Berlin ima tri milijone in pol prebivalcev. V Sloveniji živi dva milijona ljudi. Da bi se torej lahko primerjala z Berlinom, bi Slovenija morala imeti 40 takšnih galerij, kot jih našteva berlinski vodič. Ali jih imamo? Foto: BoBo
Berlin ima tri milijone in pol prebivalcev. V Sloveniji živi dva milijona ljudi. Da bi se torej lahko primerjala z Berlinom, bi Slovenija morala imeti 40 takšnih galerij, kot jih našteva berlinski vodič. Ali jih imamo? Foto: BoBo
Boštjan Jurečič
Boštjan Jurečič je po izobrazbi akademski slikar in ekonomist, sicer pa tudi novinar oddaj o kulturi na TV Slovenija Foto: MMC RTV SLO

Na razstavi v Mestni galeriji je nastopil v skupini sedmih ključnih sodobnih slikarjev iz sosednje države. V skupini je izstopal. Novak se je loteval banalnih znakov in jih na svoj izviren način preoblikoval v kompleksne slikarske izjave. No, kasneje sem se pogosto spraševal, kaj se z njim dogaja. Je uspešen? Ali sploh še slika? Se je preselil?
Većernji list je ponudil odgovore, ki so v skladu s pričakovanji: Zoltan Novak še vedno slika. Ni uspešen. Ni uspešen prav zato, ker se ni preselil.
Pa ne bi bilo nujno, da se preseli. Če bi imela Hrvaška vsaj majčkeno razvit trg umetnin. Ali pa … če bi imela vsaj kakšno spodobno galerijo …, ki bi Novaka sistematično tržila po svetu.
Zakaj je to pomembno za nas? Preprosto, zamenjajmo osebna in krajevna imena. Če bi v članku pisalo Slovenija namesto Hrvaška, namesto Novak na primer Bernard, Šušnik, Slak ali Brdar, bi članek lahko objavil tudi kakšen slovenski časopis. Imamo nekaj umetnikov, katerih življenjepisi se bodo brali takole: "Bil je izjemen umetnik. Razstavljal je povsod od Kopra do Lendave."
Sliši se trapasto, kaj? Možnosti sta dve: ena je, da Begić, Prančič ali Jakše niso izjemni umetniki in je zato logično, da jih poznamo samo vsi med Koprom in Lendavo. Druga možnost je, da so našteti v resnici izjemni umetniki in je sistem, v katerem živijo in ustvarjajo, zanič.
Sistem je povsem zanič. Pa poskusimo dokazati to trditev, da ne bomo mlatili kar počez. In to na osnovi delovanja zasebnih galerij, za katere umetnostni kritik Brane Kovič pravi, da so hrbtenica umetnostnega sistema. Vodič po zasebnih berlinskih galerijah za sodobno umetnost Berlin Contemporary našteva okroglih 70 galerij. Veliko teh galerij ima v svojem portfoliu mednarodno zasedbo umetnikov. Veliko teh galerij je mogoče srečati na mednarodnih sejmih umetnin po svetu. Te galerije na tak ali drugačen način skrbijo za kariere svojih varovancev.
Berlin ima tri milijone in pol prebivalcev. V Sloveniji živi dva milijona ljudi. Da bi se torej lahko primerjala z Berlinom, bi Slovenija morala imeti 40 takšnih galerij, kot jih našteva berlinski vodič. Ali jih imamo?
Pa kaj še. Kar naštejmo galerije, ki bi spadale v hipotetičen vodič z naslovom Slovenia Contemporary: Podnar, Visconti, Contra, Equrna, P74, ŠKUC, Alkatraz, Nemec, morda še Photon in Fotografija, ki sta galeriji, specializirani za fotografijo.
Je potreben dodaten komentar?