Pri projektu, ki je potekal pod vodstvom Dragana Mihailovića, so sodelovali tudi znanstveniki z univerze v Stanfordu in pariškega laboratorija CNRS-Orsay. Izreden dosežek pa je bil objavljen v zadnji številki mednarodne revije Nature Physics. Foto: MMC RTV SLO
Cern
"Dogodki, kot so veliki pok, trk protona in antiprotona in ureditev elektronskega reda v nano-kozmološkem eksperimentu so pojmovno povsem enakovredni. Seveda pa uspešno odkritje Higgsovih valov ne bo ustavilo iskanja novih odkritij v Cernu; prav nasprotno, z dodatnim znanjem bodo poskusi njegovih zaznav v LHC-ju gotovo še uspešnejši," pravijo na institutu. Foto: EPA

Ta izjemni dosežek je rezultat dela mednarodne ekipe strokovnjakov, pomeni pa napredek v hitrosti delovanja spominskih elementov pri mobilni tehnologiji, so sporočili z instituta. Higgsovi valovi so ekvivalent Higgsovega bozona, ki so ga mediji poimenovali "božanski delec", njegovo odkritje pa bi pomenilo zmagoslavje moderne teoretične fizike.

Znanstveniki so morali za odkrivanje Higgsovih valov najprej ustvarili umetne pogoje, ki so ekvivalentni pogojem ob tako imenovanem velikem poku. Nato so izvedli zlom simetrije, ki simulira veliki pok v časovnem poteku, podobno, kot se je to zgodilo ob nastanku vesolja.

Higgsovega delca še niso zaznali
Zlom simetrije je eden ključnih konceptov moderne fizik. Razvila sta ga Landau in Ginzburg in ga uporabila za teoretični opis zveznih faznih prehodov v kondenzirani snovi. Leta 1964 so tri skupine evropskih znanstvenikov – med njimi Peter Higgs – predlagale razširitev Ginzburg-Landauove teorije za opis nastanka mase v vesolju. Ob tem so napovedali obstoj novega delca s posebnimi lastnostmi, ki ga imenujemo Higgsov bozon.

Čeprav je minilo že skoraj petdeset let od te napovedi, je njegova prisotnost v trkih elementarnih delcev ostala nezaznana, pojasnjujejo na institutu. Prav zaradi pomembnosti obstoja Higgsovega bozona je bil zgrajen tudi največji fizikalni eksperiment vseh časov – trkalnik LHC v Cernu. Uspešno odkritje Higgsovih valov na institutu pa ne bo ustavilo iskanja novih odkritij v Cernu. So pa na slovenskem institutu prepričani, da bodo z dodatnim znanjem poskusi njegovih zaznav v LHC-ju gotovo še uspešnejši.

Odkritje je tudi uporabno
Sicer pa imajo ti poskusi tudi pomembno uporabno vrednost. Ugotovljene snovi so zelo sorodne tistim, ki jih Intel, Samsung, Numonyx in drugi uporabljajo v najnovejši generaciji spominskih čipov. Kontrolirano preklapljanje iz enega v drugo stanje s hitrostjo nekaj terahercev, ki so ga pokazali slovenski znanstveniki, pomeni velik napredek v hitrosti delovanja spominskih elementov, za katere lahko pričakujemo, da se bodo v kratkem pojavili tudi v naših prenosnih telefonih, so še sporočili z instituta.