Eden izmed 74 primerkov eurofighterja iz vrst nemškega Bundeswehra. Foto: EPA
Eden izmed 74 primerkov eurofighterja iz vrst nemškega Bundeswehra. Foto: EPA

Nakup bo vlil zaupanje v letalo, menijo v podjetju, zdaj pa računajo še na naročila iz Norveške, Grčije in Turčije.

Eurofighter v ozadju in francoski rafal v ospredju
Konkurenca na tržišču lovcev je izjemno ostra. Foto: EPA
Letalo lahko doseže večje hitrosti brez velikih dodatnih količin goriva. Foto: EPA

Omenjeno podjetje izdeluje lovce skupaj s partnerji iz Nemčije, Italije in Španije, z naročilom vrednim okoli šest milijard funtov pa se rešuje saga, ki je trajala dvajset let, saj je podjetje zaradi dolgotrajnega načrtovanja letala in težav s prodorom na svetovni trg skoraj opustilo vse načrte. Za posel so se potegovali tudi Francozi in Američani.

Posel bo zagotovil oziroma ohranil delovna mesta mnogim znanstvenikom, ki so delali na tem projektu, odprl pa bi lahko nova delovna mesta. Ne gre za prvi posel Britancev s Savdijci, saj so ti letala že enkrat kupovali na Otoku.

Že drugi posel s Savdijci
To je bilo leta 1980, ko so kupili lovce Tornado, to pa je za seboj potegnilo še podporo za letalsko infrastrukturo, ki so jo prav tako gradila britanska podjetja. Zraven pa je treba prišteti še rezervne dele in vzdrževanje letal. Na podoben "spillover efekt" Otočani računajo tudi tokrat.

Nakup naj bi spodbudil druge
Prvi nakup so izvedli Avstrijci, ki so kupili "le" 18 lovcev, a je BAE Systems na tla prizemljila izgubljena tekma za dobavo letal singapurskim zračnim silam. Spodbudno je bilo naročilo Nemčije, ki je že dobila 74 letal. Zadeva je nato zastala, Savdska Arabija pa je kot že rečeno prišla kot naročena. Nakup bo vlil zaupanje v letalo, menijo v podjetju, zdaj pa računajo še na naročila iz Norveške, Grčije in Turčije.

Kratka zgodovina zapletov
Oglejmo si še kratko zgodovino letala. Zasnovali so ga v osemdesetih kot protiutež ruskim lovskim letalom, ki veljajo za najboljša na svetu, a so preveliki tehnični izzivi in konec vojaške tekme, pogojene s hladno vojno, premaknili predstavitev prvega prototipa na leto 1994. Stroški proizvodnje so se povišali, saj bi morala Velika Britanija za 232 letal namesto 7 milijard funtov odšteti kar 15 milijard.

Na svetovnem prizorišču
Britanci pa računajo, da bo nadaljevanje izdelave tega lovca vseeno koristno, saj nameravajo z njim zamenjati stare tornade in Jaguarjeve lovske bombnike ter se vseeno podati v novo tekmo z Rusijo, ki uspešno prodaja svoja letala po vsem svetu. Vabljivo je predvsem kitajsko tržišče, ki pogoltne vedno večje količine orožja.

Poznavalci menijo, da je letalo primerno predvsem za obračune v zraku in manj za podporo zemeljskim enotam. Vseeno pa je glavni namen letala postati lovski bombnik, ki lahko v eni misiji opravlja prestrezne naloge v zraku in nato še zadeva tarče na tleh. Glavni tekmeci Eurofighterju so poleg ruskih lovcev še ameriški F-22 raptor, francoski rafale, ki ga lahko kupi britanska mornarica namesto eurofighterja in novo letalo, ki je plod britansko-ameriškega znanja, joint strike fighter (JSF), ki naj bi luč sveta ugledalo leta 2012.

M. K.

Nakup bo vlil zaupanje v letalo, menijo v podjetju, zdaj pa računajo še na naročila iz Norveške, Grčije in Turčije.