa. Pojem gravitacijska sila je ostal od Newtonove mehanike in še danes uporablja v skoraj vsaki šoli. V bistvu pa gre za znanstveni žargon, saj je koncep ukrivljenosti prostorčasa za ljudi veliko težje razumljiv od pojma sile.
# 06.05.2017 ob 10:12
Res je neumno poučevat teorijo o evoluciji v šoli, če pa zanjo ni dokazov,...

In s tvojo izjavo zaključujem dokazni postopek.
Binder Dandet
# 05.05.2017 ob 10:24
@RJSlo:
"No ja. Če je prostor prazen kako in na kaj deluje čas? Je pred BB obstajal čas? In od kod je "prišel" prostor, da se je čas lahko začel opravljati svoje poslanstvo? In kaj je bilo prvo prostor ali čas? Itd. Pač vprašanja laika."

Normalno, da se ti vprašanja porajajo. Ampak smiselna so v tem trenutku toliko kot bi se bilo smiselno v 17. stoletju spraševati, kako deluje mikroprocesor. Nekaj nepredstavljivega...do tam je potrebno še kar nekaj korakov. Najprej je te treba razčistit.
# 06.05.2017 ob 15:16
Tega imam najraje, ko začno hipotezo o skupnem predniku prodajati, kot suho zlato,... smo ga že našli? Videli? Izmerili? Dokazali?

Adam? Veš kakšne so posledice parjenja med člani družine?
# 06.05.2017 ob 09:17
Se opravičujem za dvojno sliko.
Ena je iz ZDA, druga iz Srbije :)
# 06.05.2017 ob 09:15
Hahaha, če ne bi prebral ne bi verjel a sem prebral pa še sedaj komaj verjamem kaj sem prebral! http://hr.n1info.com/Svijet/Regija/Akademici-u-Srbiji-negiraju-Darwinovu-teoriju-evolucije.html
Kakšen komentar mogoče? Moj je adijo pamet!

Seveda:
Neumnost je neodvisna od časa
Lahko nam vzamete življenje, neumnosti nikoli!
Vse kar imajo v Ameriki, imamo tudi mi
Neumnost je dokaz, da prepletenost ne deluje samo na kvantnem nivoju
....

Lahko pričakujemo še revizijo zemljepisa?

p.s.
Tvoj link pelje na 404. Tukaj je na BLIC
Grommm
# 05.05.2017 ob 07:26
Ko bodo nekateri (tudi fiziki) razumeli KAJ je čas, bodo razumeli tudi, da čas sploh ni dimenzija.

Čas je RAZMERJE med dvema ali več vrstami premikanja od katerih enega določimo za konstanto in fizično potovanaje po razmerjih je seveda nemogoče.

Zato veliki Albert vedno govori o dimenziji prostor-čas .. torej prostoru, v katerem je premikanje in tam lahko določimo razmerje med gibanjem naše ure in ostalimi gibanji.

Fiziki pa z matematiko lahko dokažejo marsikaj, kar sicer ni mogoče.

TOREJ POMNITE:
ČAS
N I
DIMENZIJA
temveč razmerje med premikanjem zemlje okoli sonca in vašim praskanjem po glavi (recimo).
Mr.Bong
# 04.05.2017 ob 23:56

Se strinjam. Vendar na žalost velika večina tega ne ve in bi gradili neke time-travel stroje.

# 04.05.2017 ob 22:55
Ja no kolikor sem jaz gledal oddaje na to temo in bral članke na to temo je to potovanje teoretično, ponavljam teoretično možno samo v eni smeri in ta smer je preteklost. Vse skupaj pa naj bi bilo sestavni del teorije M. Kaj pa bi se zgodilo če bi pri takšnem potovanju prišlo do nečesa kar bi povzročilo paradoks pa je že drugo vprašanje. Glede tega samo še nekaj. Nekateri znanstveniki zagovarjajo tezo, da bi takšen potnik v preteklost bil samo pasiven opazovalec, ki nikakor ne bi mogel aktivno poseči v tist čas v katerega bi potoval in naj bi bil tudi nezaznaven za tiste kateri pripadajo tistemu času.
eMZe
# 07.05.2017 ob 20:47
Načelno me veseli napovedovanje morebitnih novosti, izrednih tehnologij, dosežkov, izzivov.
A tole potovanje skozi čas (nazaj) je na ravni nekih blodenj nekoga, ki mu ni čisto jasno, kaj preračunava.
Že res, da pri raziskovanju vesolja od nekod "potegnemo" temno energijo, a tako imenujemo pojav, katerega posledice zaznamo, čeprav se nam ne sanja, kaj bi to lahko bilo.
Tule pa potrebujemo snov, prostor in energijo na načine, ki se že matematično zelo upirajo, kaj šele fizikalno. Ne sanja se nam, kako bi lahko pridobili, izmerili ali napovedali eksotično snov.
Mogoče je to žabja preja, ptičje mleko, vinklkugla ali delodiš. Ali pa zakajen znanstvenik.
# 06.05.2017 ob 15:55
Kakšne? Če predpostavljamo, da ravno ustvarjen človek ni imel okvarjene DNA.

Kdaj pa se je DNA "pokvaril", da ni priporočjivo parjenje med sorodniki. 100 let po Adamu? 1000 let po Adamu?

Mendelian Diseases and Conditions in Croatian Island Populations
kekecVeliki
# 06.05.2017 ob 08:14
Vektor četverec prostora/časa je snov 3. letnika na fizikalnih fakultetah.
kingestone
# 05.05.2017 ob 14:37
mislim da to me bo možno.

laično menim da je čas posledica interakcije med delci; torej je možno samo 0 ali hitreje.
artoum
# 05.05.2017 ob 04:56
pašeresje

----------

:) top komentar. izjava za bob leta.
kislec
# 07.05.2017 ob 08:57
" vendar Tippett močno dvomi, da bo kdorkoli kadarkoli zgradil takšno delujočo napravo."

Tale je pa tipičen matematik - zaprt v svoj kabinet ne bere kaj dosti drugega :
kdaj že so Zvitorepec, Lakotnik in Trdonja vrteli časovni stroj...
paraBellum
# 06.05.2017 ob 23:58
simonc27

"Čeprav je matematično izvedljivo,..."

V matematiki je recimo tudi možno, da je vsota vseh naravnih števil enaka -1/12.

Tudi fiziki uporabljajo to matematiko tako da ima stik z realnim svetom.
# 06.05.2017 ob 15:58
Eh ja, nekdo tik pred spovedjo dela, vsaj po nejegovo, dobra dela še enkrat več. A samo zato, da bo zdravamarij in očenašen jutri manj?!
Jejhata, jehata kako je sebičen!
Franc Pijanc
# 06.05.2017 ob 15:45

Ne najbolj posrečena primerjava.
Mikroprocesorja kot takega v 17 stoletju vrjetno res še niso poznali, so pa poznali koncept komputacij, kar je temelj mikroprocesorja.

Na vprašanje zakaj in kako je nekaj nastalo, oz. kako lahko nekaj obstaja že od vedno, pa nam tehnologija , pa naj bo še tako napredna, ne bo nikoli odgovorila.
# 05.05.2017 ob 23:32
mici-u-Srbiji-negiraju-Darwinovu-teoriju-evolucije.html
Kakšen komentar mogoče? Moj je adijo pamet!
študentNajBo
# 05.05.2017 ob 23:18
... eksotičnih materialov ...

greš po gobice in je čas tvoj :))
Grommm
# 05.05.2017 ob 21:03
@Ceshoot
Važen del tvojega kom:
Z vidika relativnostne teorije je čas smatran kot geometrijski del prostora-časa,....

Saj razumem ... pomembno je da čas ni in ne more biti samostojna dimenzija po kateri bi se lahko karkoli premikalo kar tako po domače .. šlo malo za četrt ure na sprehod v srednji vek, potem pa skočilo v leto 23.000 na per ... pa spet domov na malico in čvek s sosedom.

Če nimaš konstante za premikanje/merjenje časa (ure, sonca, nihanja atoma ..) je čas - kaj? Fantazija?
Resničnost?
Blodnja fizika, ki tega niti opazovati ne more, ker bi v tem slučaju prostor ne bil več prazen?
Kako boš čas meril brez konstantnega premikanja enega ali več objektov?
Pa teorije gor ali dol.

V praznem prostoru (brez kvantnih, nano in drugih delcev) pa NI časa.
In ga NI tudi v prostoru, kjer je samo en foton ali samo en kvark.
Ne glede na to kako težko je to zrihtati.
Basta!
Pa če se vsi fiziki ta trenutek na glavo postavijo.
;o)))
LjudjeSoOvce
# 05.05.2017 ob 15:20
Ste kdaj pomislili na "srhljivo" različico glede razlogov za "manjkajoče obiskovalce iz prihodnosti"? Se mogoče uničimo/smo uničeni/izumremo preden osvojimo principe potovanja?
# 05.05.2017 ob 09:20
artoum

In kaj te zanima o Van Allenovih pasovih?
strojko
# 10.05.2017 ob 12:28
jaz mislim da potovanje v času niti teoretično ni možno, enkrat po ponesrečenih in neuspelih poskusov bodo to dojeli tudi znanstveniki s Hawkingom na čelu
esspero
# 09.05.2017 ob 07:49
Prav gotovo , a z ukrivljenostjo časa v prihodnost. Nemogoče pa v preteklost.!
paraBellum
# 07.05.2017 ob 00:07
Franc Pijanc

# 06.05.2017 ob 15:45

Ne najbolj posrečena primerjava.

Primerjava je kar na mestu. Mikroprocesor deluje na osnovi boolove algebre ki je bila zasnovana v 19. stoletju. Narejen pa je na osnovi polprevodnikov (kvantna fizika), ki so bili odkriti v 20. stoletju.
simonc27
# 06.05.2017 ob 20:08
"Čeprav je matematično izvedljivo,..."

aparat-čik
# 06.05.2017 ob 17:55
potovanje v času?

če obstaja "drugi svet" kamor gremo smrti je to svet sestavljen iz 3 časovnih, in ene prostorske dimenzije. Evo vam teorije haha... Univerzum sestavljen iz časovnih struktur, kamor se lahko poljubno sprehajate po času najprej nazaj, pa tudi gor in dol in levo - desno...
# 06.05.2017 ob 16:58
"Da vidiš posledice parjenja med sorodniki, pa ni treba daleč, dovolj so nekateri jadranski otoki."

Se strinjam, zato pa je treba biti previden v svojih predpostavkah, veš kako pogubne posledice bi imela šele ideologija Francisa Galtona, ki je začel z idejami o super rasi (evgenika) in ne mešanju različnih "ras". Na tvoje drugo vprašanje pa žal nimam točnega odgovora. Tudi moj prvi je odgovor zgolj hipotetičen, ker zanj nimam dokazov. Je pa verjetno res bilo tako, da je na začetku DNA človeka bila povsem nepoškodovana, kar je prvim ljudem omogočilo nenaravno dolgo življenje,... s časom pa se je DNA degradirala v to kar poznamo danes.

Danes pa seveda, je incestno vedenje lahko zelo problematično, saj imajo znotraj družine potomci zelo podobno okvarjen dedni material, kar se potem vidi kot to kar si izpostavil v članku. O tem ni nobene dileme.
# 06.05.2017 ob 15:18
Veš kakšne so posledice parjenja med člani družine?

Kakšne? Če predpostavljamo, da ravno ustvarjen človek ni imel okvarjene DNA.
# 06.05.2017 ob 09:45
Sorry, sem se zmotil pri linku.
Popravek!
http//hr.n1info.com/a195150/Svijet/Regij
a/Akademici-u-Srbiji-negiraju-Darwinovu-teoriju-evolucije.html
# 06.05.2017 ob 09:34
404 je mogoče zato ker je link od hrvaške verzije n1tv.
Dick Kurchevich
# 05.05.2017 ob 22:37
čas ni linearen, ima pa veliko opraviti s pull-push silo ali po domače gravitacijo...kar se tiče paradoksa "časovnega potovanja" si lahko predstavljamo preteklost kot neskončno paralelnih verzij realnosti, kjer tudi najmanjša razlika v dogodkih pomeni drugo pot zgodovine, včasih bolj in včasih manj pomembna razlika (odvisno kdo opazuje in kaj mu je "pomembno"), tako, da je to bolj potovanje po različnih variantah preteklosti...posledica umora prednika bi recimo bila pomembna zgolj, če bi se potem "vračali" v eno od realnosti, ki bi vključevala neobstoj tega posameznika-prednika torej tudi nas ne bi bilo v njej...vsaj v tej obliki, ki si jo trenutno predstavljamo...prestavljanje iz ene realnosti v drugo (paralelno) se po nekaterih pričevanjih dogaja stalno (Mandela effect), namreč ena od teorij pravi, da vse možnosti (vse kar se lahko zgodi) že obstajajo in je zgolj odvisno od naše zavesti kje/kdaj/kako se bomo naslednji dan zbudili...prisežem, da nimam nobenih dokazil o zgornjih trditvah...je pa zanimvo, a ne? T. McKenna bi rekel...one time mushroom told me...
# 05.05.2017 ob 22:05
Grommm&Ceshoot
Eno vprašanje za oba.
Kako kaj čas in absolutna ničla?
keka77
# 05.05.2017 ob 17:42
Jaz pravim da je cisto vse mogoce... pac trenutno nam pamet in tehnologija lahko nudi dolocene stvari, poleg tega smo omejeni z razumskim dojemanjem. Julesu Vernu so se tudi smejali ko je govoril o dolocenih zadevah.. kasneje pa se je vse uresnicilo. VSE JE MOZNO!
# 05.05.2017 ob 17:04
Če se komu ljubi - 100 odgovorov s QUORA
geni7us
# 05.05.2017 ob 15:01
Morda kdo slišal za Hakana Nordkvista, ki naj bi potoval v čas...na yt
geni7us
# 05.05.2017 ob 14:59
nato temo sem našel precej zanimive posnetke...

Nikolaj
# 05.05.2017 ob 11:24
Potovanje skozi čas je mogoče.
Včeraj sem srečal samega sebe.
Danes nisem vedel, da je današnji dan v bistvu jutrišnji dan
in ko se bom jutri zjutraj zbudil bom ugotovil, da je jutrišnji dan v bistvu današnji.