Foto: MMC RTV SLO
Foto: MMC RTV SLO

uveljavlja lahko stvarno napako ali garancijo.

''Prodajalec svoje odgovornosti za stvarne napake ne more omejiti ali izključiti z nobenim pogodbenim določilom, zato se ne pustite prepričati v nasprotno,'' poudarja Majaž Jakin iz Zveze potrošnikov Slovenije. Potrošnik lahko svoje pravice uveljavlja dve leti po nakupu izdelka, o napaki pa mora prodajalca pisno obvestiti v roku dveh mesecev od dneva, ko jo je odkril. Od trgovca lahko zahteva odpravo napake, vračilo celotne kupnine ali sorazmernega dela kupnine ali pa zamenjavo blaga. Prodajalec ima za odgovor na potrošnikov zahtevo na voljo 8 dni. Če se v tem času ne odzove, ga lahko potrošnik prijavi na Tržni inšpektorat. ''Inšpektorat lahko podjetju zaradi opustitve zakonske obveznosti odgovora izreče globo,'' pojasnjuje Jakin.

Stvarna napaka ali garancija?

O tem ali bo uveljavljal stvarno napako ali garancijo, se odloči potrošnik in ne prodajalec. V primeru uveljavljanja garancije ima podjetje 45 dni časa za odpravo napak, če tega ne stori, lahko potrošnik zahteva zamenjavo za nov brezhiben izdelek. Če se tudi to ne zgodi, pa lahko potrošnik od pogodbe odstopi in zahteva vračilo kupnine. Mora pa potrošnik pred uveljavljanjem ene ali druge pravice razmisliti, katero bo uveljavljal. Če se na primer odloči za garancijo, kasneje ne bo mogel uveljavljati pravic iz naslova stvarne napake. Obrazec za uveljavljanje stvarne napake sicer potrošniki najdejo na spletni strani vemvec.si.

Drugačna pravila za nakupe na daljavo

V primeru, ko potrošnik izdelek kupi preko spleta, od prodajalca na domu ali drugje izven poslovnih prostorov podjetja, si lahko potrošnik v 14 dneh premisli in odstopi od pogodbe brez navedbe razloga. Enako pravilo žal ne velja za nakupe na stojnicah, saj se te štejejo za poslovni prostor podjetja. Pri nakupu prek spleta Jakin še predlaga, da kupec izdelek pregleda ob dostavi. ''Kasneje bomo težko dokazovali, da ekrana televizorja nismo počili mi, ampak smo takega že dobili,'' na primeru pojasnjuje Jakin. Poškodovane pošiljke naj potrošnik ne sprejme, ampak zavrne. Poškodbe je dobro tudi fotografirati in jih posredovati prodajalcu.

Kdo lahko pomaga?

Če prodajalec ne odgovori v osmih dneh ali ne ugodi zahtevku potrošnika, lahko ta kršitelja prijavi na Tržni inšpektorat ali pa za nasvet pokliče na brezplačno telefonsko številko za svetovanje potrošnikom gospodarskega ministrstva (080-88-99). S težavami pri nakupih v tujini se ukvarja Evropski potrošniški center. Več težav je pri uveljavljanju garancije, če je bil izdelek prodan izven Evropske unije, na primer v ZDA ali na Kitajskem. V tem primeru mora kupec na svoje stroške vrniti izdelek na drug konec sveta, tudi pri presojanju pravice do odstopa od pogodbe in roku za vračilo, bo upoštevana zakonodaja države, kjer ima sedež trgovec.

Če vam izdelek ni všeč, ga trgovcu ni treba zamenjati

Ste sinu za darilo kupili pižamo, pa mu ni všeč in bi jo radi zamenjali? Ali vam bo to uspelo je odvisno od dobre volje trgovca. V primeru, da je izdelek brezhiben, pa si je potrošnik le premislil, namreč podjetje po zakonu nima nobenih obveznosti. Pogosto so trgovine sicer pripravljene zamenjati izdelek, a o tem se je dobro pozanimati pred nakupom. Na Zvezi potrošnikov še svetujejo, da v takšnem primeru potrošnik shrani račun, saj ga večina trgovcev ob morebitni zamenjavi zahteva.