Sever je znan zlasti kot avtor nekaterih najpomembnejših povojnih arhitektur, kot so tiskarna Mladinska knjiga, veleblagovnica Astra, paviljon AMZS v Ljubljani in portalni objekt predora Karavanke. Njegova arhitektura izraža izhajanje iz funkcijskih zahtev objekta, ki narekujejo konstrukcijo, ta pa nato določa zunanjo podobo stavbe. Foto: Arhiv RTV SLO
Sever je znan zlasti kot avtor nekaterih najpomembnejših povojnih arhitektur, kot so tiskarna Mladinska knjiga, veleblagovnica Astra, paviljon AMZS v Ljubljani in portalni objekt predora Karavanke. Njegova arhitektura izraža izhajanje iz funkcijskih zahtev objekta, ki narekujejo konstrukcijo, ta pa nato določa zunanjo podobo stavbe. Foto: Arhiv RTV SLO
Savin Sever – Zgodba neke arhitekture
Po ogledu filma bodo z moderatorjem Matevžem Čelikom na okrogli mizi prof. dr. Aleš Vodopivec s Fakultete za arhitekturo, arhitektka in profesorica na Tehnični Univerzi na Dunaju Tina Gregorič, arhitektka in izredna profesorica na Fakulteti za arhitekturo Maruša Zorec ter konservatorska svetovalka z ZVKDS OE Ljubljana Tatjana Adamič razmišljali o pomembnosti stvaritev Savina Severja. Foto: MAO
Savin Sever – Zgodba neke arhitekture
Severja sta pri ustvarjanju vodila predvsem misel in koncept, njegova arhitektura pa se s pomočjo jasne konstrukcije in vidnega surovega betona približuje estetiki novega brutalizma.
Tiskarna Mladinske knjige
Od Tiskarne Mladinske knjige so ostali prazni prostori in razsežne tovarniške hale. Foto: Janez Kališnik
Savin Sever – Zgodba neke arhitekture
Portret arhitekta Savina Severja je tudi analiza njegovih konceptualnih in tehnoloških rešitev. Foto: Arhiv RTV SLO

Dokumentarni film Savin Sever – Zgodba neke arhitekture je v okviru dokumentarne serije Pozabljeni nastal v Dokumentarnem programu Televizije Slovenija. Po predpremierni projekciji - zgodila se je v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje na Fužinah - so organizatorji pripravili tudi okroglo mizo, dabi spodbudili razmišljanje o pomenu varovanja sodobne slovenske arhitekturne dediščine. Kot scenarist, režiser in montažer je pod film podpisan Amir Muratović, direktor fotografije in snemalec pri projektu pa je bil Marko Kočevar.

Savin Sever (1927-2003) spada med najpomembnejše slovenske arhitekte povojne generacije. Ustvarjal je v dobi, ko se je končal prvi val obnove porušene domovine in je bil čas za optimizem in razmišljanje o prihodnosti kulture bivanja.

Veleblagovnice, garažne hiše in tiskarne kot arhitekturni dosežki
Načrtoval je objekte za vsakdanjo in splošno rabo: številne različice izjemno domišljene garažne hiše Triplex, garažno hišo na Ambroževem trgu, dve veleblagovnici, Astra in Merkur v Ljubljani, štiri tiskarne (Učne delavnice Zavoda za gluho mladino, Tiskarna Mladinska knjiga, Tiskarna Jože Moškrič, Tiskarna Soča v Novi Gorici), Tehnični center AMZS-ja v Ljubljani, vhodni objekt predora Karavanke in številne druge. Vsi ti objekti spadajo med vrhunce slovenske arhitekture.

Mačehovsko ravnanje z modernistično arhitekturo
Poleg vrednotenja arhitekturnega opusa in analitične predstavitve procesov dela ter avtorjevih tehnoloških in konceptualnih inovacij se film ukvarja z vprašanjem varovanja in revitalizacije modernistične arhitekture. Prav Severjeve Učne delavnice so boleč primer neustrezne zaščite. Ko je bila dejavnost v njih opuščena, so stavbo - kljub prizadevanju stroke - ob koncu tedna brez dovoljenja podrli, da bi na njenem mestu postavili trgovino. O še vedno ne dovolj dobro rešenih vprašanjih valorizacije objektov sodobne slovenske moderne arhitekture v filmu spregovorijo številni na tem področju angažirani strokovnjaki.

Novejše ni nujno tudi boljše
Savin Sever je umrl kmalu po tem, ko so podrli njegovo konstrukcijo za Gorenjski sejem v Kranju. Nekaj let pozneje je ista usoda doletela Tiskarno Jože Moškrič. Namesto teh fleksibilno načrtovanih in za trgovsko dejavnost primernih objektov so postavili montažne uniformne trgovske centre, enake kot povsod po deželi.

Astra še stoji
Slovensko arhitekturno dediščino so trgovske korporacije zravnale do tal: podrli so stavbo tehničnih pregledov AMZS, Tehnični center AMZS pa je danes do neprepoznavnosti zakrit z oglasnimi panoji. Nekoliko bolje se godi poslovno-trgovskemu kompleksu Astra, ki je bil delno obnovljen, vendar so namesto nekoč odlične veleblagovnice v njem naključni najemniki, njihova dejavnost pa je prepuščena životarjenju. Ohranjena so tudi okna obeh stolpnic z inovativnim prezračevanjem, ki jih je Savin Sever načrtoval leto dni.

S filmsko kamero vstopimo tudi v veleblagovnico Merkur v Ljubljani, ki je zaradi tajkunskih zgodb morala v prodajo, in v prostore nekdanje Tiskarne Mladinska knjiga, kjer se danes porajajo različne ideje za inovativne projekte. Ena najboljših tiskarn v tem delu Evrope, ki je tiskala knjige za prestižne založbe, je namreč propadla. Ostali so prazni prostori in razsežne tovarniške hale.

Portret arhitekta Savina Severja je zgodba o prodornem in inovativnem avtorju in o usodi stavb, ki jih je viharni čas naše tranzicije zaznamoval tako v arhitekturnem kot v vsebinskem pogledu, kot so o projektu zapisali njegovi ustvarjalci. Hkrati je tudi pripoved o zanimivi osebi, kar izvemo iz spominov sestre dvojčice ter arhitektovega sina in hčerke.

Film Savin Sever – Zgodba neke arhitekture so soustvarjali še Jurij Nemec (snemalec steadycama), Frane Povirk (zvokovni mojster), Robert Sršen (mojster zvokovne obdelave) in Aleksander Lavrini (oblikovalec zvoka).

Dokumentarni film o arhitektu Savinu Severju
Dokumentarni film o arhitektu Savinu Severju