Projekt 3D-Coform obljublja ogled kiparskih in drugih umetnin z vseh strani kar na domačem zaslonu. Za natančen ogled hrbta Paoline Borghese, kot jo je ujel neoklasicistični kipar Antonio Canova, se tako nekoč ne bo več treba odpraviti v Rim. Foto: EPA
Projekt 3D-Coform obljublja ogled kiparskih in drugih umetnin z vseh strani kar na domačem zaslonu. Za natančen ogled hrbta Paoline Borghese, kot jo je ujel neoklasicistični kipar Antonio Canova, se tako nekoč ne bo več treba odpraviti v Rim. Foto: EPA
Google Earth, Rogier van der Weyden
Detajl objokanega očesa iz slike Rogierja van der Weydna. Povečan prizor Objokovanja so januarja letos predstavili v madridskem muzeju Prado. Foto: EPA

Na Univerzi v Brightonu se strokovnjaki poigravajo s projektom, imenovanim 3D-Coform, šlo pa naj bi za nekakšno tridimenzionalno Wikipedijo umetnosti. Kipe in druge umetnine želijo posneti iz vseh zornih kotov, takšne tridimenzionalne celote umetnin pa bi si nato lahko ljubitelji umetnosti ogledali z računalniških zaslonov.

Nobena razstava ne bo zamujena
Kot obljubljajo, bi 3D-Coform omogočal opazovanje objekta iz vseh zornih kotov, po besedah vodje projekta Davida Arnolda pa tako nobena razstava, ki se je ne bi mogli udeležiti, ne bi pomenila izgubljene priložnosti. Virtualni ogledi naj bi razveselili tudi tiste, ki zaradi bolezni ali iz finančnih razlogov ne morejo potovati v svetovno znana kulturna središča in si umetnin ogledati v živo.

A dokončna uresničitev projekta je daleč, saj je ta šele v povojih, opozarjajo na Univerzi v Brightonu. Z njim se ukvarjajo raziskovalci s področja računalništva in umetnosti ter poslovneži. Prvi poskusi tridimenzionalnega dokumentiranja potekajo v londonskem Victoria and Albert Museum in v graščini iz 17. stoletja Petworth House, kjer 'domujejo' neoklasicistični kipi, pohištvo in lesorezi Grinlinga Gibbonsa.

Slikarska dela bodo morala počakati
Ukvarjajo se zlasti z dokumentacijo kipov, reliefov, pohištva in drugih predmetov, medtem ko slike še dolgo ne bodo prišle na vrsto. "Če pomislite, koliko razstavišč je po svetu, vam je lahko jasno, koliko dela je še pred nami," je dodal Arnold.

Pozorno zrenje v detajle Prada
Kako z novimi vrstami tehnologije približati in predvsem drugače pogledati na likovno umetnost, so januarja raziskovali tudi v madridskem muzeju Prado. V sodelovanju z Google Earth so povečali najmanjše podrobnosti 14 največjih mojstrovin muzeja, med drugim Velazquezovo sliko Las Meninas, Goyev Tretji maj 1808, Rubensove Tri gracije in Snemanje s križa Rogierja van der Weydna. Slike so fotografirali s tako visoko ločljivostjo, da je odslej mogoče občudovati tiste detajle umetniških del, ki jih je s prostim očesom težko opazovati.