Šesti U3 - Trienale sodobne umetnosti v Sloveniji je največji do zdaj. Na razstavi je predstavljenih 44 avtorjev. Foto: Moderna galerija/Dejan Habicht
Šesti U3 - Trienale sodobne umetnosti v Sloveniji je največji do zdaj. Na razstavi je predstavljenih 44 avtorjev. Foto: Moderna galerija/Dejan Habicht
U3 - Trienale sodobne umetnosti v Sloveniji
Charles Esche je angleški kurator in direktor muzeja Van Abbemuseum v Eindhovnu. Foto: Moderna galerija/Dejan Habicht
U3 - Trienale sodobne umetnosti v Sloveniji
U3, ki bo odprt do 5. septembra, se letos sprašuje o realizmu in realnem v slovenski umetnosti oziroma o odnosu do teh dveh tem, ki ga najdemo pri slovenskih umetnikih različnih generacij. Foto: Moderna galerija/Dejan Habicht

"To je čisti realizem. Konstruktivizem in suprematizem, ki sta bila nekoč avantgarda, sta danes čisti realizem." To misel mi je ob vdoru v prostor s še nedokončno postavljeno instalacijo 'tria' Zupančič::Turšič::Živadinov in ob pogledu na 'docking' oziroma spojni mehanizem, ki se uporablja za spajanje modulov vesoljskih plovil, povedal Dragan Živadinov. In šele tedaj in torej po tiskovni konferenci sem uvidela smisel koncepta šestega Trienala slovenske sodobne umetnosti U3. Charles Esche, angleški kustos in direktor muzeja Van Abbemuseum v Eindhovnu, je razstavo v Moderni galeriji v Ljubljani naslovil Ideja za življenje. Realizem in realno v sodobni umetnosti v Sloveniji.
Na tiskovni konferenci dan pred odprtjem trienala je povedal, da avantgarda, ki dela za človeka prihodnosti, danes nima nobenega pomena, da naš čas terja umetnost, ki se referira na ta svet. Vendar se zdi, da je Esche nepotrebno in morda celo zmotno poudaril, da avantgardna abstrakcija ni času primerna. Ravno zaradi razcepa teme na realizem in realnost bi bilo na mestu poudariti misel, podobno misli Živadinova. Abstrakcija prek virtualizacije našega življenjskega okolja postaja realnost in zato se zdi koncept razstave nekoliko konservativen. V kontekstu te misli je tudi pomenljivo, da je zgoraj omenjeni projekt na temo postgravitacijske umetniške strategije fizično ločen, zaprt v kamro na desni strani ob vhodu.
44 umetnikov iz treh generacij
Gre sicer za največji trienale sodobne slovenske umetnosti do zdaj. Charles Esche predstavlja 44 umetnikov in zanimiv je njegov pristop vzpostavljanja paralelizmov med tremi generacijami slovenskih umetnikov. Iz depoja Moderne galerije je tako na razstavo uvrstil nekaj del slovenskih realistov izpred leta 1950. Dela Nikolaja Pirnata, Tineta Kosa ali Lojzeta Dolinarja postavljajo nekakšno osnovno platformo slovenskega realizma in ob njih so postavljena dela mlajših avtorjev, ki pa se ukvarjajo s podobno tematiko. Tako se na primer ob ukvarjanje s socialnim vprašanjem Nikolaja Pirnata uvršča ukvarjanje predstavnice najmlajše generacije Nike Autor z azilno politiko v Sloveniji.
Med to prvo in zadnjo generacijo Esche postavlja še umetnike, ki so še posebej zaznamovali osemdeseta oziroma so se tedaj formirali v zrele umetnike. Posebej pri teh avtorjih pride do izraza razcep med realizmom, ki ga pogosto in po Escheju napačno povezujemo s konservativizmom, in čutom za realnost. Esche tako v slovenskem kontekstu izpostavi tudi skupino NSK - tokrat jo IRWIN predstavlja s projektom NSK garda -, ki se je z izvirnimi tehnikami, od čezmerne identifikacije do ustanavljanja samoorganiziranih institucij, poskušala boriti za spremembe v družbi.
Najslabša frizura v umetnosti
"Dimitrijević, Braco - Mogoče najslabša frizura v umetnostnem svetu." To geslo v katalogu trienala, ki je zasnovan kot neke vrste pojmovnik o sodelujočih umetnikih na razstavi in tudi o nekaterih, ki so za temo razstave referenčni, morda najbolje izpostavi še en poudarek razstave. Esche želi kot pomemben postopek v kritičnem presojanju realnosti izpostaviti tudi ironijo, satiro, humor. Pojmovnik, ki ga je oblikoval Novi kolektivizem, dejansko je zabaven in prek omenjanja nekaterih institucij, ki sicer ne sodelujejo v umetniški produkciji, namiguje tudi na ozadje tega, kar gledamo v galerijah in muzejih. Escheju se zdi enako pomembna kot umetniška praksa tudi teorija in zato letošnji U3 vidno mesto v programu odmerja tudi Delavsko-punkerski univerzi, ki bo z nizom predavanj predstavila tudi niz avtonomnih razmišljanj o umetnosti.
Charles Esche si je predvsem prizadeval v Moderni galeriji postaviti nekaj, kar omogoči resnični stik z resnično slovensko umetniško produkcijo. Zato je med pripravami na trienale skupaj s kustosom Igorjem Španjolom potoval po Sloveniji in obiskal tudi kakšen Maribor in Šempas. Ozrl pa se je tudi onkraj meja. Tako kot je za sodobno realistično potezo referenčen kakšen Tine Kos, je podobno referenčen tudi sicer Neslovenec Tomislav Gotovac. Zaradi zgodovine skupnega jugoslovanskega umetniškega prostora je tako Esche na razstavo in v katalog vključil tudi nekaj imen hrvaških avtorjev.
U3 - Trienale sodobne umetnosti v Sloveniji bo na ogled do 5. septembra.
V galeriji si lahko ogledate fotografije postavljanja razstave.