Upodobitev mučenice v svetlo rožnato-modrem oblačilu z zlatim nimbom je bila nekoč del antifonarija iz 14. stoletja. Foto: Reuters
Upodobitev mučenice v svetlo rožnato-modrem oblačilu z zlatim nimbom je bila nekoč del antifonarija iz 14. stoletja. Foto: Reuters
Antifonarij iz Castelfiorentina
Rokopis hranijo v muzeju v toskanskem mestecu Castelfiorentino. Foto: Reuters

Gre za notni zapis z miniaturno upodobitvijo sv. Lucije, ki jo je po navedbi Ameriške carinske službe Umetniški muzej v Clevelandu leta 1952 kupil v dobri veri, da gre za artefakt z urejeno provenienco.

Da je bil list ukraden iz poznanega italijanskega srednjeveškega iluminiranega rokopisa, je pokazala dve leti trajajoča policijska preiskava. List so zato pretekli mesec Italiji vrnili na slovesni predaji italijanskemu veleposlaništvu. Drugi list iz rokopisa se je pred kratkim pojavil na trgu v Švici, ki ga je prav tako vrnila svoji južni sosedi.


Iz srednjeveške knjige nabožnih napevov

List, ki meri 44,3 krat 35,2 centimetra, je bil iztrgan iz iluminiranega rokopisa iz leta 1340. Bil je del antifonarja, liturgične knjige z napevi, ki je po zaslugi Gregorja Velikega postala obvezni del cerkvenega bogoslužja. Impozanten antifonarij, ki ga je nekoč sestavljal list z upodobitvijo sv. Lucije iz Clevelanda, je poznan kot Codex D, hranijo pa ga v Castelfiorentinu, majhnem mestu v bližini Firenc. Uradnih podatkov o okoliščinah odtujitve lista iz rokopisa Ameriška carinska služba ni navedla.

Dragoceni ročno prepisovani kodeksi
Slikarski okras kornih in drugih liturgičnih knjig so v 14. stoletju v Italiji zaupali številnim priznanim slikarjem, ki se niso posvečali nujno le knjižnemu slikarstvu, ampak so s freskami okrasili tudi marsikatero cerkev. Knjižna produkcija namreč v poznem srednjem veku ni bila več izključna domena samostanskih skriptorijev, pač pa so dragocena knjižna dela, ki so jih kakšno stoletje pozneje počasi začele izpodrivati inkunabule, že dolgo prepisovali tudi laični pisarji in iluminatorji.

Poleg srednjeveške knjižne slike so ameriške oblasti Italiji vrnile tudi sliko Consalva Carellija iz 19. stoletja, ki so jo iz neapeljskega doma ukradli leta 2001.