Včasih so bili veliki umetniki obenem tudi veliki znanstveniki, Leonardo na primer. Ampak Leonardo se je ukvarjal z obema področjema. Obema! Ni šlo torej za to, da sta področji postali eno. Foto: EPA
Včasih so bili veliki umetniki obenem tudi veliki znanstveniki, Leonardo na primer. Ampak Leonardo se je ukvarjal z obema področjema. Obema! Ni šlo torej za to, da sta področji postali eno. Foto: EPA

Zadnjič sem pokazal, da je v umetnosti drugače. Ker Matissu impresionizem ni šel, si je izmislil nekaj svojega. To ne pomeni, da je Matisse s svojim 'izumom' impresionizem vrgel v smeti. Le razumel ga ni. In iz tega nerazumevanja naredil nekaj izvirnega. Impresionizem je ostal, prav tako Matissov fauvizem.

Rekli boste, da je vendar Newtonova mehanika ostala tudi potem, ko se je pojavil Einstein. Newtonova mehanika še vedno velja pod določenimi pogoji (nizke hitrosti, majhne energije …). Einstein je dopolnil Newtona.

V umetnosti tovrstne nadgradnje ni. Ni mogoče reči, da je Picasso dopolnil Rembrandta ali Bernard nadgradil Picassa. Govorimo o vplivih.

V umetnosti gre za nihanja intenzitete, v znanosti za napredek. Govoriti o nihanju intenzitete v znanosti je ravno tako nesmiselno, kot govoriti o napredku v umetnosti.

Znanost in umetnost sta torej dve področji človekovega delovanja, ki se nikoli ne srečata. Res je; veliki umetniki so se pogosto zanimali za visoko znanost in obratno. Včasih so bili veliki umetniki obenem tudi veliki znanstveniki, Leonardo na primer. Ampak Leonardo se je ukvarjal z obema področjema. Obema! Ni šlo torej za to, da sta področji postali eno.

Tale zapis meri na idejo, da živimo v času, ko se umetnost in znanost združujeta. Ni naključje, da tovrstne domislice razširjajo predvsem faliranci z različnih umetniških področij. Ki obenem pogosto govorijo o 'zastarelosti' ali 'naprednosti' nekaterih oblik umetnosti.

Pred leti je slikar Arjan Pregl pokazal film o inteligentnem robotu Dati (morda bo človeštvo prihodnosti hibridno!) iz Zvezdnih stez, ki se v filmu ukvarja z umetnostjo. Ampak filmski Data slika! Na platno. S čopičem.

Avtorji Zvezdnih stez torej implicitno pričakujejo, da bo tehnologija nekoč napredovala do točke, ko se bodo tudi stroji ukvarjali z …'zastarelo' umetnostjo? Le zakaj se filmski Data ne ukvarja z organiziranjem umetniških festivalov seksualnih robotov? Ali z umetniškim zdravljenjem vesolja? Z 'naprednimi' oblikami umetnosti torej?

Zato ker umetnost ne napreduje. Če se torej tudi vam zdi kakšna umetnost zastarela, to morda pomeni samo to, da vas umetnost v resnici sploh ne zanima.

PS @Blazsef: hvala za odgovor. Še vedno podpišem tisto, kar je o nanoturizmu napisal Suhadolc. Banalne reči opremljene s fensi tekstom. Dobro pa je, da vsaj 'umetnost' počasi izginja iz diskurza.