Odprtje Shrigleyjeve instalacije v Londonu je minilo prav po britansko: v dežju. Foto: Reuters
Odprtje Shrigleyjeve instalacije v Londonu je minilo prav po britansko: v dežju. Foto: Reuters
David Shrigley: Really Good
48-letni Shrigley s svojo umetnostjo komentira najrazličnejše absurde britanske družbe 21. stoletja. Foto: EPA

Upam, da bo moja stvaritev izboljšala Trafalgar Square, London, Veliko Britanijo in svet. To bi bila cenovno precej učinkovita metoda.

David Shrigley

David Shrigley, čigar dela so na prvi pogled simplistične krace, pospremljene s flegmatičnimi aforizmi, in začinjena z zdravo mero črnega humorja, je pred dvema letoma zmagal na natečaju, s katerim izbirajo umetnike, ki nato dobijo priložnost za razstavljanje na "četrtem stebru" na trgu Trafalgar. Umetnik je svoj v gesti odobravanja dvignjeni palec iz brona naslovil Really Good (Res dobro), razstavili pa so ga danes; slavnostno ga je inavguriral londonski župan Sadiq Khan.

Nobena umetnina ne more sama po sebi spremeniti sveta
48-letni Shrigley, ki s svojimi risbami, animacijami in skulpturami praviloma tematizira absurdnost družbe v 21. stoletju, je bil leta 2013 nominiran za Turnerjevo nagrado. Umetnik sicer živi in ustvarja v Brightonu. "Najbrž se to delo ukvarja s tem, kako naj bi izboljšali svet, ali pa kar skuša izboljšati svet," je Shrigley izjavil na četrtkovem odprtju. "Seveda je to trapasto stremljenje, ampak mislim, da je tudi pozitivno. Umetnine same po sebi so neživi predmeti, torej ne morejo izboljšati sveta. Mi smo tisti - torej moramo najbrž sami sebe vprašati, kaj lahko naredimo."

Pozitivna gesta njegovega kipa bi se lahko izkazala za "samoizpolnjujočo se prerokbo", češ da bo tako gospodarstvu kot tudi vremenu in družbi koristila pozitivna nastrojenost, je že ob zmagi na natečaju predlani izjavil Shrigley. "Kot umetnik moraš verjeti, da umetnost dela svet lepši. Ampak kljub temu sem ustvaril nekaj precej zajedljivega. V isti sapi je satirično in iskreno."

Salomonska rešitev za nezasedeni podstavek
"Četrti podstavek" na severozahodnem koncu Trafalgar squara so postavili že leta 1841. Mišljeno je bilo, da bo na njem stal kip Viljema IV. na konju - a je zaradi pomanjkanja denarja res ostalo le pri zamisli. Pozneje se mestni veljaki nikoli niso mogli dogovoriti, kateri monarh ali general bi si najbolj zaslužil svoje mesto ob Juriju IV., Henryju Havelocku in poveljnikih iz kolonialnih časov Jamesa Napierja.

Leta 1999 so tako začeli projekt "The Fourth Plinth", kar pomeni, da si na mestu kipa sledijo postavitve znanih sodobnih umetnikov. Svojo priložnost so do zdaj dobili že številni vodilni britanski umetniki. Led je prebijal Mark Wallinger z Ecce Homom, marmornatim kipom Jezusa v človeški velikosti, med zanimivejšimi pa je bil tudi koncept Antonyja Gormleyja, One & Other. Za sto dni je na trg postavil prazen podstavek; približno 2.400 ljudi je dobilo priložnost (posamično) zavzeti mesto na njem in tam eno uro početi, kar jim je padlo na pamet.

Zdravljenje "županovih kompleksov"
Shrigleyev Really Good je kot enajsta instalacija na stebru nasledil nemškega umetnika Hansa Haackeyja in njegov kip Gift Horse (Podarjeni konj). To je obenem tudi prvi spomenik, ki ga je novi londonski župan v svojem mandatu odkril. ”Ker sem pač visok 167 cm, sem hotel poskrbeti, da bomo dobili najvišjega umetnika, kar jih lahko, kar smo naredili, in kar najvišjo umetnino, za kar je David očitno tudi poskrbel," je v svojem nagovoru v šali pripomnil Khan. "Hotel sem, da bi bilo zelo dobro, in to je zelo dobro."

Upam, da bo moja stvaritev izboljšala Trafalgar Square, London, Veliko Britanijo in svet. To bi bila cenovno precej učinkovita metoda.

David Shrigley