Na sodišču v Moskvi se je začel proces proti 49-letnemu gledališkemu in filmskemu režiserju Kirilu Serebrenikovu, ki je obtožen, da si je kot umetniški direktor gledališča Gogolj Center med letoma 2011 in 2014 s poneverbo prilastil 133 milijonov rubljev (1,7 milijona evrov), ki jih je ruska vlada namenila za umetnost. Foto: EPA
Na sodišču v Moskvi se je začel proces proti 49-letnemu gledališkemu in filmskemu režiserju Kirilu Serebrenikovu, ki je obtožen, da si je kot umetniški direktor gledališča Gogolj Center med letoma 2011 in 2014 s poneverbo prilastil 133 milijonov rubljev (1,7 milijona evrov), ki jih je ruska vlada namenila za umetnost. Foto: EPA
Kiril Serebrenikov
Na procesu, ki bo potekal za zaprtimi vrati, bo obema stranema omogočeno, da pred sodnikom predstavita svoje argumente, nato pa bodo določili datum prihodnjih zaslišanj. Sodnemu pregonu je podvrženih tudi več zaposlenih pri Serebrenikovu. Foto: EPA
Cannes
Režiser se zaradi hišnega pripora ni mogel udeležiti letošnjega filmskega festivala v Cannesu, na katerem so v tekmovalnem programu prikazali njegov film Leto (slov. Poletje). Montažo filmskega portreta uporniške rokovske leningrajske scene 80. let minulega stoletja je Serebrenikov delno dokončal v hišnem priporu. Foto: EPA

Obtožnica 49-letniku očita, da si je kot umetniški direktor gledališča Gogolj Center med letoma 2011 in 2014 s poneverbo prilastil 133 milijonov rubljev (1,7 milijona evrov), ki jih je ruska vlada namenila za umetnost. Ko so mu julija znova podaljšali hišni pripor, je dejal, da bi lahko ena sama beseda, in sicer "absurd", povzela njegov primer. Dodal je še, da so bila sredstva uporabljena za umetniško ustvarjanje.

Na procesu, ki bo potekal za zaprtimi vrati, bo obema stranema omogočeno, da pred sodnikom predstavita svoje argumente, nato pa bodo določili datum prihodnjih zaslišanj. Sodnemu pregonu je podvrženih tudi več zaposlenih pri Serebrenikovu.

Spomnimo: Serebrenikova so aretirali v noči z 21. na 22. avgust 2017, ko je bil na snemanju v Sankt Peterburgu, in mu nato odredili hišni pripor v njegovem prebivališču. Štiri mesece kasneje je ruski sodnik odredil zaseg njegovega premoženja, vključno s stanovanjem in avtomobilom.

Filmska montaža v hišnem priporu
Po mnenju njegovih podpornikov je Serebrenikov žrtev rastoče moči konservativnih vrednot v Rusiji, kjer so umetniki pod vse večjim pritiskom. Sam sicer ni nikoli odkrito nasprotoval predsedniku Vladimirju Putinu, vendar je večkrat kritiziral ta pritisk. Njegova dela, ki se posvečajo temam, kot so politika, religija ali spolnost, redno napadajo predstojniki Pravoslavne cerkve ali pripadniki oblasti.

Zaradi hišnega pripora se ni mogel udeležiti letošnjega filmskega festivala v Cannesu, na katerem so v tekmovalnem programu prikazali njegov film Leto (slov. Poletje). Montažo filmskega portreta uporniške rokovske leningrajske scene 80. let minulega stoletja, je Serebrenikov delno dokončal v hišnem priporu.

Šestmesečno prestavljanje premiere
V moskovskem gledališču Bolšoj so več mesecev prestavljali premiero baletne predstave Nurejev, ki jo je režiral Serebrenikov. Predstava je bila prvič odpovedana 11. julija, zgolj dva dneva pred napovedanim datumom krstne uprizoritve. Uradna razlaga je bila, da predstava preprosto še ni pripravljena in bodo potrebne dodatne vaje. Vodstvo gledališča je dosledno zanikalo vse domneve in obtožbe, da so bili v igri še drugi razlogi. Balet je nato zaživel na odru šele po polletnem prestavljanju premiere.

Podpora ruske in mednarodne scene
"Bitka proti njemu traja vse od tedaj, ko je postal vodja Gogolj Centra," je za francosko tiskovno agencijo AFP dejal John Freedman, v Moskvi živeči ameriški pisatelj in strokovnjak za sodobno rusko gledališče.

Od Serebrenikove aretacije se množijo pozivi pomembnikov iz ruskega sveta umetnosti, ki so se jim pridružila tudi mnoga mednarodna imena. Med njimi sta na primer avstralska igralka Cate Blanchett, ki je letos predsedovala žiriji canskega filmskega festivala, in nekdanja francoska ministrica za kulturo Françoise Nyssen.