Umetnost tapiserij. Foto: Manja Žugman Širnik
Umetnost tapiserij. Foto: Manja Žugman Širnik
Vzorci pripovedujejo ... Foto: Manja Žugman Širnik
Tapiserija z naslovom Auschwitz. Foto: Manja Žugman Širnik

V Varšavi so marca v Nacionalni galeriji za sodobno umetnost odprli razstavo o lepotah in veličastnosti tekstila. Umetnine bodo na ogled do 19. maja. Razstavljeni izdelki predstavljajo dela poljskih umetnikov, ki so ustvarjali od druge polovice leta 1940 pa vse do današnjih dni. Galerijski prostori tako zaobjemajo umetnost tekstila, ki sega od zgodovinskega konteksta do sodobnih umetniških prijemov. Obiskovalcu so na vpogled tudi izdelki in podatki o poljski tekstilni šoli. Poleg omenjenega projekta skozi tkane izdelke vzpostavlja z obiskovalci posebne vrste komunikacijo, saj posreduje zgodovinska, propagandna, kritična, verska in domoljubna sporočila.

Razstavljena so dela, ki predstavljajo tradicionalno tekstilno tehniko, pa tudi tista, ki so plod ustvarjalčevega razmišljanja, to pa se kaže v samih vezavah oziroma vzorcih posameznega izdelka. Predstavitev poudarja spoštovanje kakovostnih izdelkov in umetniško vrednost posameznih predmetov. Tam se križajo raznolike idejne zasnove umetnikov, njihovih tehnik ter metod dela. Druga pomembna postavka pa temelji na vpeljevanju tekstilnih izdelkov v sodobni obrtniški svet in življenju teh v sodobni umetnosti.

Sodobni umetniki (kot je npr. Jadwiga Sawicka) uporabljajo tekstil kot svojevrsten medij, ki pravzaprav prehaja v stalen obrazec, hkrati pa vzpostavlja enakopraven položaj z drugimi mediji. Umetnik Jan Smaga uporablja tekstil kot sredstvo, s katerim raziskuje možnosti 3D-fotografije. Za umetnico Moniko Drožyńsko je kombinacija vezenine tehnika, povezana z ženskami, ki se ukvarjajo z družbeno-politično vsebino. Spet drugi uporabljajo tekstil kot medij, s katerim se kritično odzivajo na določene izvedbe opernih del in podobno.

Razstava pa med drugim prikazuje tudi povojno obdobje. Po drugi svetovni vojni so se namreč številne veje umetnosti morale soočiti z vprašanjem povojne travme. Med umetniki, ki so se predstavili na 1. mednarodnem bienalu tapiserij v Lozáni leta 1962, je bil Wojciech Sadley edini, ki se je soočil z omenjeno tematiko. Na bienalu je sodeloval s svojo tapiserijo, ki prikazuje taborišče Auschwitz. Vsesplošno uničenje, brutalnost vojne, trpljenje otrok ter njihovo sodelovanje na bojnih prizoriščih pa so teme, ki jih v podobe tekstila vpletajo še Łucja Jóźwiak, Cecylia Siółkowska in Marta Kodym. Obiskovalcu so na ogled tudi ideje številnih drugih umetnikov. Na tapiserijah so upodobljene računalniške igrice, spet druge kažejo izvirnost svoje izdelave, saj so sestavljene iz fotografij, ki prikazujejo portrete.

Galerija Zachęta je do zdaj že predstavila umetniške stvaritve številnih svetovno znanih umetnikov, kot so Pablo Picasso, Kasimir Malevich, Max Ernst, Jan Matejko in drugi.