telefon Foto: MMC RTV SLO
telefon Foto: MMC RTV SLO

Gledalec iz Voklega pri Šenčurju je še pred dvema letoma imel službo in brez težav pokrival vse življenjske stroške. Konec leta 2015 pa so se pojavile hude bolečine v hrbtenici, zato je moral na operacijo, ki pa žal težav ni odpravila. »Še vedno nisem tak, ki bi moral biti, še vedno imam težave. Na zadnje so ugotovili, da imam zožene spinalne kanale, posledica tega je, da se ne morem zaposlit in ne morem opravljati nobenega dela,« nam je zaupal Mihel Gašpirc. Zaradi bolezni je delodajalec z njim prekinil pogodbo, zato je ostal brez denarnega nadomestila za bolniško odsotnost. Šest mesecev je prejemal nadomestilo za brezposelnost, od avgusta 2016 pa je njegov edini dohodek denarna socialna pomoč v višini 292 evrov. Zaradi izpada dohodka je zamujal s plačilom dveh računov za mobilni internet in telefon v višini 90 evrov.

Dan pred nakazilom so blokirali odhodne klice

Sredi septembra 2016 je Telemach obvestil, da bo dolgovani znesek poravnal, takoj ko prejme denarna sredstva in prosil za zamrznitev naročniškega razmerja dokler se mu finančna situacija ne izboljša. "Pisno sem jih obvestil, da jim bom denar nakazal 21. septembra, kar sem tudi storil, saj sem takrat prejel socialno pomoč, oni pa so mi dan prej, torej 20. Septembra blokirali odhodne storitve. Takoj po prejetju plačila so jih znova vklopili in mi to tudi zaračunali," nam je pojasnil gledalec. Ponoven vklop so mu zaračunali na naslednji položnici. Ker je njegov paket vključeval štiri sim kartice so mu zaračunali ponoven priklop vsake storitve posebej. "To nanese skoraj 100 evrov. In ob takem prihodku, ko praktično ne ostane nič, to je praktično nemogoče," je še povedal gledalec.

Za ponovni vklop je potrebnih le nekaj klikov

In kaj se skriva za skoraj 25 evri, ki jih naročnikom zaračunajo za ponovni vklop številke? Na Telemachu pojasnjujejo, da za je za omejitev izvajanja storitev in ponoven vklop potreben poseg v več sistemih. Cena, ki jo zaračunavajo pa odraža zahtevnost in zlasti dejstvo, da je potrebno posredovanje in sodelovanje več zaposlenih. Mark Pohar z Agencije za komunikacijska omrežja in storitve RS pa nam je razkril: "Po našem vedenju se v takih primerih uporabljajo bolj ali manj centralizirani programski procesi, kjer lahko operater z nekaj kliki v svojem sistemu zadeve aktivira oziroma onemogoči." Podjetje A1 zaračuna za ponovni vklop 7,99 evrov, Telekom pa slabih enajst evrov.

Kljub delnim nakazilom izvršba in blokada računa

Naš gledalec je račune redno plačeval, ker pa ni zmogel plačati visokih stroškov ponovnega vklopa, so mu konec leta 2016 dokončno izklopili vse storitve in mu tudi to zaračunali 120 evrov. Marca lani so proti njemu začeli izvršilni postopek na sodišču, ki pa je bil zaradi delnih plačil, redno je namreč vsak mesec nakazoval najprej po 10 evrov, pozneje pa 25 evrov, saj se dolgu ni želel izogniti, ustavljen. Zgodba še ni končana. Prvotni dolg je z 207 evrov, s stroški za odklope, priklope in odvetnika narasel na več kot 600 evrov. Ker je del računa že plačal, ga telemach zdaj terja za nekaj več kot 400 evrov, pred kratkim pa so mu zaradi izvršbe blokirali tudi bančni račun, na katerega prejema zgolj socialno pomoč.

Podjetja bi morala ločevati med namernimi neplačniki in tistimi, ki dolga ne morejo odplačati zaradi finančne stiske

»Resnično ne moremo vseh metati v isti koš. In take, ki si zaslužijo več pozornosti je treba tudi v takih velikih podjetjih obravnavati drugače, človeško, z nekim širšim pristopom in pomočjo,« meni Vlasta Nussdorfer, varuhinja človekovih pravic. Varuh človekovih pravice se pogosto srečuje z žalostnimi usodami ljudmi, ki zaidejo v vedno večje dolgove zaradi različnih razlogov: »Nekateri se ne znajdejo v poplavi pisanj, ki jih dobijo, jih niti ne razumejo, se ne zmorejo držati rokov. ne odidejo na Center za socialno delo po pomoč. Z ozirom na to, da so na drugi strani podjetja, ki imajo pravne službe, odvetnike in zaračunavajo odklope, priklope, odvetniške stroške in obresti se ti ljudje znajdejo v velikem labirintu težav in iz teh težav zaidejo tudi v nove zdravstvene težave. « je še poudarila Nussdorferjeva in pozvala vsa podjetja, ki imajo tovrstne dolžnike, da jih ne mečejo v isti koš z namernimi.