Slovenska kultura je po Pevčevem prepričanju nujno potrebna temeljite prenove. Foto: BoBo
Slovenska kultura je po Pevčevem prepričanju nujno potrebna temeljite prenove. Foto: BoBo

Da NPK, ki ga je pripravil neki drug minister, ni mogoče izvajati, je mogoče reči le z močno osebno ali ekipno vizijo uresničevanja nekega drugega programa, neke alternative. Nas skrbi predvsem to, da se en program ne uresničuje, drugega pa ni. In v tem vakuumu, ko gre le za opravljanje tekočega dela, pravzaprav za to ne potrebujemo ministra, zadostoval bi vršilec dolžnosti.

Metod Pevec, predsednik NSK
V postopek gredo novele zakonov, ki se odpovedujejo ambicioznosti NPK-ja, opozarja Pevec - denimo novela Zakona o slovenskem filmskem centru (SFC). NPK je predvidel dodatne, zunajproračunske vire, ki jih enostavno ni več, pravi Pevec in dodaja: "Gre za ambicioznost in po drugi strani tudi za zmožnost politike, da se taki cilji uveljavijo. To je pravzaprav politično vprašanje." Foto: BoBo
Julijana Bizjak Mlakar
"Človek bi od ministra pričakoval, da na ta položaj že pride s programom," je oster predsednik NSK-ja. Foto: BoBo

Za NPK velja enako kot za vse dokumente, ki jih sprejme parlament: velja v mandatu ministra, v času začenja veljati, in mandatih njegovih naslednikov, je poudaril Pevec, ki je, po lastnih besedah, "razočaran nad odnosom kulturne politike do NSK-ja".

To ni program Bizjak Mlakarjeve, a jo vseeno zavezuje
Po drugi strani se mu zdi njegova veljavnost tudi nekoliko vprašljiva, saj gre za programski dokument. "Človek bi od ministra pričakoval, da na ta položaj že pride s programom," je dejal in dodal: "Tu gre za kontradikcijo dveh stališč, vendar je za zdaj tako, kot je. Držimo se tega, ki je bil sprejet in je veljaven. To, da je bil napisan pod mandatom ministra za kulturo Uroša Grilca, ne pomeni nič. Zaradi potrditve v parlamentu je zavezujoč."


Ministrstvo za kulturo je zavezano redno poročati o izvajanju programa, NSK pa mora k poročilu podati mnenje. Za leto 2014 ni podalo negativnega mnenja, stališče ministrstva za kulturo do poročila pa deli tudi vlada, ki se je do njega opredelila ta teden.

"NPK je napisan utopično"
Na ministrstvu za kulturo so za današnje Delo pojasnili, da je v Nacionalnem programu za kulturo 2014-2017, ki je začel veljati v času Grilca, predvideno, da naj bi bilo za izvajanje programov v kulturi zagotovljenih dodatnih 805 milijonov evrov. To je po mnenju sedanje vodstvene zasedbe na ministrstvu za kulturo glede na stanje javnih financ popolnoma utopično. Tudi sicer se v razpravah o NPK-ju pogosto poudarja, da ta ne bi smel biti seznam želja, ampak bi moral biti zastavljen realistično.

A vendar je treba meriti visoko
Pevec je prepričan, da se vse skupaj lahko pogleda tudi drugače. Pridobivanje sredstev glede na NPK je premalo ambiciozno, kar, kot poudarja, velja za ministre v vseh mandatih. "S programom samim ni nič narobe, tudi če je preveč ambiciozen. V njem so zastavljeni cilji, h katerim stremimo," je dejal in dodal: "Zaradi tega tudi velja vsa pozornost uresničevanju NPK-ja in poročilu, saj se s tem med drugim preverja, ali so bili sprejeti tisti ukrepi, ki bi zagotovili dodatna sredstva."

Ta program se ministrstvu zdi "prehud", drugega ne ponujajo
Ministrstvo za kulturo bo, kot je mogoče sklepati iz uvoda k letošnjemu poročilu o uresničevanju NPK-ja, v katerem nepodpisani uvodničar celo odkrito polemizira z NPK-jem, šlo v revizijo programa. Tu bo, kot pravi Pevec, verjetno šlo za korak nazaj, ki ga bo politika sprejela, vprašanje pa je, kako se bo na to odzvala kulturna javnost.

"Da NPK-ja, ki ga je pripravil neki drug minister, ni mogoče izvajati, je mogoče reči le z močno osebno ali ekipno vizijo uresničevanja nekega drugega programa, neke alternative. Nas skrbi predvsem to, da se en program ne uresničuje, drugega pa ni. In v tem vakuumu, ko gre le za opravljanje tekočega dela, pravzaprav za to ne potrebujemo ministra, zadostoval bi vršilec dolžnosti," pravi Pevec.

Samo novele zakonov niso dovolj
Slovenska kultura je po njegovem prepričanju nujno potrebna temeljite prenove. Zakonodaja je zastarela, zakon o uresničevanju javnega interesa za kulturo, predlog aktualne novele je bila do 16. julija v javni razpravi, ima pred seboj že osmo ali deveto novelo. To je po Pevčevih besedah dovolj jasen znak, da gre za popolnoma zakrpan zakon in da gre le za mašenje lukenj. Sistemska nepopolnost zakona je namreč tako velika, da se je nihče ne upa zares lotiti, medtem pa se razmere na področju kulture slabšajo.

Malenkostne igrice?
NSK je neodvisno telo, ki usmerja nacionalno strategijo za kulturo. V prejšnji sestavi, ki ji je predsedoval Miran Zupanič, je mandat končal razočaran nad ignoranco, ki jo je do njihovih nasvetov pokazala kulturna politika. Nad odnosom kulturne politike do NSK-ja je razočaran tudi Pevec.

V primeru poročila o izvajanju NPK-ja v letu 2014 jim je, denimo, ministrstvo dalo premalo časa, da bi lahko pripravili celostno mnenje k poročilu: posredovali so ga v zadnjem trenutku, čeprav je bilo menda pripravljeno že mesec dni prej. Ker seje NSK-ja zaradi prekratkega roka - teden dni - ni bilo mogoče sklicati, so se s sklepom dopisne seje ministrstvu zahvalili in se odpovedali mnenju s pojasnilom, da ga v tako kratkem času ne morejo pripraviti. Po intervencijah z ministrstva pa so kljub nemogočim pogojem zahtevi po svojih močeh ustregli.

Da NPK, ki ga je pripravil neki drug minister, ni mogoče izvajati, je mogoče reči le z močno osebno ali ekipno vizijo uresničevanja nekega drugega programa, neke alternative. Nas skrbi predvsem to, da se en program ne uresničuje, drugega pa ni. In v tem vakuumu, ko gre le za opravljanje tekočega dela, pravzaprav za to ne potrebujemo ministra, zadostoval bi vršilec dolžnosti.

Metod Pevec, predsednik NSK