Foto:
Foto:

Mednarodni institut za potrošniške raziskave (MIPOR), ki deluje pod okriljem Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS) je v sodelovanju z Ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo pregledal osem vzorcev sadnih čajev z gozdnimi sadeži različnih proizvajalcev in trgovinskih blagovnih znamk. Pri pregledu izbranih vzorcev so odkrili številne napake pri označevanju. Ugotovili so, namreč, da v glavnem vsebujejo cvetove hibiskusa in plodove šipka, večinoma pa tudi jabolk, s čimer lahko opravičijo ime sadni, nikakor pa ne opravičijo imena gozdni sadeži. Gozdni sadeži, ki so predstavljeni na slikah vzorcev so po večini jagode, maline, robide in borovnice, ki pa se v čaju, če sploh, nahajajo le v izredno majhnih količinah, od 0,35% do 4 %, ali pa le v obliki arom.

ZPS je v večjih trgovskih centrih po Sloveniji izbrala osem sadnih čajev, na katerih so se bohotile slike malin, jagod in borovnic ter robid. Pregledali so označbe na čajih z gozdnimi sadeži proizvajalcev 1001 cvet, Matik, MR. Perkins, Spar, Frank, Loyd, , Podravka in Teekane. Na embalaži večine pregledanih čajev so v glavnem maline, jagode, robide in borovnice. "Ko pa preberemo deklaracijo ugotovimo, da več kot 80 odstotkov sestavin predtavljajo cvetovi hibiskusa, plodovi šipka in jabolk, ki na veliki večini slik niso prikazani. Potrošnike lahko takšna embalaža zavede v primeru, da ne preberejo vsebine oziroma sestavin," meni Marjana Peterman z ZPS in dodaja: "Kljub temu, da potem v besedilu izvemo, da je to ali aromatizirani čaj ali da je to zeliščni in sadni čaj z okusom itd., je slika dominatntna in to je zavajanje potrošnikov. To dokazuje tudi sodba Evropskega sodišča v Luksemburgu, ki je dosodila v prid potrošnika, ki se je pritožil, da je bil zaveden, ker je kupil čaj na veliko porisan za jagodami in vanilijo, a se je izkazalo, da ju čaj sploh ni vseboval." Na Inštitutu za nutricionistiko se s pravili pri označevanju izdelkov ukvarja skupina za označevanje, v kateri je tudi dr. Anita Kušar, ki meni, da bi lahko proizvajalci, ki okus ali aromo čaja ponazorijo s fotografijami ali slikami gozdnih sadežev, dodali napis, da je slika simbolična.

V vseh pregledanih sadnih čajih našli aditive

Čeprav v čajih niso potrebni, aditive v obilki arom vsebujejo vsi ocenjevani čaji. "Če bi pisalo naravna aroma, potem bi bilo možno, da gre za izviren vonj denimo robide, vendar tudi beseda naravna aroma, ne zagotavlja, da ni v čaju navaden parfum," trdi Petermanova. Trije vzorci so vsebovali še aditive, ki uravnavajo kislost, to so malonska kislina v čaju Loyd ter citronska kislina v čajih Teekane in Matik. Aditivi, ki so dodani so sicer v zakonsko določenih mejah, a so po mnenju Petermanove nepotrebni in jih potrošnik v čaju ne pričakuje. Cena ene filter vrečke pregledanih vzorcev čajev se giblje od 0,04 do 0,09 evra. Najcenejša, 0,04 evra, sta bila vzorca čajev Spar in Mr. Perkins, ki sta vsebovala v povprečju med 80 in 90 % mešanice hibiskusa, šipka in jabolk in arome gozdnih sadežev, Mr. Perkins pa je vseboval še 0,35 % plodov borovnice. Najdražji, Teekane, ki stane 0,9 eur za vrečko, pa je poleg jabolk in hibiskusa vseboval še 3 odstotke plodov borovnic, jagod in malin.

Kakšna so pravila označevanja čajev?

"V Sloveniji imamo Pravilnik o kakovosti čajev, ki opredeuje poimenovanje in sestavo tako zeliščnih, pravih kot sadnih čajev, ki so lahko tudi aromatizirani sadni čaji. V primeru, da je izdelek označen s fotografijo, ki je izpostavljena na sprednji strani izdelka, mora biti naveden odstotek vsake posamezne sestavine v čaju," pojasnjuje dr. Anita Kušar. Kaj pa če na embalaži ni fotografije? "Potem proizvajalec ni dolžan navesti deleža posamezne sestavine, potrošniki pa si lahko pomagajo z vrstnim redom sestavin, pri čemer velja, da je v čaju najevč tiste sestavine, ki je na začetku seznama, najmanj pa tiste, ki je na koncu seznama," še dodaja Kušarjeva. Na Upravi za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR) opozarjajo, da označba proizvoda vključuje vse kar je na izdelku: "Od besedila, ki nam da informacijo o živilu, pa tudi slike in druge grafične podobe. Zelo pomembno je da živilska zakonodaja zagotavlja visoko raven varstva potrošnikov in ga varuje pred nepoštenimi poslovnimi praksami," je pojasnila dr. Elizabeta Mičović z Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin.

Za zavajanje potrošnikov odgovarjajo trgovci

ZPS je odkrite nepravilnosti pri označevanju sadnih in sadnih aromatiziranih čajev prijavila UVHVVR, ki bo po zagotovili Mičovićeve v kratkem organizirala inšpekcijske preglede. Ob tem je še pojasnila: "Kar se samih izsledkov tiče, bi raje počakala na zaključek nadzora, saj so metode pri uradnem inšpekcijskem nadzoru za ugotavljanje skladnosti označbe na živilu z veljavno zakonodajo na UVHVVR drugačni od metod, ki jih uporabljajo na Zvezi potrošnikov Slovenije." Ob tem je še dodala, da inšpektorji lahko ukrepajo šele na podlagi ugotovljenih dejstev od česar je odvisno tudi na kakšen način bodo ukrepali. V kolikor nepravilnosti ugotovijo zanje odgovarja trgovec: "Za nas je v inšpekscijskem postopku stranka v postopku tisti, ki je dal živilo v promet," zaključi Mičovićeva. Glede na ugotovljeno pa z ZPS potrošnikom svetujejo: Glede na to, da je v čajih količinsko gledano veliko hibiskusa in šipka ter delcev suhih jabolk in večinoma arome gozdnih sadežev, bi bilo morda bolj gospodarno kupiti čaj hibiskusa ali šipka ter mu dodati posušene gozdne sadeže.