Ko je bila na začetku septembra skulptura popisana z antisemitskimi slogani, je umetnik najavil, da bo masivno jekleno delo pustil takšno, kot je. Zdaj mora ubogati odločitev sodišča, a kot je namignil, skulpture ali besed ne bodo preprosto odstranili. Napoveduje umetniško intervencijo kot novi odgovor na agresijo, ki bo odprl drugačno razpravo o umetnosti. Foto: EPA
Ko je bila na začetku septembra skulptura popisana z antisemitskimi slogani, je umetnik najavil, da bo masivno jekleno delo pustil takšno, kot je. Zdaj mora ubogati odločitev sodišča, a kot je namignil, skulpture ali besed ne bodo preprosto odstranili. Napoveduje umetniško intervencijo kot novi odgovor na agresijo, ki bo odprl drugačno razpravo o umetnosti. Foto: EPA
false
Po razsodbi sodišča je na Instagramu ob fotografiji dela s prekritimi grafiti zapisal, da so rasisti v Franciji zmagali. Foto: EPA
false
Kapoor, rojen v Indiji, se je v Anglijo preselil leta 1973 zaradi študija umetnosti. Na začetku letošnjega leta se je že vključil v britanske razprave o priseljencih, ki da so "histerične in več kot le malo smešne". Tudi sam priseljenec, danes odlikovan z redom britanskega imperija, je ob predlaganih zaostrovanjih pravic za migrante, ki jih je napovedala britanska vlada, opozoril, da je veliko takšnih, kot je on, ki ne bi ostali, delali in prispevali k ugledu britanske družbe, če jim tega ne bi omogočilo liberalno priseljensko okolje. Foto: EPA
false
Kapoor je želel antisemitske slogane ohraniti kot opozorilo o sramoti, na katero ne smemo pozabiti, in opomin na politiko, ki je navdihnila vandalizem. Z njim se je strinjala tudi predsednica Versaillesa in francoska ministrica za kulturo. Sodišče pa je presodilo v korist politika, ki je menil, da ohranjanje napisov spodbuja rasno sovraštvo in javne napade ter predstavlja sokrivdo. Foto: EPA

Že od postavitve dalje sporna skulptura, ki jo je v vrtu pred palačo v Versaillesu junija postavil Anish Kapoor, je najprej razburjala s svojimi seksualnimi konotacijami, ki, kot so trdili nekateri, žali francosko zgodovino. Kapoor je namreč v enem izmed intervjujev skulpturo posredno naslovil kot simbol "vagine kraljice, ki prihaja na oblast", a kmalu to izjavo zanikal v korist različnim interpretacijam dela ter izpostavil drugačno namero umetniškega dela. S skulpturo Dirty Corner (pogosto poimenovano kar "kraljevska vagina"), 60 metrov veliko železno strukturo v obliki lijaka ter kamnitimi bloki okoli nje, je, podobno kot s posebnim bazenom kot temnim, zvrtinčenim breznom, želel vnesti zarezo v urejene zelenice, predreti racionalno fasado vrtov, ki vzbujajo vtis večne, nesprejemljive moči, ter se prebiti do temnih, podzemnih sil za njo.

A do danes so skulpturo umetnika, ki se je rodil judovski materi in hindujskemu očetu v Indiji leta 1954 in se leta 1973 zaradi študija preselil v Anglijo, oskrunili kar trikrat. Prvič so z razpršilom zaznamovali že kmalu po postavitvi, na začetku septembra so nanjo napisali antisemitska gesla, teden pozneje pa se je na njej pojavil še rožnat napis Spoštuj umetnost, kot spoštuješ Boga. Fraze, kot so "SS krvno žrtvovanje", "drugo POSILSTVO naroda z DEVIANTNIM JUDOVSKIM aktivizmom" in "Jezus je kralj v Versaillesu", so razburjene komentarje od samega umetniškega dela premaknile k vprašanjem rasizma.
Antisemitska gesla pričajo o sramoti, na katero ne smemo pozabiti
Gesla je francoski predsednik François Hollande označil kot "sovražna in antisemitska", Kapoor pa je presenetil z odločitvijo, da napisov ne odstrani. "Spraševal sem se že o tem, ali je pametno očistiti posledice prvega vandalizma," je povedal. "Tokrat sem prepričan, da ne smemo odstraniti ničesar, nobene izmed teh besed, ki pripadajo antisemitizmu, ki bi ga raje pozabili." Francoska ministrica za kulturo Fleur Pellerin je ob tem povedala, da spoštuje umetnikovo odločitev in da je ta sprožila "ekstremno zanimive" javne razprave ter "vprašanje ustvarjalne svobode." Poleg Kapoorjevega dela so postavili tudi plošče, ki dokumentirajo napade na skulpturo.
Ali pa spodbujajo rasno sovraštvo in vandalizem
A vsi umetnikove odločitve niso mogli sprejeti. Desno usmerjeni politik Fabien Bouglé je tako skupaj z lokalnim javnim tožilcem proti umetniku in predsednici Versaillesa Catherine Pégard vložil tožbo ter izpodbijal njuno odločitev, da grafite ohranijo kot znak sramote in opomin na "umazano politiko", ki je navdihnila vandalizem.
V pritožbi je Bouglé argumentiral, da Catherine Pégard in Anish Kapoor polno prepoznavata antisemitsko vsebino teh sloganov in sta, če jih ohranita, sokriva vandalizma. Njuna odločitev spodbuja rasno sovraštvo in javne napade, je dejal. Zanimivo pa je, da je prav Bouglé ob prvem vandalizmu tega naklonjeno označil kot "umetniški izraz" in dejanje "poetične pravice".
"Rasisti v Franciji so zmagali"
Kakor koli, sodišče v Versaillesu je 19. septembra odločilo, da morajo antisemitske grafite odstraniti "brez odlašanja" in britansko-indijski umetnik je nad odločitvijo sodišča izrazil veliko razočaranje. Na Instagramu je ob fotografiji dela s prekritimi grafiti zapisal, da so rasisti v Franciji zmagali. "Rasisti v Franciji so zmagali na sodišču s prisilo, da prekrijemo rasistične grafite, krivdo za sejanje rasistične propagande pa valijo na umetnika in Versailles. Kot da bi bila ženska posiljena in nato obtožena za posilstvo. PROTI TEMU SE BOMO BORILI. RASISTI NE MOREJO ZMAGATI. PRIDRUŽITE SE NAM."
Kljub sodni razsodbi ostaja kljubovalen in zatrjuje, da se napadalcem ne bo predal, prav tako skulpture Dirty Corner ne bo umaknil, "četudi se mi je ta ideja porodila v trenutkih žalosti in malodušja", je povedal in dodal, da ne obžaluje odziva na vabilo k razstavljanju v Versaillesu.
Z umetniško intervencijo bo ustregel sodišču in odprl drugačno razpravo
Kapoor se tako vrača v Versailles z zamislijo nove umetniške intervencije, s katero bo svojo skulpturo spremenil v skladu z odredbo sodišča. "Upam, da bo ta novi odgovor na agresijo odprl drugačno razpravo o umetnosti. Nekaterim se bo zdelo boljše kot prej. Drugim ne. Tako se umetniki soočajo z realnim svetom. To je moje kraljevo presenečenje," je vse, kar je napovedal.