Klepet
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.8 od 9 glasov Ocenite to novico!
Šolska pot, šolarji, varnost na cesti
Pri predšolskih otrocih, ki so v prometnih nesrečah imeli najhujše posledice, jih je bila potnikov v avtomobilih - torej, ko bi jih morali starši ustrezno zaščititi, opozarja prometna psihologinja Mateja Markl. Foto: BoBo
       Absolutno pomembno je, da so otroci do višine 150 cm ustrezno zavarovani v otroških varnostnih sedežih in pripeti z varnostnimi pasovi - prav na vsaki vožnji in na vsakem sedežu v vozilu!       
Mateja Markl, prometna psihologinja
Vloga Marklove na Javni agenciji RS za varnost prometa je področje preventive in vzgoje v prometu. Foto: MMC RTV SLO
       Raje kot razburjanje nad tistimi, ki v prometu neustrezno in egoistično ravnajo, z lepo gesto, pogledom "nagradite" tistega, ki ravna ustrezno. Tako oblikujemo skupaj tudi socialno normo sprejemljivega vedenja.       
false
Vsak se mora zavedati, da lahko s svojim vedenjem pomembno prispeva k večji varnosti nas vseh. Foto: BoBo

Dodaj v

Otroci na cesti - za nekoga znak, da prime mamico za roko, za drugega, da steče

V tujini je prometna psihologija tudi posebna smer na fakultetah
31. avgust 2016 ob 07:48,
zadnji poseg: 31. avgust 2016 ob 13:37
Ljubljana - MMC RTV SLO

Starši se moramo zavedati, da so otroci nepredvidljivi in da drugače razumejo promet, ob začetku šolskega leta polaga na srce prometna psihologinja.

"Kljub temu da se že manjši otroci lahko naučijo prepoznati prometne znake, ne razumejo dobro pravil, ne zmorejo predvidevati nevarnosti, ravnanj drugih udeležencev v prometu ... Zato otroke postopoma učimo, najboljše z aktivno vlogo v prometu, vendar v spremstvu odraslega," je v MMC-jevi spletni klepetalnici opozorila Mateja Markl.

Ob začetku novega šolskega leta svetuje voznikom in drugim udeležencem v prometu, da so dodatno pozorni na otroke, da znižajo hitrosti vožnje, da odstopijo prednost pešcem na prehodu za pešce in da skrbijo za varnost najmlajših. Staršem in otrokom pa, da se skupaj odpravijo po šolski poti in se pogovorijo o konkretnih situacijah.

"Starši morajo jasno in odločno reagirati na otrokovo neustrezno vedenje ter se pogovoriti o nevarnostih, hkrati pa tudi pokazati kakšno je ustrezno vedenje. Tako vedno priporočamo, da je nujno, da odrasli drži otroka za roko ob prometni cesti, in ne obratno, ker se lahko otrok nenadoma spusti in steče. Med vožnjo mora biti otrok pripet z varnostnim pasom, in tukaj ni popuščanja. Žogo ob cesti mora držati trdno v naročju, ne sme se igrati. Niti se s sošolci šaliti ob cesti, saj tako ni pozoren na dogajanje v prometu," je naštela.

Ne le prepoznati, tudi razumeti
Opozorila je, da moramo ločiti med tem, da otroci nekaj prepoznajo (rdeča ali zeleno luč, znak za stop, prehod za pešce), in zavedanjem, da otroci pomen znaka lahko razumejo čisto drugače, kot se nam odraslim zdi samoumevno. Pojasnila je, da so pred časom preverjali razumevanja znaka Otroci na cesti in odgovori otrok so bili, da moraš držati mamico za roko, lahko stečeš, da lahko hodiš samo v skupini.

"Zato je pomembno, da otrokom razložimo pomen, še bolj pa nadaljnji korak, da jih naučimo pričakovanega ravnanja ob konkretnem znaku, situaciji. In to je največja težava, zakaj starši pogosto precenjujejo sposobnosti otroka, saj jim ta že zgodaj zna našteti znake, povedati pravilo (npr. prečkanja - pogledam levo-desno-levo), ampak prepričati se moramo, da dejansko to tudi izvede in dojame," poudarja prometna psihologinja.

Pojasnila je, da zato otroci potrebujejo spremstvo odraslih v prometu - to je zakonsko obvezno za predšolske otroke in prvošolčke, če pa gre za bolj zahtevno prometno situacijo, tudi pozneje, lahko do 10. leta starosti.

Otroci posnemajo naše ravnanje
Marklova je poudarila tudi, da je pomembno, da se starši zavedajo, da je zgled otroku izrednega pomena z vzgojnega vidika - ne samo njihovemu, ampak tudi sosedovemu ali tujemu, ko npr. kakšen odrasel prečka prehod pri rdeči luč na semaforju. "Namreč otroci nezavedno opazujejo naše ravnanje v prometu in ga seveda posnemajo, tako kot katero koli drugo," opozarja.

"Priporočam, da tako kot se nadzorujete pri svojem ravnanju in doslednem upoštevanju pravil, da tudi svoja čustva nadzorujete ter se ne prepustite jezi. Večinoma drugih na tak način niti ne bomo "spreobrnili". Raje kot razburjanje nad tistimi, ki neustrezno in egoistično ravnajo, morda "nagradite" z lepo gesto, pogledom tistega, ki ravna ustrezno. Tako oblikujemo skupaj tudi socialno normo sprejemljivega vedenja," je prepričana.

Celoten klepet s prometno psihologinjo si lahko preberete tukaj!


Vse več žrtev na cestah, potrebni novi ukrepi

Pohvalila je to, da smo v zadnjih desetih letih na splošno zmanjšali število smrtnih žrtev v prometu za več kot polovico, kar je izreden napredek. Vendar je priznala, da se v zadnjih dveh letih to poslabšuje, zato je prepričana, da je pomembno, da se pripravijo novi ukrepi, ki bodo vplivali predvsem na zaščito ranljivejših udeležencev.

Ob tem je omenila uvajanje infrastrukturnih ukrepov, širše medijske dejavnosti in podporo prometni vzgoji, pravila, kot so uvedba alkoholnih ključavnic za večkratne kršilce, ki so vozili pod vplivom alkohola, znižanje dovoljene stopnje alkohola v prometu, pa tudi uvajanje dodatnega nadzora npr. s sekcijkskim merjenjem hitrosti. To so po njenem mnenju ključni projekti, ki pa za dobro uveljavitev zahtevajo tako kar nekaj časa, finančna sredstva in tudi širšo podporo javnosti.

"Vsak se mora zavedati, da lahko s svojim vedenjem pomembno prispeva k večji varnosti nas vseh," je dodala na koncu.

G. K., T. H.
Prijavi napako
Komentarji
firtoh
# 31.08.2016 ob 09:01
Nisem vedel,da imamo prometnega psihologa.
Lahko poda analizo,zakaj vozniki mislijo,da se za njimi vozijo sami jasnovidci?Neuporaba smernikov me napeljuje na to teorijo.
zzzblj
# 31.08.2016 ob 09:01
Koga vse plačujemo davkoplačevalci. Prometni psiholog? Resno? Kje pa lahko prijavim svoj poklic, da bom neproduktivno cuzal davkoplačevalski denar? Jaz bi bil recimo drevesni psiholog, ki tolaži drevesa. Ali pa vodni psiholog. Voda ima vedno bolj stresno življenje.
conanbarbarian
# 31.08.2016 ob 09:23
Agencija za mešanje megle. Nesposobni kadri, ki nikjer ne dobijo službe končajo v nepotrebnih agencijah, ki so same sebi namen ! Plačamo pa itak davkoplačevalci !
josh k.
# 31.08.2016 ob 11:33
Še kako so koristne take agencije, sploh za tam zaposlene.
Rocknrolla
# 31.08.2016 ob 09:37
In kaj je njen prispevek k naši družbi? Me zanima kaj bo jutri zjutraj na Tržaški v LJ pred Viško gimnazijo in osnovno šolo... Vam kar povem, VSAJ 2x bo karambol... Pa naj ona lapa kar če...
zamudnik
# 31.08.2016 ob 09:27
Prometna psihologinja. LOL

Tako huda, kot je bila tista, da imamo na kmetijskem ministrstvu menda direktorja poddirektorata za govedo črno-bele pasme, vseeno ni, ampak se vseeno sliši hudo.
Kekec99
# 31.08.2016 ob 14:05
Otroci na cesti - za nekoga znak, da prime mamico za roko, za drugega, da steče

Pa na bombone napišite da ovitek ni primeren za uživanje.
kralj matjaž
# 31.08.2016 ob 09:52
Javni sektor pač
Popolnoma nepotrebno delovno mesto.
rokecr
# 31.08.2016 ob 11:33
v primeru prve nezgode učenca bodo pa za to krivi starši, kao zaradi premale osveščenosti! LOL
Nha Trang
# 31.08.2016 ob 10:53
prvo vprašanje za prometno psihologinjo je kdo ji je zrihtal to nepotrebno delovno mesto in za kakšno plačo?
qayxc
# 31.08.2016 ob 09:54
Bravo, večini komentarjev, počasi nam bo mogoče uspelo take agencije in na njih zaposlene ukiniti, to je tisti javni sektor, ki ga najmanj potrebujemo in ima najvišje plače.
vnk
# 31.08.2016 ob 10:58
V pogovoru z Marklovo pa boste lahko med drugim izvedeli, kako lahko drugi udeleženci poskrbijo za večjo varnost otrok, ki razmere v prometu dojemajo drugače.

Ah dajte mir, vozniki naj vozijo po predpisih, starši pa naj vzgajajo svoje otroke kot je treba.
stone77
# 31.08.2016 ob 19:55
otroka se v avtu priveže v otroškem sedežu,na ulici pa se ga drži za roko...

pika,amen,šlus,ende

zanašati se na druge je BEDARIJA...
RamK
# 31.08.2016 ob 16:35
da prime mamico za roko

G. K., T. H., a sta ZAgamana?
Ni več mamice, le starš1 in starš2 .
amigo
# 31.08.2016 ob 16:20
Ob začetku novega šolskega leta svetuje voznikom in drugim udeležencem v prometu, da so dodatno pozorni na otroke, da znižajo hitrosti vožnje, da odstopijo prednost pešcem na prehodu za pešce in da skrbijo za varnost najmlajših.

Za božjo voljo, to bi moralo biti jasno vsem, ki napravijo vozniški izpit. Naj odstopijo prednost pešcem na prhodu. To piše v zakonu in kdor tega ne ve naj ne gre na cesto.
Valuk_
# 31.08.2016 ob 16:09
Glede alkohola res naj bo ničelna toleranca, kar je več od 2 piv/kozarčkov vina naj bo dosmtrni odvzem vozniške. Brez debate.

Druga stvar so prepotetneži, ki še vedno mislijo, da so kralji na cesti in svoj ego pumpajo s hitrostjo. Tu ne vem, kako jih dobiti. A treba jih je umaknit s ceste.

Sploh si ne predstavljam, da se en alkoholik ali tak frajerček zaleti v tvojo družino.. zato, ker nima stvar v glavi poštimano.. res noro in povsem nepotrebno.
naš človek
# 02.09.2016 ob 00:26
Se vidi že po sliki v članku, kaj ta ženska počne na svojem delovnem mestu... Kavica in rtvslo odprt portal na računalniku in beri in komentiraj vsak članek. Pa bo minil dan. Pa še mal facebook in ostale strani.

Ja nekdo pač mora tudi brati članke, ti očitno samo slikice gledaš, sicer bi videl, da je bila gostja v spletni klepetalnici MMC. Kar zate najbrž itak ni nič boljše.
20657
# 01.09.2016 ob 07:34
Ne razumem, kako lahko napadete delovno mesto prometne psihologinje ne da bi vedeli kaj počne in ne da bi do predvčerajšnjim vedeli zanjo. V prometu je človekovo vedenje ključno, psihologija pa je veda o človekovem vedenju, torej??? Jadikovanje, koga vse da plačujemo davkoplačevalci, pa je zgrešeno tudi pri tistih javnih uslužbencih, ki naredijo zelo malo, kajti če ne bi bili zaposleni, bi naredili še manj in bi jih ravno tako preživljala družba (razen če bi se šli ultra kapitalizem in "nekoristno" polovico prebivalstva pustili umreti od lakote, začenši z nami, ki komentiramo tu gor). Pa ne mislim, da gospa Markl sodi med te, psihologi so iskan kader.
tvojfrend
# 31.08.2016 ob 17:38
@nihče ne zna prenesti v prakso.

Znanje prometne psihologije potrebuješ, ko se pijan vračaš domov. Kljub temu, da te sosed prehiteva in doma čaka nezadovoljena žena ne smeš tekmovati z njim, ker se moraš zavedati, da ti je alkohol dal prevelik pogum in hkrati vzel večino refleksov ter zmanjšal vidno polje.

Če se v taki situaciji ne kotroliraš je mogoče globa policista še najcenejši izhod.
Skippy
# 31.08.2016 ob 15:13
Torej tisti, ki povzročijo prometne nesreče pod vplivom alkohola, imajo v povprečju nad 1,5 promile alkohola v kriv. Krivi pa so spet tisti do 0,5? 25 let že poslušamo ene in iste vzroke, kaj vse je krivo - v resnici pa je izboljšanje izključno posledica boljših cest in boljših avtomobilov.

Ker ne uspejo spraviti s ceste tistih najhujših kršiteljev, spet iščejo načine, kako bi kolektivno kaznovali vse. Ker drugače ne vejo.
Dolenc
# 31.08.2016 ob 16:01
Seveda obstajajo prometni psihologi, ki se ukvarjajo z omejenimi možgančki, kateri ponavadi počnejo recimo njim nič hudega sluteče probleme: prekratka varnostna razdalja, vožnja brez smerokazov, vožnje v rdeč signal, prehitra hitrost in dokazovanje obvladovanja, alkohol in vožnja, prehodi peščev v rdeče signale ali nevarna prečkanja železniških tirov...
Vse to pa odtehta dejstvo, da ga mora 'vaški posebnež' plačati v sklopu davkoplačevanja. Medtem ko TEŠ6 vsak mesec vrže 1,5M€ dobesedno v zrak pa ni panike. Vaški posebnež je srečen s svojo (z vsaj) nemško jekleno škatlo in njegovo 'dinamično' vožnjo.
galoper
# 02.09.2016 ob 20:58
Vsak rabi nek ventil za svoje stiske, mnogi iščejo na cesti, kar ne najdejo doma - simbolično rečeno. Takšnim je potrebna pomoč.
galoper
# 02.09.2016 ob 20:47
Kampanjsko delo vsako leto po istem vzorcu. Koliko AH ste razdelili letos za to delo?
Otroke moramo vzagajati celo leto in le ob začetku šolskega leta, jim nuditi vzorec vedenja, opozarjati, ... , skratka žrtvovati čas zanje. Otrok mora postati najprej odgovoren človek v življenju, iz česar sledi odnos in vedenje v prometu.
housemd
# 01.09.2016 ob 09:52
Se vidi že po sliki v članku, kaj ta ženska počne na svojem delovnem mestu... Kavica in rtvslo odprt portal na računalniku in beri in komentiraj vsak članek. Pa bo minil dan. Pa še mal facebook in ostale strani.

Drugače pa ja, pazite na naše male otroke, pelte počasi, ustavite se pred prehodi, tudi če imajo še nekaj metrov do prehoda, da gredo varno čez. Opažam, da se sicer zelo počasi ta kultura ustavljanja pred prehodi izboljšuje, ampak še vedno ti kar nekaj ljudi noče ustaviti pred prehodom, čeprav stojiš tam na robu, kazen pa je 3 kazenske pike 300 €, polovička 150 €.
vnk
# 31.08.2016 ob 22:33
Bore malo pametnega povedano. Zadnjič v križišču nek Celjan uleti po sosednjem pasu v križišču na moji levi, gre čez rdečo desno, nato nič varnostne razdalje, prehiteva v škarje in vozi čez 90 na cesti, ki ni primerna za to. Zadnjič en na motorju en vozil malo tko, levo desno, da je spet v škarje prehiteval. Sekcijsko merjenje hitrosti in ukrepi glede alkohola teh cepcev ne bo spravilo dol s ceste.
hedonist
# 31.08.2016 ob 10:58
@Nha Trang: nepotreben je tvoj komentar kot verjetno še kaj drugega.
pkorosec
# 01.09.2016 ob 12:45
prvo vprašanje za prometno psihologinjo je kdo ji je zrihtal to nepotrebno delovno mesto in za kakšno plačo?

kaj mislite da to kar tako dobis? Ne. Kot prvo se vsako volilno nedeljo vstanes in gres volit tisto opcijo, ki zagovarja "mocno" drzavo, mocan "javni sektor" in brezplacne druzboslovne studije, ki pa jih nihce v resnici ne potrebuje. To so ljudje, ki gredo v zadnjih 25 letih vedno na volitve in referendume.
Kot drugo pa tudi v sluzbenem casu pridno delajo na propagandi, da prepricajo se ostale ovce da glasujejo za njihove pastirje.
to bo to
# 01.09.2016 ob 07:54
Ni problem v psihologu, ampak v temu, da veliko ljudem vsi teli zapisi zgoraj niso logični, ker oni lahko počnejo kar se jim zljubi :/
keka77
# 31.08.2016 ob 10:42
Dipolomo iz Psihologije lahko delas na nestetih podrocjih, od zivali do marketinga, potem ni cudno, da si lahko izmislijo bilokaksen job.. Mjah, javni sektor, nic novega..
ITAK5
# 01.09.2016 ob 12:10
Otroci se hitro učijo in posnemajo nas starejše. Problem pa so vsi, ki so bili do sedaj izpostavljeni in pa še kolesarji, ki imajo čevlje pripete na pedala. Tipi te prehitevajo po desni, če stojiš na semaforju, brez kolesarske steze, če imaš srečo in prideš na zaporedne semaforje, ga moraš vsakič znova prehiteti. Se vozijo po peš poteh, se vozijo nasprotno po pasu in nasprotno po kolesarskih stezah, nasprotno v krožnem prometu, pri vožnji po klancu navzdol in ne počasi, pet metrov za avtom - v "zaveterju". Sem pa tudi že naletel na tipa, ki je šel čez križišče s kolesom po diagonali. Vsi na kolo, potem pa vse ostalo obstani, da tipu, ki je itak "pritrjen" na pedala, ne bo potrebno sestopiti z njegovega "kevlarskega" konjička.
Kobalt
# 31.08.2016 ob 11:26
vnk

hvala za utemeljen komentar. Imaš prav, da bi bilo smiselno predstaviti delovanje takih in drugačnih agencij, imaš tudi prav da je psihologija "prisotna" tudi v prometu. Ampak - to si ti izpustil - kakšen smisel ima predstava nekega urada vseznalcem? Se pač najde nek nov "argument" na katerega se lahko šlepa in pljuva iz mlake anonimnosti. Pri nas je pač tako, da vsi vse vejo, nihče pa ničesar ne zna prenesti v prakso.
Kazalo