Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 12 glasov Ocenite to novico!
Franc Ferdinand
Letos mineva 100 let od atentata na Franca Ferdinanda, ki je bil povod za prvo svetovno vojno. Foto: Reuters

Zakaj vojne?

Kolumna Miroslava Akrapovića
30. december 2014 ob 13:00
Ljubljana - MMC RTV SLO

Bil sem resnično presenečen nad številom glasbenih skupin, glasbenic, glasbenikov, navsezadnje tudi glasbenih projektov, ki so se letos na takšen in drugačen - diskografski, koncertni ali projektni način poklonili, počastili, proslavili 100-letni spomin na začetek in tudi na celotno 1. svetovno vojno.

Ne morem pa nikakor trditi, da mi je bilo pretirano veliko število tovrstnih malikovanj v vseh svojih ozaveščeno jubilejnih izdajah, uprizoritvah ali projektih sploh všeč. Širina, globina in velikost te t. i. prve vojne, ki jo je vojskujoča se evropska aristokracija brez kakršnega koli pomisleka krstila kot »velika vojna«, ne ponuja pretirano različnih si, drugačnih in raznobarvnih vsebin, tematik, zgodb. Ta resnično nesmiselna ljudska klavnica, ogolela od bednega življenja v frontalnih, možganskih in drugačnih rovih, popolnoma brezosebna in vseskozi žejna krvi nasprotnikov, ni ponujala veliko svetlih, bleščečih se, junaških ali romantičnih predložkov.

Čeprav sem rojen nekaj kilometrov stran od mesta, ki ga je sosed Gavrilo z atentatom na avstrijskega nadvojvodo in prestolonaslednika Franca uvedel v prvo vojno, moji prvinski ali primarni spomini na to vojno so bili in ostali vselej v domeni njenega lastnega absurda, ironije, satire, bizarnosti in … (tragi)komedije.

Ugibajte - med drugimi tudi fantastičnega BBC-jevega sitcoma Blackadder Goes Forth, Črnega Gada, Baldricka in Georga ali v neuničljivem igralskem zaporedju: Rowan Atkinson, Tony Robinson in Hugh Laurie. Kajti prav oni so eni izmed tistih redkih s poligona popularne kulture, ki so (z)brskali uporaben predložek te prve vojne. Televizijsko … pošteno, zanimivo, zunajčasovno ali zimzeleno. Pravšnje kultivirano dojemljivo za mojo televizijsko generacijo 90.

Prav brskanje po zgodovinskih predložkih in detajlih je združil tudi londonski dekliški kvartet Savages - za podpisnika teh vrstic avtoric najboljšega albuma (Silence Yourself) lanskega leta - in njihov japonski acid punk antipod Bo Ningen. Njun nekaj več kot 37-minutni session Words To The Blind, ki sta ga skupini skupinsko uprizorili maja lani v londonskem Red Gallery, temelji na dadaističnih recitalih in poeziji, ki so v času I. svetovne vojne zaznamovali nevtralnost Švice.

Eno izmed kulturno-umetniških oaz tistega časa v kaluži vojne vihre sta leta 1916 ustanovila Hugo Ball in Emmy Hennings v Zürichu - klub Cabaret Voltaire. Cabaret Voltaire! Ogoleli od bizarnega formalizma na krilih nasilno pokopanega La Belle Époque in dovolj intelektualno lucidni, da svoje opažanje življenja in smrti v času prve vojne privedejo do grotesknega absurda, so dadaisti predstavljali, četudi morda to zveni noro, najbolj, če ne celo edini razumen in normalen segment življenja, kulture, umetnosti in filozofije v času prve vojne. Njihovi verzi, takrat deklamirani ožji in širši javnosti, se tudi danes berejo - slišijo, ko smo priča brutalno groteskni vojni raztelešanj, takšnih in drugačnih, kot opozorilni strel pred podobnimi morebitnimi pogubnimi vojnimi dejanji. Kot nekaj, kar si že samo sebi upa postavljati pod vprašaj celoten smisel umetnosti in (ne)kulture, v času sitnih nesmiselnih vojn. Zakaj vojna in vojne?

Ko slišite, kako se v subtilni simbiozi razraščata vokalno narativni Jehnny Beth (Savages) in Taigen Kawabe (Bo Ningen), vam postane jasno, da je (ne)smisel prve vojne in vseh vojn le v detajlih - ali če hočete - predložkih. Le (z)brskati jih je treba. In res nič drugega.

Miroslav Akrapović
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
Senzor
# 30.12.2014 ob 19:17
DrMatilda, v protiutež tvojemu rahlo akademskemu argumentiranju in vseh art predstavah o 1. svetovni vojni, ob katere se obregne tudi avtor članka: v 1970-ih, se je pod administracijo predsednika Cart erja pojavilo uradno poročilo, imenovano Iron Mountain report, v katerem so bili med drugim navedeni naslednji zaključki. Strah kot lepilo družbe pred samouničenjem, in pudarjanje tega strahu z: grožnjo vojne, grožnjo globalnih klimatskih sprememb, in grožnjo od zunaj (kometi, asteroidi, mali zeleni itd). Ne bi o teorijah zarote, ker so mnoge med njimi toliko dokumentirane, da so dejstva, ne le teorije, ampak prej navedeno spada k uradnim izjavam.

Da se raje izvaja vojna in da je samo v 20.stoletju zaradi nje bilo 200 milijonov človeških žrtev, pač govori o tem, da obstajajo sile, ki ljudi ne marajo, in ravno tako ne sledijo zlatemu pravilu ''stori drugemu, kar hočeš da drug stori tebi'' (pravilen citat proaktivnosti namesto apatičnosti v ponarejenem ''ne stori drugemu..''), zato jih v rednih presledkih planirajo in organizirajo v svojih ozkih, javnosti zaprtih krogih. Gavrilo Princip je tako mimogrede bil član ene od teh lož. Da se te vojne, stoječe na trhlih in največkrat lažnih argumentih, tudi zares zgodijo, je lahko pripisati neinformiranosti, zavedenosti, in zadnje čase še posebej otopelosti in razčlovečenosti ljudi. Ne da bi ta človeškost bila tako dobra, filantropna in nasploh humana. V nasprotnem primeru bi se namreč temu primerno bolj izražala. Tako pa je resnica, da ob vseh dokumentiranih osebnih zgobah, ki sestavljajo predvojno, vojno in povojno sliko resničnosti, izraz človeškost pomeni le ''človek človeku volk''. Izjeme, ki so govorile ''ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe'' so obstajale, ampak teh so se hitro znebili. Brez njih pa človek lahko še tako išče v svoji fizični plati dobroto in vzroke za njeno v svetu izraženo nasprotje- brez priznanja in posvetitve duševnemu delu jaza, pravega odgovora na vprašanje zakaj vojne ne bo nikoli našel. Drugače bi vedel, zakaj. Ker je ponos preveza za oči. Ker pametni odneha. Ker je molk odlika modrih. In tudi, ker se je treba upirati človeški naravi, da ob pomoči zunanjega zla uniči še tisto malo dobrega, kar v svetu obstaja.
goldrake
# 30.12.2014 ob 17:52
Zato ker so največji biznis in so v interesu gospodarjev.
DrMatilda
# 30.12.2014 ob 15:27
Še ena pomembna kulturna revolucija je potekala med 1.SV, prvič so se države uradno zaščitile svoje skrivnosti s pečati tajnosti in prvič so ljudje spoznali kakšna je razlika med poročanjem v časopisih in resičnostjo, ki so jo izkusili na lastne oči med porazi na frontah, medtem ko je propaganda doma opisovale gladke zmage. Mediji so se takrat branili, da je bila med vojno njihova naloga poročati o svareh tako, kot bi se morale zgoditi, ne pa kot se je dejansko dogajalo in civilna sfera se je temu prilagodila.
DrMatilda
# 30.12.2014 ob 13:48
Zakaj vojne, civilizacija temelji na povezovanju ljudi in ko se ta širi, s tem razvija tudi osnovne samoobrambne mehanizme,. Veliko ljudi lahko zelo hitro gradi in še hitreje uničuje, samo organizirat se je treba. Zanimiv je tudi porast prebivalstva, ki ga je v času pred 1.svetovno vojno omogočila industrijska revolucija, dejansko se je zgodilo manj vojn, vendar v bistveno večjih razsežnostih, namesto sezon in letnih časov pa jih je gnala avtomatizacija bojišča, zato je bilo tudi toliko žrtev in jih je spremljal občutek, da meljejo ljudi po tekočem traku, ker je bilo tudi dobesedno tako organizirano.
Umetnost se je razvijala pa zaradi nenadnih občutkov izjemne svobode, ki so spremljale rušenje zidov in moralnih okov starega sveta, standardi so se drastično spustili in se je zdelo, da so edini umetniki na praznem svetu. Žal le navidezno, s civilizacijo so izginjale tudi možnosti izražanja tistih občutkov, mogoče se nam zato zdi umetnost iz tega obdobja tako ubrano pusta in hladna, kot bi se naučili zabavati tako, da se ob tem niso veselili.
Senzor
# 30.12.2014 ob 19:48
DrMatilda, sem še enkrat prebral tvoj prvi post, in se ob njem ob omembi ''rušenje zidov in moralnih okov starega sveta'' sprašujem, kako je to mišljeno? Naprej pojasnjuješ, da je to izginjanje civilizacije. Dobro, ampak moralni okovi potem niso okovi, ampak bi morale biti obveze, ki gradijo civilizacijo, jo utrjujejo. Malemu otroku ne smeš dovoliti vsega, ker ti lahko med drugim do tal požge hišo. S tem da ga za to ne moreš kriviti. Lahko pa tudi odraste v tirana, ki je neprijazen do vseh okoli sebe. Takrat je krivda na tebi kot staršu. V takih primerih generacije res čutijo moralo kot okove starega sveta, a ko se jih znebijo, niso bolj svobodni za večjo ustvarjalnost. Kvečjemu so bolj svobodni za večjo destruktivnost. Zgodovina tako uči, poleg tega pa tudi psihologija in ljudska modrost. Ravno tako se pri tem ne da pozabiti na primere iz narave. Primerjava adolescentnih, hormonastičnih šimpanzov, ki se organizirajo v trope in včasih do smrti pretepejo ranljive posameznike, in dogodkov zadnjih let v Indiji, ni pretirana in tudi ne brez teže. Sposobnost voziti avto človeka še ne dela inteligentnega, če vozi prehitro, neodgovorno, brez uvidenja posledic takega ravnanja. V nasprotnem primeru bi tudi vsi prostovoljci od 1.svetovne vojne naprej vedeli, da je vojna pekel, ne pa kraj kjer se kalijo karakterji ali kaj podobno romantičnega, možnega le v poeziji. Nasploh je človek z odstranitvijo velikega dela moralnih obvez dosegel tudi večjo praznino in pootročenost samega sebe, ki je kot sem že omenil dolgoročno ne more zamenjati z nobeno poceni ali drago posvetno alternativo, ki bi mu nudila isto zavetje in notranji mir v drugače naravno nemirnem svetu. Potem je tak osiromašen človek le lahek plen tistih, ki vojno in izkoriščanje smatrajo za vrlino ali možnost zaslužka ob taki ali drugačni ''kolateralni škodi''- se pravi drugih ljudeh.
ThinkIt
# 30.12.2014 ob 15:58
Skos že pol leta govorijo o tele 1 sv. vojni, zgleda, da je vzdušje podobno kot v času rped izbruhom le te..
kingstone
# 02.01.2015 ob 11:30
Zakaj vojne? Edini, ki bi znali odgovoriti na to vprašanje so črno plemstvo, jezuiti, masoni in še kdo. No, v šoli so nas učili, da vojna kar stihijsko izbruhne, ko so politična sredstva izčrpana, vendar temu ni tako. Vojne so vnaprej načrtovane in tudi njeni rezultati.
Seveda, seveda, teorija zarote ni več nikakršna teorija, ko imamo pred očmi pravo zaroto, ljudje se ukvarjajo s trivialnimi rečmi, "novi svetovni red" pa se nezadržno vzpostavlja - na škodo svobodnega človeštva.


še eden ki halucinira v treznem stanju?
če pogledaš balkance ti takoj postane jasno da ne rabimo tvojih pravljičnih skrivnostnih ljudi da nastane vojna; slovenci bi se kar med samo pobili, srbi bi se z albanci in hrvati, albanci bi se z makedonci...
bojanvasiljevic
# 31.12.2014 ob 05:21
Torej se slavijo začetki vojn in smrti ljudi...
zingobango
# 30.12.2014 ob 20:08
Bravo "goldrake", v enem stavku si zadel bistvo!!!
Senzor
# 30.12.2014 ob 19:23
*ne uniči.
nagual
# 30.12.2014 ob 15:40
Zakaj vojne? Edini, ki bi znali odgovoriti na to vprašanje so črno plemstvo, jezuiti, masoni in še kdo. No, v šoli so nas učili, da vojna kar stihijsko izbruhne, ko so politična sredstva izčrpana, vendar temu ni tako. Vojne so vnaprej načrtovane in tudi njeni rezultati.
Seveda, seveda, teorija zarote ni več nikakršna teorija, ko imamo pred očmi pravo zaroto, ljudje se ukvarjajo s trivialnimi rečmi, "novi svetovni red" pa se nezadržno vzpostavlja - na škodo svobodnega človeštva.
Miroslav Akrapović
link
Prestop stoletja ali ...
9
2. junij 2016 ob 15:56 Moram priznati, da sem, kot že dolgo tega ne, o(b)stal zaprepaden nad novico, da je eden od šeživih založniških mastodontov ali t.i.
Več novic ...
Kazalo