Dela dopolnjujejo napisi, ki s svojo vsebino precej očitno karikirajo navidezno popolnost subjekta. Foto: Galerija Alkatraz
Dela dopolnjujejo napisi, ki s svojo vsebino precej očitno karikirajo navidezno popolnost subjekta. Foto: Galerija Alkatraz
Eva Lucije Kozak
Natrpanost slikarskega polja s postavami, predmeti, simboli in živimi barvami povzame smernice življenja v kapitalistični potrošniški družbi današnjega dne. Foto: Galerija Alkatraz
Eva Lucije Kozak
Eva Lucija Kozak: Cheat code. Foto: Galerija Alkatraz
Eva Lucija Kozak
Eva Lucija Kozak: Babies update. Foto: Galerija Alkatraz
Eva Lucija Kozak
Eva Lucija Kozak: Nadomestna mati. Foto: Galerija Alkatraz

Lanska nominiranka za nagrado Essl in zmagovalka na StartPoint Slo trenutno razstavlja v ljubljanski Galeriji Alkatraz, kjer s fotokolaži in akrilnimi deli velikih formatov slika absurdnost položaja, ki izhaja iz potrošniške sodobnosti.

Komentira jo podobno, kot so pred kakšnimi šestdesetimi leti prvi vrhunec potrošništva ironično slikali popartisti – uporablja fotografije iz časopisov, dobesedne citate (Warholova pločevinka Campbellove juhe), napise, ki sicer bolj v duhu dadaistov karikirajo navidezno popolnost upodobljenih figur. Te so z videzom obsedene deklice in modeli v zrelih letih, v virtualno razmerje ujeti pari in z aferami zaposleni zdolgočaseni moški.
Slike so natrpane s simboli, živalmi in dobro znanimi umetninami, s čimer umetnica namerno ustvarja horror vacui, ki aludira na način življenja, v katerem je vse mogoče. Prepričanje, ki ima v resnici ravno nasproten učinek, saj se ljudje iz strahu pred neuspehom izogibajo sprejemanju dokončnih odločitev, s tem pa navidezno ohranjajo odprte možnosti. "Različni življenjski slogi, ustvarjanje družine, otroci, kariera, partnerske zveze, denar in izobrazba so po avtoričinem mnenju postali kot objekti v izložbi, njihova cena pa je izločitev drugih možnosti. Figure v njenih umetniških delih so prav tako le sijoči predmeti v izložbi, odtujene od sebe in drugih. To niso subjekti s svojo voljo, temveč pasivni uporabniki-objekti vsega, kar pride mimo," ob razstavi piše Ana Grobler.
Razmislek o času, ki mu vlada odtujenost
Eva Lucija Kozak je dela povezala v instalacijo, s katero je gledalcu določila točko, s katere si ogleduje razstavljena dela, struktura instalacije pa omogoča pogled le določenemu številu obiskovalcev. Ne le z razpršenostjo upodobljenega in nakopičenostjo namigov, ampak tudi s takšno postavitvijo od gledalca zahteva poglobljenost. Množico figur in predmetov povezujejo pomenljivi naslovi, ki poudarjajo avtoričino razmišljanje in njen poziv k razmisleku "o sodobnem času, ki mu vladajo odtujenost, popredmetenje odnosov, komercializacija, absurdnost in globoko usidrani občutki nezadostnosti, nesposobnosti in razdrobljenosti ter predstava, da se z denarjem lahko kupi vse."
Eva Lucija Kozak se v svojih delih pogosto ukvarja s temo otrok, v svetu katerih prepoznava plastično ponazoritev družbenih razmerij, z njihovo vzgojo pa se začne razvijanje slabih oziroma dobrih rešitev družbenih odnosov in vedenj. Rojstvo kot prelomno točko umetnica prevprašuje z raziskovanjem pojma nadomestnega materinstva, možnostmi alternativne proizvodnje dojenčkov, izposoje otrok, genskega inženirstva in kloniranja, dotakne pa se tudi prehajanja bioloških in spolnih vlog med spoloma ob nosečnosti in pri vzgoji.
Obenem želi umetnica opozoriti na to, kako so možnosti, ki so nekoč, v niti ne tako oddaljeni preteklosti, veljale za neverjetne, postale povsem sprejemljiva resničnost. Za nekatere stvari, ki jih danes omogočajo znanost, tehnologija in umetnost, bo šele v prihodnosti jasno, ali so vplivale na dobrobit družbe ali ne, še poudarja avtorica.
Eva Lucija Kozak se je rodila leta 1989 v Ljubljani, kjer je leta 2013 diplomirala iz slikarstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje pri profesorjih Žigi Karižu in Borutu Vogelniku. Šolala se je tudi na Winchester School of Art v Angliji.
Njena dela so bila na ogled na številnih domačih in tujih razstavah, med drugim na Odtisi in vtisi v MGLC-ju, Izbire pogleda v galeriji Kresija, Vstop v Galeriji Alkatraz, Zrcala s spominom v Galeriji SC (Zagreb, Hrvaška), Atlas v Kinu Šiška, galeriji Dimenzija napredka in festivalu Mesec oblikovanja Misliti prihodnost, Vabljeni mladi v galeriji DLUM, Artefatto (Trst, Italija), Power of Art (Metz, Francija), ESSL v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova, StartPoint Slo v Galeriji Miklova hiša, festivalu Transform (Solun, Grčija), Bienalu neodvisnih v Kinu Šiška, Feministčnem in queerovskem festivalu Rdeče zore ... Njene samostojne razstave so Domnevno koristno v galeriji Simulaker (Novo mesto), Beyond Aura v reški galeriji Palach, na Hrvaškem, Ready to Hang (Solkan).
Razstava bo na ogled do 6. junija.